Acculader kiezen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Larosaurus

Acculader kiezen

Bericht door Larosaurus »

Is dit voor en acculader een goede keus: Site impliceert eerste keus....
[www.1ekeus.nl]
Kost inclusief verzenden 37,50. Of zijn er goede alternatieven?
Yuri 90TDI

Re: Acculader kiezen

Bericht door Yuri 90TDI »

Overweeg eens een lader van CTEK. Dit zijn echt top-laders. Kleine, licht, waterdicht, zeer uitgebreide laadregeling
Speciale modes voor: laden bij vorst, laden van kleine (motorfiets-) accu's, accu desulfateren.

Zelf heb ik dit nieuwe type en ben er erg tevreden over:

[www.ctek.com]

Je vind ze onder andere bij de betere automaterialenzaken.

Succes met je keuze,

Yuri 90TDI
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Hoi Robert,

Acculader is prima, heb ik al 20 jaar en doet alles wat ik ermee wil. Maar kun je ook gewoon bij de lokale automaterialenhandel halen zonder verzendkosten. Denk wel even aan je kleine belg met 24V. Daarom kun je beter iets zoeken met 12 en 24V laadspanning.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Larosaurus

Ja, maar de 24 v moet ik toch accus er uit halen om separaat binnen te laden, dus 24 v is niet nodig.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Eerste keus, wil nog niet zeggen beste keus
Je kan als eerste natuurlijk de slechtste kiezen.

En verder wat de acculader betreft, waar heb je hem voor nodig?
Als je hem regelmatig gaat gebruiken zou ik er een gaan halen van een goed en degelijk merk.
Als je hem maar een keer in de 2 jaar nodig hebt, ga dan gewoon naar de Gamma / Lidl / of weet ik wat en koop daar een goedkoop ding.

fb
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Precies, waarvoor heb je ham nodig / wil je hem gebruiken.

Ik heb onlangs met veel succes een per ongeluk (kofferbaklampje bleef aan, want klep net niet goed dicht) tot 0 leeggetrokken accu met succes* geladen met een 2 Amp druppellader. Het was geen klein accuutje, maar na 2-en-een-halve dag was ie vol, en na 3 dagen zelfs weer in "topconditie".
Ik heb het laadverloop met een zekere (on)regelmaat op de voet gevolgd. Terugkijkend: wellicht was dit zelfs de beste keus -- accu's houden niet van helemaal leegtrekken, en een beetje wild opladen maakt ze nog weer minder, rustig met 2 Amp volstoppen is dan "gezonder".

* Ik vind het wel een keurig succes als de accu het na deze exercitie niet alleen gewoon weer goed doet maar ook na anderhalve maand stilstand weer probleemloos een 25 jarige diesel op gang helpt.

Mijn 2 Amp. druppellader kwam van de Biltema (het Zweedse auto-warenhuis) en koste beslist niet veel. Enige minpunt: hij laadt maar kort door met 14,4 V (met een moderne accu zou je dat wat langer willen), en gaat dus iets te snel naar de onderhouds-stand.
Als je dus geen haast hebt is een kleine lader uit het "duurdere" segment (duurder qua laadregeling) m.i. een eerste keus.

Marc

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2010 14:20 door Marc-my-Words.
Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Heb ook een ctek (en erg tevreden) die volgens mij niet heel erg veel meer kostte dan die 37 euro van jouw lader. Ff de aanbiedingen afwachten. Zullen er vanzelf wel weer aankomen met de herfst in aantocht.
AadG

Bericht door AadG »

Ctek nemen.
Dat laadt in fases en is veel beter voor je accu.
Benno

Bericht door Benno »

Die einhell is een super simpel ding dat op zich best werkt maar geen enkele intelligentie bezit behalve een laadspanningsbegrenzing. Ik zou wat meer investeren in een goede lader maar ja als je het ding maar zo af en toe een keer gebruikt zal die goedkope ook best wat fut in je accu brengen hoor.

groet,

Benno
Roelie

Bericht door Roelie »

Heb al jaren zo'n Einhell het enigste verschil is dat hij rood is.
Voor die enkele keer dat ik hem gebruik voldoet hij prima,ben er best tevreden mee.

Roelie

395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1431e19e9388f4ece109526a17d29307', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 12789635, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb de Ctek 4003, super apparaatje!

Gr, Bart
Larosaurus

net de ctek 4003 besteld voor 69 euri inclusief verzenden, lijkt me zo' n beetje een mooi compromis tussen lader zonder intelligentie en met (kijk momenteel tegen twee 100% lege accu's die drie maand oud zijn, dat is ook kapitaal om zuinig op te zijn) een redelijke prijs.
Gaan het zien. Lijkt wel volg de skoda rijder, maar in dit geval volg de larorijder (v Dessel)
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

voor incidenteel opladen is een dergelijk simpele acculader prima.
Enige waar je even rekening mee moet houden is dat je hem geen dagen aan de lader laat staan. Simpelweg omdat ie dan de accu overlaad.

Electronische laders als de CTEK zijn intelligenter en gaan over naar druppellading en voorkomen overladen.

G
Larosaurus

Nou, ik heb voor de ctek gekozen, ben wel iemand die hem zomaar eens even een paar daagjes zou kunnen vergeten, als hij niet overaad komt dat goed uit, plus zoals gezegd de accus zijn 100% leeg en moeten met beleid weer opgeladen, dat kan de ctek wellicht beter.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Larosaurus Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou, ik heb voor de ctek gekozen, ben wel iemand
> die hem zomaar eens even een paar daagjes zou
> kunnen vergeten, als hij niet overlaad komt dat
> goed uit, plus zoals gezegd de accus zijn 100%
> leeg en moeten met beleid weer opgeladen, dat kan
> de ctek wellicht beter.

Ik denk dat de Biltema lader goedkoper uitpakt, maar de Ctek zal wel meer Amps leveren, en .... als je het ritje naar Malmö meetelt ... dan valt de balans weer anders uit. Anyway: een meertraps lader met druppellaad-kwaliteiten is een goede keuze. Helemaal lege accu's laad je beter met niet teveel Amps, of bij gebrek aan beter in fases. En laden met niet teveel Amps geeft weer langere laadtijden en daarmee weer meer risico van vergeten, vergeet je evenwel eentje met veel vermogen dan is het negatief effect ook weet sneller groter. Ofwel: een bescheiden maar intelligente lader is eigenlijk altijd aan te raden (behalve als je vaak veel accu's te laden hebt en/of altijd haast hebt).

Marc

PS Wie echt van zijn auto afhankelijk is en gewoonlijk weinig langere einden rijdt (zoals bijv. een arts) doet er eigenlijk verstandig aan een kleine druppellader standaard in zijn auto te bouwen en 's winters de auto zo nu en dan aan de 220 te leggen. Dan weet je zeker dat je kan blijven rijden tot de accu echt van ouderdom op is.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Goede keuze, want een accu die meer als 20% van z'n capaciteit is ontladen krijg je (net als met een dynamo) nooit 100% vol met die andere lader.

Dennis B
Barwaut

Bericht door Barwaut »

Heb van de week een Black & Decker druppel lader gekocht, die eerst laadt en dan druppelt.
Omdat ik mijn wagen niet veel gebruik.

Voor aansluiten accu 12.43 V na een nachtje 12.85 V en lekker vol vermogen starten.

Ideaal apparaatje lijkt mij tot nu toe...
Plaats reactie