Ontluchten 200Tdi en aflaten koelwater
-
Maurice Bastings
Ontluchten 200Tdi en aflaten koelwater
In principe heb ik de ombouw van mijn 110 van 2,25 benzine naar een 200Tdi klaar [mauricebastings.jouwweb.nl]
Morgen het moment om hem proberen te starten.
Twee dingen:
* hoe ontlucht je de diesel leidingen en de pomp bij een 200Tdi??
* waar laat ik het handigste het koelwater af??
Het koelsysteem wil ik spoelen en er de eerste keer alleen water in doen.
Vraag derhalve is waar ik het handigste het water naderhand weer af laat?
Moet er een slang los of zit er ergens een aftapplug?
Op voorhand ank voor jullie tips!
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
Morgen het moment om hem proberen te starten.
Twee dingen:
* hoe ontlucht je de diesel leidingen en de pomp bij een 200Tdi??
* waar laat ik het handigste het koelwater af??
Het koelsysteem wil ik spoelen en er de eerste keer alleen water in doen.
Vraag derhalve is waar ik het handigste het water naderhand weer af laat?
Moet er een slang los of zit er ergens een aftapplug?
Op voorhand ank voor jullie tips!
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
-
paul be
Re: Ontluchten 200Tdi en aflaten koelwater
ik dacht geen aftapplug dus onderste slang los.
je kunt onluchten door opvoerpompje te bedienen en dan het boutje boven op het brandstoffilter losdraaien. als er dan diesel uitspuit is ie tot daar ontlucht.
als je motor draait kun je ook de wartels op de verstuivers eventjes losdraaien. let op hang er niet boven, hoge druk. leg er een grote tod omheen om spetters op te vangen.
defender 110 300TDi
je kunt onluchten door opvoerpompje te bedienen en dan het boutje boven op het brandstoffilter losdraaien. als er dan diesel uitspuit is ie tot daar ontlucht.
als je motor draait kun je ook de wartels op de verstuivers eventjes losdraaien. let op hang er niet boven, hoge druk. leg er een grote tod omheen om spetters op te vangen.
defender 110 300TDi
-
Maurice Bastings
Re: Ontluchten 200Tdi en aflaten koelwater
Had deze tip ook van een prikker hier uit de buurt gekregen. Inderdaad met het opvoerpompje de diesel op gepompt tot uit het ontluchtingsgaatje alleen diesel kwam zonder lucht.
Verder had ik nog gelezen dat je dan nog even verder pompt en de retourleiding aan de pomp los maakt tot ook hier diesel zonder lucht uit komt.
Zou dus nu goed moeten zijn.
Moet het voorgloei-relais nog aansluiten en dan moet hij het doen.
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
Verder had ik nog gelezen dat je dan nog even verder pompt en de retourleiding aan de pomp los maakt tot ook hier diesel zonder lucht uit komt.
Zou dus nu goed moeten zijn.
Moet het voorgloei-relais nog aansluiten en dan moet hij het doen.
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
-
Puffino
Re: Ontluchten 200Tdi en aflaten koelwater
een 200tdi start als ie goed is ook echt wel zonder voorgloeien hoor!
Ik heb ook bij -10 nog prima kunnen starten zonder, bij -20 heb ik hem toch maar overhaast en flink geimproviseerd aangesloten (wat een zaadklus bij die temperatuur!), dan trekt ie het niet meer.
Ik duim voor je dat ie start, is ZO MOOI!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik heb ook bij -10 nog prima kunnen starten zonder, bij -20 heb ik hem toch maar overhaast en flink geimproviseerd aangesloten (wat een zaadklus bij die temperatuur!), dan trekt ie het niet meer.
Ik duim voor je dat ie start, is ZO MOOI!
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
110
Re: Ontluchten 200Tdi en aflaten koelwater
Aan de linkerkant van de motor, onder de spruitstukken, zit een aftap plug.
(zie werkplaatshandboek en onderdelenboek)
Dit is het laagste punt van de motor, de radiator is het beste te legen door de onderste slang los te draaien (sommige radiatoren hebben ook een aftapplug aan de onderkant).
Succes
(zie werkplaatshandboek en onderdelenboek)
Dit is het laagste punt van de motor, de radiator is het beste te legen door de onderste slang los te draaien (sommige radiatoren hebben ook een aftapplug aan de onderkant).
Succes
-
Marco de Lange
Re: Ontluchten 200Tdi en aflaten koelwater
Diesel: 200Tdi start gewoon zonder ontluchten en zonder voorgloeien...
Koelwater: Plug op het blok onder het spruitstuk. En als je het schoner wilt doen kun je met een vacuum pomp het water uit de motor zuigen.
Bij het vullen er goed op letten dat je geen airpockets krijgt in het blok, 200Tdi staat daar om bekend aldus Richard van Turner Engineering. Advies is koelsysteem te vullen via de kachel aansluiting op de cylinderkop en alle slangen goed in te knijpen.
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Koelwater: Plug op het blok onder het spruitstuk. En als je het schoner wilt doen kun je met een vacuum pomp het water uit de motor zuigen.
Bij het vullen er goed op letten dat je geen airpockets krijgt in het blok, 200Tdi staat daar om bekend aldus Richard van Turner Engineering. Advies is koelsysteem te vullen via de kachel aansluiting op de cylinderkop en alle slangen goed in te knijpen.
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
-
Puffino
Re: Ontluchten 200Tdi en aflaten koelwater
Voor het legen heb ik de oude bochtslang gebruikt vand e 2.5d, waar de aftakking aan zit van het reservoir. Deze aftakking heb ik op maat geknipt, naar onderen laten hangen, er een plug in gedraaid en met een slangklem vastgezet. Hij mag tenslotte echt niet los
Nu heb ik dus een soort aftapkraan op een plek waar je tenminste ook een emmer er onder kunt zetten.Ideaal!
Ik heb er alleen geen goeie foto van, beter dan deze heb ik nog niet. Kan ik desgewenst wel maken trouwens: [puffino.fotopic.net]
Het legen kun je ook redelijk goed doen (althans het eerste stuk) door een meter of drie aan slang te nemen, deze in de radiator te hangen, en als hevel te gebruiken: stukje opzuigen (niet tot je het in je mond krijgt natuurlijk) en dan de opening van de slang die er nog uithangt naar beneden te halen en in een emmer te hangen. Zo hevelt ie zich leeg, zo ver als ie maar kan..... Wel de dop van het reservoir draaien om extra lucht in het systeem te laten, beter.
Daarna bijv de kachel losmaken en met een compressor er lucht inblazen, dan pers je de koelvloeistof er uit.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik heb er alleen geen goeie foto van, beter dan deze heb ik nog niet. Kan ik desgewenst wel maken trouwens: [puffino.fotopic.net]
Het legen kun je ook redelijk goed doen (althans het eerste stuk) door een meter of drie aan slang te nemen, deze in de radiator te hangen, en als hevel te gebruiken: stukje opzuigen (niet tot je het in je mond krijgt natuurlijk) en dan de opening van de slang die er nog uithangt naar beneden te halen en in een emmer te hangen. Zo hevelt ie zich leeg, zo ver als ie maar kan..... Wel de dop van het reservoir draaien om extra lucht in het systeem te laten, beter.
Daarna bijv de kachel losmaken en met een compressor er lucht inblazen, dan pers je de koelvloeistof er uit.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL