Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
-
richard rrc
Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Na de nodige problemen te hebben gehad met mijn huidige 3,5 motor heb ik me zo gek laten maken om er een andere motor in te gaan bouwen.
Nu wil ik er graag een Amerikaanse motor in hebben. Zijn er mensen die dit al eens eerder gedaan hebben en mijn advies kunnen geven wat ik precies nodig heb, bv welke motor het best kan gebruiken, big blok smol blok en welk type, passen en de extra dingen waar ik op moet letten. Hoorde ook dat ik dan een speciale convurter moet hebben voor de motor naar de automatenbak.
Zo heb ik ook nog een aantal vragen want kan ik oa ook de huidige radiator blijven gebruiken.
Het lijkt me een leuk uitdaging voor de komende wintermaanden dus ik ga jullie op de hoogte houden.
Hoop dat er prikkers zijn die mijn goed advies kunnen geven en kunnen meedenken.
Gegroet Richard.
Nu wil ik er graag een Amerikaanse motor in hebben. Zijn er mensen die dit al eens eerder gedaan hebben en mijn advies kunnen geven wat ik precies nodig heb, bv welke motor het best kan gebruiken, big blok smol blok en welk type, passen en de extra dingen waar ik op moet letten. Hoorde ook dat ik dan een speciale convurter moet hebben voor de motor naar de automatenbak.
Zo heb ik ook nog een aantal vragen want kan ik oa ook de huidige radiator blijven gebruiken.
Het lijkt me een leuk uitdaging voor de komende wintermaanden dus ik ga jullie op de hoogte houden.
Hoop dat er prikkers zijn die mijn goed advies kunnen geven en kunnen meedenken.
Gegroet Richard.
-
Exfietser
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Helaas kan ik je niet echt een advies geven. Van amerikanen heb ik nul komma noppa verstand. Maar op de website van Terry-ann kun wel het een en ander vinden denk ik.
Terry Ann
En hier:Klikerdeklik
Arnold.
Terry Ann
En hier:Klikerdeklik
Arnold.
-
ToyRoverlander
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Wat IK zou doen ........
Een big block, chevy is makkelijk en 'goedkoop' , zelf ben ik een fan van de 455 Buick blokken vanwege het idioot hoge koppel bij lage toeren dat deze hebben. Daarachter een TH400 bak omdat die het vermogen met gemak aankan ( als je een overdrive automaat wilt is een 4L80 de oplossing). Met een adapter van marks4wd kun je deze aan de LT230 schroeven. Alleen dan mag je wel minstens een Salisbury achteras eronder doen, en liever iets nog sterkers als je het vermogen ook wilt gaan gebruiken
Eerst kijken welk blok je wil, dan kan ik je vast wel helpen met de dingen die erbij komen kijken...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Een big block, chevy is makkelijk en 'goedkoop' , zelf ben ik een fan van de 455 Buick blokken vanwege het idioot hoge koppel bij lage toeren dat deze hebben. Daarachter een TH400 bak omdat die het vermogen met gemak aankan ( als je een overdrive automaat wilt is een 4L80 de oplossing). Met een adapter van marks4wd kun je deze aan de LT230 schroeven. Alleen dan mag je wel minstens een Salisbury achteras eronder doen, en liever iets nog sterkers als je het vermogen ook wilt gaan gebruiken
Eerst kijken welk blok je wil, dan kan ik je vast wel helpen met de dingen die erbij komen kijken...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
Ruud Lemmens
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Hoi,
Google eens op "Overfinch Range Rover"
De Engelse firma Overfinch heeft enkele malen ombouwvoertuigen gemaakt p basis van de RR Classic en de RR P38, Daarbij werd gebruik gemaakt van Chevy/ GM V8 motoren.
Ook de stuurinrichting werd in deze gevallen aangepast, evenals de dempers. Wellicht dat je hier ookw at inspiratie aan over houdt.
Let wel, AMI V8 zijn vaak uit staal, terwijl je RRC motor van aluminium is. Een ami V8 zal dus vele malen zwaarder zijn en dat zal je ook merken in stuurgedrag.
Overfinch bestaat tot op de dag van vandaag nog steeds, alleen zijn ze meer naar aftermarket parts (uitlaten, velgen, bumpers) gegaan ipv echte GM conversions.
Een andere optie is RPI engineering. DIe kunnen op basis van RR V8 motoren ontzettend veel opties leveren om het vermogen op te schroeven
Groeten, Ruud
Google eens op "Overfinch Range Rover"
De Engelse firma Overfinch heeft enkele malen ombouwvoertuigen gemaakt p basis van de RR Classic en de RR P38, Daarbij werd gebruik gemaakt van Chevy/ GM V8 motoren.
Ook de stuurinrichting werd in deze gevallen aangepast, evenals de dempers. Wellicht dat je hier ookw at inspiratie aan over houdt.
Let wel, AMI V8 zijn vaak uit staal, terwijl je RRC motor van aluminium is. Een ami V8 zal dus vele malen zwaarder zijn en dat zal je ook merken in stuurgedrag.
Overfinch bestaat tot op de dag van vandaag nog steeds, alleen zijn ze meer naar aftermarket parts (uitlaten, velgen, bumpers) gegaan ipv echte GM conversions.
Een andere optie is RPI engineering. DIe kunnen op basis van RR V8 motoren ontzettend veel opties leveren om het vermogen op te schroeven
Groeten, Ruud
-
Steven
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Hallo,
goed bezig! meer vermogen is altijd goed.
ben momenteel bezig met de gedeeltelijke ontmanteling van een rrc uit '94 daar zit een goede 4.2 met automaat in.
hele dikke motor, ruim 200 pk. motor met bak en gas-installatie en wat er nog meer omheen zit gaan in de verkoop. moet ik nog uitbouwen.
misschien wat voor jou?
gr.
Steven
goed bezig! meer vermogen is altijd goed.
ben momenteel bezig met de gedeeltelijke ontmanteling van een rrc uit '94 daar zit een goede 4.2 met automaat in.
hele dikke motor, ruim 200 pk. motor met bak en gas-installatie en wat er nog meer omheen zit gaan in de verkoop. moet ik nog uitbouwen.
misschien wat voor jou?
gr.
Steven
-
G-men (Gargamel)
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Je kunt het geld van de conversie (motorsteunen, speciale home-made uitlaat, koeling,adaptorplaten etc.etc.) ook besteden aan een nieuwe 4.6 van RPI. Die schroef je er zo in..... en vermogen is niet echt een probleem. En je kunt gewoon de land-rover onderdelen blijven gebruiken..... die relatief gezien niet al te duur zijn.
Vliegwiel van de 3.5 kun je zo overzetten en de bell-house/motorsteunen past 1:1. Uitlaat ook, maar die is voor een 4.6 eigenlijk (veel) te dun. Dus die wel vervangen.
Eventueel kun je zelfs de visco-fan e.d. hergebruiken, hoewel ik bij een 4.6 toch vooor een electrische ventilator zou gaan.
Been there, done that.
Gerrit
Vliegwiel van de 3.5 kun je zo overzetten en de bell-house/motorsteunen past 1:1. Uitlaat ook, maar die is voor een 4.6 eigenlijk (veel) te dun. Dus die wel vervangen.
Eventueel kun je zelfs de visco-fan e.d. hergebruiken, hoewel ik bij een 4.6 toch vooor een electrische ventilator zou gaan.
Been there, done that.
Gerrit
-
Tom_RRC
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Als Richard geen interesse heeft dan heb ik wel interesse in de complete set (bak en motor). Onze LSE kan wel wat fris gebruiken na 500.000km.
-
Eric
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Ik heb ook een v8 5.0L ingebouwd in mijn range rover heb meteen de hele bak en tussenbak ook van americaan gepakt. th350 bak en 1 of ander hufter proof groot zware tussenbak werkt perfect inmiddels radiateur van land rover kon ik behouden moest er wel 2 elektrische fans op zetten omdat er geen ruimte was voor een snaar aangedreven fin.
Als je meer wilt weten mag je me wel ff emailen,
Als je meer wilt weten mag je me wel ff emailen,
-
Frank 110V8
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Hoi,
Ik zou voor het gemaak etc idd voor een 4.6 van rpi gaan. Wil je leuker dan heb je volgens mij 2 opties, aangezien het RR blok originaal van buick is schijnt een buick 5.6 oid blok 1:1 te passen. een andere optie is dd de overfinch conversie, ik geloof dat bart van dessel deadapterringen had.
veel succes Frank
Ik zou voor het gemaak etc idd voor een 4.6 van rpi gaan. Wil je leuker dan heb je volgens mij 2 opties, aangezien het RR blok originaal van buick is schijnt een buick 5.6 oid blok 1:1 te passen. een andere optie is dd de overfinch conversie, ik geloof dat bart van dessel deadapterringen had.
veel succes Frank
-
Bart van Dessel
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Ik heb inderdaad nog adaptorsets liggen,
gr, bart
gr, bart
-
Disco
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Monte Verdi (model;RRCkloon)heeft ook gewoon een GMetje er in liggen.
Theo
Theo
-
Eric
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
He bart,,
Weetje nog dat ik je laatst belde over die conversie platen. Heb toen besloten om meteen alles maar van americaan erin te bouwen omdat dat goedkoper en van betere kwaliteit is dan landrover. Ding rijd inmiddels weer en werkt perfect hoop meer vermogen.. !!
Weetje nog dat ik je laatst belde over die conversie platen. Heb toen besloten om meteen alles maar van americaan erin te bouwen omdat dat goedkoper en van betere kwaliteit is dan landrover. Ding rijd inmiddels weer en werkt perfect hoop meer vermogen.. !!
-
Steven
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Mail me even als je intresse heb: s.hoftijzer@chello.nl
Steven.
Steven.
-
Boelo
Re: Advies bij ombouwen RRC naar andere, zwaardere, motor
Hoi Steven,
als Richard RRC en Tom RRC geen interesse hebben dan zou ik heel graag de set van je overnemen. Mijn 3,5 is goed maar ik zou graag wat meer vermogen in mijn One Ten hebben en aangezien ik de boel toch uit elkaar heb liggen is dit het moment voor een switch. Is de 4,2 om te bouwen naar carbs?
Groet Boelo
als Richard RRC en Tom RRC geen interesse hebben dan zou ik heel graag de set van je overnemen. Mijn 3,5 is goed maar ik zou graag wat meer vermogen in mijn One Ten hebben en aangezien ik de boel toch uit elkaar heb liggen is dit het moment voor een switch. Is de 4,2 om te bouwen naar carbs?
Groet Boelo