Startrelais V8
-
Michiel 109 V8
Startrelais V8
Ola,
Ff checken met wat jullie hebben: Als ik start slaat de auto niet automatisch aan totdat ik de sleutel terugdraai naar de 'niet start stand'.
Maar volgens mij moet de motor gewoon aanslaan en dan de verbinding met de startmotor verbreken in de start stand???
Dus volgens mij is mijn startrelais naar z'n grootje.
Thx,
Michiel
Ff checken met wat jullie hebben: Als ik start slaat de auto niet automatisch aan totdat ik de sleutel terugdraai naar de 'niet start stand'.
Maar volgens mij moet de motor gewoon aanslaan en dan de verbinding met de startmotor verbreken in de start stand???
Dus volgens mij is mijn startrelais naar z'n grootje.
Thx,
Michiel
-
Frans Bonnes
Re: Startrelais V8
Ik verwacht eerder dat er iets niet goed zit in het contactslot.
Die zorgt er in eerste instantie voor dat het startrelais spanning krijgt.
fb
Die zorgt er in eerste instantie voor dat het startrelais spanning krijgt.
fb
-
RoLandrover
Re: Startrelais V8
en een draad van de startmotor loopt dan ook nog langs de voorschakelweerstand naar de bobine. (groen? groen-wit? )
deze geeft de bobine de nodige prik tijdens het starten.
grtn
RoLandRover
deze geeft de bobine de nodige prik tijdens het starten.
grtn
RoLandRover
-
Dennis101
Re: Startrelais V8
Ik denk niet dat het startrelais het probleem is, want die bedient slechts de startmotor (via de solenoid).
Ik verwacht eerder dat het probleem in het extra contact in de solenoid of in de draad vanaf de solenoid naar de voorschakelweerstand van de bobine zit.
De procedure die je omschrijft klopt wel, het contactslot bedient de startmotor en deze stopt met aandrijven zodra je de contactsleutel weer loslaat (logisch) of als de motor aanslaat (a.g.v. de vrijloopkoppeling).
Mocht het extra contactje in de solenoid de oorzaak zijn, dan is dit eenvoudig op te lossen met een relais die gelijk bedient wordt met de startmotor en waarvan de contacten de voorschakelweerstand kortsluit. Dit is ook nodig als je een later type startmotor monteert zonder het extra contactje.
Dennis B
Edit: Tekst gewijzigd, omdat het blijkbaar wat ongelukkig beschreven was.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2010 22:55 door Dennis101.
Ik verwacht eerder dat het probleem in het extra contact in de solenoid of in de draad vanaf de solenoid naar de voorschakelweerstand van de bobine zit.
De procedure die je omschrijft klopt wel, het contactslot bedient de startmotor en deze stopt met aandrijven zodra je de contactsleutel weer loslaat (logisch) of als de motor aanslaat (a.g.v. de vrijloopkoppeling).
Mocht het extra contactje in de solenoid de oorzaak zijn, dan is dit eenvoudig op te lossen met een relais die gelijk bedient wordt met de startmotor en waarvan de contacten de voorschakelweerstand kortsluit. Dit is ook nodig als je een later type startmotor monteert zonder het extra contactje.
Dennis B
Edit: Tekst gewijzigd, omdat het blijkbaar wat ongelukkig beschreven was.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2010 22:55 door Dennis101.
-
Joost88
Re: Startrelais V8
stopt de startmotor echt met draaien als de motor aanslaat?
Wat is daar het voordeel van, ik heb nog nooit een auto gezien waarbij dat zo is.
Hoe weet de starmotor eigenlijk wanneer de motor loopt? Ik snap het systeem niet helemaal.
Wat is daar het voordeel van, ik heb nog nooit een auto gezien waarbij dat zo is.
Hoe weet de starmotor eigenlijk wanneer de motor loopt? Ik snap het systeem niet helemaal.
-
Frans Bonnes
Re: Startrelais V8
Ga eens naar een bibliotheek en zoek daar eens een boek met basis autotechniek, er zal een wereld voor je opengaan.
fb
fb
-
Dennis101
Het klopt hoor Joost
De tekst in mijn vorige posting was achteraf toch wel erg onduidelijk, vandaar dat ik deze heb aangepast.
De pre-engaged startmotor draait wel door, maar door de vrijloopkoppeling zal hij niet meer aandrijven.
De (vrij geringe) weerstand van de vrijloopkoppeling is groot genoeg om de startmotor niet op hol te laten slaan (altijd een gevaar bij volledig vrij lopende serie motoren).
Voor wie het interessant vindt:
De solenoid heeft twee spoelen, namelijk een houdspoel en een aantrekspoel.
Zodra je de startmotor bedient staat er spanning over beide spoelen, alleen loopt de stroom door de aantrekspoel ook door de startmotor.
De aantrekspoel heeft dikke wikkelingen en is sterk genoeg om het rondsel naar de starterkrans op het vliegwiel te bewegen.
Omdat het rondsel op spiebanen loopt met een grote spoed, zal het rondsel met een draaiende beweging naar de krans bewegen.
Omdat de stroom door de aantrekspoel ook door de startmotor zelf heen loopt gaat de startmotor zelf ook alvast heel langzaam draaien.
Beide draaiende bewegingen zorgen ervoor dat de kans veel groter wordt dat het rondsel in de krans grijpt.
Zodra het rondsel in de krans grijpt is de slag van de solenoid groot genoeg om de hoofdcontacten te sluiten, waardoor de startmotor de volle voedingsspanning krijgt en met volle kracht gaat draaien.
Over de aantrekspoel staat door het sluiten van de hoofdcontacten van de solenoid geen spanningsverschil meer (beide zijden 12 volt t.o.v. massa), waardoor deze niet meer meewerkt.
De zwakkere houdspoel is aan een zijde wel met massa verbonden, waardoor deze wel bekrachtigd blijft en daardoor rondsel in de krans houdt.
De houdspoel alleen is echter niet sterk genoeg om het rondsel in de krans te trekken.
Als nu de verbrandingsmotor gaat draaien, dan zal de vrijloopkoppeling ervoor zorgen dat de startmotor niet wordt aangedreven door de verbrandingsmotor via de krans en het rondsel.
Het spreekt voor zich dat het rondsel weer vrijkomt uit de krans zodra de solenoid niet meer bekrachtigd wordt.
Dennis B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2010 23:29 door Dennis101.
De pre-engaged startmotor draait wel door, maar door de vrijloopkoppeling zal hij niet meer aandrijven.
De (vrij geringe) weerstand van de vrijloopkoppeling is groot genoeg om de startmotor niet op hol te laten slaan (altijd een gevaar bij volledig vrij lopende serie motoren).
Voor wie het interessant vindt:
De solenoid heeft twee spoelen, namelijk een houdspoel en een aantrekspoel.
Zodra je de startmotor bedient staat er spanning over beide spoelen, alleen loopt de stroom door de aantrekspoel ook door de startmotor.
De aantrekspoel heeft dikke wikkelingen en is sterk genoeg om het rondsel naar de starterkrans op het vliegwiel te bewegen.
Omdat het rondsel op spiebanen loopt met een grote spoed, zal het rondsel met een draaiende beweging naar de krans bewegen.
Omdat de stroom door de aantrekspoel ook door de startmotor zelf heen loopt gaat de startmotor zelf ook alvast heel langzaam draaien.
Beide draaiende bewegingen zorgen ervoor dat de kans veel groter wordt dat het rondsel in de krans grijpt.
Zodra het rondsel in de krans grijpt is de slag van de solenoid groot genoeg om de hoofdcontacten te sluiten, waardoor de startmotor de volle voedingsspanning krijgt en met volle kracht gaat draaien.
Over de aantrekspoel staat door het sluiten van de hoofdcontacten van de solenoid geen spanningsverschil meer (beide zijden 12 volt t.o.v. massa), waardoor deze niet meer meewerkt.
De zwakkere houdspoel is aan een zijde wel met massa verbonden, waardoor deze wel bekrachtigd blijft en daardoor rondsel in de krans houdt.
De houdspoel alleen is echter niet sterk genoeg om het rondsel in de krans te trekken.
Als nu de verbrandingsmotor gaat draaien, dan zal de vrijloopkoppeling ervoor zorgen dat de startmotor niet wordt aangedreven door de verbrandingsmotor via de krans en het rondsel.
Het spreekt voor zich dat het rondsel weer vrijkomt uit de krans zodra de solenoid niet meer bekrachtigd wordt.
Dennis B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/09/2010 23:29 door Dennis101.
-
Joost88
Re: Startrelais V8
die boeken heb ik wel eens gelezen maar nooit zoiets tegengekomen, maar ik zal niet goed gekeken hebben dan.
Nogmaals mijn vraag: wat is de reden dat de startmotor moet stoppen met draaien als de motor aan slaat?
Als de motor loopt laat je de sleutel los en dan stopt de startmotor met draaien, waarom zou je daar een (ingewikkelde) schakeling tussen zetten?
Als je het antwoord weet op de vraag dan zou het leuk zijn dat je die hier neer wil zetten ipv me te verwijzen naar een boek.
Nogmaals mijn vraag: wat is de reden dat de startmotor moet stoppen met draaien als de motor aan slaat?
Als de motor loopt laat je de sleutel los en dan stopt de startmotor met draaien, waarom zou je daar een (ingewikkelde) schakeling tussen zetten?
Als je het antwoord weet op de vraag dan zou het leuk zijn dat je die hier neer wil zetten ipv me te verwijzen naar een boek.
-
G-men (Gargamel)
Re: Startrelais V8
Meet even of en hoeveel spanning je hebt op de bobine als de startmotor loopt en daarna.
Als die pas komt nadat je het contactslot in de "ignition" stand zet, dan is er idd iets met de kabel die tijdens het starten de bobine van 12v voorziet.
Overigens zou een V8 ook zonder die draad moeten starten, hoewel het wat meer moeite kost omdat de vonk iets zwakker is.
Ik heb het met een motor weleens gehad dat tijdens het starten de accuspanning tot onder de 9 volt zakte, waardoor de electronische ontsteking niet meer werkte..... Motor ging toen nog prima rond....
Gerrit
Als die pas komt nadat je het contactslot in de "ignition" stand zet, dan is er idd iets met de kabel die tijdens het starten de bobine van 12v voorziet.
Overigens zou een V8 ook zonder die draad moeten starten, hoewel het wat meer moeite kost omdat de vonk iets zwakker is.
Ik heb het met een motor weleens gehad dat tijdens het starten de accuspanning tot onder de 9 volt zakte, waardoor de electronische ontsteking niet meer werkte..... Motor ging toen nog prima rond....
Gerrit
-
Michiel 109 V8
Re: Startrelais V8
Merci voor de reacties mannen.
De motor loopt trouwens wel gewoon, dus rijden doet die. Maar ik meende me te herineren dat 't 'vroegah' anders werkte met het starten.
Morgen maar eens meten. Wie weet krijgt de bobine juist geen stroom tijdens het starten en juist wel weer bij het contactslot in de neutrale stand. De startmotor zal een 'moderne' zijn, is ergens 8 jaar geleden vervangen bij de vorige eigenaar.
Joost, ik stel me voor dat een startmotor het niet fijn vindt dat als de motor aanslaat (+/- 1000 toeren/min met choke) als hij eerst de motor aan dreef met (ik gok maar) 150 / 200 toeren per minuut en nog gekoppeld zit aan het vliegwiel.
Heerlijk zo'n Series, dingen die zomaar kapot gaan Het is zeker een "way of living!" Loopt die motor al niet zuinig; 1 op 5, dan loopt die 109 soms 1 op 1 (uur rijden / uur sleutelen).
Nou ja, moet je maar geen auto rijden van bijna 30 jaar oud!
En ik moet ff kwijt, het is weer heerlijk knutselen aan de V8 en weer erg lekker om op het forum actief te zijn en zoveel leuke reacties en discussies te hebben, merci beaucoup!
Greetz,
Michiel
De motor loopt trouwens wel gewoon, dus rijden doet die. Maar ik meende me te herineren dat 't 'vroegah' anders werkte met het starten.
Morgen maar eens meten. Wie weet krijgt de bobine juist geen stroom tijdens het starten en juist wel weer bij het contactslot in de neutrale stand. De startmotor zal een 'moderne' zijn, is ergens 8 jaar geleden vervangen bij de vorige eigenaar.
Joost, ik stel me voor dat een startmotor het niet fijn vindt dat als de motor aanslaat (+/- 1000 toeren/min met choke) als hij eerst de motor aan dreef met (ik gok maar) 150 / 200 toeren per minuut en nog gekoppeld zit aan het vliegwiel.
Heerlijk zo'n Series, dingen die zomaar kapot gaan Het is zeker een "way of living!" Loopt die motor al niet zuinig; 1 op 5, dan loopt die 109 soms 1 op 1 (uur rijden / uur sleutelen).
Nou ja, moet je maar geen auto rijden van bijna 30 jaar oud!
En ik moet ff kwijt, het is weer heerlijk knutselen aan de V8 en weer erg lekker om op het forum actief te zijn en zoveel leuke reacties en discussies te hebben, merci beaucoup!
Greetz,
Michiel
-
sjeroens
Re: Startrelais V8
Halverwege deze prik [landrover.startpagina.nl] staat ook nog wat info.
Ik denk dat het ook ergens in de solenoid ing draad zit. (ff tijdens starten overbruggen).
sccs,
J.
Ik denk dat het ook ergens in de solenoid ing draad zit. (ff tijdens starten overbruggen).
sccs,
J.
-
Joost88
Re: Het klopt hoor Joost
dank je voor dit bericht, nu kan ik het weer volgen
Zoals je beschrijft heb ik altijd gedacht (natuurlijk niet zo in detail) dat het zou moeten werken.
Zoals je beschrijft heb ik altijd gedacht (natuurlijk niet zo in detail) dat het zou moeten werken.
-
Michiel 109 V8
Re: Startrelais V8
Ik heb het gevonden!
Een dik jaar geleden hier met m'n laro-mannetje electronische ontsteking erop gezet. De ballast resistor komt dan te vervallen. En zo is ook de draad die vanaf de solenoid (wit/paars) naar de bobine niet meer opnieuw aangesloten.
Een kwestie van aansluiten en de motor start/ loopt nu ook weer met de sleutel helemaal om in de start stand.
Ik voel mezelf wel weer heel erg slim dat dit me nu pas opvalt, ahum............
Een dik jaar geleden hier met m'n laro-mannetje electronische ontsteking erop gezet. De ballast resistor komt dan te vervallen. En zo is ook de draad die vanaf de solenoid (wit/paars) naar de bobine niet meer opnieuw aangesloten.
Een kwestie van aansluiten en de motor start/ loopt nu ook weer met de sleutel helemaal om in de start stand.
Ik voel mezelf wel weer heel erg slim dat dit me nu pas opvalt, ahum............
-
Michiel 109 V8
Re: Startrelais V8
Ik kon toch niet uitstaan dat ik zo dom geweest zou zijn. Dus het oude britpart contactslot wat ik er van de week weer had uitgegooid even doorgemeten. Gelukkig, ik kan mezelf nog vertrouwen. Waar het originele contactslot nu tijdens starten geen stroom heeft voor de andere gebruikers werkt die van Prutpart anders. Daar had ik wel stroom voor alle gebruikers tijdens het starten dus geen problemen met aanslaan. Nou gelukkig is m'n selfesteam nog hetzelde!
-
Dennis101
Re: Startrelais V8
Alleen is wel het contactslot defect, want tijdens het starten mag de normale voeding naar de bobine (en andere verbruikers) niet wegvallen.
Het britpart contactslot werkt wel zoals het hoort (alleen voor hoe lang?).
Dennis B
Het britpart contactslot werkt wel zoals het hoort (alleen voor hoe lang?).
Dennis B
-
Michiel 109 V8
Re: Startrelais V8
Hoi Dennis,
Klopt, ik weet nu hoe dat komt. De aansluiting van de normale gebruikers op het contactslot was afgebroken. Ik heb daar 2 aansluitingen 1.25mm2 aan gesoldeerd. Omdat ik geen 4 of 5mm2 kabel had heb ik de witte gebruikers aansluiting (naar de zekeringkast) toe op het andere contact van het contactslot gezet. Alleen schakelt dat blijkbaar uit tijdens het starten..
Anyway, het werkt beter dan het britpart onderdeel dus ik hou het zo. Tijdens het starten krijgt de bobine toch zijn stroom van de startmotor en de radio heeft contstant stroom. Alleen zullen de lampen even uitgaan. Nou ja, so be it. Alles beter dan britpart onderdelen!
Klopt, ik weet nu hoe dat komt. De aansluiting van de normale gebruikers op het contactslot was afgebroken. Ik heb daar 2 aansluitingen 1.25mm2 aan gesoldeerd. Omdat ik geen 4 of 5mm2 kabel had heb ik de witte gebruikers aansluiting (naar de zekeringkast) toe op het andere contact van het contactslot gezet. Alleen schakelt dat blijkbaar uit tijdens het starten..
Anyway, het werkt beter dan het britpart onderdeel dus ik hou het zo. Tijdens het starten krijgt de bobine toch zijn stroom van de startmotor en de radio heeft contstant stroom. Alleen zullen de lampen even uitgaan. Nou ja, so be it. Alles beter dan britpart onderdelen!
-
Joost88
Re: Startrelais V8
sommige auto's onderbreken júist het contact naar alle verbruikers die niet nodig zijn om de motor te starten.
Zodoende is maximale stroom beschikbaar voor het starten.
De bobine hoort daar natuurlijk niet bij
Zodoende is maximale stroom beschikbaar voor het starten.
De bobine hoort daar natuurlijk niet bij