ot iemand verstand van visual basic

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
dirk ambu

ot iemand verstand van visual basic

Bericht door dirk ambu »

is er iemand die verstand heeft van visual basic ik wordt helemaal gek van de macro,s in excel
deze blijven een vaste verwijzing houden maar ik zou graag willen dat als ik de map met de inhoud verplaatst de macro dit aanpast
en dan weer werkt als voorbeeld ik maak twee bestanden in c:/ test map de bestanden heten test1 en test2
in test1 maak ik een macro die test2 opent meer niet tot nu toe werkt het maar nu wil ik deze bestanden verplaatsen naar d:/testmap2
en dan werkt de macro niet meer
nu zal je denken dat klopt toch maar ik weet dat het kan een collega is het ooit gelukt maar hij weet niet meer hoe hij dat heeft gedaan

als iemand het weet graag ik ben al 4 weken aan het zoeken

groet dirk ambu
VeeTee

Re: ot iemand verstand van visual basic

Bericht door VeeTee »

Kijk eens of de paden voor bestandsnamen "hard" in de macro staan of relatief. In het eerste geval gaat het niet automatisch goed met verplaatsen.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Art van Blondie

Bericht door Art van Blondie »

Er moet zoiets staan:

Sub Macro1()
Workbooks.Open Filename:="test2.xls"
End Sub

post anders de vb code van je macro eens, dan kunnen we effe kijken.

Groet, Art
Apen-nootjes

Bericht door Apen-nootjes »

Haha altijd leuk om bestandsmutaties te doen vanuit VBA (Visual Basic in Excel is een speciale versie en dus geen echte Visual Basic, er zijn een aantal functies uit en ik geloof dat je ook niet zoveel met onder andere het file-system mag als met de normale Visual Basic). Wat nog even van belang ook is welke Excel versie je gebruikt, ook de VBA versies hiervan verschillen...

En idd... De code (desnoods ingekort met commentaar op plekken waar dingen gebeuren die ons niks aan gaan) zou handig zijn!
Puffino

Bericht door Puffino »

je kunt een macro die je schrijft neem ik aan ook voeden met het pad waar het document zelf is opgeslagen. Dat doe je normaal met een ".\filenaam" methode.

Deze is bereikbaar via het ActiveDocument object. Bijv. ActiveDocument.path levert het hele path.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

beste

bedankt voor de info ik heb hier onder de macro

Workbooks.Open Filename:="I:\td\urenlijsten 2010\start fa.xls", UpdateLinks _ :=3

nu zou ik graag willen dat waar nu urenlijsten 2010 staat vanzelf urenlijsten 2011 komt te staan als ik de map verplaast

het vreemde is dat dit bij een collega van mij wel vanzelf gaat in een ander bestand maar ik zie niet aan de macro
deze is het zelfde

ik maak nu gebruik van excel 2007

ik hoop dat iemand het weet

groet dirk
Art van Blondie

Drik,

Zolang het bestand waarin de macro staat in dezelfde map staat als waar "start fa.xls staat, dan kun je dit gebruiken

Workbooks.Open Filename:="start fa.xls", UpdateLinks _ :=3

Groet, Art
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

beste art
dus eigelijk zeg je dat ik de helft weg moet laten en dan werkt het wel
dus Workbooks.Open Filename:="I:\td\urenlijsten 2010\start fa.xls", UpdateLinks _ :=3
wordt Workbooks.Open Filename:="start fa.xls", UpdateLinks _ :=3

maar weet hij dan nog waar hij moet zoeken

groet dirk
Puffino

Bericht door Puffino »

Ik denk dat je het pad beter kunt laten samenstellen uit het pad van het huidige document.
Dus via activeDocument.path & "\start fa.xls"

Dan zoekt ie altijd in de huidige map van het huidige document. En dat weet je ook zeker. Anders ga je uit van standaard gedrag dat stiekem kan wijzigen in de verschillende versies van VBA, en vooral: het is duidelijker voor de lezer.....

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

beste sander

als ik dit er in zet krijg ik een fout melding moet er nog iets voor of tussen

groet dirk
Puffino

Bericht door Puffino »

tja als je me niet zegt welke foutmelding heb ik het gevoel dat je beter een boekje kunt kopen om jezelf wat aan te leren....

Sander Lelieveld

Snorkel.Runde.NL
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

beste sander

ik krijg als melding compileerfout verwachte expressie vervolgens staat de tekst in het rood activeDocument.path & "\test1.xls"
ik denk dat dat komt door dat ik er xls achter had staan in plaats van xlsm nu ik dit heb verandert krijg ik de melding
compileerfout syntaxisfout

ik heb geen idee waar ik moet zoek

groet dirk
Art van Blondie

Precies. Heb je dat al geprobeerd?
Wat Sander zegt kan ook, maar is moeilijker. Ik probeer het simpel te houden voor je.

Groet, Art
dirk ambu

Bericht door dirk ambu »

hoi art

ik heb dat geprobeerd maar ik kom niet verder dan de fout meldingen die ik al heb gemeld

dus als je een moeilijke manier weet is dat ook goed als je mij de code kan sturen graag

groet dirk
Art van Blondie

Dirk,

Dit zou zo gewoon moeten werken, als je een compileer fout krijgt, zal zal er ergens een schrijffout zijn, of een komma of aanhalingsteken verkeerd gezet ofzo.
Je mag me de 2 betreffende excel bestanden even mailen, dan kan ik even kijken waar het fout gaat: art.brandt apestraat planet.nl

Groet, Art
Apke

Bericht door Apke »

en dat vind ik nou zo mooi van ons forum.

Hoe gek je vraag ook is, je krijgt er een antwoord op.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bade875379b07d8293ef4d2935fa03f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12785779, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Art van Blondie

Let nou op, de blaadjes beginnen bijna te vallen, het is hartstikke off topic. Da's vragen om problemen eigenlijk
Rene110V8

Bericht door Rene110V8 »

Ja, dat verbaasde mij ook al. Normaal gesproken worden topic en de poster meteen afgebrand als het niets met Landrover te maken heeft

Zouden OT-berichten voortaan ook gedoogsteun krijgen?

Groeten Rene110V8

Landy: 26-02-1983 110 3.5L V8 LHD
Dougie: 19-09-1984 110 3.5L V8 RHD

[www.twentelandrovers.nl]

[landrover110v8.fotopic.net]
Eduard

Bericht door Eduard »

Ik weet dat Gerben onder andere Visual Basic geeft, destijds door hem wel geholpen
Gerben tB

Bericht door Gerben tB »

Klopt

Microsoft is not the answer. Microsoft is the question. NO is the answer
Plaats reactie