Trillen auto

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Arne 110-TD5

Trillen auto

Bericht door Arne 110-TD5 »

mijn defender 110 uit 2002 heeft begint boven een snelheid van 70/80 km/u te schudden en weet niet waardoor het komt. Ik durf geen 110 meer te rijden

ik heb mijn kruisje en cardanassen nagekeken en geen speling kunnen ontdekken.
ik heb vandaag mijn wielen laten balanceren, heeft iets geholpen, maar heel weinig.

tijdens het schudden trilt mijn stuur niet.

Heeft iemand een idee waar verder nog naar zou kunnen kijken / vervangen? zou het kunnen dat de cardanas zelf krom is door terreinrijden?

groeten,

Arne
Maurice Bastings

Re: Trillen auto

Bericht door Maurice Bastings »

Dag Arne,

Het lager van je diff? De moer die de flens en het lager in het diff drukt, loopt wel eens los.
Of het lager van je uitgaande as van je tussenbak wellicht?

Maurice Bastings

Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI

[mauricebastings.jouwweb.nl]
laro mark

Bericht door laro mark »

zitten de balanceerplaatjes nog op je aandrijfassen van de bak naar je voor en achteras?
en waar trilt je defender ? voor of achter of helemaal?

groet mark
Arne 110-TD5

dag Maurice,
ik had wel gevoel dat iets speling zit op het lager aan de voorzijde (voorste cardanas) hoeveel speling mag er op zitten?

groet, Arne
Arne 110-TD5

beste Mark,
ik heb beide cardanassen los gehad en geen plaatjes kunnen ontdekken.

groeten, Arne
Erik-Jan

Bericht door Erik-Jan »

Mijn Defender 110 Td5 heeft geen balanceerplaatjes (loodjes) op de cardanassen, alleen op de velgen.
De cardanassen hebben wel speling: d.w.z. je kunt deze radiaal we tot 60 a 80 graden bewegen met de hand, voordat je voelt dat deze in de tussenbak of cardans aangrijpt. Maar dat is al zolang ik de auto heb (6 jaar en 187.000 km).
Het trillen van het stuur en de auto heb ik het begin wel gehad, maar balanceren was de oplossing.

Groetjes

Erik-Jan
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Controleer nogmaals je kruisjes dit soort trilling is bijna altijd te verwijten aan de kruisjes.

Cardanas vast pakken in de buurt van betreffend kruisje en dan op en neer bewegen Niet draaien!!
voel of je zo speling kunt voelen of vaak zelfs zien. met enkel draaien van de kruisjes zul je vaak geen speling ontdekken.

Ook een kruisje wat stroef draait op een van zijn bewegingen kan voor een trilling zorgen.

als laatste kan het zijn de de cardanas verkeerd gemonteerd is, de kruisjes horen onder een bepaalde hoek ten opzichte van elkaar te staan ( kijk hier voor even in desbetreffende WP handboek)

Groetjes, Andrew
Grumpy Old Sil

Bericht door Grumpy Old Sil »

Zorg ook voor voldoende lucht in je banden. General Grabbers willen bijvoorbeeld ook trillingen veroorzaken als er te weinig in zit.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9d7c5f786a34e3b9e6f53c3b0616eebe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 12770373, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
willem vroegh

Bericht door willem vroegh »

Hoi Grumpy

Wat is voldoende lucht voor AT banden 7.5x15?? ik had ze op 1.6 en zwabberde alle kanten op,ik heb ze nu op 2.5 en heb het idee dat het nog te zacht is.

Groetjes,Willem
Erwin 110TD5

Bericht door Erwin 110TD5 »

heb hetzelfde met Grovertje... niet ernstig, alleen tussen 95 en 100. (en dan niet als er een zware aanhanger achter hangt)... ook niets kunnen ontdekken tot nu toe.

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Arne 110-TD5

ik zal even kijken naar de stand van de assen. de garage heeft onlangs volgens mij de achterste as eraf gehad ivm het vervangen van de handrem kabel.
Arne 110-TD5

beste Wim,

ik rij op Goodrich mud banden. alle banden 2.5 bar. Bij meer bar gaat de de auto stuiteren, rijd niet lekker meer. Bandenspanning gisteren gecontroleerd en laten balanceren.
Grumpy Old Sil

Bericht door Grumpy Old Sil »

Tja, da's maar net wat je prettig vindt en hoe het uitkomt. Mijn General Grabbers staan op ongeveer 3 bar. Auto heeft neiging tot stuiteren achter maar dat ligt meer aan de zware achtervering. Met 3 bar heb ik geen enkele trilling meer. 2,5 bar is voor mij te weinig, dan begint de boel weer te trillen. En voordat iemand op het idee komt...alles zit er nieuw op (lagers, swivelbollen etc.) en is perfect afgesteld. Van fabriek uit staan de fusees wat licht afgesteld dus die staan nu wat zwaarder.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a70d79ccbdb477d59fd7ba51bd4ea0c8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 12772038, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
Benno

Bericht door Benno »

Handremtrommel los aan het lopen ??

groet,

Benno
rodietje

Bericht door rodietje »

Als de achteras los is geweest kan hij ook verkeerd terug geplaatst zijn (hij moet er op zoals hij eraf is gekomen) Zijn alle vier je banden nog evengroot of zijn er banden met duidelijk meer slijtage. Als je voorbanden een grotere omtrek hebben krijg je ook een dreun bij een bepaalde snelheid -en verslijt je by the way ook behoorlijk wat kruisjes...
Arne 110-TD5

beste Benno,

Dat zou ook kunnen. Ik kreeg de remtrommel er niet af. Zit een heel fijn kruiskopschroefje in.
Mijn handrem doet weinig tot niets meer, maar weet niet of dat er wat mee te maken heeft.
Onlangs is wel de handremkabel vervangen door de garage. Die heeft vergeten de indicator weer aan te sluiten (lampje dashboard) Waardoor ik heb gereden met handrem erop. Kan dit iets er mee te maken hebben?

gr. Arne
Arne 110-TD5

beste Rodietje

ik heb 4 banden van het zelfde merk en type (goodrich mudterrain). Alleen zijn de achterbanden veel meer afgesleten. 1 van de 4 banden bleek niet helmaal rond bij het balanceren gisteren, maar is minmaal.
zou dat slecht voor mijn krijsjes zijn?

groet,
Arne
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Heb ook last van trillen met mijn td5,na beurt en alle wielen er af geweest trilde de auto in het stuur bij 90-100km/h.
Daarvoor helemaal niet,Wielen laten balanceren en dat hielp ook niet.Links en rechts verwisseld aan de vooras en toen werd het beter
maar nog niet helemaal.
Vanavond achter links rechts ook gewisseld en voor 1/4de slag tov de naaf gedraaid.
Morgen weet ik meer....

Groet,

Mark

Mark
rodietje

Bericht door rodietje »

OK, even logisch denken... in principe verdeelt je tussenbak de aandrijving van de tussenbak naar de beide diffs. Als je op de vooras banden hebt die een grotere omtrek hebben dan de banden op de achteras (door andere maat of slijtage) gaat een groot deel van de kracht naar de vooras (idem andersom natuurlijk).
Weet natuurlijk niet of dit een oplossing is voor jouw probleem, maar nogmaals... ff logisch denken.

Maar natuurlijk kan ik het helemaal fout hebben, dus roept u maar!
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Volgens mij hebben ze daarom een diff tussen de twee aandrijfassen gezet. Wat zijn die Engelsen toch slim.

groeten
Wim
rodietje

Bericht door rodietje »

Natuurlijk klopt dat wim, maar een 4x4 met ongelijke banden op de verschillende assen is evengoed vragen om problemen -zeker als het om trillingen gaat.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

rodietje Schreef:
-------------------------------------------------------
> OK, even logisch denken... in principe verdeelt je
> tussenbak de aandrijving van de tussenbak naar de
> beide diffs. Als je op de vooras banden hebt die
> een grotere omtrek hebben dan de banden op de
> achteras (door andere maat of slijtage) gaat een
> groot deel van de kracht naar de vooras (idem
> andersom natuurlijk).
> Weet natuurlijk niet of dit een oplossing is voor
> jouw probleem, maar nogmaals... ff logisch denken.
>
> Maar natuurlijk kan ik het helemaal fout hebben,
> dus roept u maar!

Ik vrees dat je het helemaal fout hebt ... ff logisch denken:

Er zit een middendifferentieel in de moderne tussenbak, dat middendifferentieel verdeelt in principe de kracht 1:1.
Zijn de banden voor nu groter als achter dan gaat het principe niet meer op.
Omdat de vooras net iets minder omwentelingen maakt als de achteras doet het midden diff zijn werk.
Aandrijf-as naar voren draait net iets minder als de aandrijfas naar achter.
Aangezien de kracht 1:1 verdeeld wordt gaat er met die net iets meer omwentelingen net iets meer kracht naar achter.

Dus precies andersom. Niet dat het veel uitmaakt, want de trilling wordt niet veroorzaakt door een paar % verschil in aandrijfkrachten.

Marc
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Om nog even mijn ervaring te delen;Na het wisselen van links en rechts achter EN verdraaien van rechtsvoor tov de naaf
heb ik weer een rustige auto!
Moraal van dit verhaal;merk je wielen op de wielbouten voor je ze demonteert en zoek de oplossing in de laatste werkzaamheden...

Sukses allemaal,

Groet,

Mark

Mark
JvD

Bericht door JvD »

Zou het misschien kunnen zijn dat je last hebt (trillen) van gecupte banden?

voor informatie over gecupte banden even googlen.

Succes,

Jan
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Jazeker,ik denk dat het een rol speelt,ze voelen wel een klein beetje zo aan.Het vreemde was dat het voor demontage
van de wielen voor onderhoud goed was qua trillen.
Daarna was het even niet fijn om op de snelweg te rijden en trilde stuur en pook in een zelfde kadans.
Cardanassen ook gecheckt maar die waren goed.
Toen weer op hetgeen losgeweest was gefocust.Nu kunnen ze de ander kant op draaien en is het rustig.

Bedankt!

Mark
Arne 110-TD5

Mark Schreef:
> Jazeker,ik denk dat het een rol speelt,ze voelen
> wel een klein beetje zo aan.Het vreemde was dat
> het voor demontage
> van de wielen voor onderhoud goed was qua
> trillen.
> Daarna was het even niet fijn om op de snelweg te
> rijden en trilde stuur en pook in een zelfde
> kadans.
> Cardanassen ook gecheckt maar die waren goed.
> Toen weer op hetgeen losgeweest was gefocust.Nu
> kunnen ze de ander kant op draaien en is het
> rustig.
>
> Bedankt!

Mark,

Ik heb zeker last van gecupte banden. is zal mijn banden onderling is wisselen. Het is inderdaad zo dat de de pook en versnellingsbak mee schut in de zelfde cadans. Mijn stuur trilt alleen niet.

we rijden straks met een groepje naar Furstenau. Een weekendje modder met Twente Offroad.

Arne
Noud88

Bericht door Noud88 »

Voor wat betreft het trillen bij hogere snelheden:
Ik heb sinds enige tijd ook de ervaring van een resonantie bij hogere toerentallen cq snelheid (ca 95 km/h). Ik zoek het eerder in de motor/bak, maar ik kan er heel goed naastzitten. Ik heb een 90 300 TDI uit 1996.

In een van de postings zag ik een reaktie over de wielomtrekken voor en achter in combinatie met het "centrale"differentieel.
Nu heb ik het banden-profiel gemeten: voorbanden ca 2mm minder dan de achterbanden.
Als het inderdaad zo is dat het centrale differentieel moeite heeft met deze verschillen, zou het dan helpen om de banden voor-achter, achter-voor te wisselen?
Als niemand dat antwoord weet, ga ik het van de week eens proberen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Noud88 Schreef:
> Voor wat betreft het trillen bij hogere
> snelheden:
> Ik heb sinds enige tijd ook de ervaring van een
> resonantie bij hogere toerentallen cq snelheid (ca
> 95 km/h). Ik zoek het eerder in de motor/bak, maar
> ik kan er heel goed naastzitten. Ik heb een 90 300
> TDI uit 1996.
>
> In een van de postings zag ik een reaktie over de
> wielomtrekken voor en achter in combinatie met het
> "centrale"differentieel.
> Nu heb ik het banden-profiel gemeten: voorbanden
> ca 2mm minder dan de achterbanden.
> Als het inderdaad zo is dat het centrale
> differentieel moeite heeft met deze verschillen,
> zou het dan helpen om de banden voor-achter,
> achter-voor te wisselen?
> Als niemand dat antwoord weet, ga ik het van de
> week eens proberen.
> Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Vlgs mij heeft het centre diff geen moeite met zulke kleine verschillen. Als je echter de "grote" banden voor monteert wordt het "beter".
Normaal rijden de voorwielen, door bochten etc, de langste weg. Als ze voor nu een fractie groter zijn dan is dat een leuke compensatie.

Marc
Plaats reactie