Met servo nr 3 nog steeds geen remdruk! :-(

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Daktari

Met servo nr 3 nog steeds geen remdruk! :-(

Bericht door Daktari »

Beste jongelui,

Zojuist heb ik remservo nummer 3 (vers van de Sort-Out) gemonteerd, maar ik heb nog steeds geen remdruk! Ik trap zo door het pedaal heen!
De vacuumpomp (2,5D) zuigt goed vacuum, dus daaraan ligt het alvast niet.
Iemand?

Groeten van een redelijk wanhopige, maar in ieder geval stevig balende
Ernst.
Sylvester

Re: Met servo nr 3 nog steeds geen remdruk! :-(

Bericht door Sylvester »

Ernst,
Dat je geen remdruk hebt heeft niets te maken met de servo, je remsysteem is ergens lek of je hoofdremcilinder bouwt geen druk op.
Een servo zorgt alleen voor een grotere remdruk. Ook zonder een werkende servo kan je remmen, alleen gaat het remmen veel zwaarder.

Groet Sylvester.
Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Mooi kl&%e Ernst,

Maar het is nu wel duidelijk dat daar het probleem niet zit.
Je remschoenen heb je wel slepend afgesteld?
Als je geen vloeistof verliest moet er toch ergens iets niet goed zijn met je hoofdremcilinder. Je had laatst geloof ik de cups al vervangen van je hoofdremcilinder toch?
plaetje

Bericht door plaetje »

en zijn de slangen nog goed ; die kunnen uitzetten.

plaetje (jo) limburgrover
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Het is al vaker verteld dat de remservo het remmen niet verbeterd. Alleen de kracht die uitgeoefend moet worden is met een servo minder. Zonder servo moet een series ook uitstekend kunnen remmen. En als jij het probleem hebt dat je door de pedaal heen trapt heb jij echt een ander probleem.

Bedoel je met erdoor trappen dat je helemaal geen weerstand in de pedaal voelt, of heb jij wel weerstand maar te weinig. remt hij met twee keer trappen wel?

Lees anders deze posting even: link

Arnold.
Daktari

Bericht door Daktari »

Hij remt inderdaad wel, maar zonder bekrachtigde druk.
De hoofdremcylinder heb ik met originele Lucas onderdelen op de juiste wijze (dubbel gecheckt) gereviseerd. Kwestie van ontluchten dan? Heb ik ook al 5 keer gedaan, maar misschien niet goed genoeg?
Het systeem lijkt niet te lekken, ik zie nergens (sporen van) remolie.
Morgen weer verder prutsen!

Groet, Ernst.
Daktari

Bericht door Daktari »

Ja klopt, de gehele hoofdremcylinder is met originele Lucasspullen volgens het boekje/aanwijzingen gereviseerd.
Ik denk dat het een kwestie is van ontluchten, al heb ik dat al 5 keer gedaan.
Groet, Ernst.
Daktari

Bericht door Daktari »

Ga ik naar kijken, dank je voor de tip!
Groet, Ernst.
Daktari

Bericht door Daktari »

Hey Arnold,
Hij remt inderdaad, maar ik was er niet op uit om m'n rechter beenspieren zo extreem te trainen.
Het is nu zo dat het pedaal na zo'n 3 keer snel intrappen weerstand krijgt en aldus druk opbouwt.
Dat herken ik nog wel van m'n Eenden, die haden datzelfde euvel wanneer er lucht in de leidingen zat. Zou dat het kunnen zijn?
Ik zal de link ook even bekijken, dank je.
Groet, Ernst.
Grumpy Old Sil

Bericht door Grumpy Old Sil »

Hoe staat het met de rest van je remmerij? Heb je verder nog dingen uit elkaar gehaald of ben je alleen met de hoofdremcylinder en de servo bezig geweest? Als je ook bezig bent geweest met je remtrommels en aanverwant, let dan heel goed op hoe je de veren monteerd. Als die niet juist zijn gemonteerd kun je meestal ook niet met 1 keer trappen remmen, wel met 2 of 3 keer trappen.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e1bdc6ee96d79f6caf15cff7e676aec7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 12752811, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
Daktari

Re: Met servo nr 3 nog steeds geen remdruk! (Extra info)

Bericht door Daktari »

Ha Wim, ik heb alleen de hoofdremcylinder onder handen genomen.
Nog even goed om te weten:

De vorige complete set (hoofdremcylinder/servo/pedaal heb ik IN Z'N GEHEEL vervangen om dat toen al de druk wegviel.
Nu heb ik dus een COMPLEET ANDERE SET met de gereviseerde hrc en servo + pedaal ingebouwd.
Alleen is het euvel daarmee dus groter geworden dan voorheen bij de vervangen set1.

Jahaa, DAT geeft te denken, hè?
(Vandaag ga ik maar niet meer sleutelen, ben toe aan een frsutratieloos dagje).

Groeten,
Ernst.
Bram109

Bericht door Bram109 »

Haal de 2 remleidingen eens van de hoofdremcilinder af en vervang deze voor ontluchting nippels.

Als je nu (na het systeem uiteraard te hebben ontlucht) een hard pedaal hebt weet je dat je ergens anders moet gaan zoeken dan de hoofdremcilinder. Doe je nu de test zoals eerder omschreven is om te testen of je rembekrachtiging het doet weet je ook of daar de fout wel of niet zit.

Is deze test geslaagd, met andere woorden; doet de bekrachtiging het ga je verder kijken naar het remsysteem.

Bram.
Michiel 109 V8

Bericht door Michiel 109 V8 »

Als je het complete systeem vervangen hebt moet er toch ergens lucht inzitten. Ben je met ontluchten begonnen met de wielremcilinder het verst verwijderd van de hoofdremcilinder?

En hoe onlucht jij?
Daktari

Bericht door Daktari »

Ha Bram, prima plan, ga ik straks meteen proberen!
Je leest het resultaat wel weer ;-)
Groet, Ernst.
Daktari

Bericht door Daktari »

Heb zojuist voor de 10e keer ontlucht, hielp niks.
Het zal een lek zijn in de hoofdremcylinder, wat gek is, kwa net gereviseerd.
Maar wanneer ik (door pompend remmen) druk heb opgebouwd en druk op het pedaal blijf uitoefenen, dan voel ik 'm langzaam wegzakken.
Kortom: hoofdremcylinder voor de 11e keer uitbouwen en opnieuwd inspecteren/reviseren!
Te gek voor woorden dit, ik heb een originele revisieset gebruikt!
Groeten,
Ernst.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een revisieset heeft alleen zin als de cilinder in smetteloze staat is en dat is zeer zeldzaam.
De boring en de zuigers mogen geen enkel krasje, verkleuring of vorm van corrosie hebben om reviseren de moeite waard te maken.

Dennis B
BEN110

Bericht door BEN110 »

Soms duurt het ontluchten erg lang er zijn div. manieren van ontluchten met 2 personen of met ontluchting tools die zijn er in heel veel soorten

Als je met 2 personen ontlucht moet de rem olie opgang komen in het begin werkt het pompen niet ik pomp dan niet maar zet de nippel open en trap de rem in nippel dicht rem los dit en paar keer herhalen en dan overschakelen naar pompen tot er druk is op druk houden nippel open nippel dicht rem los en dit herhalen tot er geen lucht meer in zit ( olie toptijd bij vullen ) duurt vaak erg lang niet te veel treuzelen want de lucht stijgt weer naar boven en duurt het alleen maar langer

Ik gebruik vaak en pot aan gesloten op de compressor die zuigt de olie er doorheen
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Tip uit het archief van de Dutch LR Owner mailing list:

De bekende manier van nippel open pedaal intrappen, nippel dicht pedaal loslaten is meestal niet afdoende om de diverse airpockets uit de leidingen te verwijderen.
De luchtbellen lopen weer terug naar boven tijdens de fase dat het pedaal wordt losgelaten. De oplossing hiervoor ligt erin dat je met een constante en liefst grote stroom de remleiding ontlucht. Met de zwaartekracht alleen gaat dit niet. Het aanbrengen van een uitwendig drukverschil is de aangewezen methode. Dat wil dus zeggen of druk, of vacuum.

De hier beschreven methode is voor de low budget doe-het-zelver.

Benodigdheden, passende fietsband, fietspomp, tie-wraps, of stukjes bindtouw.

knip de fietsband op twee plaatsen door zodat er ongeveer 50 cm over blijft, met het ventiel in het midden. (de meeste hebben wel een oude band liggen. Knoop, plak een kant van de band hermetisch dicht. Vul het reservoir met remolie, zoveel als er maar inpast. Trek de open kant van de band kant over de opening van het remreservoir. Trek tie-wraps of wikkel een koord om het stuk band dat over de vulopening van het reservoir is heengeschoven, zodanig dat ook hier een luchtdichte passing wordt verkregen.
Pomp de band op, nu staat er druk op het systeem en kan je een voor een de ontluchtingsnippels los gaan draaien om te ontluchten.

Werkt als een trein, je moet alleen op het niveau van je remreservoir letten. Bijvullen van het reservoir doe ik met een 100cc spuit met een dun slangetje eraan dat ik er via het dan losgedraaide ventiel naar binnen schuif.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/09/2010 19:36 door VeeTee.
Daktari

Bericht door Daktari »

Hey Vincent,

De fietsbandtechniek is mij bekend, het is voor mij dan ook DE manier om te ontluchten!
Evengoed bedankt voor de tip, het is een supersuggestie ;-)

Groet, Ernst.
Daktari

Bericht door Daktari »

Hoi,
Ik ben niet met de verste cylinder begonnen... Ga van de week bij NUL opnieuw beginnen en dus met de verste rem als eerste. Dank je voor de heldere en terechte tip!
Groet, Ernst.
Daktari

Bericht door Daktari »

Hoi,
Ik heb m'n dochter ingeschakeld als remintrapper: ontluchten is op zich prima gegaan, maar het euvel lijkt toch in de hoofdremcylinder te zitten...
Update volgt!
Groet,
Ernst.
Bram109

Bericht door Bram109 »

Wat was het resultaat dan? Ik lees namelijk dat je weer met remcilinders aan het ontluchten bezig bent.

Bram.
Raoul

Bericht door Raoul »

Hallo Ernst,

Remmen ellende...weet er alles van haha.
Als je de veren er niet van af hebt gehad en eerst remde hij wel goed dan neem ik aan dat dit wel goed zit,
Maar als ik het goed begrijp heb je dus eerst een hele nieuwe remcilinder gekocht?...geen resultaat en daarna een oude gereviseerde hoofdremcilinder geplaatst?
als je alleen een gereviseerde hebt geplaatst raad ik je toch aan een nieuwe te kopen want revisie remcilinder zijn niet te vertrouwen ook niet als ze op de juiste manier zijn gereviseerd(helaas).
Ook zonder bekrachtiger moet je meteen druk hebben. Ik heb geen bekrachtiger maar nu wel meteen volop druk die ook niet wegzakt.
Je kunt inderdaad eens kijken of de remslangen niet opzwellen tijdens het remmen want dat mag dus niet.
En om te ontluchten kan je ook bottom up filling methode toepassen dus een pompje op de ontluchtingsnippels en dan naar boven pompen immers lucht wil naar boven en niet naar beneden.
Kijken of de remschoenen wel zijn afgesteld deze moeten eigenlijk NET niet slepen de ene zegt ze moeten een heel klein beetje slepen maar ook als ze NET niet slepen zul je meteen druk hebben dus maar voor de APK mag een remtrommel niet slepen. Schijven wel een heel klein beetje.
Oh trouwens is het een 109 of een 88? want is misschien wel een stomme opmerking maar een 109 heeft een grotere hoofdremcilinder dan een 88 en als het dubbele hulpremcilinders zijn is het ontluchten nog een lastig verhaal.

Groetjes
Raoul
Plaats reactie