Bladveer ontzet
-
Lennart SII 109 2.25B
Bladveer ontzet
Dit weekend even met een neefje tijdens het familieweekend in de zandafgraving bij Gieten wezen spelen.
Na een helling te hebben genomen waar ik niet boven kwam reed ik weer achteruit naar beneden waarbij mijn voorwiel in een gat verdween.
Daarna een hoop herrie, raar gevoel in het stuur (wou niet rond). Uitgestapt en eens kijken wat er aan de hand is, tot mijn verbazing stond de vooras zo scheef onder de auto dat mijn linker voorwiel tegen de bumper aan stond. Met achterwielaandrijving een vlakker stukje terrein opgezocht, en ja daar sta je dan in de middle of nowhere.
Reservewiel onder de auto, krik hierop geplaatst, moeren van de u-beugels losgedraaid en met een grote boomstam de as weer enigszins op zijn plek gekregen.
Worden de veerpaketten alleen door de U-beugels op zijn plek gehouden? Kan er geen bout door het pakket heen of een las in het midden van het pakket om dit te voorkomen? Nou zaten de moeren een beetje los, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Helaas geen foto's van de veldreparatie.
Het veerpakket is nu enigszins ontzet zie foto:
Foto-GUPWPQ6Y.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b889c08daf8d3fecbc501101d219deae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GUPWPQ6Y.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUPWPQ6Y.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GUPWPQ6Y.jpg', '', 12761440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Neem aan dat ik de bladen weer netjes op hun plek kan krijgen als alles los is, iemand ervaring hiermee?
Groet,
Lennart
Na een helling te hebben genomen waar ik niet boven kwam reed ik weer achteruit naar beneden waarbij mijn voorwiel in een gat verdween.
Daarna een hoop herrie, raar gevoel in het stuur (wou niet rond). Uitgestapt en eens kijken wat er aan de hand is, tot mijn verbazing stond de vooras zo scheef onder de auto dat mijn linker voorwiel tegen de bumper aan stond. Met achterwielaandrijving een vlakker stukje terrein opgezocht, en ja daar sta je dan in de middle of nowhere.
Reservewiel onder de auto, krik hierop geplaatst, moeren van de u-beugels losgedraaid en met een grote boomstam de as weer enigszins op zijn plek gekregen.
Worden de veerpaketten alleen door de U-beugels op zijn plek gehouden? Kan er geen bout door het pakket heen of een las in het midden van het pakket om dit te voorkomen? Nou zaten de moeren een beetje los, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Helaas geen foto's van de veldreparatie.
Het veerpakket is nu enigszins ontzet zie foto:
Foto-GUPWPQ6Y.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b889c08daf8d3fecbc501101d219deae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GUPWPQ6Y.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GUPWPQ6Y.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GUPWPQ6Y.jpg', '', 12761440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Neem aan dat ik de bladen weer netjes op hun plek kan krijgen als alles los is, iemand ervaring hiermee?
Groet,
Lennart
-
RoadRocket
Re: Bladveer
als de u-bouten van je veerpakket goed aangedraaid zijn valt je as en je veerpakket 'in elkaar' door een 'nok'....als je u-bouten zo los zitten dat de nok vrij komt te liggen (bijvoorbeeld bij helemaal inveren) kan je as inderdaad 'los' bewegen... maar dan zit het toch echt meer dan een 'heel klein beetje los'.... het lijkt me dat juist het tegenoverliggend veerpakket op zijn donder krijgt als de as aan de andere kant gaat schuiven...
ik vermoed dat je de bladen wel weer uit kunt lijnen, veerpakket los en eerst zo eens kijken... anders de 'klippen' los die de bladen op hun plek houden...
succes, robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02cdb388e7f558ff88ce1ec6b3ac6e45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 12761479, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
ik vermoed dat je de bladen wel weer uit kunt lijnen, veerpakket los en eerst zo eens kijken... anders de 'klippen' los die de bladen op hun plek houden...
succes, robert
blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('02cdb388e7f558ff88ce1ec6b3ac6e45', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 12761479, 600, 600, 'Loading image ...', false);
SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]
-
Gert
Re: Bladveer
Door het bladveerpakket heen zit een dowel, een pen met een ronde kop.
Op de onderstaande afbeelding is het nummer 2.
Chap2_5%20Page5%20a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e803afe9e0387366e7ffb69f1f8ca8cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.jlrs.com.pt%2Fpecas%2FMilitary%2520Serie%2520III%2520Lightweight%2Fimages%2FChap2_5%2520Page5%2520a.jpg', 'http://www.jlrs.com.pt/pecas/Military%20Serie%20III%20Lightweight/images/Chap2_5%20Page5%20a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.jlrs.com.pt%2Fpecas%2FMilitary%2520Serie%2520III%2520Lightweight%2Fimages%2FChap2_5%2520Page5%2520a.jpg', '', 12761616, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is in ieder geval wel zo bij S1's. Die ronde kop past precies in het ronde gaatje in het vlakke stuk van je as. Waar het mis is gegaan weet ik niet, maar je moet wel heel veel kracht zetten om dat ding stuk te krijgen. Een hele verotte pen is ook mogelijk.
Ik heb thuis een hele bak met dowels, omdat ik voor mijn S1 steeds maar niet de juiste kon vinden.
Mocht je iets nodig hebben...
Groeten,
Gert
Op de onderstaande afbeelding is het nummer 2.
Chap2_5%20Page5%20a.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e803afe9e0387366e7ffb69f1f8ca8cf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.jlrs.com.pt%2Fpecas%2FMilitary%2520Serie%2520III%2520Lightweight%2Fimages%2FChap2_5%2520Page5%2520a.jpg', 'http://www.jlrs.com.pt/pecas/Military%20Serie%20III%20Lightweight/images/Chap2_5%20Page5%20a.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.jlrs.com.pt%2Fpecas%2FMilitary%2520Serie%2520III%2520Lightweight%2Fimages%2FChap2_5%2520Page5%2520a.jpg', '', 12761616, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Het is in ieder geval wel zo bij S1's. Die ronde kop past precies in het ronde gaatje in het vlakke stuk van je as. Waar het mis is gegaan weet ik niet, maar je moet wel heel veel kracht zetten om dat ding stuk te krijgen. Een hele verotte pen is ook mogelijk.
Ik heb thuis een hele bak met dowels, omdat ik voor mijn S1 steeds maar niet de juiste kon vinden.
Mocht je iets nodig hebben...
Groeten,
Gert
-
RoadRocket
Re: Bladveer
precies, maar voor zover ik begreep is de as losgekomen van de bladveer en is daarom ook het veerpakket gaan wringen... die pen/dowel valt weer in de bovenliggende as, als de u-bouten los zitten kan de pen zijn contact met die as verliezen....daar hoeft hij niet kappot voor te zijn (maar het kan natuurlijk wel...)
-
Dennis101
Re: Bladveer ontzet
Zo te zien is de kop van de bout die de bladen bij elkaar houdt afgebroken. De kop van deze bout centreert het veerpakket op het ashuis.
Een afgebroken boutkop kom je wel vaker tegen als de veerstroppen niet goed hebben vastgezeten.
Je hebt geluk dat het een versterkte vooras is, waardoor de binnenste strop door het verstevigingsprofiel nog enigszins op z'n plaats is gehouden.
Om e.e.a te repareren heb je in elk geval een nieuwe bout nodig, maar kijk wel heel goed uit als je de veerstroppen demonteert want de veerbladen staan onder enige spanning en hebben de neiging er tussenuit te springen zodra de veerstroppen weg zijn genomen.
Dennis B
Een afgebroken boutkop kom je wel vaker tegen als de veerstroppen niet goed hebben vastgezeten.
Je hebt geluk dat het een versterkte vooras is, waardoor de binnenste strop door het verstevigingsprofiel nog enigszins op z'n plaats is gehouden.
Om e.e.a te repareren heb je in elk geval een nieuwe bout nodig, maar kijk wel heel goed uit als je de veerstroppen demonteert want de veerbladen staan onder enige spanning en hebben de neiging er tussenuit te springen zodra de veerstroppen weg zijn genomen.
Dennis B
-
Lennart SII 109 2.25B
Re: Bladveer ontzet
Iedereen bedankt bedankt voor de reacties, zal een dezer dagen de boel eens los halen.
Ik denk inderdaad dat de kop van de bout afgebroken is. De as is niet los gekomen van het veerpakket de bladen zelf waren dusdanig verschoven dat de as er compleet scheef onder stond.
Mocht ik nog een dowel nodig zijn weet ik je te vinden Gert.
Groet,
Lennart
Ik denk inderdaad dat de kop van de bout afgebroken is. De as is niet los gekomen van het veerpakket de bladen zelf waren dusdanig verschoven dat de as er compleet scheef onder stond.
Mocht ik nog een dowel nodig zijn weet ik je te vinden Gert.
Groet,
Lennart