aswissel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jan wolters

aswissel

Bericht door jan wolters »

Heb een zo goed als nieuwe vooras gekocht. Ziet er prima uit, (serie 111 88)
Wil ik graag onder mijn laro zetten, ben dan meteen van een hoop gelazer af.
Is dit een grote klus? Twee veerbouten los, remslangen los, veren los van de assen en dat is het?
Of misschien alleen de oude behuizing laten zitten en buitenste delen (fuseekogels en verder) vervangen? Dus de buitenste delen er met steekas en al uit trekken?
Andere slimme tips?

Dank,

Jan
Exfietser

Re: aswissel

Bericht door Exfietser »

As wisselen is het makkelijkst denk ik. De vier u-beugels los, remslangen los, en de propshaft los. Dat is het simpelst denk ik.
Van te voren nieuwe u-beugels met moeren en remslangen kopen en klaar leggen. Die zijn niet heel duur. Dan is het een zaterdag middagje klussen denk ik.

Arnold.
jan wolters

Bericht door jan wolters »

Dank voor je reactie,
Zijn de ubouten niet opnieuw te gebruiken?
Er zitten aan de as nieuwe remslangen dus dat hoeft niet denk ik.

Jan
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Als ze in goede staat verkeren en je krijgt ze los kun je ze weer gebruiken. Als er van die antislip moeren met zo'n nylon randje gebruikt zijn moet je die vervangen. Die zijn maar een keer bruikbaar. En als ze niet losgaan (het wordt een slijptolklus zeg maar.) dan heb je de nieuwe al klaar liggen en kun je de klus afmaken. In jouw geval zou ik waarschijnlijk ook nieuwe remschoenen plaatsen, de u-klemmen en de nieuwe as in de menie en chassislak, ijzertenco o.i.d. zetten. Op de schroefdraad en in de moeren een beetje kopervet smeren.l

Arnold.
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Vooras vervangen stelt niks voor.

hier is hoe ik het doe:
- Chassis op assteunen zetten achter de shackles en de vooras helemaal laten zakken, wielen er dus ook af.
- alles losmaken, remslangen, stuurstangen, veerstroppen, cardanas.
- as ondersteunen met 2 garagekrikken
- veren losmaken aan de voorkant en de veren naar beneden leggen
- as eronderuit trekken

Hoe lang je ermee bezig bent ligt aan hoe rot de bouten zijn . Als het al heeeeel lang niet los is geweest zou ik de bouten en veerstroppen gewoon nieuw erbij houden, kun je ook gewoon verder als je de slijptol in de oude moet zetten.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Plaats reactie