Bij mijn 109 met 2.25 benzine hoor ik bij stationair lopen soms een jankend zeurderig geluidje voor in het blok.Als ik het toerental vd motor heel iets verhoog is het direct weg.Zou dit de waterpomp kunnen zijn?
De motor loopt uitstekend, lekt geen koelvloeistof en geen olie(nee echt niet).Als het de waterpomp is moet ik dat snel vervangen of kan ik er nog even mee doorrijden?
Wie weet raad?
Dirk 109
Jankende waterpomp?
-
Exfietser
Re: Jankende waterpomp?
Het kan ook de dynamo of spanrol zijn. En sommige van die onderdelen kun je ook smeren.
Arnold.
Arnold.
-
Dennis101
Re: Jankende waterpomp?
Het is mogelijk dat je de waterpomp hoort en dat hoeft niet zo erg te zijn.
Als je een waterpomp van een behoorlijk fabrikaat hebt zit er aan de bovenkant van de "neus", net onder de poelie een boutje/plugje die de set lagers borgt en een waarvan het (draad)gat uitkomt in de ruimte tussen de twee lagers. Als je dit boutje verwijdert kun je enkele druppels (bv. versnellingsbak) olie in het gaatje druppelen, het boutje weer plaatsen en als het meezit is de pomp daarna weer jarenlang stil.
Om het boutje te bereiken zal je wel eerst de poelie moeten verwijderen.
Als het geluid niet verdwenen of veranderd is dan kwam het blijkbaar toch ergens anders vandaan en zal je verder moeten zoeken.
Dennis B
Als je een waterpomp van een behoorlijk fabrikaat hebt zit er aan de bovenkant van de "neus", net onder de poelie een boutje/plugje die de set lagers borgt en een waarvan het (draad)gat uitkomt in de ruimte tussen de twee lagers. Als je dit boutje verwijdert kun je enkele druppels (bv. versnellingsbak) olie in het gaatje druppelen, het boutje weer plaatsen en als het meezit is de pomp daarna weer jarenlang stil.
Om het boutje te bereiken zal je wel eerst de poelie moeten verwijderen.
Als het geluid niet verdwenen of veranderd is dan kwam het blijkbaar toch ergens anders vandaan en zal je verder moeten zoeken.
Dennis B