Bonjour,
Net m'n ontsteking opnieuw gesteld. Wat me opviel is dat de motor, een V8 hoog compressieblok uit 83, bij een hele hoge voorontsteking veel mooier loopt dan de gangbare waardes. Dwz, 3-4 is geloof ik fabrieksaf, ik stel 'm af ergens tussen de 6 en 12 graden (afhankelijk van het gebruik), maar bij 30 graden voorontsteking loopt het toerental op en loopt de motor dus beter.
Kan iemand dit verklaren?
Thx,
Michiel
vaste voorontsteking
-
Dennis101
Re: vaste voorontsteking
De motor loopt het beste bij maximale voorontsteking, maar zonder dat de motor gaat "pingelen" dus wat jou opvalt klopt op zich wel.
De fabrikant heeft het ontstekingstijdstip zodanig gekozen dat de motor onder alle omstandigheden binnen de veilige marges blijft draaien gedurende de hele levensduur.
Als de motor ouder wordt en inwendig vervuild raakt (koolstofafzetting) dan heeft de motor eerder de neiging om te pingelen, vandaar dat de ontsteking iets later staat als ideaal zou zijn, bovendien is de waarde in de boeken niet aangepast aan de huidige brandstoffen die duidelijk verschillen met die van midden jaren 80.
Volgens mijn gegevens werd voor de 109V8 een voorontsteking opgegeven van 6 graden bij een RON 96 benzine.
Ook iets om rekening mee te houden is dat midden jaren 80 ook de emissie eisen scherper werden, waarbij het gebruikelijk werd om het vacuüm voor de ontsteking niet meer uit het spruitstuk te halen, maar vlak boven de gasklep. Hierdoor is er bij stationair toerental geen vacuümvervroeging meer, waardoor de motor minder fraai stationair loopt maar het aandeel NOX in de uitlaatgassen wel minder werd.
Als dit bij jouw motor ook het geval is, dan verklaart dit gelijk waarom hij stationair veel mooier loopt bij 30 graden voorontsteking. Het grote gevaar is alleen wel dat de motor gaat pingelen bij hogere toerentallen als de centrifugaalvervroeging van de verdeler hier niet voor is uitgelegd, waardoor de totale vervroeging bij hogere toerentallen te groot wordt.
Dus voordat je experimenteert met de ontsteking zal je eerst vast moeten stellen welke curve de verdeler bezit en waar het vacuüm vandaan wordt gehaald, daarna kun je de grenzen bepalen en kijken of er wat te verbeteren valt.
Nog iets om rekening mee te houden is dat de aanwijzer t.b.v. de ontsteking en de krukas poelie bij elkaar moeten horen om een betrouwbare aanwijzing te geven, zowel de poelies als de aanwijzers zijn er in vele variaties en zijn maar zelden te combineren.
Dennis B
De fabrikant heeft het ontstekingstijdstip zodanig gekozen dat de motor onder alle omstandigheden binnen de veilige marges blijft draaien gedurende de hele levensduur.
Als de motor ouder wordt en inwendig vervuild raakt (koolstofafzetting) dan heeft de motor eerder de neiging om te pingelen, vandaar dat de ontsteking iets later staat als ideaal zou zijn, bovendien is de waarde in de boeken niet aangepast aan de huidige brandstoffen die duidelijk verschillen met die van midden jaren 80.
Volgens mijn gegevens werd voor de 109V8 een voorontsteking opgegeven van 6 graden bij een RON 96 benzine.
Ook iets om rekening mee te houden is dat midden jaren 80 ook de emissie eisen scherper werden, waarbij het gebruikelijk werd om het vacuüm voor de ontsteking niet meer uit het spruitstuk te halen, maar vlak boven de gasklep. Hierdoor is er bij stationair toerental geen vacuümvervroeging meer, waardoor de motor minder fraai stationair loopt maar het aandeel NOX in de uitlaatgassen wel minder werd.
Als dit bij jouw motor ook het geval is, dan verklaart dit gelijk waarom hij stationair veel mooier loopt bij 30 graden voorontsteking. Het grote gevaar is alleen wel dat de motor gaat pingelen bij hogere toerentallen als de centrifugaalvervroeging van de verdeler hier niet voor is uitgelegd, waardoor de totale vervroeging bij hogere toerentallen te groot wordt.
Dus voordat je experimenteert met de ontsteking zal je eerst vast moeten stellen welke curve de verdeler bezit en waar het vacuüm vandaan wordt gehaald, daarna kun je de grenzen bepalen en kijken of er wat te verbeteren valt.
Nog iets om rekening mee te houden is dat de aanwijzer t.b.v. de ontsteking en de krukas poelie bij elkaar moeten horen om een betrouwbare aanwijzing te geven, zowel de poelies als de aanwijzers zijn er in vele variaties en zijn maar zelden te combineren.
Dennis B
-
Michiel 109 V8
Re: vaste voorontsteking
Ha Dennis, Landroverorakel, merci!!
Een duidelijk verhaal. Mijn motor haalt zijn vacuum inderdaad boven de gasklep (en heeft stationair dus weinig tot geen vacuum). Ik heb nog een tweede aansluiting bij de tweede carburateur. Ik zal met de stroboscoop de totale vervroeging van beide aansluitingen vergelijken. En eventueel verwisselen zodat die stationair meer vervroegd en dus beter loopt.
Ik zal ook het TDC punt van cilinder 1 checken. Ik las over een trucje dat je een bout op een oude bougie last en dan de krukas links en rechtsom draait tot die vastloopt en het midden is dan het exacte TDC.
Weet jij uit je hoofd wat de maat is van de dop van de bout op de krukas? Hij is groter dan 34 of 1 1/4, dat zijn de grootste doppen die ik heb. En het moet waarschijnlijk een lange zijn want er zit zo'n rare 'banjo' aansluiting op om de motor aan te zwengelen!! Alsof dat ooit lukt!
Maar er vanuitgaand dat de motor stationair bij 30º voorontsteking niet pingelt dan mag de verdeler bij hogere toerentallen toch gewoon meer vervroegen? Omdat het mengsel immers meer tijd nodig heeft om goed te kunnen verbranden.
De vacuum vervroeging is bij mijn electronische ontsteking ongeveer 20/25º geloof ik. Dan kom je op een totaal uit van 50/55º, dat is conventioneel gezien enorm!
Een kwestie van uitproberen denk ik. Kan je bij een V8 nog horen wanneer die pingelt (Met al die herrie van de koelvin, banden en motor)?
Thx,
Michiel
Een duidelijk verhaal. Mijn motor haalt zijn vacuum inderdaad boven de gasklep (en heeft stationair dus weinig tot geen vacuum). Ik heb nog een tweede aansluiting bij de tweede carburateur. Ik zal met de stroboscoop de totale vervroeging van beide aansluitingen vergelijken. En eventueel verwisselen zodat die stationair meer vervroegd en dus beter loopt.
Ik zal ook het TDC punt van cilinder 1 checken. Ik las over een trucje dat je een bout op een oude bougie last en dan de krukas links en rechtsom draait tot die vastloopt en het midden is dan het exacte TDC.
Weet jij uit je hoofd wat de maat is van de dop van de bout op de krukas? Hij is groter dan 34 of 1 1/4, dat zijn de grootste doppen die ik heb. En het moet waarschijnlijk een lange zijn want er zit zo'n rare 'banjo' aansluiting op om de motor aan te zwengelen!! Alsof dat ooit lukt!
Maar er vanuitgaand dat de motor stationair bij 30º voorontsteking niet pingelt dan mag de verdeler bij hogere toerentallen toch gewoon meer vervroegen? Omdat het mengsel immers meer tijd nodig heeft om goed te kunnen verbranden.
De vacuum vervroeging is bij mijn electronische ontsteking ongeveer 20/25º geloof ik. Dan kom je op een totaal uit van 50/55º, dat is conventioneel gezien enorm!
Een kwestie van uitproberen denk ik. Kan je bij een V8 nog horen wanneer die pingelt (Met al die herrie van de koelvin, banden en motor)?
Thx,
Michiel
-
Wim Janssen
Re: vaste voorontsteking
Ik vind dat een heel spannend experiment, maar gelukkig niet met mijn motor.
Lees dat stukje wat Bas88pickup hierboven aangeeft maar eens.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2010 22:27 door Wim Janssen.
Lees dat stukje wat Bas88pickup hierboven aangeeft maar eens.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2010 22:27 door Wim Janssen.
-
Dennis101
Re: vaste voorontsteking
Als hij stationair nog niet pingelt bij 30 graden met de vacuümaansluiting in gebruik boven de gasklep, dan zal de vervroeging bij hogere toerentallen nog veel verder toenemen.
Bij hogere toerentallen en lage belasting (gasklep slechts weinig geopend), dan zal de totale vervroeging een optelling worden van het statische deel, de vacuümvervroeging (het hoogste bij een gering geopende gasklep, belasting afhankelijk) en de centifugaalvervroeging (toeren afhankelijk).
Bij onbelaste motor kun je dus eenvoudig de maximale vervroeging die voor zal komen meten over het gehele toerengebied.
Als die binnen de perken blijft dan kun je nog rijdend (= belast) testen.
De pingelgrens van de motor is overigens ook afhankelijk van het mengsel van de motor.
Dennis B
Bij hogere toerentallen en lage belasting (gasklep slechts weinig geopend), dan zal de totale vervroeging een optelling worden van het statische deel, de vacuümvervroeging (het hoogste bij een gering geopende gasklep, belasting afhankelijk) en de centifugaalvervroeging (toeren afhankelijk).
Bij onbelaste motor kun je dus eenvoudig de maximale vervroeging die voor zal komen meten over het gehele toerengebied.
Als die binnen de perken blijft dan kun je nog rijdend (= belast) testen.
De pingelgrens van de motor is overigens ook afhankelijk van het mengsel van de motor.
Dennis B
-
bas88pickup
Re: vaste voorontsteking
Ben inmiddels wel aan het experimenteren, omdat mijn dagelijkse Granada vreselijk begon in te houden tijdens het accelereren. Op benzine geeft en gaf de auto geen problemen, maar op gas was dat een ander verhaal, onder de 2000tpm goed gas gevend verslikte de motor zich gewoon, althans zo voelde het.
Idd zoals Michiel aangeeft de motor op gevoel en gehoor afgesteld, en tot de conclusie gekomen dat de vaste vervroeging bij , iig bij lpg, veel vroeger ligt dan wat de fabriek heet voorgeschreven toendertijd. Hij staat nu kritisch afgesteld, zoals Dennis het beschrijft, vlak voor de pingelgrens, dit is goed te horen als ik met het raam open rij, en bij de series, is dit zelfs met het raam dicht in de cabine te horen. Als je eenmaal weet hoe dit klinkt, gaan alle bellen rinkelen bij het horen daarvan.
Anyway, hij trekt nu goed, en pakt ook goed op, maar....als ik nu op benzine ga rijden, dan moet ik uiterst voorzichtig omgaan met het gaspedaal, en geleidelijk gas geven, anders pingelt ie niet, maar begint ie klokken te luiden, zo hard knalt het erover. En dat is ook begrijpelijk, gas zit op 110-120, benzine op 98.
Edit, hoeveel de statische vervroeging nu staat weet ik niet, het aantal graden moet ik nog op de poelie uittekenen, maar het is zeker meer dan 20. Vandaar ook dat stukje, ik wil er meer van weten, en het is ook nuttig voor anderen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2010 23:17 door bas88pickup.
Idd zoals Michiel aangeeft de motor op gevoel en gehoor afgesteld, en tot de conclusie gekomen dat de vaste vervroeging bij , iig bij lpg, veel vroeger ligt dan wat de fabriek heet voorgeschreven toendertijd. Hij staat nu kritisch afgesteld, zoals Dennis het beschrijft, vlak voor de pingelgrens, dit is goed te horen als ik met het raam open rij, en bij de series, is dit zelfs met het raam dicht in de cabine te horen. Als je eenmaal weet hoe dit klinkt, gaan alle bellen rinkelen bij het horen daarvan.
Anyway, hij trekt nu goed, en pakt ook goed op, maar....als ik nu op benzine ga rijden, dan moet ik uiterst voorzichtig omgaan met het gaspedaal, en geleidelijk gas geven, anders pingelt ie niet, maar begint ie klokken te luiden, zo hard knalt het erover. En dat is ook begrijpelijk, gas zit op 110-120, benzine op 98.
Edit, hoeveel de statische vervroeging nu staat weet ik niet, het aantal graden moet ik nog op de poelie uittekenen, maar het is zeker meer dan 20. Vandaar ook dat stukje, ik wil er meer van weten, en het is ook nuttig voor anderen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/09/2010 23:17 door bas88pickup.