onderdruk 2,5 NA

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
plaetje

onderdruk 2,5 NA

Bericht door plaetje »

ik heb al maanden een onderdruk in mijn 2,5 NA , heb GEEN olie en water verbruik.
er zit een goede olie pomp in en geen lekkende koppakking.
ik heb er een olie gestuurde meter in zitten en die geeft soms geen druk aan en soms 1atm meer niet.
wel is onder het rijden ( hij gaat nog 110km) witte rook te zien
wie weet wat het is en weet er een oplossing voor.

plaetje (jo) limburgrover
Grumpy Old Sil

Re: onderdruk 2,5 NA

Bericht door Grumpy Old Sil »

En waarom zou je geen lekke koppakking hebben? Hoe heb je dat geconstateerd? Als ie inwendig lekt zie je dat niet aan de buitenkant. Ik kan het mis hebben maar witte rook duidt toch wel aan dat er koelvloeistof lekt waar die niet hoort te lekken.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ead228f4bdb15adec4e7ac6655881301', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 12745186, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
Apke

Re: onderdruk 2,5 NA

Bericht door Apke »

Soms 1 atm en soms niet ........... oef als dat waar is

Goed, geen olieverbruik en ook geen koelvloeistof verbruik. Het lijkt er op dat er geen vloeistoffen worden gebruikt waaruit je zou kunnen concluderen dat de pakkingen heel zijn.

Hoe betrouwbaar is de meter? Zit de sensor niet verstopt? Werkt de meter wel in een andere auto?
Bij een druk lager dan 1/2 bar zal je oliedruklampje (mits je die sensor niet vervangen hebt) gaan branden.
Zit de meter wel gemonteerd op de juiste plek (bij het oliefilter, liefst met een T-stukje met de originele sensor)?

Als de meter goed is en op de juiste plek zit, dan zou ik toch gaan twijfelen aan de oliepomp, 0 to 1 bar is rijdend zelfmoord voor je motor (volgens mij gaf mijn 2.25 1 bar stationair en iets meer dan 4 bar rijdend, even uit mijn hoofd ...... al bijna 2 jaar geleden).
De pomp bestaat uit twee tandwielen waartussen de olie geperst wordt. Het teveel aan druk wordt teruggevoerd doormiddel van een "afvoerbuisje" wat open wordt gezet doormiddel van een veer.
Als die veer vast zit in de stand open, dan zal de pomp de olie alleen rond pompen in de pomp en niet naar het blok pompen.
Ook kunnen de tandwielen tever uitgesleten zijn waardoor er met name bij dunne olie (warm blok) geen druk meer kan worden opgebouwd.

Witte rook zoals je beschrijft duid meestal op vocht. Dit zou koelvloeistof kunnen zijn (maar dat zou dan verbruikt moeten worden), maar het kan ook vocht in de uitlaat zijn die langzaam droog wordt gestookt (meestal als de auto lange tijd niet gereden heeft of alleen korte stukjes gereden heeft en een flinke rit zou dit op moeten lossen).
Verder zou ook de aangezogen lucht vochtig kunnen zijn. Als je vocht in je luchtfilter hebt, dan kan dit als stoom naar buiten komen. Even je luchtfilter controleren.
Verder is het verschil tussen wit en grijs niet altijd duidelijk op straat. Grijs kan ook onverbrande diesel zijn.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c509d9001b80d48ebe21c38f1975e53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12745842, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
plaetje

Re: onderdruk 2,5 NA

Bericht door plaetje »

Ja, bijde gelijk en ook weer niet.
1 er zit een nieuwe koppakking in
2 er zit toch vocht in de rook (water) witte rook
3 = de oplossing en dat is dat er te veel water in de tank zit
nu heb ik het hele systeem van water ontdaan ( de tank, het bezinksel tankje, de leidngen, het brandstof filter, en de retour leidingen vervangen.
Ja het was uiteindelijk de retourleidingen die het probleem verzorgde.
Nu alle retourleidingen van uit ( de verstuivers, de brandstofpomp en de brandstoffilter) direkt op de tank aangesloten.
Dit is niet volgens de GROTE boek maar mijn idee.
Met andere woorden als er niemand eens witte rook heeft eerst water hoeveelheid in de leidingen kontrolen.
En als je je PK van de 2,5NA voor 100% wilt benutten vervang en verander de retour leidingen.

plaetje (jo) limburgrover
Plaats reactie