Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
-
Jan Koppen
Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Mannen ik heb jullie hulp nodig
re: 88inch Serie III van 1982
Mijn watertempmeter, brandstofmeter en oliedrukmeter werken niet.
Alles doorgemeten en de meters geven beiden 61 ohm aan.
Vindt echter geen spanning op de plus
Is de licht groene draad die naar alle meters en tussen beide meters temp/water loopt.
Op de rest staat wel spanning.
Weet een van jullie een oplossing ????
Werkplaatshandboek geeft aan dat de groene draden naar de spanningsstabilisator (29) gaan en dan naar de zekeringskastje (23).
Dank
Jan Koppen
Mannen ik heb jullie hulp nodig
re: 88inch Serie III van 1982
Mijn watertempmeter, brandstofmeter en oliedrukmeter werken niet.
Alles doorgemeten en de meters geven beiden 61 ohm aan.
Vindt echter geen spanning op de plus
Is de licht groene draad die naar alle meters en tussen beide meters temp/water loopt.
Op de rest staat wel spanning.
Weet een van jullie een oplossing ????
Werkplaatshandboek geeft aan dat de groene draden naar de spanningsstabilisator (29) gaan en dan naar de zekeringskastje (23).
Dank
Jan Koppen
-
Leo van der Poel
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Hey Jan
Zekering stuk? of oxidatie of waar alle groene draden voor spanning tesamen komen iets los. Zoiets moet het haast wel zijn.
mvrgr
Leo van der Poel
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ec5f2267652ef055a26bda596cc91a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 12717387, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zekering stuk? of oxidatie of waar alle groene draden voor spanning tesamen komen iets los. Zoiets moet het haast wel zijn.
mvrgr
Leo van der Poel
restauratie landrover 109 D ex def
[s835.photobucket.com]
th_SAM_0485.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0ec5f2267652ef055a26bda596cc91a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', 'http://i835.photobucket.com/albums/zz272/lvanderpoel/th_SAM_0485.jpg?t=1306055220', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi835.photobucket.com%2Falbums%2Fzz272%2Flvanderpoel%2Fth_SAM_0485.jpg%3Ft%3D1306055220', '', 12717387, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Leendert
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
De spannings stabilisator heeft 2 dubbele aansluitingen en zit achter op een van de klokken. Donkergroen = 12V (accuspanning) met contact aan. Lichtgroen = Minder dan 12V met contact aan (dacht 9V of 10V).
Dus als er op de donkergroene draad spanning staat en op de lichtgroene niet dan is de spannings regelaar stuk en werken de meters niet.
Dus als er op de donkergroene draad spanning staat en op de lichtgroene niet dan is de spannings regelaar stuk en werken de meters niet.
-
Pieter NB
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Hallo Allemaal,
Mijn 109 had een kortsluiting in de oude spanningsregelaar, dus hij gaf 12 volt uit ipv. 9 á 10 volt.
vervangen door een 7809 spanningsregelaar.
Ze hebben allerlei namen, maar 78 en 09 staat er altijd in. ( UA7809 LM7809 78L09 etc.)
De laatste 2 cijfers geven de spanning aan. 09 is 9 Volt.
Deze heb je in allerlei "vermogens" van 50 milliampere tot enkele ampere's.
Aangezien ze slechts enkele kwartjes kosten heb ik een 1.5 ampere exemplaar als vervangging gekozen.
Dit is RUIM voldoende.
deze spanningsregelaars hebben een bevestigings/koelplaatje met gat. Ik heb het gat ietsje uitgeboord zodat ik de 7809 op de bevestiging van defecte originele spanningsregelaar past. 12 volt aan linker pootje, massa midden en geregelde spanning aan rechterpootje.
Mijn brandstofmeter klopt nu exact, de temperatuurmeter geeft aan de lage kant. Mogelijk vervang ik de spanningregelaar door een LM7810 (een 10 volt exemplaar).
Ik heb geen condensatoren of weerstanden aangebracht.
Hoe zit het eigenlijk bij 24 volt landroversysytemen?
Brengt de oorspronkelijke regelaar de spanning van 24 naar 9 á 10 volt of heb je een andere spanning voor de brandstof/temperatuurmeter?
Groet,
Pieter
109 Stawag +/-1973
Mijn 109 had een kortsluiting in de oude spanningsregelaar, dus hij gaf 12 volt uit ipv. 9 á 10 volt.
vervangen door een 7809 spanningsregelaar.
Ze hebben allerlei namen, maar 78 en 09 staat er altijd in. ( UA7809 LM7809 78L09 etc.)
De laatste 2 cijfers geven de spanning aan. 09 is 9 Volt.
Deze heb je in allerlei "vermogens" van 50 milliampere tot enkele ampere's.
Aangezien ze slechts enkele kwartjes kosten heb ik een 1.5 ampere exemplaar als vervangging gekozen.
Dit is RUIM voldoende.
deze spanningsregelaars hebben een bevestigings/koelplaatje met gat. Ik heb het gat ietsje uitgeboord zodat ik de 7809 op de bevestiging van defecte originele spanningsregelaar past. 12 volt aan linker pootje, massa midden en geregelde spanning aan rechterpootje.
Mijn brandstofmeter klopt nu exact, de temperatuurmeter geeft aan de lage kant. Mogelijk vervang ik de spanningregelaar door een LM7810 (een 10 volt exemplaar).
Ik heb geen condensatoren of weerstanden aangebracht.
Hoe zit het eigenlijk bij 24 volt landroversysytemen?
Brengt de oorspronkelijke regelaar de spanning van 24 naar 9 á 10 volt of heb je een andere spanning voor de brandstof/temperatuurmeter?
Groet,
Pieter
109 Stawag +/-1973
-
Wim Janssen
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Bij de militaire 24V systemen zitten er kruisspoelmeters in en deze zijn niet spanningsafhankelijk.
groeten
Wim Janssen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2010 14:52 door Wim Janssen.
groeten
Wim Janssen
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/08/2010 14:52 door Wim Janssen.
-
Martin Venix
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Nu ben ik wel heel benieuwd waar die 9-10V voor nodig is....
-
Hans 109
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Martin,
De 10V heb je nodig omdat je brandstof- en temperatuurmeter op 10V werken.
Zoals Pieter zegt, gebruik een 7810, dan heb je een zeer stabiele spanning. Werkt perfect, ik raad wel aan om de condensatortjes toe te passen, deze voorkomen eventuele stoorspanninkjes in bijvoorbeeld je radio.
mvg Hans
De 10V heb je nodig omdat je brandstof- en temperatuurmeter op 10V werken.
Zoals Pieter zegt, gebruik een 7810, dan heb je een zeer stabiele spanning. Werkt perfect, ik raad wel aan om de condensatortjes toe te passen, deze voorkomen eventuele stoorspanninkjes in bijvoorbeeld je radio.
mvg Hans
-
Leendert
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
De voertuig spanning (bij draaiende motor) hangt af van de spannings regelaar van de dynamo.
Accu "vol" lage laadspanning
Accu "Leeg" hoge laadspanning
Aangezien de bijde meters eigenlijk volt meters zijn wil je graag een stabiele voeding, dus lager dan de voertuig spanning maar wel stabiel.
Ander gaan je meters op en neer bij belasten of ontlasten van het stroom circuit.
Accu "vol" lage laadspanning
Accu "Leeg" hoge laadspanning
Aangezien de bijde meters eigenlijk volt meters zijn wil je graag een stabiele voeding, dus lager dan de voertuig spanning maar wel stabiel.
Ander gaan je meters op en neer bij belasten of ontlasten van het stroom circuit.
-
S@nder
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
De 7810 is stukken beter dan het originele concept.
Het originele werkt met een bi-metaal en moet je afstellen met een schroefje.
Het nadeel hiervan is dat het bi-metaaltje afhankelijk is van temperatuur.
Om het origineel te laten lijken kun je de 7810 in de de originele behuizing steken.
Sander
Het originele werkt met een bi-metaal en moet je afstellen met een schroefje.
Het nadeel hiervan is dat het bi-metaaltje afhankelijk is van temperatuur.
Om het origineel te laten lijken kun je de 7810 in de de originele behuizing steken.
Sander
-
sjorsboomschors/aka/PP
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
waar zitten deze spanningsregelaars?naast je zekeringen?
-
Pieter NB
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Bedankt voor de info over de 24 volt versie.
Ik heb inderdaad geen radio in mijn 109 diesel. Maar zal met een klein draagbaar radiotje eens luisteren of er stoorsignalen in de Landrover op te pikken zijn.
Ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Condensatoren achter een spanningsregelaar pas ik wel toe om af te vlakken als het een voeding voor audio of een zendertje zou betreffen.
De regelaar krijgt al een vrij stabiele spanning aan de ingang, en hoeft bijna geen vermogen (amperes) te leveren.
De originele spaningsregelaar geeft ook geen vlakke 9 á 10 Volt maar schommelt rond die waarde.
De orginele spanningsregelaar zit achter op de snelheidsmeter (in mijn geval), in ieder geval ergens achter de klokken.
groet,
Pieter
PA3HDU
Liefhebber van oude techniek, daarom ook een 109.
Ik heb inderdaad geen radio in mijn 109 diesel. Maar zal met een klein draagbaar radiotje eens luisteren of er stoorsignalen in de Landrover op te pikken zijn.
Ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Condensatoren achter een spanningsregelaar pas ik wel toe om af te vlakken als het een voeding voor audio of een zendertje zou betreffen.
De regelaar krijgt al een vrij stabiele spanning aan de ingang, en hoeft bijna geen vermogen (amperes) te leveren.
De originele spaningsregelaar geeft ook geen vlakke 9 á 10 Volt maar schommelt rond die waarde.
De orginele spanningsregelaar zit achter op de snelheidsmeter (in mijn geval), in ieder geval ergens achter de klokken.
groet,
Pieter
PA3HDU
Liefhebber van oude techniek, daarom ook een 109.
-
Exfietser
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Die kleine condensatoren zijn nodig om te voorkomen dat de regelaar gaat oscilleren of meeresoneren als er een zender in de buurt is. (Kan ook een mobile telefoon zijn of je bobine.) Het regelgedrag van de 78xx is met condensatoren ook beter. In extreme gevallen kan de regelaar zich hierdoor opblazen.
Ik zet ze er altijd bij. De condensatortjes kosten bijna niets en het is een kleine moeite. De fabrikant zegt niet voor niets dat ze erbij horen. In de praktijk werkt het ook zonder, zeker met zoiets als draaispoelmeters die door de constructie ongevoelig zijn voor dit soort storingen. (Gemiddelde waarde van dit soort storingen is nul dus slaat de meter niet uit.) Digitale (multi)meters kunnen absoluut niet tegen dit soort storing. Die geven dan buitengewoon rare waarden.
GroteFoto-YQNEOTQH.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c4eb77d0e399eebabf546a2a514436b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YQNEOTQH.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YQNEOTQH.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YQNEOTQH.jpg', '', 12722824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
C1 van 2200uF is niet noodzakelijk. C2 van 100nF zou ik wel doen.
De originele regelaar ziet er overigens zo uit:
148876-REGULATOR-FOR-INSTRUMENTS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('830d060ea0a01294c61121ac1ce9aa16', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fc06057e2669c967086926fff7f3a1c81355b4ff4%2F148876-REGULATOR-FOR-INSTRUMENTS.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/c06057e2669c967086926fff7f3a1c81355b4ff4/148876-REGULATOR-FOR-INSTRUMENTS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fc06057e2669c967086926fff7f3a1c81355b4ff4%2F148876-REGULATOR-FOR-INSTRUMENTS.jpg', '', 12722824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
148876.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5895bade1f149e82040927e8d8a3167', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.roversdownsouth.com%2Fimages%2Fseries-elect%2F148876.jpg', 'http://www.roversdownsouth.com/images/series-elect/148876.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.roversdownsouth.com%2Fimages%2Fseries-elect%2F148876.jpg', '', 12722824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2010 00:39 door Exfietser.
Ik zet ze er altijd bij. De condensatortjes kosten bijna niets en het is een kleine moeite. De fabrikant zegt niet voor niets dat ze erbij horen. In de praktijk werkt het ook zonder, zeker met zoiets als draaispoelmeters die door de constructie ongevoelig zijn voor dit soort storingen. (Gemiddelde waarde van dit soort storingen is nul dus slaat de meter niet uit.) Digitale (multi)meters kunnen absoluut niet tegen dit soort storing. Die geven dan buitengewoon rare waarden.
GroteFoto-YQNEOTQH.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6c4eb77d0e399eebabf546a2a514436b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YQNEOTQH.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YQNEOTQH.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-YQNEOTQH.jpg', '', 12722824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
C1 van 2200uF is niet noodzakelijk. C2 van 100nF zou ik wel doen.
De originele regelaar ziet er overigens zo uit:
148876-REGULATOR-FOR-INSTRUMENTS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('830d060ea0a01294c61121ac1ce9aa16', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fc06057e2669c967086926fff7f3a1c81355b4ff4%2F148876-REGULATOR-FOR-INSTRUMENTS.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/c06057e2669c967086926fff7f3a1c81355b4ff4/148876-REGULATOR-FOR-INSTRUMENTS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fc06057e2669c967086926fff7f3a1c81355b4ff4%2F148876-REGULATOR-FOR-INSTRUMENTS.jpg', '', 12722824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
148876.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d5895bade1f149e82040927e8d8a3167', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.roversdownsouth.com%2Fimages%2Fseries-elect%2F148876.jpg', 'http://www.roversdownsouth.com/images/series-elect/148876.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.roversdownsouth.com%2Fimages%2Fseries-elect%2F148876.jpg', '', 12722824, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/08/2010 00:39 door Exfietser.
-
Hans 109
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Achter je klokken, zit ertegenaan geschroefd.
mvg Hans
mvg Hans
-
westfries
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
En ik met mn zelf geknuteld dasbord had net niet de goeie hoek waar dit ding onder moet staan
Dus had ik 4.7 volt net te kort dus er zit nu een ander dingentje tussen waarbij de hoek niets uitmaakt enwel werkt
Dus had ik 4.7 volt net te kort dus er zit nu een ander dingentje tussen waarbij de hoek niets uitmaakt enwel werkt
-
Marc Frencken
Re: Geen spanning op watertemp./brandstofmeter Serie 3
Ivm uitbreiding van het een aantal meetinstrumenten voor m'n 110 V8 kwam ik volgende website tegen
[www.merlinmotorsport.co.uk]
Dit is de originele spanningsstabilisator welke door Smiths wordt gebruikt.
Misschien heb je er wat aan.
Vriendelijke groeten,
Marc Frencken.
[www.merlinmotorsport.co.uk]
Dit is de originele spanningsstabilisator welke door Smiths wordt gebruikt.
Misschien heb je er wat aan.
Vriendelijke groeten,
Marc Frencken.
-
ludy derey
aansluiten van vlotter naar brandstofmeter
Beste mensen,
Ik heb een serie 3 type 88 gekocht in belgie waar de brandsofmeter niet van werkt en de vlotter stuk is,mijn vraag aan jullie is .....hoe sluit ik de nieuwe vlotter naar de meter aan,en op welke aansluitingen moet mijn 10 volt spanning aangesloten worden.
Ik heb helaas twee electrische linker handen.
wie kan mij helpen.
Alvast bedankt Ludy
Ik heb een serie 3 type 88 gekocht in belgie waar de brandsofmeter niet van werkt en de vlotter stuk is,mijn vraag aan jullie is .....hoe sluit ik de nieuwe vlotter naar de meter aan,en op welke aansluitingen moet mijn 10 volt spanning aangesloten worden.
Ik heb helaas twee electrische linker handen.
wie kan mij helpen.
Alvast bedankt Ludy
-
Rickske
Re: aansluiten van vlotter naar brandstofmeter
Het beste kun je met een nieuwe vraag een nieuw Topic openen. en niet een oude uit het archief trekken. Dan hoeft niet iedereen naar onder te scrollen om je nieuwe vraag te lezen en te beantwoorden.
Op je vlotter zitten 3 contactjes 1 massa 1 voor het "Je tank is bijna leeg- lampje" en 1 waar je de plus die vanaf je meter komt op aansluit. Mischien is er iemand in je buurt die je hiermee helpen kan.
Er komen dus 2 draden van voor richting je vlotter. Kwestie van schoentje op contactje schuiven dus.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc27a6e9bcc3bf7072c9093060104624', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14232319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Op je vlotter zitten 3 contactjes 1 massa 1 voor het "Je tank is bijna leeg- lampje" en 1 waar je de plus die vanaf je meter komt op aansluit. Mischien is er iemand in je buurt die je hiermee helpen kan.
Er komen dus 2 draden van voor richting je vlotter. Kwestie van schoentje op contactje schuiven dus.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc27a6e9bcc3bf7072c9093060104624', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 14232319, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"