Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
-
Rudolfo2
Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
Ik heb bij BCCP geinformeerd wat een totale revisie van mijn oude Zenith 36IV british made kost. Ik kreeg hierop nog geen direct antwoord maar wel de boodschap dat ik beter een nieuwe Weber 34ICH kan monteren. Kosten 175,00 euro. Iemand hier ervaring mee en kan ik de oude bediening van de gasklep behouden? Dezelfde vraag voor de choke. Mijn LW rijdt probleemloos op gas maar benzine wil niet meer. Slaat af bij lagere toerentallen en is dan weer moeilijk aan de praat te krijgen.
gr
Ruud
gr
Ruud
-
JustinvS
Re: Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
Zelf heb ik een Weber 34ICH meegekregen op een 2e hands blok voor in mijn 109 nadat het eerste door jaren van stilstand is vast komen te staan.
Je krijgt er een andere choke kabel bij die geloof ik ook op een andere plek gemonteerd moet worden, maar ik heb mijn Zenith kabel gewoon ingekort omdat ik een RHD kabel had voor in mijn LHD auto. (Let wel op de stand van de cold start schakelaar voor je knipt).
Interessant is wellicht dit stukje. Daar wordt beschreven dat in een geval van een Zenith het een "direct replacement" is, wat betekend dat het stangenstelsel behouden kan worden. Ik heb mijn stangenstelsel aangepast omdat niet helemaal tevreden was met originele methode, maar mijn stangen komen nog steeds op dezelfde plek uit, voor zowel Zenith als Weber.
Ten slotte nog de tip om niet te vergeten het "inline fuel filter" te monteren, de Weber kan erg slecht tegen vuile benzine en zit binnen no time verstopt als je het filter vergeet, of als hij stuk is (zoals bij mij)
P.S. Paddock biedt de weber aan voor 75GBP, en met de goedkope verzendkosten zou dat mijn voorkeur hebben
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6427bc38d925038def460a37ad06488c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 12703858, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je krijgt er een andere choke kabel bij die geloof ik ook op een andere plek gemonteerd moet worden, maar ik heb mijn Zenith kabel gewoon ingekort omdat ik een RHD kabel had voor in mijn LHD auto. (Let wel op de stand van de cold start schakelaar voor je knipt).
Interessant is wellicht dit stukje. Daar wordt beschreven dat in een geval van een Zenith het een "direct replacement" is, wat betekend dat het stangenstelsel behouden kan worden. Ik heb mijn stangenstelsel aangepast omdat niet helemaal tevreden was met originele methode, maar mijn stangen komen nog steeds op dezelfde plek uit, voor zowel Zenith als Weber.
Ten slotte nog de tip om niet te vergeten het "inline fuel filter" te monteren, de Weber kan erg slecht tegen vuile benzine en zit binnen no time verstopt als je het filter vergeet, of als hij stuk is (zoals bij mij)
P.S. Paddock biedt de weber aan voor 75GBP, en met de goedkope verzendkosten zou dat mijn voorkeur hebben
Groeten,
Justin
"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6427bc38d925038def460a37ad06488c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 12703858, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Rudolfo2
Re: Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
Justin,
Bedankt voor de info. Ik hoor ook wel eens dat er namaak webers zijn. Broodje aap??? Het aanbod van paddock is zeer interessant. Nog geen 100 euro. Maar is dit een "echte" weber?
Ruud
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2010 13:14 door Rudolfo2.
Bedankt voor de info. Ik hoor ook wel eens dat er namaak webers zijn. Broodje aap??? Het aanbod van paddock is zeer interessant. Nog geen 100 euro. Maar is dit een "echte" weber?
Ruud
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/08/2010 13:14 door Rudolfo2.
-
jarne
Re: Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
In Engeland zeggen ze altijd:
Een nieuwe weber is beter dan een oude zenith maar een nieuwe zenith is beter dan een nieuwe weber...
Zelf rij ik al heel wat jaartjes met een weber rond en vergeleken met mijn oude zenith is hij inderdaad prima.
Alleen bij koud en vochtig weer hield hij wel eens in en sloeg snel af. Dit is opgelost door een ander luchtfilter (nissan in dit geval) te plaatsen die warme lucht boven het uitlaatspruitstuk aanzuigt. Daarna geen problemen meer gehad.
Er zijn in Engeland volgens mij nog wel (ex militare?) zenith carburateurs te krijgen maar ik heb geen idee wat dat kost.
Ik zou zeker even rond shoppen in Engeland want dat scheelt nog steeds veel geld!
Grt
Een nieuwe weber is beter dan een oude zenith maar een nieuwe zenith is beter dan een nieuwe weber...
Zelf rij ik al heel wat jaartjes met een weber rond en vergeleken met mijn oude zenith is hij inderdaad prima.
Alleen bij koud en vochtig weer hield hij wel eens in en sloeg snel af. Dit is opgelost door een ander luchtfilter (nissan in dit geval) te plaatsen die warme lucht boven het uitlaatspruitstuk aanzuigt. Daarna geen problemen meer gehad.
Er zijn in Engeland volgens mij nog wel (ex militare?) zenith carburateurs te krijgen maar ik heb geen idee wat dat kost.
Ik zou zeker even rond shoppen in Engeland want dat scheelt nog steeds veel geld!
Grt
-
JustinvS
Re: Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
Hi Ruud,
Van namaak webers heb ik nog nooit gehoord, maar het zou zomaar kunnen dat er neppers in omloop zijn. Tot nu toe is bij mij alles waar bij paddock het merk bijstond altijd "echt" gebleken, pas als het naamloos is kan je ervan uitgaan dat het britpart is (en als dat dan af en toe niet zo blijkt te zijn heb je geluk). Ik ga er dus van uit dat paddock gewoon een "echte" weber heeft. Maar aangezien die van mij al op de motor zat, heb ik hem niet zelf aangeschaft en kan ik dus niet zeggen waar hij vandaan komt. Misschien dat er iemand reageert die hem wel bij paddock heeft gekocht.
Groeten,
Justin
Van namaak webers heb ik nog nooit gehoord, maar het zou zomaar kunnen dat er neppers in omloop zijn. Tot nu toe is bij mij alles waar bij paddock het merk bijstond altijd "echt" gebleken, pas als het naamloos is kan je ervan uitgaan dat het britpart is (en als dat dan af en toe niet zo blijkt te zijn heb je geluk). Ik ga er dus van uit dat paddock gewoon een "echte" weber heeft. Maar aangezien die van mij al op de motor zat, heb ik hem niet zelf aangeschaft en kan ik dus niet zeggen waar hij vandaan komt. Misschien dat er iemand reageert die hem wel bij paddock heeft gekocht.
Groeten,
Justin
-
Rob Besse
Re: Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
Hoi Rudolf,
Ik heb net gisteren een nieuwe Weber van Paddock binnen gekregen voor de 88 uit 9174 die ik momenteel aan't opknappen ben. Carburateur ziet er prima uit en ik heb er alle vertrouwen in. De reden om de Weber aan te schaffen was dat er in het blaadje van de LRCH een artikel stond over een zelfde 88, ex Belgisch leger, die aanzienlijk zuiniger was geworden met de Weber, van 1:5 naar 1:8.
Paddock verkoopt ook revisiesets voor de Zeniths voor iets van €15,- , maar een hele nieuwe carb is toch wel erg goed.
Het blok van mijn 88 had nog maar 6800 km gelopen en de carb is op zich totaal niet versleten, wel zijn alle pakkingen verdroogd en moeten zowieso vervangen worden en het geheel grondig gekuist.
Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt.
Groeten,
Rob Besse, toekomstig 88 ex belgisch leger.
Ik heb net gisteren een nieuwe Weber van Paddock binnen gekregen voor de 88 uit 9174 die ik momenteel aan't opknappen ben. Carburateur ziet er prima uit en ik heb er alle vertrouwen in. De reden om de Weber aan te schaffen was dat er in het blaadje van de LRCH een artikel stond over een zelfde 88, ex Belgisch leger, die aanzienlijk zuiniger was geworden met de Weber, van 1:5 naar 1:8.
Paddock verkoopt ook revisiesets voor de Zeniths voor iets van €15,- , maar een hele nieuwe carb is toch wel erg goed.
Het blok van mijn 88 had nog maar 6800 km gelopen en de carb is op zich totaal niet versleten, wel zijn alle pakkingen verdroogd en moeten zowieso vervangen worden en het geheel grondig gekuist.
Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt.
Groeten,
Rob Besse, toekomstig 88 ex belgisch leger.
-
Rudolfo2
Re: Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
Wat kan alles uiteindelijk toch heel simpel zijn. Op mijn speurtocht door diverse fora kwam ik regelmatig tegen dat een Weber snel last heeft van bevriezen. Een voorverwarmd luchtfilter is dan de oplossing. Op internet kwam ik ook een Richard Hall tegen die een nieuwe Zeniths kon leveren welke nagemaakt zijn door PA. Maar navraag maakte duidelijk dat deze PA Zeniths niet meer leverbaar waren. Maar ik stuitte ook op een artikel over de afstelling van de Zenith. Mengselschroef helemaal uitdraaien en vervolgens via stationairafstelschroef zo afstellen dat motor net blijft lopen. Vervolgens mengselschroef indraaien totdat je hoort dat motor anders gaat lopen. Vervolgens een halve slag terug en stationairafstelschroef nog eenmaal afstellen. Ik had de Zenith dus véél en véél te rijk afgesteld. Op benzine loopt de motor nu ook weer heel mooi. Altijd handig in noodgevallen.
Bedankt voor alle reakties.
gr Ruud
Bedankt voor alle reakties.
gr Ruud
-
Dirk109
Re: Swap Zenith 36IV naar Weber 34ICH LW IIA 1971
Ik zat met het zelfde probleem, op gas super op benzine slecht lopen.
De Weber levert door de kleinere venturie iets minder vermogen wat bij trekken wel te merken zou zijn.Ik heb dan ook een gebruikte(zo goed als nieuw) bij een goed adres gekocht en kon alles zo overzetten incl kabels etc.
Nu wil het wel dat ik het een en ander nog moet afstellen want hij loopt op benzine nog steeds niet zo als het hoort maar in zijn algemeen loopt hij wel een heel stuk beter.Mijn oude zenith had een zwaar uitgelopen gasklep wat volgens mij altijd wel het probleem is.
Overigens is de Weber hier in nederland wel te koop voor 125eurie.
Succes Dirk109
De Weber levert door de kleinere venturie iets minder vermogen wat bij trekken wel te merken zou zijn.Ik heb dan ook een gebruikte(zo goed als nieuw) bij een goed adres gekocht en kon alles zo overzetten incl kabels etc.
Nu wil het wel dat ik het een en ander nog moet afstellen want hij loopt op benzine nog steeds niet zo als het hoort maar in zijn algemeen loopt hij wel een heel stuk beter.Mijn oude zenith had een zwaar uitgelopen gasklep wat volgens mij altijd wel het probleem is.
Overigens is de Weber hier in nederland wel te koop voor 125eurie.
Succes Dirk109