weinig verschil aanpassing....
-
gery
weinig verschil aanpassing....
ik heb onder mijn defender na veel twijfelen toch andere assen gezet,
ik rijdt nu met rangerover assen voor en achter met als doel rondom schijf remmen
maar helaas remt hij nog net als voorheen, slecht ik moet nog steeds vrij hard op het pendaal staan
om tot stilstand te komen en een noodstop wordt ook erg lastig.
waar kan het aan liggen ? de hoofdrem cilinder ? en kan het blokje dat naast het rechter spatbord
zit die de remdruk verdeeld tussen voor en achter er ook tussen uit zou dat helpen ?
graag hoor ik wat reacties...
ik rijdt nu met rangerover assen voor en achter met als doel rondom schijf remmen
maar helaas remt hij nog net als voorheen, slecht ik moet nog steeds vrij hard op het pendaal staan
om tot stilstand te komen en een noodstop wordt ook erg lastig.
waar kan het aan liggen ? de hoofdrem cilinder ? en kan het blokje dat naast het rechter spatbord
zit die de remdruk verdeeld tussen voor en achter er ook tussen uit zou dat helpen ?
graag hoor ik wat reacties...
-
Boelo
Re: weinig verschil aanpassing....
Gery,
Wat is de staat van de remmen op je nieuwe assen? Zijn de schijven mooi vlak en belangrijker nog, hoe gangbaar zijn de jukken, zitten de remcilinders niet vast?
Als alles in goede staat is dan moet je toch een hele goede remvertraging kunnen opbouwen en zeker ook een blokkerend systeem kunnnen hebben. Maar ik weet niet of je nu wel een beter remmend vermogen zult krijgen met schijven achter tov origineel met trommels achter. Door aan de achterzijde meer remkracht te realiseren krijg je volgens mij geen betere algehele remkracht, de remkrachtverdeling voor/achter is bij de originele setting en de schijven gelijk, volgens mij iets van 70-30 %, dus als de trommels goed zijn remt dit evengoed als de schijven. Het voordeel van schijven achter zit 'm m.i. alleen in het verminderde onderhoud. Maar ik kan het mis hebben. Ik heb een SIIA gehad met RRC aandrijflijn, ik heb de gehele remmerij gereviseerd destijds en ik moet je zeggen het remde niet beter dan de remmmen op mijn One Ten nu.
Succes en groet Boelo
Wat is de staat van de remmen op je nieuwe assen? Zijn de schijven mooi vlak en belangrijker nog, hoe gangbaar zijn de jukken, zitten de remcilinders niet vast?
Als alles in goede staat is dan moet je toch een hele goede remvertraging kunnen opbouwen en zeker ook een blokkerend systeem kunnnen hebben. Maar ik weet niet of je nu wel een beter remmend vermogen zult krijgen met schijven achter tov origineel met trommels achter. Door aan de achterzijde meer remkracht te realiseren krijg je volgens mij geen betere algehele remkracht, de remkrachtverdeling voor/achter is bij de originele setting en de schijven gelijk, volgens mij iets van 70-30 %, dus als de trommels goed zijn remt dit evengoed als de schijven. Het voordeel van schijven achter zit 'm m.i. alleen in het verminderde onderhoud. Maar ik kan het mis hebben. Ik heb een SIIA gehad met RRC aandrijflijn, ik heb de gehele remmerij gereviseerd destijds en ik moet je zeggen het remde niet beter dan de remmmen op mijn One Ten nu.
Succes en groet Boelo
-
gery
Re: weinig verschil aanpassing....
ik heb de klauwen gereviseerd en de blokken vervangen, de schijven zijn prima en zonder groeven o.i.d
betreft de bekrachtiger weet ik niet zeker, hij houd wel eenvacuum vast als ik rem hoor ik dat, maar ik zal nog eens proberen
of er verschil is als ik de slang eraf haal.
maar het kan niet zijn dat de hoofdremcilinder b.v te weinig volume heeft ofzo ?
want die is niet vervangen, die is nog origineel defender
betreft de bekrachtiger weet ik niet zeker, hij houd wel eenvacuum vast als ik rem hoor ik dat, maar ik zal nog eens proberen
of er verschil is als ik de slang eraf haal.
maar het kan niet zijn dat de hoofdremcilinder b.v te weinig volume heeft ofzo ?
want die is niet vervangen, die is nog origineel defender
-
Frans Bonnes
Re: weinig verschil aanpassing....
Als je remt en je hoort hem, is hij dus kapot.
fb
fb
-
BEN110
Re: weinig verschil aanpassing....
Rem bekrachtiger testen door hard te remmen en dan starten zakt hij weg is de bekrachtiger goed veranderd er niets is hij kapot
-
ToyRoverlander
Re: weinig verschil aanpassing....
Ja idd. Even de booster testen. Heb RR assen onder mijn 109" gehad en dat remt best hard (ook RR hoofdremcylinder en alles). Hoefde echt niet superhard te duwen om fatsoenlijk te kunnen remmen.
Denk niet dat de maat van de hoofdremcylinder een probleem is, ik heb de cylinder van een RR met Toyo remklauwen, en dat gaat ook prima samen.
Hoe heb je de remleindingen aangesloten?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Denk niet dat de maat van de hoofdremcylinder een probleem is, ik heb de cylinder van een RR met Toyo remklauwen, en dat gaat ook prima samen.
Hoe heb je de remleindingen aangesloten?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
-
gery
Re: weinig verschil aanpassing....
heb even geprobeerd, als ik stevig op de rem druk maar
niet overdreven hard en ik start de motor gebeurd er niks
daarna nog eens geprobeerd remmen en dan starten met de motor
vrijhoog in toeren geen verandering... betekend dit nu dat de booster
is overleden ??
niet overdreven hard en ik start de motor gebeurd er niks
daarna nog eens geprobeerd remmen en dan starten met de motor
vrijhoog in toeren geen verandering... betekend dit nu dat de booster
is overleden ??
-
gery
Re: weinig verschil aanpassing....
er is een vacuüm, dus zal hij stuk zijn, kan ik die servo reviseren of verval ik
in een nieuwe booster en is het verstandig om er de zelfde op te zetten of kan er een andere op ?
en wat zullen de te verwachten kosten zijn voor deze ingreep ?
iemand ervaring ?
in een nieuwe booster en is het verstandig om er de zelfde op te zetten of kan er een andere op ?
en wat zullen de te verwachten kosten zijn voor deze ingreep ?
iemand ervaring ?
-
ignace
Re: weinig verschil aanpassing....
Vergeet ook niet dat de verhoudingen misschien niet meer kloppen, indien in de nieuwe situatie grote cilinders achter geplaatst zijn dan is de capaciteit van de hoofdremcilinder te weinig.
-
Exfietser
Re: weinig verschil aanpassing....
Weet iemand hoe je kunt weten welke cilinder je moet kiezen? Ik neem aan dat de som van de inhoud van de remcilinders gelijk moet zijn aan de inhoud van de hoofdremcilinder. Bij een gescheiden remsysteem dus de som van die van voorwielen gelijk aan de ene helft van de hoofdcilinder en de ander helft voor de achterwielen.
Maar hoe weet je de inhoud van die cilinders anders dan loshalen en opmeten? Dat moet toch ergens bekend zijn. Zijn er datasheets van die cilinders? Ik heb daar nog nooit iets van gezien.
Behalve de inhoud kun je ook nog spelen met het oppervlak en slaglengte. Daarmee (en de kracht van de veertjes en het oppervlak dat tegen je trommel(of schijf)drukt) bepaal je dan de kracht waarmee je op het pedaal moet drukken.
Arnold.
Maar hoe weet je de inhoud van die cilinders anders dan loshalen en opmeten? Dat moet toch ergens bekend zijn. Zijn er datasheets van die cilinders? Ik heb daar nog nooit iets van gezien.
Behalve de inhoud kun je ook nog spelen met het oppervlak en slaglengte. Daarmee (en de kracht van de veertjes en het oppervlak dat tegen je trommel(of schijf)drukt) bepaal je dan de kracht waarmee je op het pedaal moet drukken.
Arnold.
-
G-men
Re: weinig verschil aanpassing....
Raar.... heel raar.
Volgens mij moet je bij het plaatsen van schijven ipv trommels ook de hoofdremcilinder aanpassen.
Trommelremmen vragen veel meer vloeistofverplaatsing als schijfremmen
Dus eigenlijk zou je verwachten dat hij achter nu blokkeerd i.p.v. slecht remt. Het klink mij eerfer als een verstopte brake switch/remdrukverdeler of zoals al vermeld is de rembekrachtiger. Hoewel hij ook zonder nog steeds goed moet remmen....
Gerrit
Volgens mij moet je bij het plaatsen van schijven ipv trommels ook de hoofdremcilinder aanpassen.
Trommelremmen vragen veel meer vloeistofverplaatsing als schijfremmen
Dus eigenlijk zou je verwachten dat hij achter nu blokkeerd i.p.v. slecht remt. Het klink mij eerfer als een verstopte brake switch/remdrukverdeler of zoals al vermeld is de rembekrachtiger. Hoewel hij ook zonder nog steeds goed moet remmen....
Gerrit
-
Dennis101
Re: weinig verschil aanpassing....
Je vergeet dat schijfremmen een veel hogere druk nodig hebben om dezelfde vertraging te geven als trommelremmen.
Als je dus trommelremmen vervangt door schijfremmen zonder verdere aanpassingen binnen het remsysteem neemt de remkracht af bij gelijke pedaaldruk.
De vloeistof verplaatsing is bij goed afgestelde trommelremmen maar iets hoger als bij schijfremmen, de verplaatsing van de zuigers is bij schijfremmen wel veel kleiner maar het totale oppervlakte van de zuigers is veel groter. Het enige wat je gaat merken is dat de slag van het pedaal iets korter wordt.
Kijk je naar de verschillende hoofdremcilinders, dan zie je dat de verschillen niet erg groot zijn. De latere series 3 heeft bijvoorbeeld een hoofdremcilinder met 1" boring (en rondom trommels) en een Discovery (met rondom schijven) heeft ook een hoofdremcilinder met 1" boring.
Verschil is wel dat de Discovery een servo gebruikt met dubbel membraan, zodat de bekrachtiging een stuk sterker is. Dit is dan weer het gevolg van de schijfremmen rondom.
Bij schijfremmen is een goed werkende servo van groot belang, als deze niet goed werkt wordt de benodigde pedaaldruk zo hoog dat het bijna onmogelijk is om de vereiste vertraging te halen.
Dennis B
Als je dus trommelremmen vervangt door schijfremmen zonder verdere aanpassingen binnen het remsysteem neemt de remkracht af bij gelijke pedaaldruk.
De vloeistof verplaatsing is bij goed afgestelde trommelremmen maar iets hoger als bij schijfremmen, de verplaatsing van de zuigers is bij schijfremmen wel veel kleiner maar het totale oppervlakte van de zuigers is veel groter. Het enige wat je gaat merken is dat de slag van het pedaal iets korter wordt.
Kijk je naar de verschillende hoofdremcilinders, dan zie je dat de verschillen niet erg groot zijn. De latere series 3 heeft bijvoorbeeld een hoofdremcilinder met 1" boring (en rondom trommels) en een Discovery (met rondom schijven) heeft ook een hoofdremcilinder met 1" boring.
Verschil is wel dat de Discovery een servo gebruikt met dubbel membraan, zodat de bekrachtiging een stuk sterker is. Dit is dan weer het gevolg van de schijfremmen rondom.
Bij schijfremmen is een goed werkende servo van groot belang, als deze niet goed werkt wordt de benodigde pedaaldruk zo hoog dat het bijna onmogelijk is om de vereiste vertraging te halen.
Dennis B
-
gery
Re: weinig verschil aanpassing....
O.k het is mij wel duidelijk dat ik met de booster aan de slag moet, nu is het nog even
overwegen om een nieuwe aan te schaffen of reviseren ?
overwegen om een nieuwe aan te schaffen of reviseren ?
-
Dennis101
Re: weinig verschil aanpassing....
De reparatieset bevat alleen de onderdelen die vanaf de buitenkant zijn te bereiken, zoals de filters, de balg en de afdichting van de primaire zijde van de servo.
Als bijvoorbeeld het membraan in de servo lek is, dan zal een reparatieset niet helpen.
Je zal dus eerst vast moeten stellen wat er precies defect is, voordat je deze afweging kunt maken.
Dennis B
Als bijvoorbeeld het membraan in de servo lek is, dan zal een reparatieset niet helpen.
Je zal dus eerst vast moeten stellen wat er precies defect is, voordat je deze afweging kunt maken.
Dennis B
-
Frank110V8!
Re: weinig verschil aanpassing....
Als ik Dennis zijn verhaal goed lees moet je dus een hoofdremcilinder met rembekrachtiger van een disco nemen want deze heeft een dubbele balg/bekrachtiging.
-
Dennis101
Re: weinig verschil aanpassing....
Ik maak de vergelijking tussen een auto met trommelremmen rondom en een exemplaar met schijfremmen rondom.
Als de auto standaard al is uitgerust met schijfremmen voor, dan mag je aannemen dat de servo (mits niet defect) uitgelegd is om de vereiste bekrachtiging voor schijfremmen te leveren.
De vereiste druk wordt dan bij de voorremmen gehaald en de druk tot een remdruk begrenzer t.b.v. de achteras dus ook (tenzij een getrapte hoofdremcilinder zou zijn gebruikt).
Als je dan besluit om de trommels achter te vervangen door een systeem met schijfremmen, dan zal je de remdruk begrenzer aan moeten passen op de hogere druk wil je enig profijt hebben van de schijfremmen achter.
Dennis B
Als de auto standaard al is uitgerust met schijfremmen voor, dan mag je aannemen dat de servo (mits niet defect) uitgelegd is om de vereiste bekrachtiging voor schijfremmen te leveren.
De vereiste druk wordt dan bij de voorremmen gehaald en de druk tot een remdruk begrenzer t.b.v. de achteras dus ook (tenzij een getrapte hoofdremcilinder zou zijn gebruikt).
Als je dan besluit om de trommels achter te vervangen door een systeem met schijfremmen, dan zal je de remdruk begrenzer aan moeten passen op de hogere druk wil je enig profijt hebben van de schijfremmen achter.
Dennis B
-
Bart van Dessel
Re: weinig verschil aanpassing....
Ik heb niet alle berichtjes gelezen, maar als je RRC assen plaatst dan zou ik ook de rembekrachtiger/remcylinder van een RRC of Disco plaatsen, alles of niks.... voor een "paar tientjes" heb je die spullen in huis.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
gery
Re: weinig verschil aanpassing....
nog even een vraag om één en ander uit te sluiten, weet iemand of zou iemand willen kijken hoe de remleidingen lopen
bij een defender 90 uit '85 bij mij loopt de voorste leiding uit het hoofdremcilinder naar het schutbord en wordt dan middels een t-stuk gesplitst
en gaat uit elk een leiding direct naar een voorwiel, en de tweede achterste aansluiting op het hoofdremcilinder dus die het dichtst bij
het schutboard gaat naar het rechter voorspatbord en dan gaat de leiding in een drukventiel ? maar hij gaat er achter in
en komt er aan de voorkant weer uit en die leiding buigt dan weer naar achter waar hij bij de achter-as wordt gesplitst naar elk wiel
klopt dit verhaal zo ? ik twijvel een beetje aan dat drukventiel heeft iemand mischien een foto'tje hoe die hoort te zitten ?
bij een defender 90 uit '85 bij mij loopt de voorste leiding uit het hoofdremcilinder naar het schutbord en wordt dan middels een t-stuk gesplitst
en gaat uit elk een leiding direct naar een voorwiel, en de tweede achterste aansluiting op het hoofdremcilinder dus die het dichtst bij
het schutboard gaat naar het rechter voorspatbord en dan gaat de leiding in een drukventiel ? maar hij gaat er achter in
en komt er aan de voorkant weer uit en die leiding buigt dan weer naar achter waar hij bij de achter-as wordt gesplitst naar elk wiel
klopt dit verhaal zo ? ik twijvel een beetje aan dat drukventiel heeft iemand mischien een foto'tje hoe die hoort te zitten ?
-
Dennis101
Re: weinig verschil aanpassing....
Zoals jij het omschrijft hoort het te zitten bij een Ninety uit 1985, pas vanaf 1991 is de hoofdremcilinder gekomen met voor elke voorrem een eigen aansluiting.
Dennis B
Dennis B
-
gery
Re: weinig verschil aanpassing....
O.k dan weet ik genoeg, zal ik met de booster aan de slag.