Spanningsstabilisator 109 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Beaub

Spanningsstabilisator 109 V8

Bericht door Beaub »

Ben bezig om de klokken allemaal weer werkend te krijgen.
Dit is met de toerenteller en watertemperatuur meter inmiddels gelukt.
Ben nu bezig met de benzinemeter en de km-teller.

Als ik de tekeningen in haynes lees zie ik de benzinemeter en watertemp meter 'achter' een voltage stabiliser zitten. Als ik aan een stabilisator denk, denk ik aan iets wat regelt dat de spanning redelijk constant blijft. Als ik echter meer met lopende motor, varieert de spanning dat het een lieve lust is: van 4 tot 12 volt. Is dit normaal?
Aan de ene kant vermoed ik van wel, aangezien de temp. meter het gewoon doet met die varierende spanning. Misschien moet ik het niet werken van de benzinemeter dus toch ergens anders zoeken?

Ben benieuwd.

Beau
Marijn & Simba

Re: Spanningsstabilisator 109 V8

Bericht door Marijn & Simba »

Beau,

Er zit een blokje achterop je km-teller. Daar hoort je watertemp- en je brandstofmeter vanaf gevoed te worden.
Die houdt de spanning netjes op ongeveer 10V.
Je temperatuur zal dus nog iets zakken als je die hebt aangesloten.
Als je benzinemeter t dan nog niet doet, meet dan je draad naar de tankvlotter eens door en meet eens of de vlotter een weerstand heeft, of dat die op oneindig staat. In het laatste geval is die stuk.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('78ba236fece727a9966cb6510115fc6b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12685386, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wim Janssen

Re: Spanningsstabilisator 109 V8

Bericht door Wim Janssen »

Volgens mij is dat inderdaad een pulserende spanning, dus afhankelijk van je multimeter zou je dat inderdaad zo kunnen meten.

groeten
Wim Janssen
Exfietser

Re: Spanningsstabilisator 109 V8

Bericht door Exfietser »

Het is niet mogelijk om met een digitale meter die spanning te meten. Een analoge meter zou het wel kunnen. Het is namelijk een pulserende spanning die gemiddelt 10 volt is. Een digitale meter neemt een sample en meet daar de waarde van. Die sample kan genomen worden op de piek van de puls (12 volt) of in een dal (veel lager dan 12 of zelfs nul.) Je weet echter nooit waneer je meet. Je hebt dus ook niets aan deze meting. Met een buffer condensator kun je dit probleem overigens ondervangen. Dan kun je wel meten met een digitale meter.

Een meter met een wijzer meet constant en heeft een mechanische traagheid. Die geeft dus echt de gemiddelde waarde aan. En die zou dus 10 volt moeten zijn.

Arnold.
Beaub

Re: Spanningsstabilisator 109 V8

Bericht door Beaub »

Toen we de tank verwisselden hebben we de vlotter doorgemeten. Deze bleek het toen gewoon te doen.
Als ik het nameet komt er ook gewoon 12V bij de vlotter.

De voeding van de brandstofmeter en de temp. meter komt idd van achterop de km-teller.
Acherop de brandstofmeter heb je dan toch aan de ene kant de voeding en aan de andere kant de kabel (groenzwart) die rechtstreeks naar de vlotter loopt?
En op de vlotter heb je dan nog een massadraad toch?
Gerard E.

Re: Spanningsstabilisator 109 V8

Bericht door Gerard E. »

Klopt helemaal
Groet Gerard E.
Beaub

Re: Spanningsstabilisator 109 V8

Bericht door Beaub »

Dan kan volgens mij de enige conclusie zijn dat:
- of de vlotter toch kapot is,
- of de meter zelf doet niet wat hij moet doen.
Wat kan er aan zo'n metertje stuk gaan eigenlijk?
G-men (op vakantie)

Re: Spanningsstabilisator 109 V8

Bericht door G-men (op vakantie) »

Aan de meters op zich kan weinig stuk. je kunt ze heeleenoudig testen door de sensorkabel bij de tank even aan de massa te leggen.
Dan moet de meter volledig uitslaan.
Doet ie dat, dan moet je hetzoeken in de vlotter, of de massaverbinding van de vlotter naar het chassis. Vaak is het verstandig een losse draad te maken voor de massa en die ergens op het chassis te schroeven.

Gerrit
Plaats reactie