poedercoating wel of niet

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
dirk 60

poedercoating wel of niet

Bericht door dirk 60 »

Beste prikkers,

Als zijnde gestart aan een totale restauratie van een RRC bouwjaar 1982 wordt geupdate naar een 1985 vraag ik mij het volgende af? wat is de beste manier van het conserveren voor de koets scalperen (zinklaag) op poedercoating het is nog een geschroefd exemplaar niet rot dus eigenlijk niets te lassen. Een erg grote meevaller.
ik heb 17 jaar geleden een triump spitfre gerestaureerd en deze verzinkt hij is nog in nieuwstaat naar dit is een stuk. wie heeft ervaring?

Dirk
Exfietser

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Exfietser »

Volgens mij is gewoon verzinken het beste. Ik weet niet wat scalperen is, behalve iemands hoofdhuid verwijderen dan. Ik denk niet dat je dat bedoelt.

Er is hier iemand die de hele koets van de wagen heeft verzinkt. Ik weet alleen niet of dat een disco of een range was. En zelf ga ik mijn chassis ook verzinken.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2010 13:46 door Exfietser.
Roelie

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Roelie »

Was range van Andrew Colville
Klikhier voor website waar koets op staat.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d7f61589fb86778956ff00ecb97cc0b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 12635835, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2010 12:03 door Roelie.
Bart van Dessel

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb een totaal gegalvaniseerde staan, chassis en de koets, zo gekocht ooit. Maar als de basis goed is dan zou ik 'm volledig in een goede tectyl zetten. Tectyl wordt niet hard en kan geen vocht onder komen. De carrosserie beweegt en wringt altijd ene beetje, daardoor kan er bij poedercoaten kleine scheurtjes of breukjes ontstaan waar vocht onder kan komen. Ik vind het een beetje overdreven allemaal, een hele hoop overbodig werk. Alles behandelen met een goed anti-roest product, dan ben je voor jaaaaren klaar.

Gr, Bart
Benno

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Benno »

scoperen bedoelt de OP, ook wel vlamverzinken of vuurverzinken genoemd. Te gebruiken om metaal te beschermen tegen corrosie.
Marc

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Marc »

Ik stond gisteren met iemand te praten die bezig was aan een oude auto.
Die gebruikte RX5 en RX10 dit spul is van firma Carpotech.
Iemand hier ervaring met deze producten op een Landrover.

Groeten,
Marc
Bart van Dessel

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Bart van Dessel »

Ja, super spul, ik spuit RX5 met de verfspuit op gelaste delen die nog onbehandeld zijn en verder de hele carrosserie, ook in de stijlen, wielkasten, dorpels, etc etc, na een paar dagen is het droog (ligt aan temperatuur en ventilatie) en dan kun je er RX10 over doen, dat doe ik met kwast omdat het zich niet lekker laat spuiten met de compressor. Als die ook droog is dan doe ik op gevoelige plekken ook Tectyl spuiten, de amber variant (witte lange spuitbussen). Nadeel van RX5 is dat het niet overspuitbaar is met 2 komponenten lak dus RX5 niet spuiten waar nog autolak komt. Het kan weer wel als je de auto doet rollen met synthetische lak. TencoFerro ijzerverf kun je er ook overspuiten.
richard78

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door richard78 »

toen ik mijn chassis verzinkte (verzonkte, verzinnkde ...) vertelde ze mij dat ze er ook een keer een hele mini in hadden gegooid. Dat leverde ook geen problemen op.
Maar verzinken is de beste roestbescherming maar eeen hele klus.
Nadeel van tectyl is dat het eens uitdroogt wat een hoop zooi levert (ben pas nog bezig geweest met het wegkrabben van dat spul). En als je zoor de zut rijd blijft dat goed plakken, die zut dan. Voordelen zijn al gegeven.

De nadelen van poedercoaten die Bart verteld had ik nog nooit gehoord. Ikd acht altijd dat peodercoaten een goede hechting gaf. Bij werd ook aargeboden om na het verzinken te poedercoaten om weer de zink te beschermen. Ik weet wel dat anderre harde lakken die problemen tonen. bv hamerite breekt op ten duur en laat vocht en troep onder de hamerite laag komen wat de boel juist verergerd.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57fb16cfbad1f603e6d9fd36b766cb1d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12639247, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dirk109

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Dirk109 »

RX 5 en RX 10 heb ik ook gebruikt en idd goed spul.Zelf zou ik nooit poedercoaten.Het ziet er misschien wel goed
en strak uit maar onder deze laag kan het lekker doorvreten terwijl je niet ziet.Poedercoaten is wel goed voor nieuw
en glad goed schoongemaakt ijzer etc. voor een chassis zou ik dat niet doen.
succes Dirk109
Joost88

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Joost88 »

ik zou ook eerder kiezen voor verzinken dan voor poedercoaten.

de kwaliteit van poedercoaten is heel erg afhankelijk van het proces. Het kan zijn dat het er binnen een jaar met plakkaten af valt.
Vooral bij dun plaatwerk op de kop kan het makkelijk beschadigen en dan kan het er zomaar onderdoor roesten totdat het er opeens af valt. (voor die tijd zie je er dus nog niet zoveel van)

Ik denk ook dat de prijs niet veel uit maakt.
Andrew Colville

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Andrew Colville »

Verzinken

De%20body%20is%20(thermisch)%20verzonken%20017.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b11acd75b5d1e360208587c8caac7dd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.colvilleslandrovers.nl%2Fimages%2Fphoto%2FDe%2520body%2520is%2520%28thermisch%29%2520verzonken%2520017.jpg', 'http://www.colvilleslandrovers.nl/images/photo/De%20body%20is%20(thermisch)%20verzonken%20017.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.colvilleslandrovers.nl%2Fimages%2Fphoto%2FDe%2520body%2520is%2520%28thermisch%29%2520verzonken%2520017.jpg', '', 12646336, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit Is een 1986 Range Rover koets die volledig Thermisch verzinkt is, De koetsen na +- 1984 zijn aan een gelast en dus met meer risico van kromtrekken, Deze koets heeft wel wat getrokken maar niet dusdanig dat deze niet meer opgebouwd kon worden, de auto Rijdt nu alweer ruim 1,5 jaar rond en roest niet Duhh............

De vroege koetsen van voor +- 1984 zijn demontabel en af te breken naar een 6 tal grote delen die afzonderlijk verzinkt kunnen worden. dit kan behoorlijk schelen in de kosten gezien het kleinere formaat van de losse delen.

vereiste is wel dat alle kit, tectyl, en andere verf en troep van het staal verwijderd wordt ( stralen of loogen zijn de oplossingen hier voor.

Mijn twee deurs deelbare koets gaat ook het zinkbad in, Ik ben het lassen wel zat nu ( mijn Range Rover is die groene voor de aanhanger)

Poeder coaten is en blijft in mijn ogen een zeer slechte oplossing voor het roest vrijhouden van staal, het is als het ware plastificeren en als je die plastic laag beschadigd dan kruipt er vocht onder en rot je staal net zo hard als onbehandeld staal.

Poeder coating is het eerste wat ik weg straal/slijp/brand van stalen delen( lier bumpers, lamp roosters en namaak plaat werk etc)

Mocht verzinken niet in het budget passen dan lijkt mij Rx 5 Rx 10 je beste tweede oplossing een stuk goed koper en naar schijnt beschermt dit product metaal zeer goed tegen ons klimaat.

meer info mail maar even.

Groetjes Andrew
Lucas van Lierop

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Lucas van Lierop »

@Andrew,

Ik zie keer op keer weer jouw verzinkte RRC, Wat kost zoiets nou als je carosserie en chassis laat doen?

Groet
Lucas
richard78

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door richard78 »

om eerlijk te zijn. Toen ik de prijs van verzinken hoorde was dat vergelijkbaar met een redelijk verfsysteem. Dus als je kan kiezen voor verzinken gaan!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c65472c6a03e9062d5b4191e29c8f737', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12647110, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Andrew Colville

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Andrew Colville »

@ Lucas, deze koets is eerst geloogd ( met zuur gereinigd om alle verf tectyl en kit te verwijderen) dit ws een kosten post van 1100 euro, het chassis is gestraald samen met alle andere lossen steuntjes beugeltjes en andere stalen delen die verzinkt moesten worden, dit koste nog eens 350 euro.

Het verzinken zelf was 900 euro in totaal waarvan de koets enkel ruim 700 euro opslokte om dat deze de gehele zinkbad in beslag nam.

al met al heb je een dikke 2500 euro nodig om het goed te doen.

maar wanneer je koets goed schoon is of je moet dorpels en achter balk toch ver nieuwen dan kun je met goed straal werk ook voldoen bij de koets, dat scheelt de kosten van het logen.

ook de deelbare vroege rangerover koetsen kunnen goed koper verzonken worden omdat ze meer als een hekwerk behandeld kunnen worden er kan meer materiaal te gelijk in het zinkbad dan zul je tussen de 80 en 1.00 euro Per verzonken gewicht betalen.

Groetjes Andrew
Lucas van Lierop

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Lucas van Lierop »

@Andrew hartelijk dank voor de info, is natuurlijk niet voor niets maar helaas heb ik er al voor meer euro laswerk inzitten (slecht georganiseerd ik weet het....), had ik dit maar gelijk gedaan.

Groet
Lucas
Andrew Colville

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Andrew Colville »

.. Ik ken het, bij aanschaf in 2001 dorpels en binnen schermen voor vervangen voor imitatie delen @ 450 euro ( bedankt pap ) In 2004-5 de gehele koets laten stralen en her en der weer een plaatje moeten lassen met name achter in en de gordel punten achter), in 2007 ondanks de grondige behandeling in 2004-5 alsnog een tweetal plaatjes in de dorpels moeten lassen, en in 2009 stil gezet wegens totaal rotte dorpels, binnen schermen en achter balk.

Maar dit gebeurd mij niet nog een keer het hele zooitje gaat in het zinkbad. en krijgt daarna nog chassislak (2K) erover op de belangrijke plekken en RX5 in de kokers.

Groetjes Andrew
Lucas van Lierop

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door Lucas van Lierop »

Ah ik ben dus niet de enige die het niet direct aangepakt heeft, gelukkig ga jij nu alles aanpakken.

Misschien mijn baas vragen of ik niet een jaartje met overbetaald verlof kan + een trekauto van de zaak om alles op en neer te verhuizen als mijn eigen auto uit elkaar ligt :-)

Groet
Lucas
D&G

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door D&G »

Ik heb een groot deel van mijn chassis behandeld met RX5 en daarna Tectyl erover. Overige delen alleen met RX5 ingesmeerd. Na 18 maanden ziet het er nog picobello uit.

Heb voor test mijn oude deurtjes ook ingrsmeerd met RX5 op de roestige delen en daar is het ondanks het vocht niet rotter geworden, maar nog mooi hard.

Gerard
dirk 60

Re: poedercoating wel of niet

Bericht door dirk 60 »

Mijn voorkeur gaat uit naar scoperen. Eerst stralen en dan een zinklaag. Je krijgt de delen dan terug met een oppervlak als schuurpapier 300. Dan begint het echte werk als eerste laag een ertsende primer en dan spuit-plamuur, grondverf, schuren nog een laag nog een laag etc, etc, Gelukkig zijn bij een Range Rover niet te veel delen welke uiteindelijk in het zicht komen. De niet in het zicht komende delen kunnen prima na de primer in een body coating en een laklaag in kleur.

Het probleem is alleen dat niet elk straalbedrijf dit kan, stralen en scoperen is niet zonder risico laat dit alleen doen bij een bedrijf waarvan je zelf werk gezien hebt. Hoe schoner je de delen aanlevert hoe kleiner het risico is dat er iets fout gaat zoek niet het bedrijf uit op prijs maar op kwaliteit.

Op deze wijze zal de RRC indien er geen schade gereden wordt mij overleven. Het is even werk maar je bent er voor jaren klaar en is vocht geen probleem meer. Mijn Triumph Spitfire is ook zo behandeld en heeft na 16 jaar nog geen een roest plekje. Het chassis zou compleet verzink moeten worden. Het wordt dus een project van zeker een jaar.

Voor de kleine onderdelen heb ik het boze plan opgevat om deze zelf te stralen en te poedercoaten is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Dirk
Plaats reactie