200tdi radiateur vs 300tdi radiateur

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Art1

200tdi radiateur vs 300tdi radiateur

Bericht door Art1 »

Hallo alleswetend forum,

Bijna alle parts in huis voor de ombouw naar 200Tdi, de uitlaat van paddock was trouwens van voor tot achter van Bosal! Lijkt me niet verkeerd in ieder geval.

Maar de bijgeleverde radiateur is van een disco, en is duidelijk niet echt nieuw meer, nu zit ik te kijken op de paddock site..maar er is een verschil van 150 pond tussen de 200 en 300tdi radiateur? (En is dit een hele set dus frame, radiateur en intercooler)

kan ik die van een 300Tdi ook gewoon gebruiken, past dit 1 op 1? Dacht dat een 300Tdi ook een oliekoeler had? En zijn de in en uitlaten voor de koelslangen gelijk?
Zie op de site van PD dat de partnummers voor de koelslangen ook verschillen..

Komt voor een 200Tdi defender blok te zitten, wie weet iets?

Gr Art
Gerard

Re: 200tdi radiateur vs 300tdi radiateur

Bericht door Gerard »

Als het goed is hebben ze beiden een oliekoeler.

Bij de 200tdi zit water-in (vanaf de pomp) rechts onderin en water-uit links bovenaan.
Bij de 300tdi zit water in en uit allebei links. Dat vond ik minder handig.

Ook de intercoolers zijn uitwisselbaar, echter zitten ook daar de aansluitingen iets anders.

tdi2044.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d29128762389fb4ece2aeaed59e73695', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.expeditionlandrover.info%2F200%2520tdi%2520conv%2520jpegs%2Ftdi2044.jpg', 'http://www.expeditionlandrover.info/200%20tdi%20conv%20jpegs/tdi2044.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.expeditionlandrover.info%2F200%2520tdi%2520conv%2520jpegs%2Ftdi2044.jpg', '', 12643202, 600, 600, 'Loading image ...', false);
(links is 300tdi)

Ik heb indertijd voor ca. 100 pond een nieuwe radiateur gekocht en een 2e hands intercooler voor €50

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('0d422c0a456aeeb61b3fea4c6faf53f3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 12643202, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2010 15:55 door Gerard.
Scratch

Re: 200tdi radiateur vs 300tdi radiateur

Bericht door Scratch »

Puffino

Re: 200tdi radiateur vs 300tdi radiateur

Bericht door Puffino »

Er zijn schroefdraad- en aansluitingverschillen tussen OUDE 200 enerzijds en nieuwe 200 en 300tdi anderzijds. Deze oude 200tdi vind je niet veel maar zal je maar net hebben. Let op de oliekoeler slangen die je koopt/hebt. De oude heeft een bolle aansluiting, en de nieuwe een rechte.

Bosal uitlaten zijn van hetzelfde pisbakken staal als andere merken, als het geen RVS is. roesten net zo erg als je weinig rijdt. Vaak rijden helpt behoorlijk in het terugdringen van de roestvorming in uitlaten.

Radiatoren worden gemaakt van koper en aluminium. Koper is duurder maar beter. Of het zijn geld waard is weet ik niet.

Radiatoren worden ook in SETS geleverd. Dan heb je een "radiator unit", met intercooler in een frame. Let dus op wat je koopt. Maar die had je al door begrijp ik. Meelezers kunnen er echter hun voordeel mee doen.

In elk geval het 300tdi frame is hoger dan het geheel van de 2.5NA, en dat betekent dat je dan de radiatorsteun ofwel moet inkorten of zelfs helemaal weg kunt slijpen, anders past de steun niet meer aan de bovenzijde en krijg je je motorkap niet dicht (test dat goed!! Let ook op de zijkant, of de motorkap daar netjes aansluit op de wing).. Ik heb de onderste steunen ingekort (netter, vind ik persoonlijk).

PS: bovenstaand verhaal is geschreven met kennis van het inbouwen van een Disco 200tdi in een 110 2.5NA, met gebruik van een radiatorunit van een 300tdi. Alles slaat, mits niet expliciet vermeld, op DEFENDER onderdelen.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Art1

Re: 200tdi radiateur vs 300tdi radiateur

Bericht door Art1 »

Hoi Sander,

Bedankt voor de uitgebreide reactie, wat ik vermoedde klopte dus, niet 1 op 1 uitwisselbaar. Nog steeds in twijfel wat ik beste kan doen, heb alles origineel 200tdi defender kunnen vinden behalve een goede juiste radiateur/intercooler.
Om nu een radiateur te plaatsen met aanpassingen waardoor de originele setup niet helemaal meer past vind ik ook zonde, denk dat beste is gewoon diep in de buidel te tasten..

Wat betreft de Bosal uitlaat heb je natuurlijk helemaal gelijk, echter kost hier (NL) een bosal uitlaat nog altijd meer dan via paddocks, dus gewoon lekker veel mee rijden straks :-)!

Grtn Art
Puffino

Re: 200tdi radiateur vs 300tdi radiateur

Bericht door Puffino »

Kijk dus effe op je oliefilter-adapter welke uitgang en ingan er op zitten, op je blok. Rechte of bolle. Koop de bijbehorende spullen en ga NIET met verloopjes werken....

Dat kan wel maar is niet aan te raden ivm uitwisselbaarheid.

Succes.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Plaats reactie