2e accu in serie
-
Marc
2e accu in serie
Beste Prikkers Het is natuurlijk al vaker besproken maar wie kan me helpen hoe ik aan de hand van een
het series 3 schema een diode blok en dus een 2de accu kan plaatsen?
Alles gedaan zoals handleiding vertelde maar als ik het contact af heb en de polen van de huishoud accu los meet ik 12v WAT DUS WIL ZEGGEN DAT MIJN START ACCU WORDT ONTLADEN???
Ik heb een schema zoals ik het heb aangesloten indien nodi
vast bedankt,
groet,
Marc
het series 3 schema een diode blok en dus een 2de accu kan plaatsen?
Alles gedaan zoals handleiding vertelde maar als ik het contact af heb en de polen van de huishoud accu los meet ik 12v WAT DUS WIL ZEGGEN DAT MIJN START ACCU WORDT ONTLADEN???
Ik heb een schema zoals ik het heb aangesloten indien nodi
vast bedankt,
groet,
Marc
-
Exfietser
Re: 2e accu in serie
Dit is het principe schema van het aansluiten van het orginele lucas accublok in de nederlandse militaire series 3. Elk ander blok moet ook zo worden aangesloten.
Foto-6X7AEUFZ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7c164f2971ae38ed20396ef3a9f05fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6X7AEUFZ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-6X7AEUFZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6X7AEUFZ.jpg', '', 12639129, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zonder gegevens of schema kan ik je niet verder helpen. Want de letters A en B1 en B2 staan vast niet op jouw blok
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2010 21:18 door Exfietser.
Foto-6X7AEUFZ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7c164f2971ae38ed20396ef3a9f05fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6X7AEUFZ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-6X7AEUFZ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6X7AEUFZ.jpg', '', 12639129, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zonder gegevens of schema kan ik je niet verder helpen. Want de letters A en B1 en B2 staan vast niet op jouw blok
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2010 21:18 door Exfietser.
-
Marc
Re: 2e accu in serie
beste Arnold,
op mijn blok staat D+ zoals op de dynamo (is met elkaar verbonden)
op het blok
+ accu 1 start accu
+ accu 2 verbruikers accu
massa
Zie schema werkplaats handboek serie 3 de S en + op dynamo samengevoegd en aangesloten op + dynamo op diode blok
de kabel S en + vanuit startmotor (orgineel naar dynamo) aangesloten op + pool diodeblok staat in verbinding met start accu.
De + verbruikers accu op diode blok naar de verbruikers accu +
De massa naar het chassis
Massa verbruikers accu op chassis
Kan helaas geen foto uploaden
vast bedankt ,
groet,
Marc
op mijn blok staat D+ zoals op de dynamo (is met elkaar verbonden)
op het blok
+ accu 1 start accu
+ accu 2 verbruikers accu
massa
Zie schema werkplaats handboek serie 3 de S en + op dynamo samengevoegd en aangesloten op + dynamo op diode blok
de kabel S en + vanuit startmotor (orgineel naar dynamo) aangesloten op + pool diodeblok staat in verbinding met start accu.
De + verbruikers accu op diode blok naar de verbruikers accu +
De massa naar het chassis
Massa verbruikers accu op chassis
Kan helaas geen foto uploaden
vast bedankt ,
groet,
Marc
-
Exfietser
Re: 2e accu in serie
Ik heb het schema erbij gezocht van de series. Heb jij een 2,25 benzine/diesel of een 2,6B?
Uit het schema zie ik dat de dynamo drie aansluitingen heeft. Een s (=sense), een + aansluiting en een Ind (=indicator)
Nu is de volgende vraag heb jij een gewoon diodeblok of een fet diodebloki? Heb jij een typenummer of merknaam van dat blok? Want ik moet echt iets weten van dat blok.
Arnold.
Uit het schema zie ik dat de dynamo drie aansluitingen heeft. Een s (=sense), een + aansluiting en een Ind (=indicator)
Nu is de volgende vraag heb jij een gewoon diodeblok of een fet diodebloki? Heb jij een typenummer of merknaam van dat blok? Want ik moet echt iets weten van dat blok.
Arnold.
-
march
Re: 2e accu in serie
Beste Arnold,
Mijn Diodeblok is de DB 270 90 ampere
Mijn blok is een peugeot 2,5 td intercooler maar dat maakt voor het aansluiten niets uit denk ik.
standaart dynamo (geen landrover)
groet,
Marc
Mijn Diodeblok is de DB 270 90 ampere
Mijn blok is een peugeot 2,5 td intercooler maar dat maakt voor het aansluiten niets uit denk ik.
standaart dynamo (geen landrover)
groet,
Marc
-
Exfietser
Re: 2e accu in serie
Is het deze?
44.000.20.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0ad7551978c811bbd767db37d4ecc52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4vrijetijd.nl%2Fimages%2Fgimeg%2F2010%2F44.000.20.jpg', 'http://www.4vrijetijd.nl/images/gimeg/2010/44.000.20.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4vrijetijd.nl%2Fimages%2Fgimeg%2F2010%2F44.000.20.jpg', '', 12640108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met deze handleiding:
Foto-XFLDZ73F.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65b1aefd3dc19cce045bf72dd5ed1dbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XFLDZ73F.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFLDZ73F.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XFLDZ73F.jpg', '', 12640108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Volgens het verhaaltje is dit een verliesarm diodeblok. Dat betekend dat je je sensedraad en de laaddraad inderdaad aan elkaar kunt knopen. Anders had je de sensedraad aan de plus van je start accu moeten knopen. Dat is iets wat je overigens alsnog kunt doen. Dan weet je dat de laadspanning op je startaccu altijd goed
is.
Even jouw verhaal:
op mijn blok staat D+ zoals op de dynamo (is met elkaar verbonden)
op het blok
+ accu 1 start accu
+ accu 2 verbruikers accu
massa
Zie schema werkplaats handboek serie 3 de S en + op dynamo samengevoegd en aangesloten op + dynamo op diode blok
Je hebt dus een s en een + aansluiting op je dynamo zitten. Die twee draden heb je aangesloten op de dynamo/generator aansluiting van je diodeblok. Dat is goed.
de kabel S en + vanuit startmotor (origineel naar dynamo) aangesloten op + pool diodeblok staat in verbinding met start accu.
Je startmotor moet inderdaad rechtstreeks op je startaccu worden aangesloten. Alleen weet ik niet waar die s draad van de startmotor voor. Is dat de oude sensedraad van de dynamo?
De + verbruikers accu op diode blok naar de verbruikers accu +
De massa naar het chassis
Massa verbruikers accu op chassis
Dit is ook goed.
Verder heb je over een spanning die je ergens meet waardoor je concludeert dat de accu wordt ontladen. Waar meet je die en onder welke omstandigheden. Contact aan/uit?
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2010 23:11 door Exfietser.
44.000.20.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0ad7551978c811bbd767db37d4ecc52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.4vrijetijd.nl%2Fimages%2Fgimeg%2F2010%2F44.000.20.jpg', 'http://www.4vrijetijd.nl/images/gimeg/2010/44.000.20.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.4vrijetijd.nl%2Fimages%2Fgimeg%2F2010%2F44.000.20.jpg', '', 12640108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Met deze handleiding:
Foto-XFLDZ73F.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65b1aefd3dc19cce045bf72dd5ed1dbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XFLDZ73F.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFLDZ73F.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-XFLDZ73F.jpg', '', 12640108, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Volgens het verhaaltje is dit een verliesarm diodeblok. Dat betekend dat je je sensedraad en de laaddraad inderdaad aan elkaar kunt knopen. Anders had je de sensedraad aan de plus van je start accu moeten knopen. Dat is iets wat je overigens alsnog kunt doen. Dan weet je dat de laadspanning op je startaccu altijd goed
is.
Even jouw verhaal:
op mijn blok staat D+ zoals op de dynamo (is met elkaar verbonden)
op het blok
+ accu 1 start accu
+ accu 2 verbruikers accu
massa
Zie schema werkplaats handboek serie 3 de S en + op dynamo samengevoegd en aangesloten op + dynamo op diode blok
Je hebt dus een s en een + aansluiting op je dynamo zitten. Die twee draden heb je aangesloten op de dynamo/generator aansluiting van je diodeblok. Dat is goed.
de kabel S en + vanuit startmotor (origineel naar dynamo) aangesloten op + pool diodeblok staat in verbinding met start accu.
Je startmotor moet inderdaad rechtstreeks op je startaccu worden aangesloten. Alleen weet ik niet waar die s draad van de startmotor voor. Is dat de oude sensedraad van de dynamo?
De + verbruikers accu op diode blok naar de verbruikers accu +
De massa naar het chassis
Massa verbruikers accu op chassis
Dit is ook goed.
Verder heb je over een spanning die je ergens meet waardoor je concludeert dat de accu wordt ontladen. Waar meet je die en onder welke omstandigheden. Contact aan/uit?
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/08/2010 23:11 door Exfietser.
-
march
Re: 2e accu in serie
Beste Arnold,
Allereerst wil ik je bedanken voor je hulp tot nu toe.
de S draad is inderdaad de Sense draad van de dynamo.
en deze loopt normaal van de Dynamo naar de start Motor evenals de + draad . (waartussen nu eigenlijk het blok zit )
De 12 V spanning die ik meet is op de kabels + en - die ik los heb gemaakt van de verbruikers accu en komt van het diode blok deze spanning is dus afkomstig van de start accu (waar anders van)
Ik meet dit met het contact uit .
Dit zegt mij als ik de polen op de verbruikers accu aansluit en ik bv een koelkast aansluit hij gewoon beide accus leegtrekt .
Bij lopende Motor meet ik overgins wel +/- 14 volt wat aangeeft dat de dynamo beide accus wel bereikt met laden.
kan je hier verder mee?
Ps op de Dynamo zitten bij het B+ aanduiding een amp schuif mannetje of een m6 moer Maakt dit nog iets uit hij zit op de m6 omdat ik dit deugdelijker vond.
groet,
Marc
Allereerst wil ik je bedanken voor je hulp tot nu toe.
de S draad is inderdaad de Sense draad van de dynamo.
en deze loopt normaal van de Dynamo naar de start Motor evenals de + draad . (waartussen nu eigenlijk het blok zit )
De 12 V spanning die ik meet is op de kabels + en - die ik los heb gemaakt van de verbruikers accu en komt van het diode blok deze spanning is dus afkomstig van de start accu (waar anders van)
Ik meet dit met het contact uit .
Dit zegt mij als ik de polen op de verbruikers accu aansluit en ik bv een koelkast aansluit hij gewoon beide accus leegtrekt .
Bij lopende Motor meet ik overgins wel +/- 14 volt wat aangeeft dat de dynamo beide accus wel bereikt met laden.
kan je hier verder mee?
Ps op de Dynamo zitten bij het B+ aanduiding een amp schuif mannetje of een m6 moer Maakt dit nog iets uit hij zit op de m6 omdat ik dit deugdelijker vond.
groet,
Marc
-
G-men (gargamel)
Re: 2e accu in serie
Hoi Marc,
Weet je zeker dat er naast spanning ook stroom kan lopen ???
Als je het alleen met een voltmeter meet, kan het zijn dat je door inductie wat spanning oppikt. Zeker als de kabels van de huishoudaccu parrallel aan die van de startaccu lopen. Ook wil vocht/vuil in het diodeblok/bedrading weleens een lekstroompje geven. De weerstand van de voltmeter is dusdanog hoog dat je meteen 12v meet.....
Zet als test eens een klein lampje over de polen en kijk dan eens wat er over is van die spanning. Gaat het lampje branden, dan heb je idd een probleem. Blijft het lampje uit, dan is het inductie/vuil/vocht. Dan kun je met de meter in serie met het lampje even kijken hoeveel stroom het is. waarschijnlijk is het 0,0000000 iets.
Simpele test, en dan weet je ook zeker dat je niet op zoek bent naar iets wat er niet is....
Gerrit
Weet je zeker dat er naast spanning ook stroom kan lopen ???
Als je het alleen met een voltmeter meet, kan het zijn dat je door inductie wat spanning oppikt. Zeker als de kabels van de huishoudaccu parrallel aan die van de startaccu lopen. Ook wil vocht/vuil in het diodeblok/bedrading weleens een lekstroompje geven. De weerstand van de voltmeter is dusdanog hoog dat je meteen 12v meet.....
Zet als test eens een klein lampje over de polen en kijk dan eens wat er over is van die spanning. Gaat het lampje branden, dan heb je idd een probleem. Blijft het lampje uit, dan is het inductie/vuil/vocht. Dan kun je met de meter in serie met het lampje even kijken hoeveel stroom het is. waarschijnlijk is het 0,0000000 iets.
Simpele test, en dan weet je ook zeker dat je niet op zoek bent naar iets wat er niet is....
Gerrit
-
march
Re: 2e accu in serie
beste Gerrit,
Alles is nieuw maar ga de lamp proberen is dit niet hetzelfde als mijn lamp in het meter in het dashboard?
deze gaat uit als er voldoende geladen wordt (en dit gebeurd)
ben bang dat het diode blok de toegang naar de verbruikers accu niet blokkeert bij contact uit.
of dat ik de sense draad en de + van de dynamo niet had mogen samenvoegen en na tussenkomst van het diodeblok weer naar de + start motor (staat in verbinding met + start accu) had mogen doorvoeren via de +uitgang op mijn diode blok.
wordt er gek van
bedankt,
Marc
Alles is nieuw maar ga de lamp proberen is dit niet hetzelfde als mijn lamp in het meter in het dashboard?
deze gaat uit als er voldoende geladen wordt (en dit gebeurd)
ben bang dat het diode blok de toegang naar de verbruikers accu niet blokkeert bij contact uit.
of dat ik de sense draad en de + van de dynamo niet had mogen samenvoegen en na tussenkomst van het diodeblok weer naar de + start motor (staat in verbinding met + start accu) had mogen doorvoeren via de +uitgang op mijn diode blok.
wordt er gek van
bedankt,
Marc
-
G-men (gargamel)
Re: 2e accu in serie
Het lampje in je dashboard wordt gebruikt voor de startstroom van de dynamo en gaat branden als de dynamo niet meer laad. Die heeft hier als het goed is geen invloed op.
Door een lampje over de losse + en - pool van de huishoudaccu te zetten weet je zeker dat er een probleem is (uiteraard niet de huishoudaccu aansluiten !). Of niet natuurlijk. Een klein lampje van de dashboardverlichting voldoet prima als testlampje.
een voltmeter is in deze contxt een wat twijfelachtig instrument, omdat hij extreem gevoelig is en een hele hoge weerstand heeft. Als je er een belasting over zet zoals een lampje dan weet je zeker dat wat je meet ook correct is.
De aansluitingen van het diodeblok zijn meestal redelijk bomproof. Dynamo naar blok, startaccu op startaccu aansluiting, huishoudaccu op huishoudaccu aansluiting. Eventuele sensor aansluiten op + dynamo.Precies zoals je het zelf al aangeeft.
Vandaar dat ik denk dat je misschien een mieniem lekstroompje hebt wat eigenlijk gen probleem is, maar wel dit meetresultaat geeft.
Gerrit
Door een lampje over de losse + en - pool van de huishoudaccu te zetten weet je zeker dat er een probleem is (uiteraard niet de huishoudaccu aansluiten !). Of niet natuurlijk. Een klein lampje van de dashboardverlichting voldoet prima als testlampje.
een voltmeter is in deze contxt een wat twijfelachtig instrument, omdat hij extreem gevoelig is en een hele hoge weerstand heeft. Als je er een belasting over zet zoals een lampje dan weet je zeker dat wat je meet ook correct is.
De aansluitingen van het diodeblok zijn meestal redelijk bomproof. Dynamo naar blok, startaccu op startaccu aansluiting, huishoudaccu op huishoudaccu aansluiting. Eventuele sensor aansluiten op + dynamo.Precies zoals je het zelf al aangeeft.
Vandaar dat ik denk dat je misschien een mieniem lekstroompje hebt wat eigenlijk gen probleem is, maar wel dit meetresultaat geeft.
Gerrit
-
march
Re: 2e accu in serie
Beste Gerrit,
Als ik op de polen meet (niet aangesloten op accu)van de huishoud accu meet ik 12 volt dit wil zeggen dat de accu's elkaar zien en kunnen ontladen.
Dit moet het diode blok toch tegengaan.
Ik heb geen lekspanning zeker niet op de nieuwe bekabeling em een lekspanning van 12 volt zou kortsluitng betekenen toch.
hoe werkt de b+ op de dynamo schakelt deze het doide blok zodat als de motor niet draait er geen spanning kan lopen van accu 1 naar accu 2?
alweer bedankt
groet,
Marc
Als ik op de polen meet (niet aangesloten op accu)van de huishoud accu meet ik 12 volt dit wil zeggen dat de accu's elkaar zien en kunnen ontladen.
Dit moet het diode blok toch tegengaan.
Ik heb geen lekspanning zeker niet op de nieuwe bekabeling em een lekspanning van 12 volt zou kortsluitng betekenen toch.
hoe werkt de b+ op de dynamo schakelt deze het doide blok zodat als de motor niet draait er geen spanning kan lopen van accu 1 naar accu 2?
alweer bedankt
groet,
Marc
-
Rickske
Re: 2e accu in serie
lekspanning heb je niet. spanning staat ergens over, stroom loopt ergens doorheen. Daardoor kan je wel een lekstroom hebben.
Meet maar na, op een niet aangesloten maar opgeladen accu meet je wel spanning maar geen stroom. Deze stroom gaat pas lopen nadat er een verbruiker aangesloten is.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('badc6a4a4e066f7a2487ff4986080d9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12642136, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Meet maar na, op een niet aangesloten maar opgeladen accu meet je wel spanning maar geen stroom. Deze stroom gaat pas lopen nadat er een verbruiker aangesloten is.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('badc6a4a4e066f7a2487ff4986080d9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12642136, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Exfietser
Re: 2e accu in serie
Een diode werkt als een terugslagklep. D.w.z. dat de stroom er maar in een richting door kan. Bij een diode blok hoeft er dus niets te schakelen. De diode zorgt er zelf voor dat de stroom nooit terug kan.
Je vertelde dat de plus van je accu en de plus van je dynamo op een aansluiting van je startmotor zaten voor je de boel los hebt gehaalt. Ik mis hier alleen een draad die naar je contactslot loopt en via dat slot de rest van de wagen van spanning voorziet.
Die aansluiting is de hoofdaansluiting in je wagen. In de nieuwe situatie moet daar je startaccu op worden aangesloten en een van de diodes van je scheidingsdiodeblok. En de draad die via je contactslot de rest van de wagen van spanning voorziet. Je dynamo zit hier dus niet meer op aangesloten.
In dat punt komen dus totaal vier draden samen. De aansluiting van de startmotor, een draad naar je accu, een draad naar je contactslot, en een draad naar je diodeblok.
De sensedraad van de dynamo zat ook op dit punt maar die heb je nu doorverbonden met de plus van de dynamo. Die is dus verder helemaal weg. Dat is ook prima.
Als je het op deze manier hebt aangesloten. is het goed. Als je de huishoudaccu loshaalt en je meet met een voltmeter op de aansluiting van je diodeblok. En die aansluiting is verder nergens meer mee verbonden en de dynamo draait niet zou je logischerwijs 0 volt moeten meten. Volgens jouw verhaal meet je dus 12 volt.
G-man heeft gelijk wat betreft het wel of geen lopen van een stroom. Volgens de specs heeft de diode een lekstroom van 0,000005 Ampere. Geeft niet dat hebben alle dioden. Als je een 70 ampere uur accu hebt doet die er met deze lekstroom 70/0,000005= 162 etmalen over om te ontladen. De zelfontlading van een accu is waarschijnlijk groter.
Alleen meet een voltmeter echter wel spanning doordat een voltmeter een hele hoge impedantie heeft. De oplossing is zoals gargamel aangeeft een lampje aansluiten en dan nogmaals de spanning meten. Waarschijnlijk meet je nul volt en het lampje brand niet.
Overigens een lekspanning bestaat niet. Het is net als met waterdruk. Als je water in een vat hebt zitten en er is een lek gaat het water stromen met een x aantal liters p/m onder een druk van zoveel bar. Of te wel er gaat een stroom lopen van x ampere bij een druk (spanning) van 12 volt.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2010 13:11 door Exfietser.
Je vertelde dat de plus van je accu en de plus van je dynamo op een aansluiting van je startmotor zaten voor je de boel los hebt gehaalt. Ik mis hier alleen een draad die naar je contactslot loopt en via dat slot de rest van de wagen van spanning voorziet.
Die aansluiting is de hoofdaansluiting in je wagen. In de nieuwe situatie moet daar je startaccu op worden aangesloten en een van de diodes van je scheidingsdiodeblok. En de draad die via je contactslot de rest van de wagen van spanning voorziet. Je dynamo zit hier dus niet meer op aangesloten.
In dat punt komen dus totaal vier draden samen. De aansluiting van de startmotor, een draad naar je accu, een draad naar je contactslot, en een draad naar je diodeblok.
De sensedraad van de dynamo zat ook op dit punt maar die heb je nu doorverbonden met de plus van de dynamo. Die is dus verder helemaal weg. Dat is ook prima.
Als je het op deze manier hebt aangesloten. is het goed. Als je de huishoudaccu loshaalt en je meet met een voltmeter op de aansluiting van je diodeblok. En die aansluiting is verder nergens meer mee verbonden en de dynamo draait niet zou je logischerwijs 0 volt moeten meten. Volgens jouw verhaal meet je dus 12 volt.
G-man heeft gelijk wat betreft het wel of geen lopen van een stroom. Volgens de specs heeft de diode een lekstroom van 0,000005 Ampere. Geeft niet dat hebben alle dioden. Als je een 70 ampere uur accu hebt doet die er met deze lekstroom 70/0,000005= 162 etmalen over om te ontladen. De zelfontlading van een accu is waarschijnlijk groter.
Alleen meet een voltmeter echter wel spanning doordat een voltmeter een hele hoge impedantie heeft. De oplossing is zoals gargamel aangeeft een lampje aansluiten en dan nogmaals de spanning meten. Waarschijnlijk meet je nul volt en het lampje brand niet.
Overigens een lekspanning bestaat niet. Het is net als met waterdruk. Als je water in een vat hebt zitten en er is een lek gaat het water stromen met een x aantal liters p/m onder een druk van zoveel bar. Of te wel er gaat een stroom lopen van x ampere bij een druk (spanning) van 12 volt.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2010 13:11 door Exfietser.
-
march
Re: 2e accu in serie
hallo allemaal,
Probleem opgelost ,
Kabels die van de dynamo naar de startmotor lopen gaan nu alleen naar het blok,
de sense kabel heb ik verwijdert en de + afkomstig van het blok gaat naar de accu en niet meer via de startmotor naar de accu.
bedankt allemaal voor jullie hulp ik pak straks een koud biertje uit de koelkast in mijn LR op jullie gezondheid.
groet,
Marc
Probleem opgelost ,
Kabels die van de dynamo naar de startmotor lopen gaan nu alleen naar het blok,
de sense kabel heb ik verwijdert en de + afkomstig van het blok gaat naar de accu en niet meer via de startmotor naar de accu.
bedankt allemaal voor jullie hulp ik pak straks een koud biertje uit de koelkast in mijn LR op jullie gezondheid.
groet,
Marc