Peltier airco voor na inbouw kan dat iets zijn
-
Lucas van Lierop
Peltier airco voor na inbouw kan dat iets zijn
Kwam net dit tegen:
[www.top-cool.nl]
Een systeem voor auto's die geen airco hebben op basis van peltier in combinatie met water koeling, eventueel gebruikmaken van je bestaande kachel radiateur.
Klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn (maar als het waar is lijkt het me wel mooi)
Nadelen die ik zo kan verzinnen:
- condens bij je kachelradiator
- stroomverbruik
Hebben jullie hier nog ideeen over?
Groet
Lucas
[www.top-cool.nl]
Een systeem voor auto's die geen airco hebben op basis van peltier in combinatie met water koeling, eventueel gebruikmaken van je bestaande kachel radiateur.
Klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn (maar als het waar is lijkt het me wel mooi)
Nadelen die ik zo kan verzinnen:
- condens bij je kachelradiator
- stroomverbruik
Hebben jullie hier nog ideeen over?
Groet
Lucas
-
Dirk109
Re: Peltier airco voor na inbouw kan dat iets zijn
Peltier elementen ken ik als stroomvreters met een zeer mager rendament.
Ze worden ook toegepast in die koelboxen op 12 v die zo lekker je accu leegtrekken met een matige koel
vermogen.
Dirk109
Ze worden ook toegepast in die koelboxen op 12 v die zo lekker je accu leegtrekken met een matige koel
vermogen.
Dirk109
-
90TD5'03
Hoi Lucas,
Zij schrijven zelf dat één unit een koelcapaciteit heeft die overeenkomt met de laagste aircostand van een reguliere auto. Ik vrees dat het resultaat dan bedroevend zal zijn.
Je zal in ieder geval de luchtkanalen flink moeten isoleren,
Ik zou zelf eerder opteren voor een standkachel in de winter in plaats van een koeling voor de zomer.
Groet van Marco.....
Zij schrijven zelf dat één unit een koelcapaciteit heeft die overeenkomt met de laagste aircostand van een reguliere auto. Ik vrees dat het resultaat dan bedroevend zal zijn.
Je zal in ieder geval de luchtkanalen flink moeten isoleren,
Ik zou zelf eerder opteren voor een standkachel in de winter in plaats van een koeling voor de zomer.
Groet van Marco.....
-
Lucas van Lierop
Onze kachel in de winter valt me nog niet eens tegen (Disco) het is vooral erg warm in de zomer. Dit ding zou trouwens ook moeten kunnen verwarmen door 'm om te polen (klinkt logisch)
Ben een beetje aan het rondkijken naar oplossingen die iets verkoelen, en een (oude) airco achteraf inbouwen is volgens mij nogal een gedoe.
Groet
Lucas
Ben een beetje aan het rondkijken naar oplossingen die iets verkoelen, en een (oude) airco achteraf inbouwen is volgens mij nogal een gedoe.
Groet
Lucas
-
Cees Spithoven
te mooi om waar te zijn
je hebt een koelvermogen van ongeveer 50 watt terwijl een gewone airco al snel boven de 2000 watt uit komt.
misschien leuk voor een schaalmodel ?
Cees Spithoven
je hebt een koelvermogen van ongeveer 50 watt terwijl een gewone airco al snel boven de 2000 watt uit komt.
misschien leuk voor een schaalmodel ?
Cees Spithoven
-
G-men (Gargamel)
Het idee is niet verkeerd, alleen jammer dat in de praktijk het rendement van peltier elementen zo laag is. Men geeft op dat het koelend vermogen gelijk is aan opgenomen. Dat lijkt me wat optimistisch maar laten we dat even aanemen. Opgenomen vermogen is maximaal 20 ampere, x 12 volt = 240 wat koelvermogen.
Veel te weinig om een duidelijk merkbare invloed te hebben op het interieur van een defender, met zijn warme vloertje, kieren en andere warmtebronnen. Bij een wat kleinere personenwagen ligt het denk ik wel anders. Kleinere inhoud.
Die aftermarket koelers waarnaar Theo verwijst zijn een veel efficientere keuze. Hebben meer koelend vermogen (900W) Echter alleen 24 volt; dus als je een 12v wagen hebt ff verder zoeken.
Overigens levert bearmach volgens mij nog steeds de originele landrover airconditioning, compleet met compressor op je motorblok. En dat is eigenlijk toch de enige goede oplossing. Daar zou ik ook eens naar kijken. (accesoire gids pagina 50.)
[www.bearmach.com]
Gerrit
Veel te weinig om een duidelijk merkbare invloed te hebben op het interieur van een defender, met zijn warme vloertje, kieren en andere warmtebronnen. Bij een wat kleinere personenwagen ligt het denk ik wel anders. Kleinere inhoud.
Die aftermarket koelers waarnaar Theo verwijst zijn een veel efficientere keuze. Hebben meer koelend vermogen (900W) Echter alleen 24 volt; dus als je een 12v wagen hebt ff verder zoeken.
Overigens levert bearmach volgens mij nog steeds de originele landrover airconditioning, compleet met compressor op je motorblok. En dat is eigenlijk toch de enige goede oplossing. Daar zou ik ook eens naar kijken. (accesoire gids pagina 50.)
[www.bearmach.com]
Gerrit
-
Lucas van Lierop
Wat betreft het rendement, ik vond het al beetje verdacht 'gelukkig' jullie ook, en dan toch nog 400+ euro voor een startersset.
Zo'n vrachtwagen dak airco is er ook voor caravans zie ik, die kunnen dan waarschijnlijk wel op 12 volt, wel een goede tip.
Dat van bearmach wist ik niet, zo eens even kijken.
Hartelijk dank voor het meedenken!
Groet
Lucas
Zo'n vrachtwagen dak airco is er ook voor caravans zie ik, die kunnen dan waarschijnlijk wel op 12 volt, wel een goede tip.
Dat van bearmach wist ik niet, zo eens even kijken.
Hartelijk dank voor het meedenken!
Groet
Lucas