Hallo laro-liefhebbers,
Ben nieuw op dit prikbord dus laat ik me eerst even voorstellen. Ben Willem, kom uit het zuiden des lands en ben sinds afgelopen zaterdag de eigenaar van een 88 LW uit 1977. Ik was al een tijdje op zoek naar een geschikte en heb die dus eindelijk gevonden. Heb in het verleden al wat aan laro´s gesleuteld, dus helemaal nieuw is het niet voor me. De volgende mankementjes moeten als eerst aangepakt worden: lekkage krukaskeerring (vliegwielzijde) en lekkages bij beide uitgaande assen van de tussenbak. Ik weet het, een land rover die niet lek is geen land rover, maar deze lekt erg hard (voornamelijk uit de tussenbak aan de voorzijde).
Ik ben van plan de bak onder de auto vandaan te halen om zo de desbetreffende keerringen te vervangen.
Ik zit te verzinnen hoe ik het beste de bak gecontroleerd onder de auto vandaan krijg. Ik zat de denken aan iets van een zelfgemaakte steun in combinatie met de garagekrik.
Weet iemand nog wat tips, trucs en aandachtspuntjes?
Groet,
Willem
Versnellingsbak uitbouwen 88 LW ´77
-
vossehoff
Re: Versnellingsbak uitbouwen 88 LW ´77
Ik doe het bij een Series van binnen uit. Stoelen er uit, en dan rustig alle bodemplaten, tunnel etc loshalen totdat je volledig vrij bij de bak kan. Voordeel is dat je binnen in de auto kunt werken en alle ruimte hebt om bij de bak te komen (veeel comfortabeler dan er onder liggen). Ook het terug plaatsen gaat veel gecontroleerder omdat de ruimte hebt en niet boven je hoofd hoeft te tillen.
Complete versnellingsbak er uit en er weer in (inclusief verwijderen/terug plaatsen tunnel, etc) koste ons toen ongeveer anderhalve dag. Kan waarschijnlijk een stuk sneller, want zo hard werkten wij niet.
gr Niels
Complete versnellingsbak er uit en er weer in (inclusief verwijderen/terug plaatsen tunnel, etc) koste ons toen ongeveer anderhalve dag. Kan waarschijnlijk een stuk sneller, want zo hard werkten wij niet.
gr Niels
-
WillemJ
Re: Versnellingsbak uitbouwen 88 LW ´77
Hoi Niels,
Dank je! Je gebruikt een kettingtakel en wat stropjes....?
gr Willem
Dank je! Je gebruikt een kettingtakel en wat stropjes....?
gr Willem
-
vossehoff
Re: Versnellingsbak uitbouwen 88 LW ´77
Met twee man kun je hem makkelijk tillen. Als je geen hulp hebt kom je waarschijnlijk met een strop (voor de grip) een heel eind. Zorg er wel voor dat je twee balken klaar hebt liggen, als je hem dan op tilt kun je die er onderdoor schuiven zodat hij rust boven op het chassis. Vanaf daar kun je hem uit de auto tillen of gewoon binnen in de auto werken.
gr Niels
gr Niels
-
Exfietser
Re: Versnellingsbak uitbouwen 88 LW ´77
Je kunt hem ook naar onder laten zakken door de chassisbalk weg te halen. Onder de wagen leg ik dan een plank waar ik de bak op laat zakken. Door de plank dan onder wagen weg te trekken trek je ook de v-bak mee. Ik haal wel de complete zitbak met stoelen los. Dan kun je overal het makkelijkste bij. Zo wissel ik een bak in een halve dag. Je moet wel 750R16 wielen hebben. Met 600R16 staat de wagen te laag om de bak er onderdoor te halen.
Arnold.
Arnold.
-
Dennis101
Re: Versnellingsbak uitbouwen 88 LW ´77
Persoonlijk vindt ik het handiger om de dwarsbalk te laten zitten als hij demontabel is.
Met de zitbak verwijdert maak je de 4 bouten en moeren los waarmee de "voetjes" onder de rubbers aan het chassis zijn bevestigd.
Tussen het vliegwielhuis en de hieronder gelegen dwarsbalk steek je een plankje met aan de bovenzijde een metalen plaat.
Als je het plaatje en plankje zodanig kiest dat hij net tussen het vliegwielhuis en de dwarsbalk past zonder dat de voetjes los komen van het chassis, dan heb je er bij het terugplaatsen van de bak veel profijt van. Steek het plankje en plaatje wel zover door dat hij ruim over de deling tussen het koppelingshuis en vliegwielhuis komt.
De bak kun je daarna naar achteren trekken en over de dwarsbalk waar de baksteunen op gemonteerd worden naar beneden kantelen.
Daarna kun je de complete bak een stukje naar achteren schuiven en via de zijkant onder de auto uit halen.
Bij het plaatsen van de bak zorgen de voetjes en het plankje ervoor dat de priseas gelijk op de goede hoogte ligt en tevens voor ondersteuning.
Door de bak meteen op de goede hoogte te hebben voorkom je dat het toplager beschadigd wordt.
Zorg er wel voor dat de bak in een versnelling staat voordat je hem terugplaatst, want het kan nodig zijn dat de priseas een stukje moet verdraaien om de vertanding van de priseas gelijk te draaien met die van de koppelingsplaat.
Dit verdraaien is het gemakkelijkste door aan de remtrommel te draaien, meestal duw je de bak zo op z'n plaats als de koppelingsplaat goed is uitgelijnd.
Dennis B
Met de zitbak verwijdert maak je de 4 bouten en moeren los waarmee de "voetjes" onder de rubbers aan het chassis zijn bevestigd.
Tussen het vliegwielhuis en de hieronder gelegen dwarsbalk steek je een plankje met aan de bovenzijde een metalen plaat.
Als je het plaatje en plankje zodanig kiest dat hij net tussen het vliegwielhuis en de dwarsbalk past zonder dat de voetjes los komen van het chassis, dan heb je er bij het terugplaatsen van de bak veel profijt van. Steek het plankje en plaatje wel zover door dat hij ruim over de deling tussen het koppelingshuis en vliegwielhuis komt.
De bak kun je daarna naar achteren trekken en over de dwarsbalk waar de baksteunen op gemonteerd worden naar beneden kantelen.
Daarna kun je de complete bak een stukje naar achteren schuiven en via de zijkant onder de auto uit halen.
Bij het plaatsen van de bak zorgen de voetjes en het plankje ervoor dat de priseas gelijk op de goede hoogte ligt en tevens voor ondersteuning.
Door de bak meteen op de goede hoogte te hebben voorkom je dat het toplager beschadigd wordt.
Zorg er wel voor dat de bak in een versnelling staat voordat je hem terugplaatst, want het kan nodig zijn dat de priseas een stukje moet verdraaien om de vertanding van de priseas gelijk te draaien met die van de koppelingsplaat.
Dit verdraaien is het gemakkelijkste door aan de remtrommel te draaien, meestal duw je de bak zo op z'n plaats als de koppelingsplaat goed is uitgelijnd.
Dennis B