Las probleempje
-
jarne
Las probleempje
Hoi,
Zijn er ook echte lassers in de zaal?
Ik ben een outrigger aan mijn chassis (serie 2) aan het lassen, ik gebruik daarvoor een co2 machine. (geen bouwmarkt ding maar ook geen super dure)
Last op zich goed maar na een paar cm lekker knetteren met een mooi smeltbad gaat de mooie knetter over in een soort gesis met als resultaat een waardeloos hoopje staal keutels ipv een mooie las zoals bij het lekkere knetteren (nee ik heb geen bruine bonen gegeten...)
Het lijkt erop dat de contactbus veel te heet word want zelfs een nieuw contactbusje trekt na een paar cm krom...
De draad blijft ook vaak aan het busje plakken.
Ik gebruik niet de hoogste stand en de fles is bijna leeg maar geeft nog wel druk. (ongeveer 30bar)
Het metertje op het reduceerventiel dat de druk naar het las apparaat aangeeft is stuk maar staat voor de helft open. (moet die helemaal open?)
Te weinig gas? slecht contact? of toch maar bruine bonen gaan eten?
Groeten
Zijn er ook echte lassers in de zaal?
Ik ben een outrigger aan mijn chassis (serie 2) aan het lassen, ik gebruik daarvoor een co2 machine. (geen bouwmarkt ding maar ook geen super dure)
Last op zich goed maar na een paar cm lekker knetteren met een mooi smeltbad gaat de mooie knetter over in een soort gesis met als resultaat een waardeloos hoopje staal keutels ipv een mooie las zoals bij het lekkere knetteren (nee ik heb geen bruine bonen gegeten...)
Het lijkt erop dat de contactbus veel te heet word want zelfs een nieuw contactbusje trekt na een paar cm krom...
De draad blijft ook vaak aan het busje plakken.
Ik gebruik niet de hoogste stand en de fles is bijna leeg maar geeft nog wel druk. (ongeveer 30bar)
Het metertje op het reduceerventiel dat de druk naar het las apparaat aangeeft is stuk maar staat voor de helft open. (moet die helemaal open?)
Te weinig gas? slecht contact? of toch maar bruine bonen gaan eten?
Groeten
-
Joost88
Re: Las probleempje
Als hij van knetteren overgaat in gesis dan wil dat zeggen dat er geen (te weinig) draad komt lijk mij.
Dan kan meerdere oorzaken hebben.
Ik zou het eerst zoeken in de rol of die nog soepel loopt en hoe het aandrijfwieltje van de motor eraan toe is. Ook bekijken of de draad nog soepel door de slang en toorts gaat.
Dat hij het steeds na een paar cm doet is wel vreemd,
Als ik het goed begrijp is je metertje kapot die aangeeft hoeveel liters per minuut er door stromen? Dat is helemaal niet handig. Ik weet zelf niet wat er gebeurt als er teveel gas komt, daar ben ik te gierig voor
Ik weet wel dat zonder gas lassen ook een oorzaak is voor hogere temperatuur en spetteren.
30 bar is nog niet leeg, onder de 5 bar moet je nog gewoon kunnen lassen. Ik zou wel een nieuwe meter erop zetten want de reduceer instellen is noodzakelijk.
Kijk ook of je toorts goed zuiver is in het cupje want als daar geen gas door kan is het niet goed.
Dan kan meerdere oorzaken hebben.
Ik zou het eerst zoeken in de rol of die nog soepel loopt en hoe het aandrijfwieltje van de motor eraan toe is. Ook bekijken of de draad nog soepel door de slang en toorts gaat.
Dat hij het steeds na een paar cm doet is wel vreemd,
Als ik het goed begrijp is je metertje kapot die aangeeft hoeveel liters per minuut er door stromen? Dat is helemaal niet handig. Ik weet zelf niet wat er gebeurt als er teveel gas komt, daar ben ik te gierig voor
Ik weet wel dat zonder gas lassen ook een oorzaak is voor hogere temperatuur en spetteren.
30 bar is nog niet leeg, onder de 5 bar moet je nog gewoon kunnen lassen. Ik zou wel een nieuwe meter erop zetten want de reduceer instellen is noodzakelijk.
Kijk ook of je toorts goed zuiver is in het cupje want als daar geen gas door kan is het niet goed.
-
jarne
Re: Las probleempje
Hoi Joost,
Weinig lassers hier! hahaha
Het metertje heb ik vervangen en staat nu op 6 liter per minuut.
Ik heb de huls op het pistool iets verder naar voren geschoven zodat de contact bus iets verder naar binnen zit (want ik krijg het idee dat het puntje veel te dicht bij het smeltbad zit)
Aandrijfwieltje iets strakker gezet.
Het last stukken beter nu, alleen het boven het hoofd/onderste boven lassen gaat nog niet naar behoren.
Moet daarvoor de stroom hoger en de draad meer of juist minder?
Grt
Weinig lassers hier! hahaha
Het metertje heb ik vervangen en staat nu op 6 liter per minuut.
Ik heb de huls op het pistool iets verder naar voren geschoven zodat de contact bus iets verder naar binnen zit (want ik krijg het idee dat het puntje veel te dicht bij het smeltbad zit)
Aandrijfwieltje iets strakker gezet.
Het last stukken beter nu, alleen het boven het hoofd/onderste boven lassen gaat nog niet naar behoren.
Moet daarvoor de stroom hoger en de draad meer of juist minder?
Grt
-
Dirk109
Re: Las probleempje
Hallo Jarne, ondersteboven lassen blijft moeilijk zo niet bijna onmogelijk met een goed resultaat.
Alles wat je opnoemt is goed dus het moet nu eigenlijk wel lukken.
Wat ik nog wel kan vertellen is dat co2 lassen gevoelig is voor tocht en is buitenlassen eigenlijk onmogelijk.Als je dus gaat lassen dus niet ff lekker twee deuren open oid.Het gas verwaaid snel en dat geeft spetteren tot gevolg.Je kan ook proberen de rol al een stukje af te rollen zodat de draad zonder enkele tegendruk wordt doorgevoerd.Als hij nu beter last weet je dus dat de doorvoer het probleem is.
succes Dirk109
GroteFoto-U3GY8RYA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fd9825242289d5c0156e923e01a7024', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-U3GY8RYA.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U3GY8RYA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-U3GY8RYA.jpg', '', 12613897, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Alles wat je opnoemt is goed dus het moet nu eigenlijk wel lukken.
Wat ik nog wel kan vertellen is dat co2 lassen gevoelig is voor tocht en is buitenlassen eigenlijk onmogelijk.Als je dus gaat lassen dus niet ff lekker twee deuren open oid.Het gas verwaaid snel en dat geeft spetteren tot gevolg.Je kan ook proberen de rol al een stukje af te rollen zodat de draad zonder enkele tegendruk wordt doorgevoerd.Als hij nu beter last weet je dus dat de doorvoer het probleem is.
succes Dirk109
GroteFoto-U3GY8RYA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fd9825242289d5c0156e923e01a7024', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-U3GY8RYA.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U3GY8RYA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-U3GY8RYA.jpg', '', 12613897, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Joost88
Re: Las probleempje
ik heb met ooit laten vertellen dat je op (min) 8 liter per min moet lassen, of die 2 liter wat uit maakt weet ik ook niet.
Op het werk staat hij altijd op 15 l/min.
De huls moet c.a. 8 mm van het pitje vandaan zitten.
Onderste boven lassen is altijd moeilijk, vooral omdat de rotzooi dan in je toorts valt. Ikzelf zet altijd de draad iets terug en stroom soms ook naar beneden.
Op het werk staat hij altijd op 15 l/min.
De huls moet c.a. 8 mm van het pitje vandaan zitten.
Onderste boven lassen is altijd moeilijk, vooral omdat de rotzooi dan in je toorts valt. Ikzelf zet altijd de draad iets terug en stroom soms ook naar beneden.
-
Dirk109
Re: Las probleempje
Ik las meestal met 5 lit en gaat altijd goed.Ik denk gewoon dat je wat moet proberen om een goed resultaat te krijgen.Anders gewoon meenemen naar de leverancier om daar eens te proberen.
Die hebbben zo door of je machine goed is og niet.
succes Dirk109
Die hebbben zo door of je machine goed is og niet.
succes Dirk109
-
Alex aka Grizzly
Re: Las probleempje
Jarne je woont toch in Souburg?
Ik wil wel komen kijken woon in Koudekerke en durf te zeggen dat ik wel iets ervaring heb.
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
Ik wil wel komen kijken woon in Koudekerke en durf te zeggen dat ik wel iets ervaring heb.
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
-
Alex aka Grizzly
Re: Las probleempje
mij klinkt het als een slippend aanvoer wieltje in de oren en boven het hoofd lassen met een co2 dat is de makkelijkst met co2 van alle las methodes
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
-
Highlander
Re: Las probleempje
12 liter per minuut is normaal.
Met welke draaddikte wordt gelast? 0,8 of 1 mm
Contacttip aangepast aan draaddikte.
Meeneem wieltjes voorzien van v groef en juiste maat voor draaddikte.
Liner goed?
Liner is hetgene wat door je laspistool loopt.
Voor mig lassen een stalen liner voor mag lassen een kunstof liner.
Juiste gas gebruik.
Zomaar wat tips.
Mvg Highlander.
Met welke draaddikte wordt gelast? 0,8 of 1 mm
Contacttip aangepast aan draaddikte.
Meeneem wieltjes voorzien van v groef en juiste maat voor draaddikte.
Liner goed?
Liner is hetgene wat door je laspistool loopt.
Voor mig lassen een stalen liner voor mag lassen een kunstof liner.
Juiste gas gebruik.
Zomaar wat tips.
Mvg Highlander.
-
jarne
Re: Las probleempje
Hoi Alex,
Klopt ik woon in Souburg, het lasapparaat heb ik te leen van Frans.
Lang geleden heb ik mijn diploma's voor co2 en elektrode lassen gehaald maar eigenlijk altijd met elektrode's gelast zowel aan boord als tegenwoordig op de werf.
Ervaring heb ik wel al ben ik geen echte lasser.
Ik weet wel dat je met co2 zowat alles kan doen dus ben ik een beetje aan het oefenen en proberen.
Het probleem is min of meer opgelost en Frans z'n machien werkt goed.
Alleen het boven het hoofd lassen gaat nog wat lastig.
Hoe kan ik dat het beste doen wat instellingen betreft?
Groet
Jarne.
Klopt ik woon in Souburg, het lasapparaat heb ik te leen van Frans.
Lang geleden heb ik mijn diploma's voor co2 en elektrode lassen gehaald maar eigenlijk altijd met elektrode's gelast zowel aan boord als tegenwoordig op de werf.
Ervaring heb ik wel al ben ik geen echte lasser.
Ik weet wel dat je met co2 zowat alles kan doen dus ben ik een beetje aan het oefenen en proberen.
Het probleem is min of meer opgelost en Frans z'n machien werkt goed.
Alleen het boven het hoofd lassen gaat nog wat lastig.
Hoe kan ik dat het beste doen wat instellingen betreft?
Groet
Jarne.
-
Joost Nouwen
Re: Las probleempje
Hallo allemaal,
Ben zelf fotolasser van beroep maar wilt niet zeggen dat ik je zomaar uit de problemen kan helpen.
Kan ook niet zien wat je aan het doen bent.
Maar kan wel wat zinnigs meededelen omtrend o.a. co lassen.
12 tot 15 liter per minuut , en ja het kan met minder als je echt goed rustig kunt lassen , mooie rustige omgeving etc.
Las eens wat verder van de pit af , ca 15mm vanaf de toorts en stel je apparaat ook op die afstand af.
Gevorderde weten wel wat er gebeurd als je de afstand tussen pit en smeltbad groter of korter maakt.
Daarom , 15 liter 15mm , en dan heb je spelling met je toorts.
Wordt het te heet dan trek je de toorts terug , tot max. 25 mm , geeft je wat tijd , laskaraktaristiek veranderd.
Minder hitte in de las.
Kortere boog is natuurlijk het tegenovergestelde , meer stroom en hitte in de las.
Vertikale las is met co2 meestal een vallende las (boven naar beneden), met electrodes is het opgaand/stapelen.
Vragen altijd welkom.
Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om een goede las te leggen.
In de realiteit is het meeste bak en braadwerk vaak meer dan voldoende gezien de sterkte van het staal per mm2.
Een outrigger waar 5cm goede las aan zit breekt nooit meer af , maar waarom al die moeite voor prutswerk.
Oefen en probeer gewoon beter te worden.
De keurmeesters zullen het waarderen.
Ben zelf fotolasser van beroep maar wilt niet zeggen dat ik je zomaar uit de problemen kan helpen.
Kan ook niet zien wat je aan het doen bent.
Maar kan wel wat zinnigs meededelen omtrend o.a. co lassen.
12 tot 15 liter per minuut , en ja het kan met minder als je echt goed rustig kunt lassen , mooie rustige omgeving etc.
Las eens wat verder van de pit af , ca 15mm vanaf de toorts en stel je apparaat ook op die afstand af.
Gevorderde weten wel wat er gebeurd als je de afstand tussen pit en smeltbad groter of korter maakt.
Daarom , 15 liter 15mm , en dan heb je spelling met je toorts.
Wordt het te heet dan trek je de toorts terug , tot max. 25 mm , geeft je wat tijd , laskaraktaristiek veranderd.
Minder hitte in de las.
Kortere boog is natuurlijk het tegenovergestelde , meer stroom en hitte in de las.
Vertikale las is met co2 meestal een vallende las (boven naar beneden), met electrodes is het opgaand/stapelen.
Vragen altijd welkom.
Persoonlijk vind ik het wel belangrijk om een goede las te leggen.
In de realiteit is het meeste bak en braadwerk vaak meer dan voldoende gezien de sterkte van het staal per mm2.
Een outrigger waar 5cm goede las aan zit breekt nooit meer af , maar waarom al die moeite voor prutswerk.
Oefen en probeer gewoon beter te worden.
De keurmeesters zullen het waarderen.
-
marcel 2
Re: Las probleempje
Hoi,
De lasdraaddikte en lasgas hebben altijd een verhouding. 0.8 draad is 8 liter per minuut, 1.0 draad is dan 10 liter per minuut.
Bij te weinig gas verbrand het smeltbad (las lijkt op maanlandschap) , maar bij teveel beschermgas ontstaat er werveling rond het smeltbad waardoor zuurstof menging plaatsvind.
Het belangrijkste van mig/mag lassen is dat het materiaal schoon is.
Het mondstuk moet goed schoon zijn
De draadgelijde bus moet de zelfdemaat hebben als de draad en niet versleten zijn ivm stroom verlies.
Probeer altijd even op een schoon stukje oud staal of het apparaat goed staat afgeteld.Dit hoor je wel tijdens het lassen, geeft een zoemend geluid.
Slepend lassen ziet er mooier uit maar geeft een minderdiepe inbranding dan stekend lassen waardoor er meer kans is op plak fouten ( te weinig warmte in diepte materiaal) .
Slepend lassen ziet er vaak wel beter uit.
Als de lasnaad niet in een keer sterk genoeg is, of breed genoeg kun je beter een grondnaad leggen en dan afstapelen ipv meerdere lengte naden over elkaar heen branden.
Ik weet niet of je in Twente woont Jarne, anders wil ik wel een keertje helpen.
Groeten Marcel 2
De lasdraaddikte en lasgas hebben altijd een verhouding. 0.8 draad is 8 liter per minuut, 1.0 draad is dan 10 liter per minuut.
Bij te weinig gas verbrand het smeltbad (las lijkt op maanlandschap) , maar bij teveel beschermgas ontstaat er werveling rond het smeltbad waardoor zuurstof menging plaatsvind.
Het belangrijkste van mig/mag lassen is dat het materiaal schoon is.
Het mondstuk moet goed schoon zijn
De draadgelijde bus moet de zelfdemaat hebben als de draad en niet versleten zijn ivm stroom verlies.
Probeer altijd even op een schoon stukje oud staal of het apparaat goed staat afgeteld.Dit hoor je wel tijdens het lassen, geeft een zoemend geluid.
Slepend lassen ziet er mooier uit maar geeft een minderdiepe inbranding dan stekend lassen waardoor er meer kans is op plak fouten ( te weinig warmte in diepte materiaal) .
Slepend lassen ziet er vaak wel beter uit.
Als de lasnaad niet in een keer sterk genoeg is, of breed genoeg kun je beter een grondnaad leggen en dan afstapelen ipv meerdere lengte naden over elkaar heen branden.
Ik weet niet of je in Twente woont Jarne, anders wil ik wel een keertje helpen.
Groeten Marcel 2
-
Alex aka Grizzly
Re: Las probleempje
Jarne je zegt het maar ik wil gerust langskomen is ten slotte niet zover en vertellen hoe je instellingen moeten ingesteld worden.
Mijn ervaring is dat elke merk en zelfs elke machine binnen hetzelfde merk niet hetzelfde werkt.
Betreffende de 0,8mm is 8 liter gas en 1,0mm is 10 liter gas dat is een vuistregel welke goed werkt als basis.
mijn nummer: nulzesviereenvijfeeneenvijftweezeven.
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2010 10:49 door Alex aka Grizzly.
Mijn ervaring is dat elke merk en zelfs elke machine binnen hetzelfde merk niet hetzelfde werkt.
Betreffende de 0,8mm is 8 liter gas en 1,0mm is 10 liter gas dat is een vuistregel welke goed werkt als basis.
mijn nummer: nulzesviereenvijfeeneenvijftweezeven.
mvg
Alex / Grizzly
Landrover Defender 110
[www.lr-discovery.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/08/2010 10:49 door Alex aka Grizzly.
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Las probleempje
Ligt aan het contact en niet aan het gas. Als er maar gas uit komt, zeker in windstille omgeving.
Ik zit in Zweden, anders zou ik het wel voor je willen doen.
Erik
Vlissingen
Ik zit in Zweden, anders zou ik het wel voor je willen doen.
Erik
Vlissingen
-
Erik One-ten+LW op 't werk
Re: Las probleempje
Haal je toorts eens uit elkaar, vooral tip/liner. Waarschijnlijk is die vervuild. Gasverdeler even schoonmaken en goed inspuiten met spray het hele spul.
Succes.
Erik
Succes.
Erik
-
jarne
Re: Las probleempje
Hoi,
Ik heb de boel afgesteld, de draad is 0.8 en de gasstroom is nu 8 inplaats van 6.
Het laspistool heb ik eens opengemaakt en het contact tussen slangen pakket en toorts zat los en was vies (en dus niet optimaal, bedankt voor de tip Erik!)
Toen eerst maar eens mijn bak en braadwerk weggeslepen want ik vind ook dat een las er goed uit moet zien!
Daarna weer boven het hoofd slepend gaan lassen en deze keer ging het prima!
Zelfs een gaatje werd onderste boven weer dicht gelast, prima las apparaat.
Op naar de volgende voetenbak/deur pilaar/outrigger/achterbalk...
Bedankt voor alle tips allemaal!
groeten,
Jarne.
Ik heb de boel afgesteld, de draad is 0.8 en de gasstroom is nu 8 inplaats van 6.
Het laspistool heb ik eens opengemaakt en het contact tussen slangen pakket en toorts zat los en was vies (en dus niet optimaal, bedankt voor de tip Erik!)
Toen eerst maar eens mijn bak en braadwerk weggeslepen want ik vind ook dat een las er goed uit moet zien!
Daarna weer boven het hoofd slepend gaan lassen en deze keer ging het prima!
Zelfs een gaatje werd onderste boven weer dicht gelast, prima las apparaat.
Op naar de volgende voetenbak/deur pilaar/outrigger/achterbalk...
Bedankt voor alle tips allemaal!
groeten,
Jarne.