Difflock
-
willem vroegh
Difflock
Hoi Allemaal
Wat is eigenlijk een difflock?? ik dacht dat het de lage gaering was en hij automatisch in diff ging,ik heb een pookje met H en L ,Diff en Lock,maar ik krijg het pookje alleen voor en achteruit,dus laag en hoog,en bij laag gaat het lampje met die 4 wielen branden,rij ik dan ik difflock??Ik schaam me dood,maar ik snap er helemaal niets van,bij die Isuzu trooper had ik dat niet,dat was hoog en laag en thats it maar was beresterk 5jaar lang geen stukken gehad,maar ben wel blij met de 110 200tdi.
Groetjes Willem
Maar als de diff blijft hangen hoe krijg ik hem er dan weer uit????
Wat is eigenlijk een difflock?? ik dacht dat het de lage gaering was en hij automatisch in diff ging,ik heb een pookje met H en L ,Diff en Lock,maar ik krijg het pookje alleen voor en achteruit,dus laag en hoog,en bij laag gaat het lampje met die 4 wielen branden,rij ik dan ik difflock??Ik schaam me dood,maar ik snap er helemaal niets van,bij die Isuzu trooper had ik dat niet,dat was hoog en laag en thats it maar was beresterk 5jaar lang geen stukken gehad,maar ben wel blij met de 110 200tdi.
Groetjes Willem
Maar als de diff blijft hangen hoe krijg ik hem er dan weer uit????
-
Exfietser
Re: Difflock
Ik ben zelf series rijder dus hoe het helemaal precies met de pookjes zit kan ik je niet vertellen. Maar als jij een wagen hebt met continu 4x4 dan heb je in het geval van n 110 drie diffs. Een in de voopras, 1 in de acheras en 1 in of op de versnellingsbak. Het diff in je achteras splitst de energie die van de propshaft komt in tweeën. Een keer voor het linkerrwiel en een voor je rechterwiel. Als je op een harde ondergrond gewoon rechtuit rijdt zullen de krachten en rotatiesnelheden links en rechts even groot zijn. Ga je echter een bocht om dan wordt de krachtenverdeling anders omdat het wiel die de buitenbocht moet nemen een grotere afstand moet rollen dan het wiel in in de binnenbocht. Je diff regelt deze krachten verdeling helemaal automatisch. Daar merk je niets van.
Eenzelfde verhaal geld uiteraard voor je vooras. En omdat de snelheden en hoekverdraaingen tussen de voor- en achter-as ook nog kunnen verschillen is er dus ook nog een z.g. middendiff geplaatst.
Die diffs zijn prachtige stukjes tandwieltechniek die het eigenlijk altijd gewoon doen zonder dat je er enig omkijken naar hebt. Het wordt alleen ander verhaal als je op rul zand of in de sneeuw met gladheid gaat rijden. Als drie van de vier wielen goed grip hebben en het vierde wiel staat op ijs of zweeft boven een kuil dan kan er een probleem ontstaan. De drie diffs besluiten dan om alle energie de makkelijkste kant op te sturen. En dat zal het zwevende wiel zijn dat dan met een pestgang gaat draaien maar geen grip heeft. De auto staat stil en blijft stil staan. Om dit probleem te ondervangen hebben ze mogelijkheid gemaakt om je middendiff te blokkeren of in zijn lock te zetten. Het is dan geen dif meer maar een vaste verbinding geworden. De voor- en de achter-as krijgen dan gewoon allebei de helft van de energie zodat niet alles naar een wiel gaat. In hele luxe terreinwagens worden er ook wel lockers op de twee andere diffs geplaatst zodat dan alle wielen altijd even snel draaien. Op harde ondergrond gaat dan van alles wringen en je krijgt de auto lastig de bocht om. En als het tegen zit kunnen er zelfs assen breken.
Dus de lock alleen maar in het zand of als het glad is gebruiken en verder niet. Het is dus mogelijk dat jouw auto rottige de bocht omgaat omdat je middendiff in zijn lock staat. De lock is dus heel iets anders dan een hoge en lage gearing. Dat is alleen maar een extra versnelling zeg maar.
Waarschijnlijk had jouw Izuzu geen lock op het middendif ziiten. De moderne 4x4 suv wagens hebben dat vaak ook niet net zo min als een hoge en lage gearing trouwens. Wordt niet als noodzakelijk gezien omdat die wagens toch nooit offroad komen en ook niet extreem.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2010 18:30 door Exfietser.
Eenzelfde verhaal geld uiteraard voor je vooras. En omdat de snelheden en hoekverdraaingen tussen de voor- en achter-as ook nog kunnen verschillen is er dus ook nog een z.g. middendiff geplaatst.
Die diffs zijn prachtige stukjes tandwieltechniek die het eigenlijk altijd gewoon doen zonder dat je er enig omkijken naar hebt. Het wordt alleen ander verhaal als je op rul zand of in de sneeuw met gladheid gaat rijden. Als drie van de vier wielen goed grip hebben en het vierde wiel staat op ijs of zweeft boven een kuil dan kan er een probleem ontstaan. De drie diffs besluiten dan om alle energie de makkelijkste kant op te sturen. En dat zal het zwevende wiel zijn dat dan met een pestgang gaat draaien maar geen grip heeft. De auto staat stil en blijft stil staan. Om dit probleem te ondervangen hebben ze mogelijkheid gemaakt om je middendiff te blokkeren of in zijn lock te zetten. Het is dan geen dif meer maar een vaste verbinding geworden. De voor- en de achter-as krijgen dan gewoon allebei de helft van de energie zodat niet alles naar een wiel gaat. In hele luxe terreinwagens worden er ook wel lockers op de twee andere diffs geplaatst zodat dan alle wielen altijd even snel draaien. Op harde ondergrond gaat dan van alles wringen en je krijgt de auto lastig de bocht om. En als het tegen zit kunnen er zelfs assen breken.
Dus de lock alleen maar in het zand of als het glad is gebruiken en verder niet. Het is dus mogelijk dat jouw auto rottige de bocht omgaat omdat je middendiff in zijn lock staat. De lock is dus heel iets anders dan een hoge en lage gearing. Dat is alleen maar een extra versnelling zeg maar.
Waarschijnlijk had jouw Izuzu geen lock op het middendif ziiten. De moderne 4x4 suv wagens hebben dat vaak ook niet net zo min als een hoge en lage gearing trouwens. Wordt niet als noodzakelijk gezien omdat die wagens toch nooit offroad komen en ook niet extreem.
Arnold.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2010 18:30 door Exfietser.
-
willem vroegh
Re: Difflock
Bedankt voor je reactie.
Ik heb een 110 200tdi 1992 en die permanent 4 wiel,ik dacht een series ook.Maar als de diff blijft hangen heb je dan een idee hoe ik hem ken los krijgen.
Ik heb een 110 200tdi 1992 en die permanent 4 wiel,ik dacht een series ook.Maar als de diff blijft hangen heb je dan een idee hoe ik hem ken los krijgen.
-
Exfietser
Re: Difflock
Een series heeft geen permanent 4x4. Gewoon op de weg is het een achterwielaandrijver. In het terrein zet je de vooras erbij en heb je 4x4. Een series heeft ook geen middendiff. Maar in de 4x4 stand zijn de de voor en achter as permanent gekoppeld. In een series mag je ook nooit 4x4 op de weg gebruiken. Dan gaan je steekassen er aan. Een series heeft een lt76 versnellinksbak. En de vroege 110's hebben een LT77 v-bak dacht ik. Die bak is heel anders dan die van de series. Ook de tussenbakken zijn anders.
Ik kan je dus helaas niet helpen met je bedienings hendel omdat ik die niet heb. Maar straks komen er wel experts online die je kunnen helpen. Het is dacht niet iets heel lastigs ofzo. In het verleden wel eens postings van gezien en het was niet iets heel moeilijks.
Jou er uit vallende achteruit is misschien een lastiger probleem. Maar daar hoor je straks wel het een en ander over.
Arnold.
Ik kan je dus helaas niet helpen met je bedienings hendel omdat ik die niet heb. Maar straks komen er wel experts online die je kunnen helpen. Het is dacht niet iets heel lastigs ofzo. In het verleden wel eens postings van gezien en het was niet iets heel moeilijks.
Jou er uit vallende achteruit is misschien een lastiger probleem. Maar daar hoor je straks wel het een en ander over.
Arnold.
-
Benno
Re: Difflock
Normaal bij de permanent 4x4 oude systemen.
Het pookje voor hoge en lage gearing bedient enkel de overbrenging.
Als je het middendifferentieel wilt sperren moet je de pook naar links duwen, je komt dan in de difflock terecht. Het pookje zelf kan dus behalve hoog en laag (voor en achter) ook difflock schakelen (naar links duwen en rechts voor normaal). Bij RRC zit er ipv de links en rechts stand een vacuumgestuurde klep die op het motorvacuum het difflock schakelt.
als het lampje gaat branden zit je trouwens zo ver ik weet gesperd te rijden, het lampje op zich heeft niets te maken met hoog of laag
Als het lock weinig gebruikt is zal het naar links duwen erg moeilijk zijn. Probeer het eens als alle bakken vrij staan dus versnellingsbak vrij, tussenbak tussen hoog en laag en dan stevig naar links duwen
groet,
Benno
Het pookje voor hoge en lage gearing bedient enkel de overbrenging.
Als je het middendifferentieel wilt sperren moet je de pook naar links duwen, je komt dan in de difflock terecht. Het pookje zelf kan dus behalve hoog en laag (voor en achter) ook difflock schakelen (naar links duwen en rechts voor normaal). Bij RRC zit er ipv de links en rechts stand een vacuumgestuurde klep die op het motorvacuum het difflock schakelt.
als het lampje gaat branden zit je trouwens zo ver ik weet gesperd te rijden, het lampje op zich heeft niets te maken met hoog of laag
Als het lock weinig gebruikt is zal het naar links duwen erg moeilijk zijn. Probeer het eens als alle bakken vrij staan dus versnellingsbak vrij, tussenbak tussen hoog en laag en dan stevig naar links duwen
groet,
Benno
-
VeeTee
Re: Difflock
QuoteAls het lock weinig gebruikt is zal het naar links duwen erg moeilijk zijn. Probeer het eens als alle bakken vrij staan dus versnellingsbak vrij, tussenbak tussen hoog en laag en dan stevig naar links duwen
Soms wil het wel helpen om de pook naar links te duwen (als je difflock wilt inschakelen - dus rechts als je 'm d'r uit wilt halen), en dan heel langzaam voorzichtig even de koppeling laten opkomen, dan kun je doorduwen. Kan lastig zijn als 'ie nooit gebruikt wordt, daarom regelmatig even van de weg af
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Soms wil het wel helpen om de pook naar links te duwen (als je difflock wilt inschakelen - dus rechts als je 'm d'r uit wilt halen), en dan heel langzaam voorzichtig even de koppeling laten opkomen, dan kun je doorduwen. Kan lastig zijn als 'ie nooit gebruikt wordt, daarom regelmatig even van de weg af
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
willem vroegh
Re: Difflock
Hoi Benno
Bedankt voor je uiteenzetting,maar ik snap het niet als ik op de N sta en het pookje naar voren druk gaat het lampje branden,en dat is de L,en dat begrijp ik dan niet.
groetjes willem
Bedankt voor je uiteenzetting,maar ik snap het niet als ik op de N sta en het pookje naar voren druk gaat het lampje branden,en dat is de L,en dat begrijp ik dan niet.
groetjes willem
-
willem vroegh
Re: Difflock
Hoi Vincent
Uit welke stand moet ik hem naar links duwen in de N of H of L
Uit welke stand moet ik hem naar links duwen in de N of H of L
-
VeeTee
Re: Difflock
Zie Owners Manual Blz. 65 en 66.
Als ie al in Diff lock staat moet je hem naar rechts drukken, zou zowel in H en L kunnen, en ook zowel bij stilstand als onder het rijden.
Als het lampje niet uitgaat stukje achteruit rijden ("transmission wind up", zie beschrijving in Owners Manual).
Succes
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Als ie al in Diff lock staat moet je hem naar rechts drukken, zou zowel in H en L kunnen, en ook zowel bij stilstand als onder het rijden.
Als het lampje niet uitgaat stukje achteruit rijden ("transmission wind up", zie beschrijving in Owners Manual).
Succes
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
-
paul be
Re: Difflock
willem
je kunt de pook normaal gesproken in elke stand naar links, de diff-lock (tussenbaksper) duwen.
Als je sper blijft hangen, dus het lampje blijft aan, helpt het vaak om een paar meter achteruit te rijden.
je kunt de sper dus gebruiken in hoog en in laag.
defender 110 300TDi
je kunt de pook normaal gesproken in elke stand naar links, de diff-lock (tussenbaksper) duwen.
Als je sper blijft hangen, dus het lampje blijft aan, helpt het vaak om een paar meter achteruit te rijden.
je kunt de sper dus gebruiken in hoog en in laag.
defender 110 300TDi
-
VeeTee
Re: Difflock
Quoteoh sorry ik was tegelijk met Vee Tee aan het typen
Geeft niet, is toch prachtig zo'n actief forum?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Geeft niet, is toch prachtig zo'n actief forum?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4