88 LW (UK) remlichten blijven branden

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
CdG

88 LW (UK) remlichten blijven branden

Bericht door CdG »

Momenteel blijven de remlichten van mijn 88 LW LHD 1973 (UK) branden. Ik heb bij bol.com het 88LW handboek aangeschaft maar in de schema's mis ik de IR-schakelaar.

Valt mij op dat bij het remmen de remschakelaar de verbinding onderbreekt dus ga ik ervan uit dat er relais geplaatst zijn die de verlichting bij niet remmen uitschakeld.

Wie kan me helpen aan een schema waar de IR-schakelaar en relais (?) in verwerkt zijn of waar moet ik kijken en het probleem oplossen!

Cor

ps. De 88LW is gebruikt door het britse leger en tijdens de koude oorlog gestationeerd geweest aan de oostduitse grens vandaar de LHD.
Exfietser

Re: 88 LW (UK) remlichten blijven branden

Bericht door Exfietser »

Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat een verbreek schakelaar en een relais wordt gebruikt. Gaan je remlichten dan uit in plaats van aan als je op de rem trapt?
Ik heb nog geen landrover schema gezien waar ze de remlichten op deze manier besturen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zo gebeurd.

Wat wel gedaan wordt in militaire wagens is dat de stroom via een z.g. blokkeerrelais loopt. Als je verlichting in oorlogsstand staat wordt de achter verlichting op een heel klein pitje na uitgeschakeld. Ik weet alleen niet hoe dat zit bij een engelse wagen. Alleen weet ik wel dat het anders is geschakeld dan de nederlandse landrovertjes.

Haal de draden eens los van je rem schakelaar en kijk dan of je lichten uit gaan. Dan weet je of je rem schakelaar wel of niet in orde is.

Arnold.
CdG

Bericht door CdG »

Hoi Arnold,

Ik ben nog even verder op het forum gaan zoeken en met andere zoek termen gaat er een wereld open.

Ikzelf ben sinds kort eigenaar van de 88LW had daarvoor er nog geen enkel verstand van. Nu iets meer en begrijp dat afstellen net andersom moet :-) Wel is er gewaarschuwt voor de slechte kwaliteit van vervangers van deze schakelaar.

Dus wat je geschreven hebt klopt, Ik heb inderdaad een relais zitten die bij IR-stand de boel overschakeld op minimale verlichting.

Bedankt voor snelle reaktie,

Cor
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het IR relais zorgt er met de IR schakelaar voor dat dat alle normale verlichting wordt uitgeschakeld, maar dat alleen de koplampen op dimlicht blijven branden.
Het IR relais is toch echt een verbreekrelais en is in bijna alle Engelse militaire Land Rovers te vinden.
In een later stadium zijn de IR schakelaars vaak verwijderd, omdat ze niet meer gebruikt werden.
Als je het instructieboekje van de (niet-nederlandse) Lightweight heb staan er bijna achterin het boekje de schema's van de 12 en 24 volt versie.
De componenten nummer 26 en 30 zijn het IR relais en schakelaar.

De remlichten worden niet geschakeld via het IR relais, dus als die blijven branden is er waarschijnlijk iets mis rond de remlichtschakelaar.
De remlichten worden ook niet over het contactslot geschakeld en de remlichtschakelaar schakelt direct in de 12 of 24 volt, er is dus geen remlicht relais.

Dennis B
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Trek de kabels is los van de schakelaar en kijk wat er dan gebeurd. Om te testen of de remlichten het wel normaal doen als je de kabels los hebt deze even tegen elkaar houden. Ik heb het vermoeden dat je een rot contact in je schakelaar hebt

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4b6b6e6d1fdf6968422b965b620c1723', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12586311, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
CdG

Bericht door CdG »

Hoi Dennis,

Ik heb de 24 volt uitvoering en daar is de relay item nr. 31. Mijn 88 is inderdad een veel ouder type dan het boek beschrijft, verlichtingsschakelaar is links om IR en rechtsom gewone verlichting en op de wielkasten heb ik verduisteringslampen staan. Ik begin nu een beetje te begrijpen hoe het schema in elkaar zit, als ik de schakelaar in stan '0'of IR zet dan werkt er betreft verlichting haast niets meer (groot licht, hoorn, knipperlichten, enz.)., gelukkig rij ik normaal ook altijd met verlichting aan dus problemen heb ik niet gehad.

Ik ga ervan uit de remschakelaar die geplaatst defect is, het probleem viel me van begin al op. In iedergeval nog eens door meten.

Cor
CdG

Bericht door CdG »

Hoi Roy,

ga ik doen. Had verderop op het forum al gelezen dat dit het probleem zou kunnen zijn.
Ik ben nu druk bezig om het bedradingsschema te doorgronden.

Bedankt,

Cor
Plaats reactie