Geen apk door slechte roetmeting

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ricardo

Geen apk door slechte roetmeting

Bericht door Ricardo »

Vandaag de RRC met 300 tdi naar de apk keuring gebracht.
Helaas, afkeur.

Enkele kleine punten die wij vanmiddag hebben opgelost, stuurkogelhoesje, grootlicht enz.
Maar wat mij meer zorgen baart is de roetmeting, deze was niet goed.
Nu wil de garage evt het brandstoffilter vervangen en sowieso een goedje toevoegen aan het filter en de diesel en dan de meting opnieuw doen.
Ik hoop dat dit een positief resultaat oplevert.

De auto rookt wel iets meer de laatste tijd. Heeft nog maar een ton gelopen.
Er worden veelal kortere ritten mee gereden, af en toe met trailer erachter.

Was is nu verstandig, ik rij met de RRC als een oude heer. Het nieuwe rijden zeg maar. Vroeg schakelen, met 70 prima in z'n 5. Ik neem aan dat is het beste voor de bak en motor. Ik vind het simpelweg geen fijn idee om boven de 3000 en hoogstens 3500 toeren uit te komen. Zou dat nu zo funest zijn voor de roetmeting i.c.m. kortere ritten?

Wat is dan de oplossing, de kortere ritten blijven het merendeel. Af en toe flink doortrekken of V-power diesel tanken?
Iedere week de snelweg opzoeken is geen optie.

Ben benieuwd naar andere ervaringen.
Marc-my-Words

Re: Geen apk door slechte roetmeting

Bericht door Marc-my-Words »

Mijn nog maar een paar jaar oude Td5 gaf ooit ook een keer een te hoge roet-waarde. Oplossing van de garagist: rijd even op en neer naar Bunschoten in z'n 3.

Sindsdien zorg ik voor een roetmeting eerst (met warme motor) een paar keer belachelijk door te trekken en in lage versnellingen te blijven rijden -- ofwel het oude rijden (gewoon patserig een paar stoplichtsprintjes trekken).
Juist dat zuinige, rustige rijden zorgt ervoor dat roet in de uitlaat blijft liggen -- geen zorgwekkende hopen maar genoeg om bij de roettest op te wervelen en dus de testresultaten te vertroebelen. Voor de motor is het nieuwe rijden wel weer goed, dus de rest van het jaar nieuw bljven rijden.

Het helpt overigens de roethoest-truuk: sindsdien is de roetmeting steeds goed -- dat die roetaanslag dan ineens voor de APK op straat komt te liggen (ipv rustig in de uitlaat) dat heet milieuwinst.

Marc
Joost88

Bericht door Joost88 »

Dat als een oude heer rijden is juist niet goed voor de roetmeting.
Een diesel kan er echt wel tegen om hem toeren te laten maken als hij eenmaal goed warm is. Dat nieuwe rijden is helemaal niet goed voor een motor.

Mijn vader is keurmeester en heeft vaker jonge auto's die niet door de roetmeting komen, vooral leswagens zijn dan sterk vervuild.
Wat hij dan doet is de auto warm rijden en dan in lage versnelling eventjes rijden (kwartiertje) de auto dus veel toeren laten maken, praktisch plankgas, dan brand de auto lekker schoon.

Ik denk dat v-power niks op lost, ik zou zeggen ga er eens wat vaker verder mee weg. Korte ritten zijn voor geen 1 auto goed. Hoe lang is een korte rit trouwens?
Ricardo

Bericht door Ricardo »

Goedenavond,

Al bedankt voor de suggesties.
Korte ritten zo ongeveer 10 km. En dan provinciale weggetjes en zelfs 60 km/h wegen.

Geen snelweg werk (dat ligt bij Winterswijk nou niet echt in de buurt...)
Marc-my-Words

Joost88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat als een oude heer rijden is juist niet goed
> voor de roetmeting.
> Een diesel kan er echt wel tegen om hem toeren te
> laten maken als hij eenmaal goed warm is. Dat
> nieuwe rijden is helemaal niet goed voor een
> motor.
>
> Mijn vader is keurmeester ........
> Wat hij dan doet is de auto warm rijden en dan in
> lage versnelling eventjes rijden (kwartiertje) de
> auto dus veel toeren laten maken, praktisch
> plankgas, dan brand de auto lekker schoon.
>

Het nieuwe rijden is wel goed voor een dieselmotor. Hoe minder je een diesel belast en hoe minder toeren hoe langer ie leeft (ook dit natuurlijk weer binnen het redelijke). Alleen voor de roetmeting is zulk rustig rijden funest. Daarom dus éénmaal per jaar als een patsertje er op los loeien.
En .... ook al heet het in het alledaagse spraakgebruik "schoonbranden" het gaat in belangrijke mate op roet dat in het uitlaatsysteem ligt te niksen.
Bij de roetmeting wervelt dit dan op door de combi van veel uitlaatgasdoorstroming en de ongewone resonanties van een onbelaste motor.
Zoals vader-keurmeester en mijn garagist als oplossing suggeren (Joost88, waar keurt jouw vader, t'is toch niet per ongeluk dezelfde?) even achterlijk doortrappen en 't is weer inorde.

Marc
Beaub

Bericht door Beaub »

Ondanks dat de auto van de vader van Marije dan wel geen Landrover is, heeft zijn auto hetzelfde probleem.
70 in zijn 5 of 80 in zijn 6, liefst nog geen 2000 toeren. Als je dan af en toe in de auto rijdt en eens flink gas geeft, trek je een rookgordijn op waar menig fabriekspijp jaloers op is.

Kortom, ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven gemeld is: geef op zijn tijd gewoon eens flink gas, denk even niet aan het verbruik, en de roetmeting zal zeer waarschijnlijk geen problemen meer opleveren!
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik houd me heel bewust niet aan het nieuwe rijden. Maar ik heb natuurlijk een 2.25N/A Misschien dat dat anders is. Van de wagens waarvan ik weet dat ze 2 of meer ton hebben gelopen weet ik dat de eigenaren ze hoog in de toeren rijden. Dus lang doortrekken in een versnelling. Ook weet ik dat de belasting van de krukas (en lagers) bij hoge toerentallen kleiner is dan bij lage toerentallen. De krukas van de 2.25 is nu niet echt de sterkste dus heb ik de belasting het liefste laag.

Ik denk dat dat het nieuwe rijden de pest voor oudere auto's. Ze zijn niet gemaakt om 70 in zijn vijf te rijden. De tandwielen, lagers, slijtvastheid en stijfheid van de materialen zijn toen niet berekend op dit soort rare belastingen. Nu is de 300tdi geen oude motor en tegenwoordig zijn de materialen veel sterker en slijtvaster en de moderne auto's kunnen dit veel beter hebben. Maar de motor vervuild wel meer. Met als gevolg minder power en beroerdere verbranding.

Bij mijn eerste baan kreeg ik een tijdelijke lease auto. Mijn nieuwe lease auto was er namelijk nog niet. Dat was een eenvoudig golfje dat al een paar jaar tussen de middag werd gebruikt om patat te halen. Verder stond het wagentje stil bij de zaak en werd in alles verwaarloosd.

Toen ik hem kreeg reed hij niet sneller dan 80 km/u na een week ging hij al weer 130 maar met remmen maakte hij een raar geluid. Ik vertrouwde het niet en ben toen onder werktijd een garage binnen gereden. Nu dat was een eye opener. De remmen remden op ijzer. De apk was al twee jaar verlopen. De motor en alle filters en vloeistoffen waren helemaal vervuild enz. Ik had dat van apk natuurlijk in in de papieren kunnen zien enzo. Meer het was mijn eerste job en was te goed van vertrouwen zeg maar. Om kort te zijn een auto moet gewoon af en toe lekker blazen en helemaal door en door warm worden anders vervuild hij.
Wat jij moet doen is shell v-power tanken en dan een rondje IJselmeer gaan blazen. Laat het motortje maar brullen. Daar is tie voor. Niet luisteren naar het nieuwe rijden reclames. Ga ook weer niet als een achterlijke rijden. Maar laat de motor eerst goed warm worden en trap hem dan op zijn staart.

Arnold.
110

Bericht door 110 »

Een 300Tdi (en overigens ook een 2.5 N/A, 2.5 TD een 200Tdi etc..., de rest waarschijnlijk ook wel, maar daar heb ik geen ervaring mee) kan gewoon 4000 toeren, en een beetje meer, maken.
Natuurlijk wel eerst goed warm laten worden, maar dan gebruiken zoals een auto gebruikt hoort te worden.

Ik heb er in de loop van de tijd heel wat in mijn handen gehad, waarvan sommigen in de Camel trophy gebruikt waren, maar overmatig roken ben ik bij een goed onderhouden blok niet tegen gekomen.

Succes
Ricardo

Bericht door Ricardo »

Bedankt voor de tips en adviezen.
Ik ben vandaag (in mijn vakantie) maar eens vroeg opgestaan om een extra rondje te rijden. Goed warm rijden en dan wat meer doortrekken.
Daarna opnieuw naar de meting vanochtend.

Ik houd jullie wel op de hoogte.

Gr. Richard
Sean

Bericht door Sean »

Andere garage zoeken. Bij de laatste 3 apk's heeft de mijne geen roetmeting meer gedaan en is toch apk-goedgekeurd.
Argument : er draait teveel onnodig in de soep voor een papiertje, want uiteindelijk gaat er geen enkele auto vanwege roet naar de sloop omdat het 'chemisch' tijdelijk opgelost word......

Grtz.
linkemink

Bericht door linkemink »

Het verwijderen van het luchtfilterelement is een tip die ik eerder heb gehoord wat positief op de roetmeting zou werken.
Succes!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2010 12:03 door linkemink.
Marc-my-Words

Ik geloof maar zo dat een 2,5 NA niet echt voor lage toerentallen bedoeld is, voor je er erg in hebt rijdt de staart van de file die je verzamelt achteruit.

Echter bij de iets krachtiger opvolgers zijn lagere toerentallen geen probleem. Een standaard Td5 Defender bijvoorbeeld kan je zolang je geen power nodig hebt met 1000 toeren in z'n 5e 50 laten rijden - zolang de compressie nog binnen het redelijke is gaat dit prima. Zowel motor als versnellingsbak krijgen dan geen gekkere belastingen als bij ander reglementair "misbruik".

Bij de traditionele diesel met mechanische inspuiting zonder electronische frutsels wordt het wat anders. De R25GTD met 340.000 km waarmee ik nu tijdelijk op pad was was dit overduidelijk: als ik in bijv. de 4e netaan een helling opkwam was een keuze voor 3e (of zelfs 2e versnelling om eerst wat vaart te maken) beter.
In de 4e hield ik het overige verkeer ook ruime afstand maar dat was dan tgv de tijdelijke zonsverduistering. Na een overpeinzing mbt de techniek was mij duidelijk: een wat zwakkere compressie maar vooral ook de wat grofstoffelijke inspuiting. (NB De auto was nog kort tevoren met vlag en wimpel door de RDW-APK-keuring gekomen.) Dus bij een 25 jarige of anderszins gedateerde motorisering is het nieuwe rijden geen eerste keus -- als dit type motoren nog nieuw is dan valt het nog mee overigens. Met een wat modernere motor is het nieuwe rijden wel leuker, en bovendien voordeliger* (en je mag dan eenmaal per jaar uit je rol vallen, zo je wilt uit je dak, ik blijf het ongepast en dom vinden, maar het moet nu eenmaal). * Een Td5 haalt tot 1:12,5 met het nieuwe rijden, en 1:8 met het oude rijden !!

Marc
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Ik heb bij de laatste APK ook geen roetmeting gehad, was bij een off. Ford dealer, argument; flauwekul gedoe, 9 van de 10 komt er toch wel doorheen.
linkemink

Bericht door linkemink »

Klopt, mijne heeft ook geen roetmeting gehad.
Sean

Bericht door Sean »

En wat het nieuwe rijden betreft. Met het boodschappenbakkie de Kangoo (diesel ) rijden we altijd qua toerental ongeveer op het maximum koppel ( even opgezocht in boekje ) onafhankelijk van de versnelling. Dat blijkt in de praktijk het zuinigste en comfortabelste. Als ik volgens het 'nieuwe rijden' bezig zou gaan zit je qua toerental net op het punt dat de turbo 'erbij' komt. Nee, daar knapt de boel van op, een turbo die aan en af slaat, schokken, wisselende belasting in je bak, rooksignalen etc.
Kortom het is net als met een tom-tom, wel zelf blijven nadenken jongens...........

Grtz.
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Even over het nieuwe rijden bij een benzinen. Een turbo schakelt pas bij hogere toeren fatsoenlijk in. Dus het schakel moment dat ze aangeven vind ik een beetje krom dan kun je net zo goed een auto rijden zonder turbo.

Maar even terug op het onderwerp. Inderdaad gewoon doorstampen en zorgen dat hij goed leeggeblazen wordt.

Ik heb wel een roetmeting gehad met mijn ninety uit 1984, en flauwekul gedoe. Als jij een steekproef krijgt zeggen ze ook niet flauwekul dan moet hij ook gewoon gemeten worden. Als hij dan afgekeurd word heeft die keurmeester een probleem en jij een afgekeurde auto. Dan accepteren ze de uitspraak flauwekul gedoe niet.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4e55cb71f207325df350b022c55fd9ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12574378, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2010 13:21 door Roy B.
Marc-my-Words

Sean Schreef:
-------------------------------------------------------
> En wat het nieuwe rijden betreft. Met het
> boodschappenbakkie de Kangoo (diesel ) rijden we
> altijd qua toerental ongeveer op het maximum
> koppel ( even opgezocht in boekje ) onafhankelijk
> van de versnelling. Dat blijkt in de praktijk het
> zuinigste en comfortabelste. Als ik volgens het
> 'nieuwe rijden' bezig zou gaan zit je qua
> toerental net op het punt dat de turbo 'erbij'
> komt. Nee, daar knapt de boel van op, een turbo
> die aan en af slaat, schokken, wisselende
> belasting in je bak, rooksignalen etc.
> Kortom het is net als met een tom-tom, wel zelf
> blijven nadenken jongens...........
>
> Grtz.

Vlgs mij is hier een vergissing in het spel: Het nieuwe rijden doelt erop om nabij het max koppel uit te komen, in ieder geval op die momenten dat je ook vermogen nodig hebt. Laten uitrijden/uitrollen etc is natuurlijk een ander verhaal. Wellicht heeft een vereenvoudigde "instructie" een ander beeld gegeven maar dan is er iets niet goed gegaan.

MarcS

PS Als je jaren keurig zuinig met een Kangeroo rijdt dan krijg je na jaren wel de typische zuinigheids probleempjes: een EGR die gereinigd moet en een te vervangen luchtmassameter. Daarna rijdt ie weer jaren als nieuw overigens.
Ricardo

Bericht door Ricardo »

Zo, hij is erdoor!

Volgens de keurmeester heeft het 7 pogingen gekost, echt bizar.
Van een waarde 3,5 is het afgezakt naar 2,8 a 2,9.

3 Flesjes spoeling erbij en een nieuw brandstoffilter (wat ik nog had liggen van Britpart) ook gevuld met de cleaner. En toen is het gelukt.

Wel een opluchting, maar wat een marteling voor zo'n blok lijkt mij.

Nu tjilpt er iets heel erg hard, tot die tijd was het een achtergrondgeluid. Ik gok op de spanrol, de waterpomp en dynamo als onlangs vervangen.
Weer wat te doen, het zou ook eens niet...
Bob met Piet

Bericht door Bob met Piet »

En zo is er waarschijnlijk weer wat gesneuveld door die roetmeting!

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('3bb5d144857989082c3cf43ad8ee7d8c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 12575351, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Andrew Colville

Bericht door Andrew Colville »

Mits goe donderhouden en met een recente distrebutie riem gereden wordt idd even de snelweg op in zijn 3 en planken met hem dat kan een 300tdi makkelijk hebben zolang hij maar belast wordt en je het gas rustig loslaat.

ga er dan wel vanuit dat ook je lucht filter mooi schoon is en en niet vol zand en water zit.

Oja de motor heeft niet voor niets een maximum toerental van zo'n 4700 rpm als deze max 3000 rpm had mogen draaien dan had men hem daar wel op begrensd en een 12 bak gegeven en een berg extra koppel.

geen enkele motor houd ervan om lui gereden te worden.

Groetjes Andrew
Benno

Bericht door Benno »

Klopt, elke motor werkt graag, Dat is beter voor de motor. Belachelijk laag in toeren rijden (minimale oliedruk, grote momenten op alle overbrengingen) is veel slechter dan wordt aangenomen. Alleen grote motoren die gemaakt worden voor laagtoerig bedrijf kunnen hier tegen. een 300 Tdi vindt het af en toe best lekker om belast hoog toeren te draaien. Het onbelaste draaien van de roetmeting blijft een verkrachting van ieder motorblok wat ook volledig zinloze metingen oplevert. Ik heb al te veel moderne TDI, TDCI en andere diesels afgekeurd zien worden op de roetmeting. Alle gegeven tips gesommeerd en misschien nog ene enkele erbij:

Motor goed warm draaien bij hoger toerental in een lage versnelling.
Meerdere keren even flink gas geven in vrij (niet langdurig maar zo maar even) met warme motor om losse roetdelen te verwijderen
Luchtfilterelement bji twijfel vewijderen
diesel Injectorcleaner in de tank stoppen
Fatsoenlijke diesel tanken ruim voor de keuring en niet tien minuten vooraf
Bij een 300 TDI de mengselschrief klein beetje indraaien waardoor hij armer draait of de maximale toerentalbegrenzing verkleinen (meer speling op de gaskabel geeft hetzelfde resultaat.

Succes de volgende keren,

Benno
Tim Prins

Bericht door Tim Prins »

Af en toe een roetgordijn trekken is toch leuk
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dit bedoel ik dus.

QuoteBenno Belachelijk laag in toeren rijden (minimale oliedruk, grote momenten op alle overbrengingen) is veel slechter dan wordt aangenomen. Alleen grote motoren die gemaakt worden voor laagtoerig bedrijf kunnen hier tegen
Lage toerentallen is voor scheepsmotoren, ouderwetse perkins diesels voor aggregaten en sommige tractoren. Daar zitten krukassen in die een veelvoud wegen van die in de landrover en lagerschalen die ook veel groter zijn.

Een landrover (2.25) motor is een z.g. snelle diesel. (Max 4200 RPM) Dat moet ook in een auto en zeker in een landrover waar snelle reacties op het gaspedaal toch wel gewenst zijn. Dat is een van de redenen dat de diesel pas in de jaren 60/70 in auto's toegepast kon worden. Terwijl het diesel idee al veel langer bestond.
Je zult maar ergens in de bagger zitten en er alleen maar uit kunnen komen door de snelheid op te voeren. Dan wil je niet dat de motor traag reageert door zware krukassen en drijfstangen die in beweging moeten komen. Tevens is het wel prettig dat de wagen maar twee ton en niet vier ton weegt door de zware motor.

De uitvinding van de Bosch injectie pomp was de andere reden dat de diesel in een auto gemonteerd kon worden.

Zie: diesel

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2010 22:25 door Exfietser.
Paul Engels

Bericht door Paul Engels »

Als de APK regelgeving dit aangeeft moet het dus getest worden. Garages die zeggen " doe ik niet" riskeren hun eigen punten kwijt te raken. En wat iedereen vergeet is dat als de auto goed onderhouden is en netjes warm gereden wordt er niks speciaals gebeurd met de roetmeting dan waarvoor een motor is gemaakt. Als iemand met een benzine motor in iedere versnelling vol doortrekt zegt niemand wat, maar bij een diesel zou dat de motor slopen??

Ik had vorige week een bestelwagentje die per dag 10km door de stad rijdt, zonder toevoegingen e.d. koste het de geijkte apparatuur liefst 29 pogingen voor er 3 juiste waardes achter elkaar werden gemeten. Dan kan iedereen zeggen dat het de motor sloopt maar in mijn ogen dus juist niet. Als een motor door zo'n gebruik van binnen zo volgekoekt zit met roetaanslag is dat slechter dan wanneer hij schoon wordt "geblazen". De 1ste metingen draaide de motor 200rpm minder dan normaal en na het afsluiten van de roetmeting liep de motor helemaal geweldig.

Na de roetmeting is de auto zuiniger, start hij beter en loopt hij regelmatiger.......

Dus hoe zou jij functioneren als je helemaal volgekoekt zit van binnen en het voelt alsof je afgeknepen wordt......inderdaad....je wil ook graag vrij ademen, de dieselmotor ook.

Ik heb gister een apk gedaan van een '95 Xantia TD met 467.621km. Auto wordt IEDERE dag netjes warm gereden en heeft in al die km's NOOIT een storing gehad buiten normaal onderhoud, roetmeting in de vereiste 3 pogingen gelijk in orde.

Paul Engels
LandRover Discovery TD5 Highlander
www.krafter.nl
www.garagemooyman.nl
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Roetmeting is trouwens tegenwoordig vaak maar een meting, als de eerste goed is hoeven de andere niet meer gedaan te worden.

fb
Joost88

Bericht door Joost88 »

Hij keurt in Eindhoven, zal niet dezelfde zijn denk ik
Joost88

Bericht door Joost88 »

Mwoah, bij steekproefcontroleurs is vaak ook ruimte voor discussie.
Ik vind roetmeting op zich geen flauwekul, als je auto er niet door komt dan is er ook iets niet goed mee lijkt mij.
Paul Engels

Bericht door Paul Engels »

dat laatste is nu precies wat ik bedoel, niet de regels de schuld geven van achterstallig onderhoud.

Maar het 1ste is helaas verleden, met een steekproefcontroleur valt tegenwoordig geen ruimte te creeren, die zijn heel erg strikt en streng geworden.
Marc-my-Words

Nee, niet dezelfde dus.
Plaats reactie