dimlicht werkt niet, wel spanning en lamp heel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martin110v8

dimlicht werkt niet, wel spanning en lamp heel

Bericht door Martin110v8 »

Hoi,

Betreft 110 V8 van 1986.
Iemand met een suggestie waar ik de oplossing moet zoeken voor mijn niet werkende linker dimlicht?
- Rechter dimlicht en andere lampen werken.
- (H4) Lamp zelf blijkt heel (werkt op een andere aansluiting wel, en probleem is er ook met vervangende lampen)
- De multimeter geeft gewoon 12 volt spanning op de stekker als ik mijn dimlicht inschakel.
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? hoe ik kom er achter of dat het inderdaad is? hoe los ik het op?

Dank,
Martin
G-men (gargamel)

Re: dimlicht werkt niet, wel spanning en lamp heel

Bericht door G-men (gargamel) »

Check even de massadraad van de lamp. Meestal is een flinke hoeveelheid roest de oorzaak.
Eventueel kun je even testen door handmatig even een massa te maken met een losse draad en die tegen de juiste pool houden.

Gerrit
Martin110v8

Ik had al even een draadje handmatig bij de aarde ingestoken en tegen motorblok gehouden. Maar daarmee ging de lamp nog niet branden. Zie je nog andere mogelijkheden?

G-men (gargamel) Schreef:
-------------------------------------------------------
> Check even de massadraad van de lamp. Meestal is
> een flinke hoeveelheid roest de oorzaak.
> Eventueel kun je even testen door handmatig even
> een massa te maken met een losse draad en die
> tegen de juiste pool houden.
>
> Gerrit
Erwin 110TD5

Bericht door Erwin 110TD5 »

Als je de massa (even) aftapt van de andere (werkende) lamp ??
Ik heb hetzelfde probleem gehad met 1 van de verstralers, dergelijke ellendige zaken hebben bijna altijd met massa te maken.

Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Martin110v8

Dank Erwin,

Deze check heb ik nog niet uitgevoerd. Zal het vanavond thuis even proberen.
Waar worden overigens de aardedraden heengeleid, mocht het wel de massa blijken te zijn?

m.vr.gr. Martin

Erwin 110TD5 Schreef:
> Als je de massa (even) aftapt van de andere
> (werkende) lamp ??
> Ik heb hetzelfde probleem gehad met 1 van de
> verstralers, dergelijke ellendige zaken hebben
> bijna altijd met massa te maken.
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

gewoon nieuwe draad aanleggen en van de min halen.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Martin110v8 Schreef:
> Dank Erwin,
>
> Deze check heb ik nog niet uitgevoerd. Zal het
> vanavond thuis even proberen.
> Waar worden overigens de aardedraden heengeleid,
> mocht het wel de massa blijken te zijn?
>
> m.vr.gr. Martin
>
>
> Erwin 110TD5 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Als je de massa (even) aftapt van de andere
> > (werkende) lamp ??
> > Ik heb hetzelfde probleem gehad met 1 van de
> > verstralers, dergelijke ellendige zaken hebben
> > bijna altijd met massa te maken.

Als het de massa is dan moet het zelfs al op te lossen zijn met een van de boutjes waarmee het spatbord aan de rest van de auto vast geschroefd zit.
Wel even een schoon contact maken. (Zo had ik mijn Zweedse Lichtversterker ook naar tevredenheid aangesloten.)
Ik weet het, er zijn puristen die iedere massa terug naar de min van de accu willen leiden, maar dan moet je ook al die draden van de juiste dikte kiezen (en uiteindelijk wordt dan je auto gestolen vanwege de alsmaar stijgende koper-prijzen) -- aluminium is een uitstekende geleider !!
Wat ook kan is dat je 12 V meet "onbelast" maar dat er ergens een overgangsweerstand zit in de 12 V kant (een multi-meter meet dan moeiteloos 12 V zonder lampje - is ook het makkelijkst meten, aan de lampsteker - maar met de lamp erin heb je dan toch niks). Zodra je de lamp dan deze "12 V" geeft dan zakt de spanning in naar "niks". Reken met 4 of 5 Amp (afhankelijk van je lampjes - bij illegale lampjes kan het nog meer zijn). Meten met de lamp in de lampsteker is de oplossing (als er dan wel een massa-probleem is dan meet je ook 12 V aan de massa-kant van de lamp).

Marc
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Ik had hetzelfde probleem met een kabelbreuk in de behuizing van de lamp (Defender 1989). Alles gaf netjes 12v aan en als je de lamp er in draaide gebeurde er helemaal niets (knettergek werden we er van). Was toen verholpen door de behuizing te vervangen.

gr Niels
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

ik wil het risico niet meer lopen en me de pleuris zoeken waar het aan ligt. Dit alles onder het motto meten is weten.
LaRobbie

Bericht door LaRobbie »

Ik heb het gehad dat bij mij de zekering er steeds uitvloog op het linker dimlicht, bleek dat de kentekenplaat verlichting sluiting maakte in het lampje achterop.
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Beweg de kabels is wat waar de voeding voor je dimlicht op staat. Grote kans op kabelbreuk. Hier heb ik ook last van bij mijn stadslichten en richtingaawijzers. Kabels worden oud en poreus. Ook een massa verleggen/ nieuwe aanleggen maakte geen verschil. Onbelast meet ik ook gewoon 12V.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0e592f96145ff2714a71feee123f044', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12570052, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Als je een massa schakelaar hebt is dit niet de oplossing.

Arnold.
Martin110v8

Hartelijk dank voor alle suggesties. Genoeg ingredienten om mijn speurtocht vanavond voort te zetten.
Marc Frencken

Bericht door Marc Frencken »

Dag Martin,

Heb dit ook gehad bij mijn 110V8 en de oorzaak was toen de zekeringhouders in de zekeringen kast (voor de schakelpook).
De houders gaan door vocht corroderen en vormen dan een overgangsweerstand waardoor de lampen het niet kunnen gaan doen.
Ik heb toen alle houders met een glasvezelborstel en scotchbrite schoongemaakt en de houders licht ingevet met elektrisch geleidend vet (kopiermachine contactvet).
Hierna waren de verlichtingsproblemen opgelost. Na de oorzaak te hebben gevonden ook nog alle contactstekkertjes en massapunten van de verlichting opgeschuurt en behandeld en tot nu geen problemen meer gehad.

Groeten,

Marc Frencken

Landrover 110 3.5L V8 CSW "Toller"
[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Marc Frencken Schreef:
> Dag Martin,
>
> Heb dit ook gehad bij mijn 110V8 en de oorzaak was
> toen de zekeringhouders in de zekeringen kast
> (voor de schakelpook).
> De houders gaan door vocht corroderen en vormen
> dan een overgangsweerstand waardoor de lampen het
> niet kunnen gaan doen.
> Ik heb toen alle houders met een glasvezelborstel
> en scotchbrite schoongemaakt en de houders licht
> ingevet met elektrisch geleidend vet
> (kopiermachine contactvet).
> Hierna waren de verlichtingsproblemen opgelost. Na
> de oorzaak te hebben gevonden ook nog alle
> contactstekkertjes en massapunten van de
> verlichting opgeschuurt en behandeld en tot nu
> geen problemen meer gehad.

Zekering is toch voor beide koplampen?

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3ec5d430aa7651788cc6508ccc343ce9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 12571617, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Marc Frencken

Hallo Roy,

Heb destijds alle zekeringen eruit gehad en de circuits nagemeten omdat de originele zekering layout sticker ontbrak achter het deksel.
Dus wist niet welke zekering waar voor was en ben toen maar aan het meten geslagen om dit weer duidelijk te krijgen want meten is weten.
Maar uit het elektrisch schema van de V8 blijkt ook dat zowel het rechter als linker dimlicht appart is afgezekerd.

Groeten,

Marc Frencken

[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Martin110v8

Nogmaals iedereen dank.
Hij werkt weer. Eerst e.e.a. bij de aarding gezocht en volgens de tip de massa met die van de werkende lamp verbonden. Dat had geen effect. De plus aftappen van de werkende lamp werkte wel. Toen bleek ook dat er wel 12 volt, maar nauwelijks ampères meer door de pluskabel kwamen. Net voor ik dacht dan de kabel vanwege breuk te moeten vervangen, kwam de laatste mail van Marc binnen. De 'breuk' bleek 'm inderdaad toch al in de zekeringkast te zitten. Ik had niet door dat links en rechts aparte zekeringen hadden en had daardoor het eerste mailtje van Marc al bijna terzijde geschoven. Gelukkig dat je daar nog even op teruggekomen bent, Marc. Dat scheelde een hoop werk voor niets.
Groet,
Martin
Marc Frencken

Hoi Martin,

Goed om te horen dat je verlichting weer werkt, het is toch een geweldige database zo'n forum.

Groeten,

Marc Frencken

[picasaweb.google.nl]...
[picasaweb.google.com]
Plaats reactie