Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
-
EricH
Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Je koopt een "donor"auto (110) uit ca 1999/2000, een < 1987 wrak in Engeland, en een mooi gegalvaniseerd 110 300TDI chassis bij marsland/Vis. Je zet dat chassis onder de donor, plakt het V5 document van het wrak op de voorruit, en voor de gein vervang je de 300 tdi en bak door een disco 300tdi (122 pk) met zf automaat. Vervolgens rijdt je ermee naar de RDW.
Heb je dan een belastingvrije 110, of een probleem? Is een andere volgorde misschien verstandiger?
Bedankt voor de tips!
Gr
Eric
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2010 16:30 door EricH.
Heb je dan een belastingvrije 110, of een probleem? Is een andere volgorde misschien verstandiger?
Bedankt voor de tips!
Gr
Eric
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2010 16:30 door EricH.
-
Boelo
Re: Stel....
Zucht daar gaan we weer, nog zo'n gelukzoeker, heb je eerst het archief er wel op nageslagen? Maar het antwoord op je vraag is nee, kan niet en mag niet. Je mag max 1/3 aan een auto vervangen, dus of chassis, of carrosserie, of motor en aandrijflijn. Jij wilt 3/3 vervangen en dat is niet mogelijk bij de RDW.
Boelo
@Bart: Tja Bart, ik 'roep' iets over de 1/3 regeling omdat de RDW daar zelf ook over spreekt, dat zijn nou eenmaal de regels, ik heb de RDW hier maandag nog over de vloer gehad voor een schouwing aan huis. En om de regels na te leven en te controleren zijjn er niet voor niets foto's van mijn auto gemaakt (chassisnummer, VIN nr op rembekrachtiger, exterieur en interieur).
Ik vind het ook terecht dat de RDW de regels zo streng naleeft, wat mij betreft zou de politie of APK keurmeester ook wat beter mogen uitkijken naar samengeraapte auto's, er werd en wordt al genoeg gerotzooid met RRC's en dus nu ook al met Disco's!! Kennelijk is er verschil van interpretatie van de regels door de verschillende RDW stations, en dat is vreemd. Maar ik zie het liefst een eerlijke en originele auto en ik ben dan ook bereid daar voor te betalen. Onschuldige onwetenden worden het slachtoffer van omkatprojecten wanneer zij na bijvoorbeeld na een aanrijding in de problemen komen met een blijkbaar omgekatte auto!
Het was natuurlijk een kwestie van tijd dat ook de defender of early 110 en 90 ten prooi zouden vallen aan omkatters, helaas is het nu dus ook opletten geblazen bij deze auto's.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2010 16:58 door Boelo.
Boelo
@Bart: Tja Bart, ik 'roep' iets over de 1/3 regeling omdat de RDW daar zelf ook over spreekt, dat zijn nou eenmaal de regels, ik heb de RDW hier maandag nog over de vloer gehad voor een schouwing aan huis. En om de regels na te leven en te controleren zijjn er niet voor niets foto's van mijn auto gemaakt (chassisnummer, VIN nr op rembekrachtiger, exterieur en interieur).
Ik vind het ook terecht dat de RDW de regels zo streng naleeft, wat mij betreft zou de politie of APK keurmeester ook wat beter mogen uitkijken naar samengeraapte auto's, er werd en wordt al genoeg gerotzooid met RRC's en dus nu ook al met Disco's!! Kennelijk is er verschil van interpretatie van de regels door de verschillende RDW stations, en dat is vreemd. Maar ik zie het liefst een eerlijke en originele auto en ik ben dan ook bereid daar voor te betalen. Onschuldige onwetenden worden het slachtoffer van omkatprojecten wanneer zij na bijvoorbeeld na een aanrijding in de problemen komen met een blijkbaar omgekatte auto!
Het was natuurlijk een kwestie van tijd dat ook de defender of early 110 en 90 ten prooi zouden vallen aan omkatters, helaas is het nu dus ook opletten geblazen bij deze auto's.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2010 16:58 door Boelo.
-
Bart van Dessel
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Prachtig bericht heb je geplaatst met gegarandeerd veel verschillende reacties. Je moet ten eerste zorgen voor een kenteken, dus eerst naar de RDW met de originele Engelse auto, dan informeer je bij een keurmeester of je er een 300 tdi met automaat in mag bouwen en een gegalvaniseerd chassis, hij kan je precies vertellen of het mag ja of nee. Iedereen begint hier te roepen over 1/3 2/3 regeling en dat het niet mag etc etc. Gewoon aan de keurmeester vragen of het mag, ik heb het zo vaak gedaan, heb er zelfs 2x een 300 tdi Discovery mee belastingvrij gekregen.
Het is allemaal veel werk maar wel leuk en een beetje een sport.
Groetjes, Bart
Het is allemaal veel werk maar wel leuk en een beetje een sport.
Groetjes, Bart
-
Roel
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
als je dat allemaal moet doen zou ik gewoon een belastingvrije defender kopen met kenteken en daar een andere motor in hangen
of je moet zin hebben in een project , zowiezo moet je van alle onderdelen aantonen dat ze niet van diefstal afkomstig zijn dus zorg voor goede documentatie bij de diverse 2e hands delen
suc6
of je moet zin hebben in een project , zowiezo moet je van alle onderdelen aantonen dat ze niet van diefstal afkomstig zijn dus zorg voor goede documentatie bij de diverse 2e hands delen
suc6
-
Geert LW79
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Dit zijn volgens mij de acties waardoor in de toekoms het rijden met een oldtimer onmogelijk gemaakt wordt. Probeer de huidige regeling nou niet te verpesten met dit soort acties. Koop een leuke Defender en ga braaf belasting betalen of koop een oldtimer en profiteer van al de (on)gemakken.
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('efe2d34cb2fcebb3fd08d358c849b65e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 12564676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Light Weight 2.25 diesel 1979 "Groene Draak"
Defender 110 TD5 1999 "Grote Groene Griezel"
(gehad: RRC V8 3.5 10.5P6 blok SU carb 1976 op LPG)
P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg --> mod_embed_images_loadimage('efe2d34cb2fcebb3fd08d358c849b65e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-cdFgXAupv7w/ULI0Cc1Y_iI/AAAAAAAAACU/dLjXu5ZKbjU/s320/P2190004%2520%25282%2529%2520%2528640x480%2529.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-cdFgXAupv7w%2FULI0Cc1Y_iI%2FAAAAAAAAACU%2FdLjXu5ZKbjU%2Fs320%2FP2190004%252520%2525282%252529%252520%252528640x480%252529.jpg', '', 12564676, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marc-my-Words
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Geert Helmholt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit zijn volgens mij de acties waardoor in de
> toekoms het rijden met een oldtimer onmogelijk
> gemaakt wordt. Probeer de huidige regeling nou
> niet te verpesten met dit soort acties. Koop een
> leuke Defender en ga braaf belasting betalen of
> koop een oldtimer en profiteer van al de
> (on)gemakken.
Als ik het goed begrepen heb kan het .....
Een Marsland chassis geldt als een gelijkgesteld met "origineel vervangingsdeel", en je mag een oude auto repareren, ook met hagelnieuwe delen (wat niet mag is door een slimme chassiswissel de identiteit wijzigen, dan geldt - althans in theorie - hetzij de leeftijd van de nwste delen danwel zelfs een nw samengesteld voertuig).
Verder is er de 1/3de regeling, dus 1/3 (motor+aandrijflijn, chassis of carrosserie) mag worden vervangen - ten opzichte van de oorspronkelijk door de fabrikant bedoelde constructie - zonder dat de identiteit in gevaar komt. Met een LandRover kan er dus heel veel, zeker omdat het zo'n mecanodoos is met nog steeds leverbare en passende nwe delen. Ofwel, met een beetje geluk kan er veel, met een rekkelijke keurmeester zelfs nog meer. Tref je een muggezifter dan moet je de juridische ins en outs gaan uitpluizen.
Aan de andere kant, waar begin je aan? Je geeft snel 1000den Euro's etra en heel veel (niet zo) vrije-tijd uit aan een project dat uiteindelijk een belastingvrije auto oplevert: ietsje doorsparen en direct een goede kopen, of gewoon een belasting-exemplaar voor weinig kopen en ipv de onkosten gewoon belasting betalen zijn veelal zekerder wegen (ik weet het, een LandRover is bedoeld om ook door te rijden waar de gewone weg ophoud).
Anyway .... je ziet soms omwegen om belastingvrij te rijden terwijl je goedkoper uitgeweest was zonder de omweg -- en daarbij het voordeel dat je niet nog jaren hoeft te wachten voor je naar je zin rondrijdt.
Marc
-------------------------------------------------------
> Dit zijn volgens mij de acties waardoor in de
> toekoms het rijden met een oldtimer onmogelijk
> gemaakt wordt. Probeer de huidige regeling nou
> niet te verpesten met dit soort acties. Koop een
> leuke Defender en ga braaf belasting betalen of
> koop een oldtimer en profiteer van al de
> (on)gemakken.
Als ik het goed begrepen heb kan het .....
Een Marsland chassis geldt als een gelijkgesteld met "origineel vervangingsdeel", en je mag een oude auto repareren, ook met hagelnieuwe delen (wat niet mag is door een slimme chassiswissel de identiteit wijzigen, dan geldt - althans in theorie - hetzij de leeftijd van de nwste delen danwel zelfs een nw samengesteld voertuig).
Verder is er de 1/3de regeling, dus 1/3 (motor+aandrijflijn, chassis of carrosserie) mag worden vervangen - ten opzichte van de oorspronkelijk door de fabrikant bedoelde constructie - zonder dat de identiteit in gevaar komt. Met een LandRover kan er dus heel veel, zeker omdat het zo'n mecanodoos is met nog steeds leverbare en passende nwe delen. Ofwel, met een beetje geluk kan er veel, met een rekkelijke keurmeester zelfs nog meer. Tref je een muggezifter dan moet je de juridische ins en outs gaan uitpluizen.
Aan de andere kant, waar begin je aan? Je geeft snel 1000den Euro's etra en heel veel (niet zo) vrije-tijd uit aan een project dat uiteindelijk een belastingvrije auto oplevert: ietsje doorsparen en direct een goede kopen, of gewoon een belasting-exemplaar voor weinig kopen en ipv de onkosten gewoon belasting betalen zijn veelal zekerder wegen (ik weet het, een LandRover is bedoeld om ook door te rijden waar de gewone weg ophoud).
Anyway .... je ziet soms omwegen om belastingvrij te rijden terwijl je goedkoper uitgeweest was zonder de omweg -- en daarbij het voordeel dat je niet nog jaren hoeft te wachten voor je naar je zin rondrijdt.
Marc
-
Bart van Dessel
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Ik ga NU op vakantie, (met een bel.vrij 300 tdi RRC soft dash) ik zie volgende week zaterdag de reacties wel. Succes met schrijven iedereen!!
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
EricH
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Dag Bart,
Bedankt voor je praktijkervaringen. Daar was ik inderdaad naar op zoek. De 1/3 2/3 regeling ken ik, en kan iedereen bovendien zo opzoeken. Bij een RR ligt het verschil ook voor de hand en slaat de regel ergens op, maar een 110 is een ander verhaal. Allerlei motor versies zijn bij de RDW al bekend, en de carrosserie is van 1986 tot 1999 nagenoeg gelijkgebleven, dus is dat dan wel een wijziging, of eerder een vervanging?
Mijn twijfel zat met name ook in de automaat. Die automaat staat op een kentekenbewijs trouwens niet nadrukkelijk vermeld, hooguit in de handelsbenaming. Als je die later inbouwt, moet je dan weer langs de RDW?
Groeten,
Eric
Bedankt voor je praktijkervaringen. Daar was ik inderdaad naar op zoek. De 1/3 2/3 regeling ken ik, en kan iedereen bovendien zo opzoeken. Bij een RR ligt het verschil ook voor de hand en slaat de regel ergens op, maar een 110 is een ander verhaal. Allerlei motor versies zijn bij de RDW al bekend, en de carrosserie is van 1986 tot 1999 nagenoeg gelijkgebleven, dus is dat dan wel een wijziging, of eerder een vervanging?
Mijn twijfel zat met name ook in de automaat. Die automaat staat op een kentekenbewijs trouwens niet nadrukkelijk vermeld, hooguit in de handelsbenaming. Als je die later inbouwt, moet je dan weer langs de RDW?
Groeten,
Eric
-
EricH
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Dag Marc,
Bedankt voor je waardevolle tips. Ik dacht zelf ook dat een marsland chassis als vervangend gold, en niet onder de 1/3 2/3 viel. De gewijzigde 1/3 is dan volgens mij de aandrijflijn, aangezien een combi van 300tdi en automaat nooit geleverd is in een 110. De carrosserie is tussen 1986 en 1999 niet veranderd, behalve deurhendels vs drukknop.
Het is niet mijn bedoeling regels te breken of te vernaggelen, maar gezien de nauwkeurigheid waarmee vriend fiscus zijn belangen najaagt, wil ik me ook graag goed informeren.
Thx!
Gr
Eric
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2010 17:50 door EricH.
Bedankt voor je waardevolle tips. Ik dacht zelf ook dat een marsland chassis als vervangend gold, en niet onder de 1/3 2/3 viel. De gewijzigde 1/3 is dan volgens mij de aandrijflijn, aangezien een combi van 300tdi en automaat nooit geleverd is in een 110. De carrosserie is tussen 1986 en 1999 niet veranderd, behalve deurhendels vs drukknop.
Het is niet mijn bedoeling regels te breken of te vernaggelen, maar gezien de nauwkeurigheid waarmee vriend fiscus zijn belangen najaagt, wil ik me ook graag goed informeren.
Thx!
Gr
Eric
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2010 17:50 door EricH.
-
Scratch
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Hoi Eric,
Wat je wilt kan niet....in een keer...
Het verstandigste is om niet een wrak te kopen maar een 110 die al aan je wensen voldoet en in goed staat verkeerd. Er zijn er nog zat te koop met een hard chassis, en waar ook nog eens een wat modernere TDI in hangt. RDW neemt bij invoer die gegevens over. De teller staat dan nog op 3/3.
Natuurlijk mag je een chassis vervangen. Hangt er een beetje van af of je een oud chassis gebruikt of een nieuwe (goed gekeurd door de RDW)
Ligt aan de RDW of ze er een vervanging deel van maken of dat je 1/3 van de auto hebt gewisseld. In dat geval ben je klaar.
Is het een vervanging deel, dan ga je voor de motor, omdat deze een ander nummer heeft, moet je er mee naar de RDW. Ligt ook weer aan welke motor hoe makkelijk of lastig dit is om op kenteken te krijgen, maar over het algemeen lukt dat wel. Dat word dan 1/3.
Wil je daarna wat plaatwerk vervangen, bv een spatbord, wat deuren of een glad dak ipv een ribbel dan vervang je gewoon delen.... Maak je van je 3 deurs een 5 deurs.... Dit gebied is wel wat grijs aan het worden, maar hè... de deuren worden bij de RDW niet meer geteld
Als je een 110 wrak koopt meteen keuren bij de RDW. Daarna met een nieuw goed gekeurd vervanging chassis weer naar de RDW voor een nr inslag en wat lootjes. keuren na wissel. Daarna een andere motor (automaat neem je dan mee) Kost je 1/3 bij de RDW.
Het is niet de manier, maar het gebeurd wel zo. Voordeel is dat alles bij de RDW is vast gelegd. Zou zo maar eens kunnen dat belasting vrij rijden bij dit soort auto's een keer ophoud, je weet het maar nooit in dit land
Wat je wilt kan niet....in een keer...
Het verstandigste is om niet een wrak te kopen maar een 110 die al aan je wensen voldoet en in goed staat verkeerd. Er zijn er nog zat te koop met een hard chassis, en waar ook nog eens een wat modernere TDI in hangt. RDW neemt bij invoer die gegevens over. De teller staat dan nog op 3/3.
Natuurlijk mag je een chassis vervangen. Hangt er een beetje van af of je een oud chassis gebruikt of een nieuwe (goed gekeurd door de RDW)
Ligt aan de RDW of ze er een vervanging deel van maken of dat je 1/3 van de auto hebt gewisseld. In dat geval ben je klaar.
Is het een vervanging deel, dan ga je voor de motor, omdat deze een ander nummer heeft, moet je er mee naar de RDW. Ligt ook weer aan welke motor hoe makkelijk of lastig dit is om op kenteken te krijgen, maar over het algemeen lukt dat wel. Dat word dan 1/3.
Wil je daarna wat plaatwerk vervangen, bv een spatbord, wat deuren of een glad dak ipv een ribbel dan vervang je gewoon delen.... Maak je van je 3 deurs een 5 deurs.... Dit gebied is wel wat grijs aan het worden, maar hè... de deuren worden bij de RDW niet meer geteld
Als je een 110 wrak koopt meteen keuren bij de RDW. Daarna met een nieuw goed gekeurd vervanging chassis weer naar de RDW voor een nr inslag en wat lootjes. keuren na wissel. Daarna een andere motor (automaat neem je dan mee) Kost je 1/3 bij de RDW.
Het is niet de manier, maar het gebeurd wel zo. Voordeel is dat alles bij de RDW is vast gelegd. Zou zo maar eens kunnen dat belasting vrij rijden bij dit soort auto's een keer ophoud, je weet het maar nooit in dit land
-
Frans Bonnes
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
En even voor de goede orde:
Het is niet de RDW die beslist over wel of niet belastingvrij, dat is dus nog altijd de belastingdienst.
Als die het er niet mee eens is kun je dus gewoon belasting betalen.
Kijk maar naar de 25 jaar regeling, moet ook via de belastingdienst.
Het is wel zo dat de belastingdienst vaak uitgaat van de gegevens van de RDW.
fb
Het is niet de RDW die beslist over wel of niet belastingvrij, dat is dus nog altijd de belastingdienst.
Als die het er niet mee eens is kun je dus gewoon belasting betalen.
Kijk maar naar de 25 jaar regeling, moet ook via de belastingdienst.
Het is wel zo dat de belastingdienst vaak uitgaat van de gegevens van de RDW.
fb
-
bas88pickup
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Dan heb je een probleem, voorzover ik weet moeten die wijzigingen ook op het V5 staan, als ie dan in het VK als belastingvrij door het leven gaat is ie dat hier ook.
Andere genoemde opties zijn beter/verstandiger.
Andere genoemde opties zijn beter/verstandiger.
-
Scratch
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
Frans Bonnes Schreef:
-------------------------------------------------------
> En even voor de goede orde:
>
> Het is niet de RDW die beslist over wel of niet
> belastingvrij, dat is dus nog altijd de
> belastingdienst.
> Als die het er niet mee eens is kun je dus gewoon
> belasting betalen.
>
> Kijk maar naar de 25 jaar regeling, moet ook via
> de belastingdienst.
> Het is wel zo dat de belastingdienst vaak uitgaat
> van de gegevens van de RDW.
>
> fb
Hoi Frans, Dit was een heel beknopt verhaal, maar met RDW bedoel ik dat gebouw waar keurmeesters en douane beambte werken !!
-------------------------------------------------------
> En even voor de goede orde:
>
> Het is niet de RDW die beslist over wel of niet
> belastingvrij, dat is dus nog altijd de
> belastingdienst.
> Als die het er niet mee eens is kun je dus gewoon
> belasting betalen.
>
> Kijk maar naar de 25 jaar regeling, moet ook via
> de belastingdienst.
> Het is wel zo dat de belastingdienst vaak uitgaat
> van de gegevens van de RDW.
>
> fb
Hoi Frans, Dit was een heel beknopt verhaal, maar met RDW bedoel ik dat gebouw waar keurmeesters en douane beambte werken !!
-
Scratch
Re: Stel.... oud/vervangend chassis onder donor
bas88pickup Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dan heb je een probleem, voorzover ik weet moeten die wijzigingen ook op het V5 staan, als ie dan in het VK als belastingvrij door het leven gaat is ie dat hier ook. Andere genoemde opties zijn beter/verstandiger.
Klopt Bas, dus als je al een aangepaste land Rover koopt uit de UK met de aantekeningen op de V5 dan begin je met 3/3
-------------------------------------------------------
> Dan heb je een probleem, voorzover ik weet moeten die wijzigingen ook op het V5 staan, als ie dan in het VK als belastingvrij door het leven gaat is ie dat hier ook. Andere genoemde opties zijn beter/verstandiger.
Klopt Bas, dus als je al een aangepaste land Rover koopt uit de UK met de aantekeningen op de V5 dan begin je met 3/3