Doorwaad plug series 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rogier 88 SIII

Doorwaad plug series 3

Bericht door Rogier 88 SIII »

Hallo, een paarvraagjes:

Waar moet bij doorwading overal een plug in? alleen het koppelingshuis?
Klopt het dat je na tijd de olie van de assen en de versnellingsbakken verversen moet?
en kan de kachelmotor hier ook tegen?

en kun je makkelijk een snorkel maken? zijn er mensen die hier een voorbeeld van hebben?

dit omdat we naar furstenau o.a. gaan en niet precies weet wat ik daar tegen kom.
een lier is daar wel handig heb ik al gezien op foto's :-)

mtvgr: Rogier

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('ad0c1a40a6dccd1d5e76ac335b9dd0b8', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 12525931, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Joost Nouwen

Re: Doorwaad plug series 3

Bericht door Joost Nouwen »

Voor zover ik weet zit alleen in het koppelingshuis een plug.

Na een weekendje/week? blubberen zou ik alle vloeistoffen nakijken.
De assen , dat kan nog wel eens meevallen.
Ik heb slangen op de ontluchtingsnippels zitten , ca 20 cm lang , dat scheelt wel wat.
Zorg dat de ontluchting hiervan goed werkt anders bouw je vacuum op in je assen en dan wordt de kans op water lekkage groter.
Swivelhuis zal waarschijnlijk een beetje water gaan bevatten en dan zou ik spoelen.
Dus olie er af ,verversen ,en als er water bij zit na een paar honderd kilometer voor de 2de keer verversen.
Stofhoezen verwijderen , als je ze er op hebt zitten.
Ook op de aandrijfassen de stofhoezen goed schoonmaken als je klaar bent.
Iedere dag even de vetnippels doorpompen met vet.

Electromotoren kunnen best tegen water .
Maar niet tegen modder en dat zal het wel zijn in zo'n bak waar iedereen doorheen ligt te gassen.
Natuurlijk je kachel gewoon uit laten.
Pas op met modder in je dynamo en startmotor , vreet de lagers op.

Snorkel heb ik nog niet nodig gehad.

Ik weet niet wat je allemaal van plan bent , maar hoe extremer je gaat blubberen hoe groter de kans op stukken/versnelde slijtage.
Tot aan je dashbord in de modder, dan zal er wel wat gaan gebeuren.
Heb zelf wel eens een doorwading gedaan met een 6cijl benzine zonder aanpassingen waarbij het water tot aan de deurhendels stond en een boeggolf over de wings ging.
Dit was in "schoon" water en ik kon door blijven rijden.
Had ik moeten stoppen of vast komen te staan was het misschien niet gelukt.

Een lier , of beter nog 2 is een aanrader , al heb ik er nog nooit een gehad.
Hulp van een 2de wagen is vaak leuker.
Met een hi-jack kom je er ook , kost wel meer tijd.
Het is ook een uitdaging om NIET vast te komen zitten.
Sneeuwkettingen doen ook wonderen voor de grip.

Kijk gewoon wat je hebt, waar je mee het terrein in gaat en pas je daar op aan.
Ik rij met een standaard 109d ex-mill , geen snorkel, lier,xtreme bandenmaat , en kan er veel plezier mee beleven.
Kan natuurlijk niet de dingen doen die met een speciaal aangepaste wagen wel gaan en al is het nog zo verleidelijk als ik die mensen bezig zie , ergens houdt het op ook voor die mensen.

Groetjes Joost
Rogier 88 SIII

ok bedankt das nuttige info.

kun je die plug in het koppelingshuis rustig het weekend zittenlaten?

die snorkel leek mij goed voor de lucht inlaat, zodat er geen water in komen kan.

ik was niet van plan om extreem terrein te gaan rijden, maar een lier wil ik er nog wel op zetten.
ook voor bij scouting, daar ben je nog wel eens alleen in het bos met de auto.

mtvgr: rogier
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

als je en snorkel plaatst wel zorgen dat de verbindingen goed dicht zijn, anders heb je er nog niks aan.
Puffino

Bericht door Puffino »

Als je een plug plaatst waardoor de ruimte (van het koppelingshuis) afgesloten wordt, kun je op je vingers natellen dat de andere pakkingen en afdichtingen hiermee onder druk komen te staan als de motor warm wordt. Dat is iets dat je zo beperkt mogelijk wilt houden. Er is dus een zeker spanningsveld tussen "ja, dat kan" en "nee dat kan niet". Het wordt geadviseerd om alleen te gebruiken als nodig, dus, zo kort mogelijk.

In praktijk is dat strontvervelend, steeds wisselen. Heb ik in IJsland mogen ervaren, ik deed dat braaf voor elke rivierdoorwading. Man, dat was bloody irritating als je dat een keer of tien moet doen per dag, of zelfs vaker....

Oplossing: koop een banjobout die dezelfde maat heeft als die plug, met een bijpassende aftakking om 4mm (binnendiameter) slang op aan te sluiten. Dan kun je net als op assen en bakken een ontluchter maken. En is er dus geen drukopbouw maar WEL een afdichting.Uiteraard koperen ringetjes er bij en die slang dan? Dat is als beste bij de automaterialenzaak te halen, vrachtwagenremleiding. Is in die maat gewoon te krijgen, is namelijk HARDE slang, die niet dichtknijpt bij plotseling vacuum of in bochtjes, of bij plaatsen waar je het knelt met tie-raps. Die pluggen zijn overigens OOK te halen bij diezelfde automaterialenzaak, wel effe een schroefdraadmeter meenemen, vaak weten ze niet welk draad het is, en weten ze alleen voor welk type auto de een plug bedoeld is.

Ideaal, vind ik zelf.

Wel eens in de zoveel tijd (afhankelijk van de staat van je auto) controleren of er geen olie uit die tuut komt

.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Rogier 88 SIII

he dat is inderdaad ideaal, de ontluchting van de bak zit bovenop toch? zoon heel klein ghaatje van 1 mm

heb je daar dan schroefdraad in getapt?

snorkel weet in nog niet, eerst maar ens zo proberen denk ik.
alleen de ontluchtingen wil ik wel voor elkaar hebben, elke keer olie verversen is ook niks.

mtvgr: rogier
Oscar

Bericht door Oscar »

Rogier,

Bij een Defender kan je de pluggen volgens het boekje er in laten zitten bij veelvuldig modder en water "gebruik".
Dan wel 1 keer per maand eruit halen en alle drap eruit laten lopen, daarna weer terugplaatsen.
De voornaamste functie van de pluggen is dat er geen water en vooral modder in je vliegwiel huis en eventueel distributie komt.
Bij het vliegwiel krijg je dan n.l. het probleem dat de altijd aanwezig olie gaat "drijven" en op je koppelingsplaten komt, dan ga je dus met een slippende koppeling rijden met alle ellendige gevolgen van dien. In je distributie wil je in ieder geval geen water en vooral geen modder hebben...

Volgens mij is e.e.a. niet veel anders bij een Series, je hebt daar alleen maar meer olie in je vliegwiel huis e.o.

Dus voor het weekendje Furstenau gewoon er in proppen en voor vertrek naar huis er weer uit, s.v.p. niet op de camping..
Maar volgens mij moet je goed je best doen om zo diep te komen op het moment, 3 weken geleden was het er gort-droog en na een flinke nacht regen kon je vast komen te zitten zonder meer dan je bumper echt onder de modder te krijgen. Zorg er in ieder geval voor dat je assen ontluchtingsslangen hebben.

Veel plezier, wel foto's maken...

Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw

www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
paulus-109

puffino heeft een ontluchting/waadplug op het punt van de waadplug gemaakt.
bovenop de bak zit de officiele onluchter maar die is niet verbonden met het vliegwielhuis.
je kan deze twee van een slangetje met t stuk met elkaar vebinden en ze boven in de motorruimte uit laten komen.
een slang op de asontluchters is nog beter.

paul
Puffino

Bericht door Puffino »

Jij snapt het.

Met TStukjes heb ik overigens niks gedaan, ik heb in een 110 war normaal 4 ontluchters zitten (twee assen, versnellingsbak en tussenbak) dus nu twee extra ontluchters, voor distributie en vliegwielhuis. Had ik wel ooit gepost om te willen, en de hele spulleboel op elkaar aan te sluiten en flink naar boven te trekken (naar de snorkel bijv.) maar daar zitten ook nadelen aan, en de prioriteit is me niet hoog genoeg.

Inderdaad, ik bedoeld een banjo op de plek van de waadplug in het vliegwielhuis. Fot heb ik even niet bij de hand. Sorry.

Oscar, olie of drap in je vliegwielhuis HOORT DAAR NIET, is in principe ook niet aanwezig, als er zoveel is als jij beweert heb je echt een probleem ;-) En ja, je hebt gelijk, als er olie zou zijn IN dat huis, zou die gaan slippen als die olie er op zou komen. Maar dan heb je stevige lekkage hoor. (van de achterste krukaskeerring, zeer waarschijnlijk). Olie verbrandt namelijk vrij snel op die platen..... en ben je dan kwijt. Invloed van deeltjes als zand is vele malen erger.

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
paulus-109

sander,

dat t stukje bedoel ik enkel om de bakontluchting samen met de waadplug slang bij een series in een keer naar boven te brengen.
zo,n bajo blijft een nette oplossing.

paul
Rogier 88 SIII

waar zit de onluchting van de versnellingsbak? ik kan alleen te kleine gaatjes ontdekken van +/- 1 mm.
en 2 zeskant bouten (op een beetje vreemde plek) maar die zijn ergens andervoor denk ik.

als het die gaatjes zijn kun je daar wel moeilijk een slang op zetten, hoe pak je dit dan aan?

sorry voor de vele vragen, dit soort dingen staat ook niet in het boek.

mtvgr: Rogier

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/07/2010 22:12 door Rogier.
paulus-109

vierkant plaatje boven op de bak demonteren gaatje uitboren en er een banden ventiel in zetten zonder binnenwerk.
daar kan je een slangetje op zetten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/07/2010 08:44 door paulus-109.
Plaats reactie