Compressie V8 van 8.13 naar 9.35
-
Peter
Compressie V8 van 8.13 naar 9.35
Hoi,
Kan je in een V8 3.5 met een compressie verhouding van 8.13 andere zuigers steken zodat de compressie 9.35 wordt
of nog hoger 9.75. Wat zijn de voor of nadelen.
Ik weet dat het voor LPG en ook benzine gunstiger is, maar moet je dan verder ook nog iets veranderen aan je blok?
De ontstekings curve zal ook wel veranderen, want SD1 blokken hebben ook een hogere compressie. Maar waarom heeft Land Rover dan lage compressie blokken gemaakt?
Peter
Kan je in een V8 3.5 met een compressie verhouding van 8.13 andere zuigers steken zodat de compressie 9.35 wordt
of nog hoger 9.75. Wat zijn de voor of nadelen.
Ik weet dat het voor LPG en ook benzine gunstiger is, maar moet je dan verder ook nog iets veranderen aan je blok?
De ontstekings curve zal ook wel veranderen, want SD1 blokken hebben ook een hogere compressie. Maar waarom heeft Land Rover dan lage compressie blokken gemaakt?
Peter
-
sjeroens
Re: Compressie V8 van 8.13 naar 9.35
ik geloof dat je er een andere nokkenas in kan leggen, die van een 3.9. meer vermogen, hoger verbruik.
Voor de rest weet ik het ook niet. Ik neem aan dat je een laagcompressie blok hebt.
ik geloof dat laagcompressieblokken wat gunstiger lopen op benzine met een laag octaan gehalte. 89/ 91? ipv 95.
das dus gunstig in oorlogsgebieden waar benzine wel eens van kwaliteit verschilde.
j.
Voor de rest weet ik het ook niet. Ik neem aan dat je een laagcompressie blok hebt.
ik geloof dat laagcompressieblokken wat gunstiger lopen op benzine met een laag octaan gehalte. 89/ 91? ipv 95.
das dus gunstig in oorlogsgebieden waar benzine wel eens van kwaliteit verschilde.
j.
-
G-men (Gargamel)
Op zich hoef je verder niets aan te passen. lopen zal hij zeker, ook met de oude nokkenas.
Wel is het zo dat je meer wint als je ook de nokkenas vervangt, omdat dan de kleptiming geoptimaliseerd wordt.
Zowiezo win je wat vermogen, ook met de originele 3.5 nokkenas. En als je hetzelfde blijft rijden ben je dus wat zuiniger.
Mijn ervaring leert echter dat als je meer vermogen hebt.... je dat ook gaat gebruiken.
Bij een lagere compressieverhouding kun je met een goedkopere benzine toe. Bij 9.35 moet je officieel naar super loodvrij om pingelen te voorkomen.
Nu is 91 in de benelux niet meer te krijgen, in duitsland wel. En tank je hier dus al standaard euro 95; en daar doet een 9.35 in ons vlakke hollandje het ook wel op.
Idee is dat in de bushbush niet altijd super te koop is. In het lage compressieblok kun je dus alles gooien wat benzine heet.......
G
Wel is het zo dat je meer wint als je ook de nokkenas vervangt, omdat dan de kleptiming geoptimaliseerd wordt.
Zowiezo win je wat vermogen, ook met de originele 3.5 nokkenas. En als je hetzelfde blijft rijden ben je dus wat zuiniger.
Mijn ervaring leert echter dat als je meer vermogen hebt.... je dat ook gaat gebruiken.
Bij een lagere compressieverhouding kun je met een goedkopere benzine toe. Bij 9.35 moet je officieel naar super loodvrij om pingelen te voorkomen.
Nu is 91 in de benelux niet meer te krijgen, in duitsland wel. En tank je hier dus al standaard euro 95; en daar doet een 9.35 in ons vlakke hollandje het ook wel op.
Idee is dat in de bushbush niet altijd super te koop is. In het lage compressieblok kun je dus alles gooien wat benzine heet.......
G
-
Tom
En als je de compressieverhouding hoger wilt maken, kan je dus andere zuigers plaatsen, die zeg maar een iets kleiner ''kommetje'' hebben, (van de nieuwere v8 blokken, in de latere range rovers zaten ook 9.75:1 ) en als je dan nog verder wilt, zou je 4.6koppen kunnen plaatsen, of een stuk van de 3.5 koppen af laten halen bij een revisie bedrijf. Kijk maar eens op internet, erg veel mogelijkheden.
ergens op deze site Klik staan de verschillende blokken met verschillende compressieverhoudingen, en vermogens.
Succes,
Groet, Tom
ergens op deze site Klik staan de verschillende blokken met verschillende compressieverhoudingen, en vermogens.
Succes,
Groet, Tom
-
Bart74
De ouder rover P6sen hadden V8 motoren met 10.5:1 compressie..... misschien is dat ook een optie?
Bart
Bart
-
G-men (Gargamel)
Dan moet je ook alles drijfstangen gaan vervangen en ik denk nog wel wat meer zaken......
Bovendien wordt ie dan wel erg gevoelig voor pingelen denk ik.
G
Bovendien wordt ie dan wel erg gevoelig voor pingelen denk ik.
G
-
Bart van Dessel
Zoals Tom aangeeft zit het verschil puur en alleen in de zuigers, die iets minder kom hebben, met 9.35 kun je gewoon Euro95 tanken, de motor loopt over het hele toerenbereik beter en krachtiger. De lage compressie hebben ze inderdaad gedaan om alle soorten benzine te kunnen tanken, bij een Range Rover niet echt zinvol, zie je die in een oorlogsgebied rondrijden? Misschien om de Luitenant Kolonel er in rond te laten rijden, maar die krijgt de beste benzine.... Dus een fijne 3.5 krijg je door hoog compressie zuigers, een goede nokkenas van een 3.9i, goede duplex chain distributie en een goede ontsteking (electronisch).
gr, Bart
gr, Bart
-
sjeroens
Bart, voor zover als ik weet is de buick v8 motor uit Amerika gehaalt en aangepast bij de ontwikkeling van de 109fc /110fc/ 101fc. En daarna ook gebruikt in de range. En dan klopt de lage compressie weer wel.
Jeroen
Jeroen
-
Bart van Dessel
Dat zou 's heel goed kunnen Jeroen, in Amerika had het blok idd een veel hogere compressie.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Tom_RRC
Bart, wat is een duplex chain distributie?
Grt, Tom
Grt, Tom
-
Bart van Dessel
[www.v8engines.com]
RPi kan het beter uitleggen dan ik,
groetjes, Bart
RPi kan het beter uitleggen dan ik,
groetjes, Bart
-
Tom_RRC
Kijk weer een item op mijn lijstje voor mijn 3.9 rebuilt...