Bouten spruitstuk plaatsen/weglaten?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hermen Vlothuizen

Bouten spruitstuk plaatsen/weglaten?

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Voor mijn SIIa met een 2,25 liter benzinemotor heb ik een nieuw uitlaatspruitstuk gekocht, omdat een van de tapeinden waar de uitlaat aan vastzit diep in het gat was afgebroken. Bij het terugplaatsen van de combinatie van inlaat- en uitlaatspruitstuk slaag ik er niet in om de middelste twee bouten op de onderste rij te plaatsen. Het gaat dan om die twee exemplaren waar elk zo'n los "tapje" op hoort dat kennelijk zowel inlaat- als uitlaatspruitstuk vastzet. Het demonteren was nog wel te doen, maar ook na urenlang proberen heb ik geen idee hoe die twee te plaatsen omdat ik er zo slecht bijkan.

Eigenlijk houd ik helemaal niet van halfslachtige oplossingen, maar de eerder loszittende uitlaat staat aan het verkrijgen van een nieuwe APK in de weg. Ik vraag me daarom af hoe problematisch het is om die twee bouten tijdelijk weg te laten? Zouden er dan bijvoorbeeld uitlaatgassen weglekken en, zo ja, zou dat me mijn nieuwe pakking kosten?

Alle tips en adviezen over hoe die bouten toch nog te plaatsen, zijn ook meer dan welkom!

Hermen

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2010 20:29 door Hermen Vlothuizen.
WillemNoord

Re: Bouten spruitstuk plaatsen/weglaten?

Bericht door WillemNoord »

Als dit geen lekkage oplevert kun je hiermee door de apk keuring komen. Maar je moet dit wel oplossen want dit gaat niet lang goed (tenminste bij niet) Het is wel een handigheidje. Ik zou de boel weer los halen eerst die 2 bouten plaatsen en daarna de rest aandraaien. Kijk even in het archief hier is nl al eerder eens wat over gezegd. Want je moet de bouten met verschillende aandraai momenten bevestigen.
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

locktide geprobeerd op/bij je bouten??
en vloeibare pakking op het spruitstuk zelf?
bas88pickup

Bericht door bas88pickup »

Ik ken dat
Je kunt daar niet weg komen met 1/2" gereedschap, je hebt klein gereedschap nodig,1/4", en met een verlengstuk zonder ratel de bout er de eerste windingen in draaien, als ie gepakt heeft, met de ratel verder, vastzetten met de kleine momentsleutel.
Wat het geheel makkelijker zou maken is een verlengstuk met een bolletje aan het eind inplaats van een vierkant.(kan er even geen plaatje van vinden, maar je ziet ze ook aan inbussleutels, zodat je onder een hoek kunt werken)

Tis een gepiel, dat wel ja, mickey mouse vingertjes zijn bij dit werkje weer eens niet overbodig

Zeg, zitten daar geen draadtappen met moeren? Dan dopje opvullen met een ander moertje dat je even vastzet met schilderstape, en het goede moertje ook even iets vast zetten met tape, rest van de werkwijze hetzelfde.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/07/2010 22:55 door bas88pickup.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Die twee bouten moeten er zeker in, anders is het vrijwel zeker dat de pakking er in korte tijd tussenuit geblazen is.
Eerlijk gezegd ken ik het probleem niet dat de bouten moeilijk te monteren zijn, de voorste van de twee draai er er eerst met de rechter hand op en de achterste van de twee gaat het gemakkelijkste met de linkerhand. Daarna kun je er met een doppenset en momentsleutel zo bij om ze vast te draaien.

Dennis B
RoadRocket

Bericht door RoadRocket »

yep, dat probleem is bekend [landrover.startpagina.nl]

het hele assortiment met dopsleutels, doppen en verloopstukjes is uit de kast gekomen, een verdamper die daar in de buurt hangt maakt het er niet makkelijker op...

zonder die 2 bouten zal niet lang goed gaan ben ik bang...

r
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

klopt kun je op wachten. Maar als je niet te wilt doet kun je de keuring halen mits hij niet lekt. Let op als je de boel weer gaat monteren. Eerst dus die 2 bouten daarna de rest en kijk svp naar de aandraaimomenten.
Plaats reactie