naar italie toscane met een LW

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dehaaz

naar italie toscane met een LW

Bericht door Dehaaz »

Aankomend weekend is het plan om met en lightweight 2.25 diesel uit1982 een klein tripje te maken
1400 km naar castalignone del lago in italie. Ik ga de reis in mijn eentje afleggen. Vrijdag ochtend ga ik vertrekken. Vrijdag avond vertrekt mijn zus met vriendin naar dezelfde bestemming. Had ook met ze mee kunnen rijden maar ja waar is daar het avontuur van

Vorige week brak nog even een steekas bij de diff en gingen wel meer kleine dingentjes nog even mis. Je bent eigenlijk langer bezig met voorbereiden dan dat je daadwerkelijk vakantie hebt. Het is een 24volt moest nog omvormer in voor iphone lader en voor de koelbox. De militaire sigaretten stekker vervangen worden voor de tomtom. Je blijft lekker bezig.

Er zijn vast wel meer mensen die zoiets gedaan hebben. Nu ben ik benieuwd welke reserve onderdelen ik het beste mee kan nemen. Natuurlijk gaat tijdens de trip het onderdeel kapot wat je niet bij je hebt, maar met dat gegeven kan ik wel leven

Na speuren kwam ik eigenlijk alleen roadbooks van frankrijk en spanje tegen. iemand nog leuke routes in italie?

Alvast bedankt,

Dehaaz
laro

Re: naar italie toscane met een LW

Bericht door laro »

Succes met je rit,je zult het meeste last hebben van het lawaai en de hitte die doorstraalt door het schutbord !
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Wat laro zegt.

Ik neem zelf altijd een set gehoorbeschermers met radio mee voor de lange afstanden (is wel zo rustig en je kunt muziek luisteren). Voor de rest, afhankelijk van welke route je neemt, veel remmen op je motor in de bergen en neem een setje vloeistoffen (diverse olies, koelvloeistof, DOT3/4, etc) plus greedschap mee. Veel meer heb je volgens mij niet nodig.

gr Niels
WillemNoord

Bericht door WillemNoord »

Ben benieuwd hoe je dit gaat beleven. Was het zelf ook van plan maar dan wou ik de eerste 1500 km met de trein gaan. Het schijnt dat een trein retourtje zo rond de 1500 euro kost. Ook kun je geloof ik met de boor die kant op maar dit lijkt me ook prijzig.
Kortom ben benieuwd naar je ervaring.

Groet
WillemNoord
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Veel plezier met je rit, vele jaren terug ook naar Italie gereden met een vriend en mijn LW, naar Turijn en toen langs de kust naar barcelona. Was een prachtige vakantie van 5100 km.
Ik zou ook een rol ijzerdraad meenemen, heeft ons goed geholpen toen het gaskabeltje brak

Ik zou het zo weer doen.

[www.sirmartin.nl]

Groet,
Martin
die zijn onderweg

Bericht door die zijn onderweg »

huh, met de boor? ....vanuit Amsterdam-metro-tig-jarenplan dan? Scheelt wel luchtweerstand
grt Martijn
dehaaz

Bericht door dehaaz »

Dan denk ik dat ik er bijna helemaal klaar voor ben. Morgen nog de remmen laten checken en de laatste vloeistoffen kopen,

Dan met 80 achter een vrachtwagen gaan hangen

heerlijk ipodje op en de koelbox vullen
recurver

Bericht door recurver »

succes met de rit !
Carrie

Bericht door Carrie »

Het enige advies wat ik je kan geven is:

- Remmen op de motor in de bergen
- En je hand op de claxon houden voor het belachelijke verkeer daar

Verder wens ik je veel succes. Aantal jaren geleden eens naar Italië geweest, maar voor mij nooooooooit meer..... Evenal: veel plezier!

Carrie.
Tinus_110

Bericht door Tinus_110 »

Succes, mooi plan.

Kijk maar uit naar snoWhite, een witte 110 met zilvergrijze Dethleffs sleurhut erachter en oh ja, 2 kinderen op de achterbank en mijn vrouw naast me voorin.

wij vertrekken ook vrijdag naar Italie. We rijden via Koln, Frankfurt, Munchen en dan via Oostenrijk de bergen bij Italie in.

Safe landings!
Berry van D

Bericht door Berry van D »

Hoi,

Sla voor de zekerheid mijn telefoonnummer in je Iphone op +41786007850

Mocht je toch onderweg in Zwitserland of directe omgeving een probleem krijgen, kan ik onderdelen, hulp ed. voor je regelen.

Ik ben woon in het oosten van Zwitserland en heb veel contacten in het Zwitserse Land Rover wereldje alhier.

Alvast een goede reis!

Groeten Berry van D
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

naast de rol ijzerdraad die al genoemd is, zou ik een rol duct tape en grote elastieken meenemen. Landrover onderdelen kan je overal en route kopen, maar de LW is nooit gebruikt in de landen op je route, misschien handig om een aantal LW specifieke onderdelen mee te nemen.
tussen Firenze en Siena, in het Chiantigebied heb je nog veel onverharde wegen, is geen echte off road maar wel leuk
technisch gezien ligt Castiglione niet in toscane maar in Umbria, net een km of 10 de grens over, maar dat doet aan de lol natuurlijk niets af
ook als je hoog de apennijnen in gaat zal je mooie wegen vinden
iets wat bij mij nog op de agenda staat is de monte amiata, ligt niet ver van castiglione af in noord westelijke richting, zou je ook kunnen overwegen
ik ben een keer via st moritz en livigno/sondrio naar toscane gereden, heb toen een pas genomen naar brescia, ik meen naar de val camonica, erg hoog, gedeeltelijk onverhard, erg mooi.
ook toscane inrijden kan op verschillende manieren, bv via de passen die de apennijnen oversteken als de abetone pas (modena-pistoia) of de passen die achter de lunigiana (niet ver van la spezia) de garfagnana (ten noorden van lucca) in gaan
hoop dat je hier iets aan hebt

veel plezier,

john
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ikzelf had altijd een militaire waterpomp mee en een spanningsregelaar (die hele bak). De rest van het spul is meestal standaard SIII.

Vele plezier,
Martin
dehaaz

Bericht door dehaaz »

Bedankt voor alle tips. en bedankt berry voor je nummer.

Morgen ochtend 6 uur ga ik vertrekken. Heb helaas geen waterpomp en spanningsregelaar bij me. Wel een anwb lidmaatschap met vervangende auto:-)

tinus hoe laat vertrek jij? ik ga bij arnhem grens over, kom ook langs koln en frankfurt en ga bij Fussen de fermpas op oosterijk in en dan de brenner. lekker met 80 km achter een vrachtwagen hangen

zal wat fot's schieten
dehaaz

Bericht door dehaaz »

Na 31 uur onderweg te zijn geweest ben ik veilig aangekomen. Vrijwel alles is goed gegaan. De auto onderweg toch een paar keer goed rust gegeven.
Toch heb ik onderweg een probleempje opgelopen. De motor kan goed warm worden tijdens een berg rit omhoog. Daarna koelt de auto maar weer heel slecht af als ik berg af ga. De koelvloeistof is zwart van kleur. onderweg heb ik dit al een keer vervangen. Moet ik rekening houden met een lekke koppakking of heeft iemand een idee dat het wat anders kan zijn.

Nu in italie heb ik ook nog wat rond gereden maar de motor heeft niet echt hoeven te werken. de temperatuur loopt dan niet opvallend hoog op. Volgens mij doet hij het echt alleen als die moet werken en als het een lange rit omhoog is.

Als ik berg af ga met 80 km per uur en geef dan een klein beetje gas bij om snelheid te houden, dan heb ik een heel erg rokende motor. Heeft dit een verband?

Heeft iemand nog adresjes in italie in de buurt van toscane umbrie? ik zit in castiglione del lago. Kan ik daar wellicht de auto even laten controleren of kijken of die gemaakt kan worden. Heb onderweg toch vaak mijn hoofd naar de temperatuur meter moeten draaien

Verder is het hier top en door de boerenweggetjes te rijden met de landrover is heerlijk.
Berry van D

Bericht door Berry van D »

Hai,

als ik me niet vergis zit deze in jouw buurt:

Ambrosi SRL
Via Palmiro Togliatti 56/2
06073 Corciano
+39 075-6970533

Als ik nog een andere moet zoeken, geef je maar een gil.

Groeten aus der Schweiz, Berry van D
Schumi

Bericht door Schumi »

Wij zijn er ook niet geweest. Met het vliegtuig weliswaar, maar speelde daarna ook met de gedachte om zelf met de LW te gaan en vrouw plus kinderen op een Ryanairtoestel voor een habbekrats die kant op te laten vliegen.

Maar goed...enige tips die ik je kan geven zijn dat je je vooral goed moet wapenen tegen de hitte. Met de temperaturen hier loopt bij mij in iedergeval de hitte bij mijn 'gasgeefvoet' al flink op. Ik zou dan ook gewoon lichte wandelschoenen aan doen ipv bijvoorbeeld je Teva's. Dat scheelt echt een berg.

En je iPod op 10 idd. Lijkt me het beste.

Have fun!!!! Maar dat zal zeker gaan gebeuren.

Schumi
SAM LW uit 1981 met 2,5 N/a
Schumi

Bericht door Schumi »

Lekker...heb zoveel haast dat ik niet alles heb kunnen lezen. Zie nu gewoon dat je er al bent.

Geniet ze nog!

Schumi
Roelandrover

Bericht door Roelandrover »

dehaaz Schreef:
-------------------------------------------------------
> De koelvloeistof is zwart
> van kleur. onderweg heb ik dit al een keer
> vervangen. Moet ik rekening houden met een lekke
> koppakking of heeft iemand een idee dat het wat
> anders kan zijn.

De zwarte kleur kan geen kwaat, nu de motor hard moet werken komt er ook een hoop vuiligheid los, dat zich met het koelwater mengd.
Moest de koppakking lek zijn, dan zou er een witte brei in het koelwater zitten (en op de dop) = olie bij het water
>
> > Als ik berg af ga met 80 km per uur en geef dan
> een klein beetje gas bij om snelheid te houden,
> dan heb ik een heel erg rokende motor. Heeft dit
> een verband?

Welke kleur van rook is het?
Als het dikke witte rook is komt er koelwater bij de verbranding (mogelijk koppakking).
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

[landrover.startpagina.nl]
Dehaaz

Bericht door Dehaaz »

Rij ik richting het dorp zie ik in mijn ooghoek een landrover 88 santana bij een garage staan! even binnen kijken zijn ze een land rover LW aan het opknappen. Wel een fiat garage met oude 500tjes van 10.000 euro helemaal nieuw, maar liefhebbers. Met de anwb gesproken en ze gaan een diagnose stellen. Bij de garage verwachten ze dat alles los moet. Nieuwe ketting, nieuwe radiateur, nieuwe koppaking en kop-gevlakt. Echter denken ze dit ook omdat ik eerst zelf dacht dat het de koppakking was en dit ze ook had uitgelegd. Naar verwachting zou het 4 dagen werk zijn. een reparatie van 2000 euro. De anwb zou mij een vervangende auto voor hier geven en de auto zou gerepareerd moeten worden.

Zoals jullie al zeggen er zit geen olie smurrie in de radiateur en de olie is nog zwart. Dus verwacht nu ook niet dat het de kop is. Dan blijf ik nog zitten met het probleem dat die motor toch warm word. Waar kan dit dan nog meer vandaan komen? Radiateur niet goed, waterpomp niet goed?

Uit de dop op het kleppen deksel komt wel meer olie uit. Het blok is natter en de er zit wat olie op de motorkap aan de binnenkant. Heeft dit te maken met het berg af rijden?

Vanmiddag ga ik naar dat adres van berry om te kijken of ze me daar nog kunnen helpen.

Bedankt voor alle reacties en hulp!

met vriendelijke groet,

Dehaaz
Dehaaz

Bericht door Dehaaz »

Rij ik richting het dorp zie ik in mijn ooghoek een landrover 88 santana bij een garage staan! even binnen kijken zijn ze een land rover LW aan het opknappen. Wel een fiat garage met oude 500tjes van 10.000 euro helemaal nieuw, maar liefhebbers. Met de anwb gesproken en ze gaan een diagnose stellen. Bij de garage verwachten ze dat alles los moet. Nieuwe ketting, nieuwe radiateur, nieuwe koppaking en kop-gevlakt. Echter denken ze dit ook omdat ik eerst zelf dacht dat het de koppakking was en dit ze ook had uitgelegd. Naar verwachting zou het 4 dagen werk zijn. een reparatie van 2000 euro. De anwb zou mij een vervangende auto voor hier geven en de auto zou gerepareerd moeten worden.

Zoals jullie al zeggen er zit geen olie smurrie in de radiateur en de olie is nog zwart. Dus verwacht nu ook niet dat het de kop is. Dan blijf ik nog zitten met het probleem dat die motor toch warm word. Waar kan dit dan nog meer vandaan komen? Radiateur niet goed, waterpomp niet goed?

Uit de dop op het kleppen deksel komt wel meer olie uit. Het blok is natter en de er zit wat olie op de motorkap aan de binnenkant. Heeft dit te maken met het berg af rijden?

Vanmiddag ga ik naar dat adres van berry om te kijken of ze me daar nog kunnen helpen.

Bedankt voor alle reacties en hulp!

met vriendelijke groet,

Dehaaz
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ik zou niet meteen op hol slaan met de idee"en wat er allemaal wel mis zou kunnen zijn en of je gelijk al je kop moet lichten en 2000 moet gaan neertellen ...tja als je het kan betalen ... ik zeg doen. Die garage weet het wel ...haha.

Het is een oud beestje wat meestal niet zo veel rijdt en dan ineens ga je er grote ritten mee doen, de bergen in ... mijn LW lekte ook wat olie via verschillende plekken. Op een bepaald moment zelfs via de achter diff, daar bleken de bouten helemaal los van te zitten. Waarschijnlijk handvast gedraaid door de vorige eigenaar.
Ik zou het gewoon even aankijken. Geen gekke dingen laten doen door garages ... even het laten bezinken en redeneren wat het nu kan zijn.

Dingen uitsluiten. Als je waterpomp gaat dan gaat deze meestal veel herrie maken en lekken maar blijft volgens mij nog gewoon rondpompen. Misschien je thermostaat die blijft hangen of toch je radiator die deels dichtzit. Ikzelf had ook de ervaring dat de temp meter van de olie en het water wel wat oploopt van de LW maar nooit met een kokende motor gestaan. Ondanks de hitte in de bergen.

Als er olie aan de motorkap zit moet dat ergens vandaan zijn gekomen, dat zou ik eerst uitzoeken. Met mijn 109 heb ik dat ook gehad in de hitte in de bergen in Hongarijen, toen werd mijn olie pijlstok door carteroverdruk er uit geblazen en vloog de olie ook overal rond. Goed tegen het roesten ;-) Blokje in inmiddels vervangen en het nieuwe blok rijdt weer top ...

Ach en als je toch stil komt te staan dan wordt je auto naar Nederland gebracht door de ANWB en heb je vervangend vervoer. Ik ben al 8 jaar lid van de ANWB en heb ze nog nooit nodig gehad.

Suc6,
Martin
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Ik zou me niet te sappel maken.
Ik kom net terug nadat ik een aantalpittige bergjes heb genomen, met kampeertrailer en ook bij mij moest ie flink aan de slag. Dat zwarte water heeft volgens mij inderdaad met de bedrijfstemperatuur te maken.
Er komt van alles los tijdens het flink doorspoelen met heet water.

Ga geen €2000,- neertellen voor iets wat niet nodig blijkt.
Mocht e.e.a. toch onderweg kapot gaan.laat de LW repatrieeren en vraag een vervangende auto.
In nederland kun je altijd nog beslissen of je het blok laat reviseren. Voor dat geld kun je een hagelnieuw blok uit krat kopen. ( leg er dan meteen een 2.5 n/a in)

Sterkte! Paul
paulus-109

idd niet te druk maken.
als je heel aangekomen bent brengt hij je ook wel weer thuis.......................

paul
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik snap d'r helemaal niks van, met een oude LW naar Italië..........Heb wel respect voor je maar ik zou er niet aan moeten denken! Veel succes met je motor, ik hoop dat je veilig terugkomt.

Groetjes, Bart
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Laat je niet heel bang maken. 2000 euro is hoop geld. En in jouw verhaal lees ik niet dat je een lekke koppakking hebt. Je olie is goed en blijft op nivo. Er prut een beetje boven uit de motor. Dat kan ook een verstopt filtertje zijn en een lekke o-ring. (In die dop zit een soort gaasje dat filterd en o-ring die die dop dicht moet maken.) Als je topspeed rijdt spetterd daaronder de olie flink in de rondte.

Je koelvloeistof is zwart. Zoals gezegt kan dat vuil zijn. Heeft de wagen heel erg lang (bij vorige eigenaren) geen vers koelwater gehad. Alleen maar hele kleine ritjes gemaakt en veel stil gestaan. Dan is een ophoping en het aankoeken van vuil wel waarschijnlijk. En dat dat, na zo'n lange rit waarbij alles onder bedrijfstdruk en temperatuur komt, los komt niet heel raar. Het is zelfs mogelijk dat als je doortuft naar kaapstad en om de zoveel tijd de koelvloeistof vervangt het steeds beter gaat. Je radiator is namelijk waarschijnlijk ook helemaal dicht gekoekt waardoor de capaciteit drastisch is afgenomen.

Je motor loopt verder regelmatig, start goed, rookt alleen bij het starten en bergafwaarts dan. Nu dan zou ik ook niet aan de koppakking denken. Eerder klepgeleiders en klepseals. Mischien te hoge oliedruk door een door vuil vastzittend oliedruk regelventiel. Pomp mischien niet helemaal op tijd. Maar de kop zou ik niet aan denken.

Als je daar in Italie iets zou willen doen zou ik beginnen met het vervangen van de radiator. Vraag iemand in nederland om een radiator (met nieuwe slangen en klemmen) naar je op te sturen. Een middagje klussen op de camping daar, en je bent denk ik klaar. Of gewoon door rijden, heel rustig. Doe bijvoorbeeld een dag langer over de terug reis. Als de wagen te warm wordt even stil zetten en laten af koelen voor je verder gaat.

Ik kan hiervandaan natuurlijk niet zien hoe wagen echt rijd. Dus hang me er niet aan op als het wel fout gaat. Maar voor die 2000 euro heb je wel geen nieuwe motor zoals hierboven gesteld maar je bent wel een heel eind onderweg. Een leuke tweede handse heb je er wel voor.

Arnold.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Ik begrijp het wel Bart.

Je hebt luxe paarden die alleen over een glad gestreken renbaan kunnen lopen en paarden die door elke hindernis heen komen waar ze willen. En daar nog eens meer plezier aan beleven.

En natuurlijk komt hij veilig terug.

Arnold.
Bart van Dessel

Luxe paarden die alleen over een glad gestreken renbaan kunnen lopen. Ik geloof dat je 's een dagje met mij mee moet rijden.
GroteFoto-IAL6MPTN.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e2a213d53c60275fcaaa343e6ba97097', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-IAL6MPTN.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IAL6MPTN.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-IAL6MPTN.jpg', '', 12505652, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Gr, Bart

Groetjes, Bart
lhttp://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/auto-en-motor-monteurs-en-garages/266774-bart-s-autoservice.html?previousPage=lr
Foto-QSRTQRQC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3fc7a224ed16ef02ca3068764fa676c4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSRTQRQC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', '', 12505652, 600, 600, 'Loading image ...', false);
sjorsboomschors/aka/PP

Bericht door sjorsboomschors/aka/PP »

ik zou iig. een extra fan voor je radiator plaatsen voor weinig ( € 20,- oid) van een Alfa 75 of soortgelijk ( dubbele fans,schakelaar op dash plaatsen met zekering)
en als je temp. oplooppt fan inschakelen, werkte bij mij als een dolle op de route du soleil met een 27-jaar oude Volvo/42-jaar oude 404/ 31-jaar oude Guilia!!
en gooi er zsm. eentje voor m'n Kenlow in m'n 110/200TDi
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Had jij ook laatst niet zo'n luxe paard laten zwemmen.

Maar ik begrijp wat ex-fietser bedoeld. Een series heeft sfeer, na een half jaar Defender rijden heb ik er toch weer een Series LW bij gekocht als dagelijkse auto. Zou ik ook zo mee naar Italie rijden.

gr Niels
Bart van Dessel

Ik begrijp Arnold ook volkomen, maar ik ben zeker niet van het type gladde renbaan. Nee Arnold, ik ben nog niet op zo'n niveau dat ik een Disco 4 rij of een RRS Ik heb veel stropdassen maar die hangen in de kast waar ze ook blijven, heb ik vroeger genoeg om gehad.
Sfeer en charme heeft zo'n oude LR zeker maar om ermee naar Italië te gaan, daar ben ik niet de man voor en m'n gezin zou me wat aandoen. Ik rij wekelijks ca. 2000 km door de Benelux en zie nogal wat langs de kant van de weg staan, of dat nou charme is? Maar doe m'n petje af voor de avonturiers!!

Gr, Bart
Bart van Dessel

Je kunt ook iets simpels proberen: de thermostaat verwijderen, dan stroomt de koelvloeistof een stukkie lekkerder door zonder weerstand.

Gr, Bart
vossehoff

Bericht door vossehoff »

Ach. Mijn 130 heeft al vaker stil gestaan dan de LW, kan dus niet echt claimen dat die veel betrouwbaarder is (hooguit een "beetje" comfortabeler).

gr Niels
richard78

Bericht door richard78 »

Is het niet een slim idee om de koelvloeistof meteen te vervangen. EN meteen even de tuinslang op het koelsysteem te zetten om het even goed door te spoelen. Dan haal je de viezigheid eruit en zal de koelcapaciteit weer wat toenemen.

EN zolang je LW nog rijd zou ik hem niet overhandigen aan een garage in het buitenland. Er zijn genoeg verhalen over garages die gestrande vakantiegangers 'helpen'. En de LW strand echt neit zomaar en is gemakkelijk zelf te repareren. Mijn 109 heeft het direct na de aankoop al oliespuitend uit het peilstokgat, rokend, etc gewoon door engeland gereden.
De auto trekt goed, start goed en loopt goed, geeft geen extra zwarte of witte rook dus alles werkt nog. Inderdaad even kijken waar de olie vandaan komt en het peil goed in de gaten houden. Ook het peil van je koelvloeistof in de gaten houden. En als je het oliepeil ziet zakken door de lekkage kan je het altijd gewoon bijvullen. Voor 2000,- kan je een hoop olie kopen voor het bijvullen!

En geniet van je vakantie!!

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9c2b1db42981990372931d25acbeffcd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12506970, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Thimo

Bericht door Thimo »

Ik heb zeer goede ervaringen met het schoonmaken van het koelsysteem met cola ( coca cola ).
Laat het koelsysteem leeglopen goed spoelen met water en dan vullen met cola.
Laat dit een nacht staan, aftappen goed naspoelen met water en daarna vullen met koelvloeistof.
Als je koelvloeistof na een rit weer erg vuil is dan heb je toch intern een lekkage naar je koelsysteem.
Cola is veel minder aggressief dan een speciale cleaner en maakt toch goed schoon.

Mvg Thimo.
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ach joh ... peuleschil is het ... :-) En erg leuk om te doen.

Martin
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Dan zou ik wel een 24V fan nemen ... tenzij je heel hard wilt koelen
dehaaz

Bericht door dehaaz »

Dank jullie wel voor alle tips!!!!! Fijn even meerdere meningen te horen!

Na ook even naar het adres van berry te zijn geweest kreeg ik daar ook te horen dat het waarschijnlijk een kleinigheidje is. Het was een volvo dealer met een beetje landrover. De landrover monteur heeft het gecontroleerd en verwacht ook dat de radiateur vies en wellicht van binnen een beetje kapot is. Hij heeft alle lamellen goed schoongemaakt en voor een 10tje in de hand kon ik gewoon weer wegrijden. Thuis heb ik hem lekker een nacht met de cola laten staan en daarna alles nog eens goed door laten spoelen.

Gaat helemaal goed komen. Na het schoonmaak beurtje heb ik al weer heerlijk een berg over gereden waar geen weg liep
Dan weet je weer waarom je 1500 km met een lw naar italie gaat rijden.

Ik kwam trouwens uitgerust uit de auto na die kilometers. Ik had met iemand mee kunnen rijden hier naar toe maar het is toch heerlijk in je laro zo een stuk te rijden en dan de bergen in.

met vriendelijke groet en nog bedankt,

Dehaaz

PS, heb een heerlijke vakantie!!! sleutelen in je vakantie is ook ontspannend
paulus-109

mooi te horen, gewoon mee naar huis brengen en wellicht aankomende winter een nieuwe radiateur monteren.
lekker met verse slangen en klemmen en natuurlijk een nieuwe thermostaat er in.

nog veel vakantiegenot, paul
Bart van Dessel

Kwam er veel rommel uit de radiateur na de Cola-flush? Ik wil ook proberen een radiateur te spoelen. Succes met de terugtocht!! Ik zou toch serieus overwegen om de thermostaat te verwijderen.

Groetjes, Bart
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Goed om te lezen dat het allemaal wel goed komt.. Over het maken van lange ritten in een laro. Ik heb ook de ervaring dat het minder vermoeiend blijkt te zijn dan je op het eerste gezicht denkt. Het vermoeiendste is eigenlijk het lawaai. Maar de zithouding vind ik veel beter en prettiger dan in veel luxe auto's. Zelfs met de standaard stoeltjes er in. Je krijgt minder snel last pijn in de rug door het lange zitten heb ik het idee.

Arnold.
bareld

Bericht door bareld »

Schitterende actie.
Ik vind dat geweldig dat je helemaal met een oude Laro naar Italie rijdt.
Wanneer komen de foto's?
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ik zou wel oppassen om die cola truc uit te halen op je vakantiebestemming ... voor hetzelfde geld is je radiator ineens te ver schoon ... en dus lek. Dan sta je daar. Moet je opzoek naar iets wat een beetje past of iemand die goed kan solderen ;-) of een busje prut om het gat te dichten.
Nieuwe radiator zijn de kosten trouwens niet onder de 100 euro heb je een 4 core bij Paddock.

Groet,
Martin
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Tja ik ben ook wel benieuwd naar foto's

Hier heb je de mijne alvast van lang geleden ;-)

[www.sirmartin.nl]

[www.sirmartin.nl]

[www.sirmartin.nl]

Martin
Erik One-ten+LW

Bericht door Erik One-ten+LW »

Heb jij even in de penarie gezeten...
416FranceFLaPenarie27-06-2003s.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a24b0d852fc4017c015938882025d63b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.sirmartin.nl%2F416FranceFLaPenarie27-06-2003s.jpg', 'http://www.sirmartin.nl/416FranceFLaPenarie27-06-2003s.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.sirmartin.nl%2F416FranceFLaPenarie27-06-2003s.jpg', '', 12525199, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Mooi karretje verder!

Erik
Bart van Dessel

Prachtige foto's! Chapeau! Vooral van Gaudi, prachtig! Je krijgt gewoon zin om weer naar Barcelona te gaan, Ramblas is ook geweldig,

Gr, Bart
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Ja was maar heel even .... ik dacht ..snel wegwezen daar voor het misgaat.
sirmartin

Bericht door sirmartin »

Dank u ;-)
Erik One-ten+LW

Bericht door Erik One-ten+LW »

Kom je van de week nog eens een pint doen? Of een flesje wodka...

Voor je het weet ben ik weer weg.

Erik
Plaats reactie