hete versnellingsbak?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robert

hete versnellingsbak?

Bericht door Robert »

Beste Pirkkers,

De laatste maanden, heb ik wat last van de hitte, wie niet. De warmte bron is mijn versnellingsbak LT77. Ik dacht eerst dat er te weinig olie in zat, maar dat is niet het geval.
Nu las ik op de stie van de Uiver dat de Defender (90 in mijn geval) bij hogere buitentemperaturen de versnellingsbak zijn warmte niet goed kwijt kan. De warmte komt via de tunnel naar binnen. Handel van de handrem en de versnellingspook werden zelf warm (na rit van 2 uur).
Hebben hier meer mensen last van of is er iets meer aan de hand.

Gr Robert
Tom Vooges

Re: hete versnellingsbak?

Bericht door Tom Vooges »

Het kan ook de uitlaat zijn!
Christiaan 90 300TDI

Bericht door Christiaan 90 300TDI »

Hoi Robbert,

Ik rij zelf met een 90 300 TDI maar heb nergens last van, ook niet toen ik een paar weken terug naar Frankrijk ben geweest.

Christiaan
Roy Bruurs

Bericht door Roy Bruurs »

Christiaan 90 300TDI Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Robbert,
>
> Ik rij zelf met een 90 300 TDI maar heb nergens
> last van, ook niet toen ik een paar weken terug
> naar Frankrijk ben geweest.
>
> Christiaan

heeft een 300Tdi geen R380?
G-men (gargamel)

Bericht door G-men (gargamel) »

Tja...... Ik weet even niet hoe het bij de diesels zit, maar bij de V8 is het in elk geval een feature, geen bug.
Versnellingsbak wordt erg warm, mede door die twee uitlaatpijpen eromheen en het feit dat de warme lucht uit het motorcompartiment er maar op 1 plek uit kan, via de onderkant.
Vloer en uitlaten isoleren helpt wel iets, maar helemaal oplossen doe je het niet.

Ergo, Bij deze temperaturen heb je altijd warme voetjes........ maar 's winters zijn er maar weinig wagens die vloerverwarming hebben.... it's not a bug, but a feature !!!

Gerrit
linkemink

Bericht door linkemink »

Ik dacht dat ik hetzelfde had (2.5 TD en een LT 77 bak).
Olie gecheckt alles goed.
Blijkt het dat de uitlaat welke links langs de bak loopt de veroorzaker is.
Als je tijdens het rijden de warmte voelt stralen merk je dat de linkerzijde (vloer en bak waar de stoel op bevestigd is) erg warm wordt.
Nu niet zo lekker maar in de winter wel denk ik.
Toch ga ik met isolatie materiaal aan de onderzijde aan de gang om de warmte tegen te houden.
Robert

Bericht door Robert »

Uitlaat had ik zelf nog niet aan gedacht, is een hele goede optie. Denk dat dit de boosdoender is.
iid lekker in de winter, maar nu alle ramen open en doorwaaien maar.
Bedankt voor het meedenken.
Plaats reactie