109, stage one (V8), inbouw elektische fan, probleem lengte as w
-
Paul Rasch
109, stage one (V8), inbouw elektische fan, probleem lengte as w
De vraag betreft een 109 stage one, V8 met een waterpomp met een viscous ventilator, bouwjaar 1982.
Bij het ombouwen naar een elektrische fan (Kenlowe) loop ik tegen het volgende aan:
De as van de waterpomp is te lang er blijft te weinig ruimte tussen het uiteinde van deze as en de radiator om de elektrische ventilator in te bouwen. Afzagen of inkorten van de as is geen optie omdat daarmee de ventilatorriempoelie wordt vastgezet.
Volgens het onderdelenboek heb ik nu een waterpomp type RTC3660 met as/naaf 614908 en een poelie 614737.
Moet ik naar aan andere waterpomp met een andere poelie, resp.: RTC3661, naaf 610578 en poelie 602582?
De naaf staat niet (meer) in de catalogus van de bekende Engelse leveranciers en de poelie is op zijn minst gezegd kostbaar.
De elektrische ventilator aan de voorkant van de radiator monteren is geen optie (te weinig diepte).
Wie heeft hiermee ervaring en kan me op weg helpen?
Bij het ombouwen naar een elektrische fan (Kenlowe) loop ik tegen het volgende aan:
De as van de waterpomp is te lang er blijft te weinig ruimte tussen het uiteinde van deze as en de radiator om de elektrische ventilator in te bouwen. Afzagen of inkorten van de as is geen optie omdat daarmee de ventilatorriempoelie wordt vastgezet.
Volgens het onderdelenboek heb ik nu een waterpomp type RTC3660 met as/naaf 614908 en een poelie 614737.
Moet ik naar aan andere waterpomp met een andere poelie, resp.: RTC3661, naaf 610578 en poelie 602582?
De naaf staat niet (meer) in de catalogus van de bekende Engelse leveranciers en de poelie is op zijn minst gezegd kostbaar.
De elektrische ventilator aan de voorkant van de radiator monteren is geen optie (te weinig diepte).
Wie heeft hiermee ervaring en kan me op weg helpen?
-
Andrew Colville
Re: 109, stage one (V8), inbouw elektische fan, probleem lengte
Waarom een elektrische?? Ik heb in de loop der jaren diverse set-ups gehad op mijn V8 maar de visco vin is niet te verbeteren qua koeling, en om te zeggen dat een V8 nooit warm loopt!!!
Landrover Heeft niet voor niets de visco vin gebruikt op al haar V8 en Tdi motoren.
Als je perse de kenlow wilt monteren dan kun je het beste de latere EFI 3.5 & 3.9 pomp monteren, deze past direct en is een stuk korter, leg het gedemonteerd spul maar op de schap voor als je terug wilt naar de betrouwbare visco vin.
Gr Andrew
Landrover Heeft niet voor niets de visco vin gebruikt op al haar V8 en Tdi motoren.
Als je perse de kenlow wilt monteren dan kun je het beste de latere EFI 3.5 & 3.9 pomp monteren, deze past direct en is een stuk korter, leg het gedemonteerd spul maar op de schap voor als je terug wilt naar de betrouwbare visco vin.
Gr Andrew
-
Art van Blondie
Re: 109, stage one (V8), inbouw elektische fan, probleem lengte
Ik heb de fan naast de uistekende waterpomp as gemonteerd, dat gaat net.
Groet, Art
Groet, Art
-
Paul Rasch
Re: 109, stage one (V8), inbouw elektische fan, probleem lengte
Beste Andrew en Art,
Ik neem jullie opmerkingen ter harte. De reden om een elektrische ventilator te willen monteren is omdat de gewone veel lawaai maakt en de V8 bij rustig rijden zo mooi loopt en de koeling van de fan niet nodig heeft.
Het heeft echter zo veel voeten in de aarde om de 17" die ik heb liggen te monteren dat ik het (voorlopig) hou op de originele constructie.
Bij mijn Serie I, 80" 1950 was het een straight fit om de ventilator te vervangen door een 14" elektrisch exemplaar.
Een bijkomend argument voor die conversie is dat de waterpompen voor de 1,6 en 2,0 liter motoren nauwelijks verkrijgbaar zijn en deze vooral sneuvelen door onbalans van de ventilator en natuurlijk een te hoge snaarspanning. Dat laatste heb ik in de hand, het eerste niet.
Dank voor jullie opmerkingen en suggesties.
Groeten Paul Rasch
Ik neem jullie opmerkingen ter harte. De reden om een elektrische ventilator te willen monteren is omdat de gewone veel lawaai maakt en de V8 bij rustig rijden zo mooi loopt en de koeling van de fan niet nodig heeft.
Het heeft echter zo veel voeten in de aarde om de 17" die ik heb liggen te monteren dat ik het (voorlopig) hou op de originele constructie.
Bij mijn Serie I, 80" 1950 was het een straight fit om de ventilator te vervangen door een 14" elektrisch exemplaar.
Een bijkomend argument voor die conversie is dat de waterpompen voor de 1,6 en 2,0 liter motoren nauwelijks verkrijgbaar zijn en deze vooral sneuvelen door onbalans van de ventilator en natuurlijk een te hoge snaarspanning. Dat laatste heb ik in de hand, het eerste niet.
Dank voor jullie opmerkingen en suggesties.
Groeten Paul Rasch
-
Wim Janssen
Re: 109, stage one (V8), inbouw elektische fan, probleem lengte
Paul,
Ik heb pas een dubbele fan van een Ford Scorpio gemonteerd. Past alsof het gemaakt is voor de V8. De uitstekende as van de waterpomp valt dan tussen de 2, 30 cm grote, diagonaal geplaatste fan's.
Ik ben het trouwens niet helemaal eens met Andrew dat de viscofan de beste oplossing is. Ik heb 3 keer met een zeer verhitte V8 gestaan en in al die keren kon de visco fan dit niet oplossen, simpelweg omdat ik niet genoeg motortoeren kon maken. Daarbij twijfel ik of de viscofan überhaupt gekoppeld was.
Een elektrische daarentegen, doet het onder deze omstandigheden altijd en zeker als je er 2 hebt. Ik ben pas weer met een volle trailer naar Engeland geweest en nergens een centje pijn.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Ik heb pas een dubbele fan van een Ford Scorpio gemonteerd. Past alsof het gemaakt is voor de V8. De uitstekende as van de waterpomp valt dan tussen de 2, 30 cm grote, diagonaal geplaatste fan's.
Ik ben het trouwens niet helemaal eens met Andrew dat de viscofan de beste oplossing is. Ik heb 3 keer met een zeer verhitte V8 gestaan en in al die keren kon de visco fan dit niet oplossen, simpelweg omdat ik niet genoeg motortoeren kon maken. Daarbij twijfel ik of de viscofan überhaupt gekoppeld was.
Een elektrische daarentegen, doet het onder deze omstandigheden altijd en zeker als je er 2 hebt. Ik ben pas weer met een volle trailer naar Engeland geweest en nergens een centje pijn.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Andrew Colville
Re: 109, stage one (V8), inbouw elektische fan, probleem lengte
Blijft je huidige visco vin niet hangen , na een koude start is deze hoor baar maar na een aantal seconden moet het geluid afnemen de visco vin draait dan mee maar niet volop.
bij koude motor moet de vin met de pink te verplaatsen zijn stroef maar niet moeizaam. als de motor Goed warm is gaat deze zeer stroef rond dan heb je behoorlijk kracht nodig maar hij moet draaien.
( let wel beide gevallen motor UIT!!! het doet anders zo'n pijn....... )
voor de series One even bellen met dunsfold UK recent hebben we nog een nieuwe bij hen gekocht. ook kun je zoeken bij onze onderburen er zijn nog steeds stapeltjes met minerva onderdelen.
Groetjes Andrew
bij koude motor moet de vin met de pink te verplaatsen zijn stroef maar niet moeizaam. als de motor Goed warm is gaat deze zeer stroef rond dan heb je behoorlijk kracht nodig maar hij moet draaien.
( let wel beide gevallen motor UIT!!! het doet anders zo'n pijn....... )
voor de series One even bellen met dunsfold UK recent hebben we nog een nieuwe bij hen gekocht. ook kun je zoeken bij onze onderburen er zijn nog steeds stapeltjes met minerva onderdelen.
Groetjes Andrew