Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Roelandrover

Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Roelandrover »

Beste laro-liefhebbers,

Ik ben Roeland (uit Belgie) en ben begonnen aan de restauratie van een series 3 109 ex-KL (diesel).
Deze is door de vorige eigenaar al voorzien van een civiele achterbalk, waardoor ik hem ga restaureren als civiel voertuig.
(Ik heb nog een series 3 88" van het Belgisch leger).

Een manual heb ik nog niet gevonden, dus die kan ik nog niet raadplegen.

Nu was mijn vraag waarvoor die electrische installatie dient, die achterop het rugpaneel gevezen is...
IMG_3525.jpg --> mod_embed_images_loadimage('651539181980a15b3f6a0d33f0dc035c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2FIMG_3525.jpg', 'http://i232.photobucket.com/albums/ee174/62VGD/Landrover/IMG_3525.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2FIMG_3525.jpg', '', 12486918, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Mag ik dit zomaar verweideren, of heeft dit een vitale functie (is verbonden met dikke kabels die naar een electriciteitskastje gaan achter de voorgrill).
Ergens aan die kabel is ook een dikke zekering gemaakt.
IMG_3526.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d2f5fe6eec42d057786715dabdd84e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2FIMG_3526.jpg', 'http://i232.photobucket.com/albums/ee174/62VGD/Landrover/IMG_3526.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2FIMG_3526.jpg', '', 12486918, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het is dus de witte, dewelke gistere ingekleurd werdt door de ondergaande zon ;-)
_MG_3524.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3d363513bbafdd48fb7708e687665c43', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2F_MG_3524.jpg', 'http://i232.photobucket.com/albums/ee174/62VGD/Landrover/_MG_3524.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi232.photobucket.com%2Falbums%2Fee174%2F62VGD%2FLandrover%2F_MG_3524.jpg', '', 12486918, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Exfietser »

Dit is voor een extra set accu's en een militaire radio installatie. Het kastje achter de grille is je spanningsregelaar. Waarschijnlijk zit er ook achter je grille een scheidingsdiode. Voor een goede werking van de wagen zijn diode en de bedrading achterin de wagen niet noodzakelijk.

Alle schema's en manuals kun je downloaden op de site van solide bolide. Solide bolide

De manuals van de 109 ambulance zijn bijna hetzelfde als die voor de gewone 109. Er zitten electrisch alleen wat extra circuits voor het ambu gedeelte, sirene enz. bij.



Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2010 12:34 door Exfietser.
Exfietser

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Exfietser »

Nog een paar plaatjes:

Foto-QBACLLOG.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d4a517ebe4fe03f1e7404df571d6263', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QBACLLOG.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBACLLOG.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QBACLLOG.jpg', '', 12487112, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto-8CGMDHBG.jpg --> mod_embed_images_loadimage('4c1f7660d658211f6311729040939351', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8CGMDHBG.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8CGMDHBG.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8CGMDHBG.jpg', '', 12487112, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit zijn plaatjes van de scheidingsdiode. Op A zit een bruine draad die naar de spanningsregelaar gaat. Op de B aansluiting zit een draad die naar het + knooppunt linksonder in de motorruimte onder het stuurhuis zit. Deze draad is om de startaccu's te laden. Op de andere B aansluiting zit de draad die naar de installatie in je laadbak zit gaat.

Je kunt zowel de diode voorin als alles in de laadbak weghalen. De draad die van het knooppunt komt (Die dus eerst op de a aansluiting van de diode zat) moet dan rechtstreeks op de aansluiting van de spanningsregelaar gemonteerd worden.

Binnenkant spanningsregelaar:

Foto-A6NM3GWS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a0da0179ad85ee8331491fd7f6660f93', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-A6NM3GWS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6NM3GWS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-A6NM3GWS.jpg', '', 12487112, 600, 600, 'Loading image ...', false);

In de spanningsregelaar zit een schuifsteker die je op drie plaatsen kunt steken. Hi, Med en low. Als jij de diode weghaalt moet die steker op mid staan. Op de foto staat de steker op high.

Het gebeurt wel eens dat omdat de wagen niet als radio wagen in gebruik is geweest de diode door kortsluitplaatjes is overbrugt en zo buiten gebruik is gesteld. Er is dan een doorverbinding gemaakt tussen A en B1 en A en B2 met twee metalen plaatjes. In dit geval moet de schuifsteker ook op med staan.
Ze zetten de diodes ook wel eens parallel door B1 en B2 te verbinden. In dit geval moet de schuifsteker op High staan

Het is op zich best een mooi systeem en degelijk ook. Als jij de wagen straks wilt gebruiken om mee op vakantie te gaan en er over denkt op een tweede accu voor een koelkast o.i. mee te nemen zou ik dit systeem mooi laten zitten. Ik zou alleen de bedrading achterin veranderen in een mooi kastje met aansluitingen voor koelkasten enzo. En een tweede accu in het gereedschapkastje plaatsen. Je zou die tweede accu ook 12 volt kunnen maken door aan die bedrading achterin een 24 naar 12 volt omvormer/lader te hangen. Dan kun je de autoradio, 12 volt trekhaak aansluiting, en dan een 12 volt koelkast ook hieruit voeden.
Je hebt dan een volledig van het 24 volt startcircuit gescheiden 12 volt systeem gemaakt.

Arnold.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2010 12:30 door Exfietser.
Roelandrover

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Roelandrover »

Enorm bedankt voor de heel snelle en duidelijke uitleg!
Zo'n gedetaileerde uitleg was boven m'n verwachtingen!
Ik denk dat ik dan iderdaad dat systeem ga laten steken, en het wat mooier wegwerken.

Groeten,
Roeland
Exfietser

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Exfietser »

Ik vind het mooi dat jij je afvraagt waar iets voor dient voordat je het er uit sloopt. Je zult merken dat op een landrover niet veel zit in vergelijking met andere auto's. Maar de dingen die er opzitten zijn er wel met een bepaalde reden opgezet en vaak goed doordacht ook.

Een leuk voorbeeld zijn bijvoorbeeld de banden en wielen van de wagen. Op een bepaald moment kwamen er bij landrover klachten binnen betreffende het kantelen in (te) snel genomen bochten.
Bij landrover begrepen ze die klachten niet omdat er bij de ontwikkeling en de praktische testen niets van dit probleem naar voren was gekomen.
Na enig onderzoek kwam de oorzaak naar voren. Het bleek dat er voor de looks van de auto bij de dealers en importeurs hele brede banden met lichtmetalen velgen onder werden gezet. Door de toegenomen grip bij droog weer schuift de wagen in een snelle bocht niet meer over het asphalt, maar valt om. Als je wagen alleen wat schuift kun je als bestuurder nog corrigeren. Maar als de wagen ineens omkiept doe je er niets meer aan. Bij slecht weer bleken die banden weer andere ook heel vervelende eigenschappen te hebben. De standaard band waarmee de landrover af fabriek wordt gelevert is in de meeste gevallen ook de beste en veiligste keuze. Alleen bij een andere soort ondergrond als rul zand, sneeuw, modder e.d. raad landrover een andere en mischien bredere band aan.

Het zijn vaak heel simpele dingen waar je als leek niet bij stil staat. Maar de ervaren ingenieurs van een autofabrikant weten die dingen wel. Ik ga er zelf altijd vanuit dat ik als amateur nooit aan de ervaring en jarenlang opgebouwde kennis van team van de fabrikant kan tippen.

Arnold.
Jan de Wever

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Jan de Wever »

hoi exfietser,

Je zij, een tweede accu aan te sluiten voor een 12 volt circuit, moet je dan niet een enorme omvormer hebben voor de 12 volt accu op te laden.
Zelf heb ik een 2.5TD in een ex-kl 109 gelegt, maar die zijn alleen maar 12 volt (gloeibougies, diesel stop relais).
Nu heb ik die gewoon op de 12 volt accu aangesloten (maar die gaat natuurlijk sneller kapot, omdat van die accu veel meer gevraagt wordt dan van de andere.
Het zou handiger zijn als een aparte accu opgeladen zou worden voor al die dingen.

Groeten Jan
Exfietser

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Exfietser »

QuoteJan de Wever Je zei, een tweede accu aan te sluiten voor een 12 volt circuit, moet je dan niet een enorme omvormer hebben voor de 12 volt accu op te laden.
Waarom denk jij dat het een enorme omvormer moet zijn?

QuoteIk had het volgende gezegt: Je zou die tweede accu ook 12 volt kunnen maken door aan die bedrading achterin de wagen een 24 naar 12 volt omvormer/lader te hangen. Dan kun je de autoradio, 12 volt trekhaak aansluiting, en dan een 12 volt koelkast ook hieruit voeden.
Je moet dus een omvormer/lader hebben. Die zijn wat duurder als een gewone omvormer. De stroom die dat ding moet kunnen leveren is gelijk aan de som van de stromen die de gebruikers nodig hebben en de laadstroom van de 12 volt accu.
Als je even rekend met wat geschatte waarden:

Gewone autoradio 10 ampere
Electrolux absorbtie koelkast. 8 ampere
Standaard 27mc bakkie 5 ampere
TomTom navigatieding 2 ampere
Laadstroom acccu 5 ampere

Totaal generaal 30 ampere

In dit geval zou je dus een met een omvormer van 30 ampere toe kunnen.De waarden zijn zeer ruim genomen en praktisch red je het waarschijnlijk ook makkelijk met een omvormer/lader van 20 ampere denk ik. De laadstroom heb je alleen zolang als de accu leeg is en dus opgeladen wordt. Als de accu is opgeladen wordt die stroom dus nul. De radio gebruikt eerder 5 of minder ampere dan 10. Tenzij je een hele grote radio hebt die je dan ook nog eens keihard hebt staan. En een bakkie trekt eerder twee of minder ampere en dan moet je nog zenden ook. Tijdens het ontvangen is het veel minder als 1 ampere.

De stroom door de gloeipluggen (30 a 40 ampere) loopt er alleen maar gedurende het starten en daarvoor. Tijdens het starten doet de dynamo niets en omdat de omvormer dus niets uit de dynamo krijgt doet die dus ook niets. De voorgloeistroom loopt dus nooit door de dynamo en omvormer maar wordt volledig door accu's geleverd. Pas als de auto is gestart en de dynamo en de omvormer draaien wordt de stroom die uit de accu's is gehaalt om te straten en voorgloeien weer aangevult. Dan loopt er dus even een laadstroom tot de accu vol is. Dan wordt de laadsroom nul.

Ik denk overigens dat je beter gewoon een 24 volt gloeisysteem kunt plaatsen. Dat werkt beter als het koud is en je hebt alle voor de motor belangrijke electrische systemen gescheiden van de rest van de wagen. De manier waarop je nu je 12 volt probleem hebt opgelost door de 12 volt midden van de accu's af te halen zal de levensduur van je accu's aanzienlijk beperken.

Arnold.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2010 01:44 door Exfietser.
Dennis101

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Dennis101 »

Inderdaad Arnold,

Voor een 2.5 D bestaan er gewoon 24 volt gloeipluggen en dat is veel gemakkelijker.
De stop solenoide van de brandstofpomp zou je dan via een voorschakelweerstand kunnen aansluiten en dan heb je zelfs helemaal geen extra 12 volt systeem nodig.

Als je diverse 12 volt accessoires wil gebruiken, dan is zo'n extra 12 volt systeem natuurlijk wel handig. De belangrijke zaken zoals de gloeipluggen en de stop solenoide zou ik bij voorkeur niet via het 12 volt systeem voeden om e.e.a. zo betrouwbaar mogelijk te maken/houden.

Dennis B
Bram109

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Bram109 »

Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------

> De stop solenoide van de brandstofpomp zou je dan
> via een voorschakelweerstand kunnen aansluiten en
> dan heb je zelfs helemaal geen extra 12 volt
> systeem nodig.

En zelfs de stopsolenoide kan je in 24V krijgen.

Bram.
Dennis101

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Dennis101 »

Nog beter.

Dennis B
Erik One-ten+LW

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Erik One-ten+LW »

Bram, toevallig ook de tip waar?
Zou mooie oplossing zijn voor de 2.5 die ik in de LW wil gaan zetten.

Erik
Exfietser

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Exfietser »

Ik denk dat autorega ze wel heeft. De andere leveranciers ook wel denk ik trouwens.

Arnold.
Bram109

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Bram109 »

Jaar of wat terug gewoon besteld bij een brandstofpompen revisie bedrijf.
Ik denk dat als je de 12V versie meeneemt en verteld dat je deze in 24V zoekt het moet lukken.

En als je hem in een series gaat zetten, achterop je contactslot zit een contactje waar geen draadje op zit. Hier blijft echter wel spanning op staan als je hem op contact zet en ook als je hem in de startstand houdt.
Even met een spanningzoekertje meten daar sluit je het draadje op aan. Hoef je niet met knopjes enzo te gaan prutsen. Motor gaat netjes uit als je het contact uitzet.

Bram.
Exfietser

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Exfietser »

Bram zet je telefoon eens aan.

Arnold.
Erik One-ten+LW

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Erik One-ten+LW »

Bedankt Bram, vooral tip van contactslot. Dat is netjes ja.

Erik
Bram109

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Bram109 »

Graag gedaan.

En via google kom ik op dit nummer uit voor een 24V versie van de fuel cut off.

LUCAS/CAV 7180 049A

Bram.
Erik One-ten+LW

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Erik One-ten+LW »

Opgeslagen, thanx.

Erik
Henk Bossinade

Re: Restauratie 109 ex-KL "waar dient dit voor?"

Bericht door Henk Bossinade »

En anders levert Kemper en van Twist Dordtrecht ze .Op diverse Perkins motoren zitten ze namelijk ook . Vr gr Henk B.
Plaats reactie