Electrische fan (kenlowe) op 300tdi: voor of achter radiateur pl

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bas Wit

Electrische fan (kenlowe) op 300tdi: voor of achter radiateur pl

Bericht door Bas Wit »

Allen,

Voor de zekerheid en de lange (warme) vakanties heb ik toch een Kenlowe fan gekocht voor op mijn 300tdi (in mijn 110). Nu kan ik deze voor of achter de radiateur plaatsen en ik weet niet wat de voor of nadelen zijn van plaatsing.

Hebben jullie ervaring hiermee? En wat raden jullie aan?
En welke draad zou ik moeten pakken na het stuurslot (het is een omgebouwde benzine 110) om de fan stroom te geven na het starten.

Bedankt!

groeten Bas

[landrover109.blogspot.com]
Anton (Rumble)

Re: Electrische fan (kenlowe) op 300tdi: voor of achter radiateu

Bericht door Anton (Rumble) »

hoi bas,
plaatsing van de electro fan voor of achter de radiator is afhankelijk van draairichting van de fan en bevestiging mogelijk heden. mijn inziens is achter de radiator altijd beter dan daarvoor. de radiator hangt dan altijd in de wind ipv achter een fan.
electrische aansluiting zou ik om het contactslot heen doen. zo blijft de mogelijkheid om te blijven koelen als je contact afgedaan heb. (wel zekeren natuurlijk).

Groeten Anton
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

dat ligt er aan welke fan je gekocht hebt, een blower of een sucker.
blower blaast door de radiateur heen en een sucker zuigt............dus de eerst voor en de andere er achter hangen.
anders om aansluiten heeft geen zin omdat het fanblad dan niet goed is tov de draairichting.

paul
Bas Wit

Bericht door Bas Wit »

Mooie van de Kenlow is dat je hem zowel voor als achter kan plaatsen, hij is plat aan beide kanten kan dus zuigen of blazen.
Maar de tip van anton vind ik wel een goede om de radiateur altijd in de wind te hebben. Er zit een dubbele draad aan dus ik kan hem standaard via het contact laten lopen en met een bypass via een schakelaar aanzetten als de motor uit is (tenminste dan meot ik nog wel even wat vogelen.)

Grt Bas
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

hoe oud is die fan? kenlowe verkoopt op dit moment alleen de specifieke blowers of suckers.
of zijn de montagebeugels omkeerbaar?
persoonlijk zou ik hem met de originele thermoschakelaar monteren welke je een manuale bediening kan geven

paul
Ruud Lemmens

Bericht door Ruud Lemmens »

Thermo schakelaars heb ik los gekocht bij een engelse firma genaamd X-eng
Werkt bij mij tot op heden zeer goed en je plaatst hem gewoon tussen je koelslangen en niet met een draadje tussen een opening, zoals bij sommige andere merken.

Heb geen aandelen in dit bedrijf trouwens...

Groeten, Ruud
G-men

Bericht door G-men »

Kenlowe heeft sinds een paar manden een serie ventilatoren met een "turbo-modus"
Deze zijn twee toerig en zijn vlak aan beide zijden. Omkeerbaar dus ook qua montage.

Hierbij wordt een electronische (!) thermostaat geleverd waarvan je de temperatuur kunt instellen, die de ventilator inschakeld en indien nodig op de hoge toerenstand zet. Zitten twee relais op voor 2 fans met hoog laag schakeling..
De voeler wordt in de radiateur gecshoven, zo dicht mogelijk bij de warmwaterslang.
Het geknoei met die oude koelkastthermostaat en de voeler onder de radiateurslang is dus eindelijk opgelost.

Werkt prima. Schakelt nu in by 92 graden (lage toeren) 97 graden (hoge toeren) en weer uit by 87 graden.
De 14" versie koelt in mijn geval een 4.6V8. Voor een diesel zou dat dus ook genoeg moeten zijn lijkt me.

Gerrit

paulus-109 Schreef:
-------------------------------------------------------
> hoe oud is die fan? kenlowe verkoopt op dit moment
> alleen de specifieke blowers of suckers.
> of zijn de montagebeugels omkeerbaar?
> persoonlijk zou ik hem met de originele
> thermoschakelaar monteren welke je een manuale
> bediening kan geven
>
> paul
Bas Wit

Bericht door Bas Wit »

ja die heb ik ook, is een mooi ding. Ik ga hem zometeen monteren. Ik plaats hem achter de radiateur. Moet nog even kijken hoe het gaat met het instellen van de temp (hoe heb jij die gemeten Gerrit?)
Ik vond die thermostaat wel erg gaaf, gewoon in de radiateur montern (tussen de koelribben) en geen gezeik meer met zo'n sensor ergens in het koelwater proppen.
Die X-eng oplossing is wel erg mooi, misschien dat ik zoiets nog een keer maak op de 90 van mijn pa omdat daar geen juiste temp meter op zit voor de weergave op het dashboard.

Bedankt!

grt Bas
G-men

Bericht door G-men »

Temperaturen zijn gemeten met een infrarood thermometer op het thermostaathuis. (zit bij de V8 bovenop het blok)

Gerrit
offroadanimal

Bericht door offroadanimal »

Hoi Bas,

Welk type (modelnr) fan heb je voor in je auto.

Groet, Sjoerd
Plaats reactie