aardlitze 109 ex. mil. 24v 1979 benz.uitv.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
TRonald

aardlitze 109 ex. mil. 24v 1979 benz.uitv.

Bericht door TRonald »

Suggesties?

Als ik ga starten den heb ik af en toe een kleine vonk onder bij de handrem? nu heb ik de bedrading in de buurt van mijn accu enz nagekeken en ontdekt dat de sensor draad van de vlotter van mijn rechterbenzine tank een breuk had.
Tevens heb ik nooit gezien dat er een aardlitze los zat vanaf het chassis bij mijn linkertank. nu is het misschien een dome vraag? maar waar moet ik deze naar toe brengen naar een bout op mijn versnellingsbak of verder op het chassis? wie heeft een idee.

En is het belangrijk dat ik de vlotterkabel van mijn rechtertank weer aansluit of maakt dat niet uit (deze tank gebruik ik nooit)

groet Ronald
Dennis101

Re: aardlitze 109 ex. mil. 24v 1979 benz.uitv.

Bericht door Dennis101 »

De litze hoort aangesloten te worden onder de onderste moer waarmee de startmotor op het vliegwielhuis bevestigd is.
Deze litze verzorgd de massa voor de startmotor en de rest van het motorblok.
Dit verklaart ook de vonken die je ziet tijdens het starten, want nu loopt de massa aansluiting via diverse kabels en stangen.

Als je de rechtertank toch nooit gebruikt is het niet nodig om de vlotter aan te sluiten, zolang de draad naar de vlotter geïsoleerd blijft t.o.v. massa.

Dennis B
Exfietser

Re: aardlitze 109 ex. mil. 24v 1979 benz.uitv.

Bericht door Exfietser »

Bij mijn 24 volt diesel hoort er een dikke aardlitze tussen het chassis en het motorblok te zitten. Ik denk dat dat ook moet bij de benzine uitvoering. Bij mij zit hij aan een bout van de carterpan en aan een bout op het chassis. De weg die de startstroom moet nemen is dan het kortste en de stroom loopt niet door z.g. edele delen.

Je moet je de weg voorstellen die de stroom neemt. Vanaf de plus van de accu via een kabel en een startrelais naar de startmotor.
Daarna (van het huis) van de startmotor naar je motorblok. Dan van het motorblok (carterpan) via de aardlitze naar het chassis van de wagen. En dan van het chassis via een kabel naar de min van de accu.

Ontbreekt de kabel tussen het motorblok en het chassis kan de stroom om van de motor naar het chassis te komen de volgende weg nemen:

Van uit het motorblok naar de v-bak. Als je pech hebt niet via het belhuis(als er een pakking tussen zou zitten bijvoorbeeld) maar via je krukaslagers door de prise-as naar de v-bakmainlagers -> v-bakhuis -> lagers uitgaande assen -> propshafts -> lagers in de diffs -> ashuis -> remleidingen en dan naar het chassis. De veerpaketten zitten met rubber bussen vast dus daar gaat de stroom niet door. De metalen remleiding zit (achter) met een metalen beugel aan het ashuis en ook aan het chassis vast.

Nu even doemdenken: De startstroom (ik heb het gemeten) is ongeveer 350 ampere. Ik zie op marktplaats lasapparatuur staan die 1 tot 200 ampere aan stroom kunnen geven. Van lassen heb ik geen verstand dus als deze waarde te groot of te klein is hoor ik graag van een expert. De startstroom in de laro is dus al snel het dubbele. Dat betekend dat er ook mee gelast kan worden. En daarvoor heb je kleine contactopervlakken nodig.
De plaatsen waar die zich kunnen bevinden zij o.a. de lagers. Elk kogeltje heeft een zeer klein contactoppervlak met de lagerschaal. Een laspitje heb je zo in je lagerschaal. Als dat er eenmaal inzit is je lager eigenlijk al vernietigd. Het is alleen nog een kwestie van wachten tot je kunt horen dat je lagers stuk zijn.

Zorg dus dat de startstroom in geen geval door je lagers kan lopen en alleen op de manier die de bedoeling is naar en van de startmotor gaat. Als je gaat lassen aan een auto dan koppel je ook altijd de accu los, en zet de aardklem op het onderdeel waar aan gelast wordt. Dus lassen aan het chassis, de klem op het chassis. Lassen aan het blok, aardklem op het blok, enz.

Als ik jouw was zou ik een aardlitze maken van het motorblok naar je chassis. Dat is de manier zoals het hoort te zitten. Dat je versnellingsbak vonkt is geen goede zaak. Daar moet je echt iets aan doen. Het draadje van je tank is minder belangrijk. Dan doet je wijzertje het waarschijnlijk niet. Wel belangrijk is dat de tanks geaard zijn met een litze naar het chassis. Dit vanwege de mogelijke opbouw van statische ladingen en de daarbij komende mogelijkheid tot vonkvorming, en zeker als je benzine rijdt het bijkomende brandgevaar.

Die litze draadjes zijn hele simpele dingetjes om te maken maar het kan je een hoop problemen (waaronder ook startproblemen in de winter) besparen.
Als je een zoekopdracht met 'aardlitze' er in doet kun je denk ik heel veel in het archief vinden. Ik heb er al veel postings over gemaakt. Als je een bakkie in de auto hebt is die aarding overigens ook belangrijk.
Mijn diesel met twee 6 jaar oude accu's er in startte afgelopen winter na twee en een halve maand stilstand buiten in de koude bij -9 graden zonder enig probleem. De accu's zijn gewoon standaard van 45 Ah zoals af fabriek is voorgeschreven. En dan ook nog de goedkoopste accu's die ik vinden kon. Ik geloof 50 euro p.s. van turkse makelij. Als je het electriek goed in orde hebt doet je auto het echt wel. De verhalen over lucas prince of darkness enzo gelden voor elke wat oudere auto en zijn meestal terug te voeren op contactproblemen, ontbreken aardingen enz. en ligt niet de kwaliteit van het schakelmateriaal. Bij mij werkt het na 34 jaar probleemloos. Maar ik ik heb ook dingen gerepareerd zoals doorgesleten kabels, slechte contactoppervlakken, beroerde verbindingen en af en toe een versleten schakelaar. Maar mag dat na 34 jaar, meer dan 300K km waarvan 10 jaar in de sahara als hulpauto.

En dan doe ik nog wel eens dit:

Foto-G344RZWL.jpg --> mod_embed_images_loadimage('73044ff4d3323f092390744ed22d2566', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-G344RZWL.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-G344RZWL.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-G344RZWL.jpg', '', 12475870, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto-6KIH3YWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dc93781555948b472ef32f3efc3eaf94', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6KIH3YWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-6KIH3YWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-6KIH3YWP.jpg', '', 12475870, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nu neem van mij aan, electraspul vind dit niet leuk. Zeker als je er nooit aandacht aan besteed.

Succes,

Arnold.
Exfietser

Re: aardlitze 109 ex. mil. 24v 1979 benz.uitv.

Bericht door Exfietser »

Je was me voor Dennis. Maar ik had weer meer te typen. En zometeen lekker stappen in bejing. Het hier nu kwart over acht 's avonds en erg warm.

Arnold.
TRonald

Re: aardlitze 109 ex. mil. 24v 1979 benz.uitv.

Bericht door TRonald »

Dennis Arnold,

Bedankt voor deze uitleg.. Hier kan ik zekker mee vooruit.

Thanks Ronald
Plaats reactie