LT85 ingaande as speling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Michael110V8

LT85 ingaande as speling

Bericht door Michael110V8 »

Hoi,

Ik heb gisteren de LT85 versnellingsbak onder mijn 110 V8 vandaan gesleuteld.
Doel was om "even" de koppeling te vervangen die compleet versleten is.

Nu voel ik echter flink wat radiale speling op de ingaande as van de versnellingsbak.
In het werkplaatshandboek zie ik dat deze één keer gelagerd is in de bak. Dit lager zou ik dus wel willen vervangen. Echter is mij onduidelijk hoe ik dit lager kan verwijderen.

Heeft iemand dit al eens gedaan?
Of zal ik het lager gewoon laten zitten en rijden tot het echt stuk loopt?
Of is het soms slimmer op zoek te gaan naar een andere LT85 aangezien ik de secundaire as lagers ook flink hoor gillen? Waarom secundaire as? Omdat hij in zijn 4 (1:1 overbrenging (prise direct) fluister stil is.

Bij voorbaat dank voor het mee denken.

Michael
Wim Janssen

Re: LT85 ingaande as speling

Bericht door Wim Janssen »

Michael,

Het tweede lager van deze ingaande as is het toplager in je vliegwiel. Daar ligt hij nu uit, dus is het logisch dat je relatief veel radiale speling voelt. Neem dit mee in de beoordeling, want ik kan van hieruit natuurlijk niet jouw lager beoordelen.

groeten
Wim Janssen
G-men

Bericht door G-men »

Bij de LT95, en volgens mij ook de LT85 (hoewel die van santana is) is het hoofdlager van de prise-as zelfstellend. Er hoort dus wat beweging aan de voorzijde in te zitten als de motor is gedemonteerd.
Het toplager in de motor is het tweede vaste punt.

Door de constructie van deze bakken hoor je al heel snel geluiden. Ze worden er oud mee. heel oud.....

Gerrit
Michael110V8

Bericht door Michael110V8 »

Al bedankt voor de feedback.
Ik begrijp dat het toplager het tweede punt is.
Ik bedoelde dat ik op de tekeningen zie dat het lager aan de bakzijde één enkel lager is.

Tevens begin ik ook het idee te krijgen dat ik me niet te druk moet maken om de speling.
Gewoon rijden dus....

Twijfel, twijfel
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Je kunt wel je toplager vervangen natuurlijk.

Arnold.
G-men

Bericht door G-men »

Toplager kun je altijd doen, is soms wel een geknoei om eruit te krijgen. Het kost geen drol en dus altijd proberen waard.
Ik heb hem recentelijk vervangen (ander blok) en dat gaf qua loopgeluiden van de bak geen verschil.

Bij mijn LT95 doet hij het al sinds ik de wagen heb (en ik denk lang daarvoor) en we zijn nu drie jaar en 40000km verder.
Meeste herrie komt in mijn geval overigens van de overdrive, maar daar heb jij geen last van. ;-)
Plaats reactie