olie verlies deel 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
WillemNoord

olie verlies deel 3

Bericht door WillemNoord »

Hallo Prikkers,

In mijn zoektocht waar toch al die olie blijft.

Compressie gemeten dit is allemaal rondom de 8 moet volgens de site van Vis voor een 2,5 benzine motor 11 zijn. Er ligt geen olie onder de motor . Geen overmatige blauwe rook uit de uitlaat. Wel heb ik de olievuldop in getaped zodat dit ook niet meer lekt. Mijn verbruik is 1 liter op de 100 km dan zou je toch moeten zien waar die olie blijft?
Groet WillemNoord
Wim Janssen

Re: olie verlies deel 3

Bericht door Wim Janssen »

Willem,

Toen je laatst bij mij thuis was voor je remmen, heb ik toch duidelijk geroken dat deze olie verbrandt werd.

groeten
Wim Janssen
bas88pickup

Re: olie verlies deel 3

Bericht door bas88pickup »

1:100, duidelijk een uitgewoond blok, mijne deed 1:300, nieuwe zuigers met nieuwe veren, gewoon standaard maat, en blok gehoond hebben dat terug gebracht naar 1:3000. Wil je het goed doen, dan opboren en overmaat zuigers, maar dan moet je blok eruit, en daar had ik geen zin in, daarom dus dit lapmiddel, wat wonderwel werkt, for the time being.
Apke

Re: olie verlies deel 3

Bericht door Apke »

Hoi Willem,

Geen overmatige blauwe rook. Is dat bij stationair of ook rijdend? Bij mij is het momenteel 1:60 geworden (of nog erger) en stationair zie je bijna niets.
Ook de start is probleemloos, maar als ik ga rijden ......... Zeker bij gas los en dan weer gas geven.

Probeer eens een ander met je auto te laten rijden en rijd er zelf achteraan.

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76aa7a514fa072c2a5d9c5892a72b29f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 12460952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
WillemNoord

Re: olie verlies deel 3

Bericht door WillemNoord »

Heren,

Ik zit inderdaad in dezelfde richting te denken als jullie maar ik zit met 2 puzzelstukjes.
de rook is niet noemenswaardig (Mijn LW is nu behoorlijk gestriped geen huif ramen of deuren) dus ik zie alles wat uit de uitlaat komt goed.
@ Wim ik heb de carburateur schoon gemaakt en dit is nu een heel stuk minder.
en ik heb op alle zuigers dezelfde compressie waarden.

Kortom wat is wijsheid.
vossehoff

Re: olie verlies deel 3

Bericht door vossehoff »

Ik rij met enige regelmaat achter Willem en kan idd getuigen dat er geen rook uit komt tijdens het rijden (in terrein en op de weg). Zou je wel verwachten met dat verbruik.

gr Niels
paulus-109

Re: olie verlies deel 3

Bericht door paulus-109 »

als je kop gereviseerd is en je hebt een goede ontsteking dan zie je de rook nauwelijks meer.
ruiken doe je de verbrande olie dan wel.

zou toch je zuigers eens goed bekijken.

paul
wschutte

Re: olie verlies deel 3

Bericht door wschutte »

Hey Willem, compressie test uitgevoerd met de gasklep 100% open? Groet, Wiecher.
Marijn & Simba

Re: olie verlies deel 3

Bericht door Marijn & Simba »

Wiecher,
Als je in de compressieslag zit, staan in- en uitlaatkleppen allemaal dicht en maakt die stand niks uit.
Waarvoor zou je dat dan doen?
Ik heb ook niet het idee dat bij slechte kleppen het wat uitmaakt hoe de klep staat. Die sluit nl. niet alles af dus bij backfire blaast er alles toch wel door.

Heb geen benzinemotor, maar die 100l olie per km bij Willem blijft een vreemd verhaal.
En het is niet erg als er een beetje verbrande olielucht uit de uitlaat komt. Met die hoeveelheden moet je bijna zeker constant een grijsblauwe pluim zien.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('43d854070235ff87ee06ec23ac81f03f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12464880, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dennis101

Re: olie verlies deel 3

Bericht door Dennis101 »

Gasklep volledig open is van cruciaal belang bij een compressiemeting.
Cilinders die niet maximaal gevuld zijn geven een (veel) lagere druk na compressie, waardoor je niets aan de meting hebt.
Om de maximale vulling te verkrijgen moet de gasklep uiteraard volledig geopend zijn, bovendien moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn.
Ook moeten alle bougies verwijderd zijn bij de metingen.

Dennis B
Marijn & Simba

Re: olie verlies deel 3

Bericht door Marijn & Simba »

Ooohhhh, t heeft met t vullen te maken. Logisch... stommerik die ik ben

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9aa59b27ad76abcb038ac5b14c4ee4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12466657, 600, 600, 'Loading image ...', false);
WillemNoord

Re: olie verlies deel 3

Bericht door WillemNoord »

Heren,
Kan de compressie test nog wel een keer overdoen maar ik heb begrepen als alle cilinders ongeveer dezelfde waarde aangeven dan is dit een goed teken. Toch?

Maar ik heb laatst de motor een dasty behandeling gegeven en daarbij zag ik dat er ook olie via de kleppendeksel dop (dit is tevens mijn olievuldop) lekte. Dit inmiddels verholpen maar het olie verbruik blijft. Ik hoop dat ik zaterdag op de brug kan bij mijn vast adresje zodat ik de pakking van de carter kan vervangen. Is ook niet helemaal jofel. En ik moet nog steeds de motor aan de onderkant goed schoonmaken. Heb een aanbieding gekregen om dit een keer 's avonds te doen maar nog steeds geen tijd hiervoor gehad. Dit wil ik graag combineren zodat je op een schoon blok kunt zien wat er aan de hand is. (ps er liggen geen noemenswaardig veel olie onder de motor als ik hem weg zet)

Gisteren de achterste oliekeering van de achteras vervangen. Dus weer een vlekje minder.

Tevens weet ik ook nu waarom ik mijn auto niet op benzine kreeg. Nadat ik alle optie heb gecheckt die mis konden gaan heb ik de carburateur opgemaakt en toen bleek dat de vlotter bleef hangen.

Moet nog wat lassen en nieuwe banden eronder en dan moet ik toch ook een keer de ervaring meemaken dat de LW in 1 keer door de keuring komt.
bas88pickup

Re: olie verlies deel 3

Bericht door bas88pickup »

Willem, waarom ga je nou zoveel moeite doen? (carterpakking, schoonmaken etc) Als je zoveel verbruikt moet je auto continu lekken, bijna een spoor trekken, dat doet ie niet zeg je zelf, dan blijft er dus maar een mogelijkheid over; nl, het word verbrand. Je zult het in de motor moeten zoeken, niet erbuiten. (compressie was bij mijn blok hoger dan bij het jouwe, maar de boringen waren wel helemaal verglaasd)
vossehoff

Re: olie verlies deel 3

Bericht door vossehoff »

En toch verwacht je dan op zijn minst een mooie rookpluim.

gr Niels
paulus-109

Re: olie verlies deel 3

Bericht door paulus-109 »

hoeft helemaal niet, als de ontsteking heel goed is verbrand de boel netjes.
een blauwe pluim is onverbrande olie.
als je het achter de auto ruiken kan zegt meer dan gnoeg.
zoals het nu omschreven is kan het goed helpen de zuigers te vervangen en de cylinder alleen te honen.

paul
bas88pickup

Re: olie verlies deel 3

Bericht door bas88pickup »

Ik,mijn auto, had idd geen rookpluim...
Eric&Betty Boop

Re: olie verlies deel 3

Bericht door Eric&Betty Boop »

Willem,als je je blok nog schoon wil spuiten moet je het wel voor de bouwvak doen want vanaf de 23e ben ik 3 weken met vakantie.
Ik hoor het wel.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('81424b97ec321863c87cf5a65d4833ce', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12471773, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a158be6982dca9b9f88756a3dfdf86ef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12471773, 600, 600, 'Loading image ...', false);
WillemNoord

Re: olie verlies deel 3

Bericht door WillemNoord »

Ik wil gewoon eerst de makkelijke opties af vinken maar ik ben bang dat ik er weer een wat grotere klus bij heb.
Kortom zuigers vervangen en de cilinder alleen honen. Moet je daarvoor het blok eruit halen? Of hoe gaat dat honen in zijn werk? Ik heb het een keer gezien bij Wim die dat met mijn remcilinders gedaan heeft. Als het een zaak is van de boormachine er door heen halen kan ik dit ook op de brug doen en de motor laten zitten?
bas88pickup

Re: olie verlies deel 3

Bericht door bas88pickup »

Ik heb idd het blok laten zitten. Werkwijze: kop eraf, carter eraf, drijfstangen lossen en lagerkappen eraf, zuigers naar boven eruit drukken. evt stootrand wegvijlen (K-karwei),Blok honen, Krukas goed beschermen tegen hoonslijpsel, , nieuwe zuigers monteren op de drijfstang en erin, nieuwe lagerschalen erin, en monteren met nieuwe locknuts.

Let wel even op, drijfstang en lagerkap horen bijelkaar, let daar goed op, let ook op de stand van de drijfstang, als ik het goed heb met de spuitopening richting nokkenas monteren.

Blok dichtmaken, olie en water erin, en weer rijden, totale tijd, ongeveer 2 dagen, totale kosten, onder de 200 euro.
Plaats reactie