200 of 300 tdi
-
Richard
200 of 300 tdi
Ik wil graag mijn 90 2.5 N/A gaan ombouwen naar een TDI maar hoor verschillende verhalen over welke oplossing de betere is. Ik ben erg benieuwd naar redenen waarom ik voor de 1 of de ander zou moeten kiezen.
-
roony
Re: 200 of 300 tdi
Een 200tdi past vrijwel direct en bij een 300tdi moet je wat verbouwen.
de motorsteunen, uitlaat en nog wat kleine dingen.
Persoonlijk zou ik voor de 300tdi kiezen omdat deze beter is/zou zijn. Beter houdt betrouwbaarder in maar ook meer werk en lassen aan het chasis.
Let wel op bij de aanschaf niet alle motoren zijn even goed, dit is ervaring.
Koop bijvoorkeur een motor die nog uitgebouwd moet worden of met de auto er nog om heen.
Ben momenteel zelf ook druk op zoek en de motoren die ik heb gezien verschillen enorm in de staat waarin deze verkeren. Maar er zijn er zeker bij die goed zijn.
Succes,
Roony
de motorsteunen, uitlaat en nog wat kleine dingen.
Persoonlijk zou ik voor de 300tdi kiezen omdat deze beter is/zou zijn. Beter houdt betrouwbaarder in maar ook meer werk en lassen aan het chasis.
Let wel op bij de aanschaf niet alle motoren zijn even goed, dit is ervaring.
Koop bijvoorkeur een motor die nog uitgebouwd moet worden of met de auto er nog om heen.
Ben momenteel zelf ook druk op zoek en de motoren die ik heb gezien verschillen enorm in de staat waarin deze verkeren. Maar er zijn er zeker bij die goed zijn.
Succes,
Roony
-
Rangie110 'Last Dime'
ik zou gaan vooe een 200, of en vroege 300 zonder electronica (edc) de egr is gemakkelijk te verwijderen.
de motorsteunen verplaatsen is niet zo heel veel werk, half uurtje lassen en slijpen.
de uitlaat van de 300 past in 1x, alleen heb ik de roetfilter er tussen uit gehaald, en een stukkie pijp er tussen gelast.
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
de motorsteunen verplaatsen is niet zo heel veel werk, half uurtje lassen en slijpen.
de uitlaat van de 300 past in 1x, alleen heb ik de roetfilter er tussen uit gehaald, en een stukkie pijp er tussen gelast.
Gr Rangie110
Land Rover One-Ten stawag 300TDI automaat 1983 'Last dime'
Suzuki DL650 V-Strom ABS 2007
Citroën C4 HDI 16v 2007
"per aspera ad astra"
-
Exfietser
200 Tdi is wat verbouwing betreft makkelijker maar er zijn er gedurende een beperkt aantal jaren maar betrekkelijk weinig van gemaakt. De 300tdi's zijn veel langer gemaakt. Gevolg: De 300 tdi is makkelijker in nieuwe onderdelen die nog steeds vollop gemaakt worden. Een defender spruitstuk van een 200tdi is nu al heel duur en wordt niet meer gemaakt.
Rijdt je veel en wil je nog lang genieten van je motortje dan zou ik voor 300 gaan. Voor o.a. garantie moeten er de eerstkomende 10 jaar nog steeds onderdelen voor deze motor gemaakt worden.
De 300 tdi bestaat ook zonder electronica in een speciale uitvoering voor moeilijke ontwikkelings landen. Het is dus mogelijk om hem draaiend te krijgen zonder de ecu. Ik zou daar overigens niet voor kiezen. Met ecu kan de motor echt beter lopen. Ook i.v.m. de roetmetingen en uitstoot. Dat is ooit de reden voor nde ecu geweest. Om gewoon aan de nieuwe mileu regels van destijds te kunnen voldoen.
Arnold.
Rijdt je veel en wil je nog lang genieten van je motortje dan zou ik voor 300 gaan. Voor o.a. garantie moeten er de eerstkomende 10 jaar nog steeds onderdelen voor deze motor gemaakt worden.
De 300 tdi bestaat ook zonder electronica in een speciale uitvoering voor moeilijke ontwikkelings landen. Het is dus mogelijk om hem draaiend te krijgen zonder de ecu. Ik zou daar overigens niet voor kiezen. Met ecu kan de motor echt beter lopen. Ook i.v.m. de roetmetingen en uitstoot. Dat is ooit de reden voor nde ecu geweest. Om gewoon aan de nieuwe mileu regels van destijds te kunnen voldoen.
Arnold.
-
Erik One-ten+LW
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> De 300 tdi bestaat ook zonder electronica in een
> speciale uitvoering voor moeilijke ontwikkelings
> landen. Het is dus mogelijk om hem draaiend te
> krijgen zonder de ecu. Ik zou daar overigens niet
> voor kiezen. Met ecu kan de motor echt beter
> lopen. Ook i.v.m. de roetmetingen en uitstoot. Dat
> is ooit de reden voor nde ecu geweest. Om gewoon
> aan de nieuwe mileu regels van destijds te kunnen
> voldoen.
>
> Arnold.
Waar je deze wijsheid vandaan hebt, weet ik natuurlijk niet. Maar de 300tdi zonder ECU is echt geen speciale uitvoering.Volgens mij hadden de handgeschakelde Disco's en de Defenders dit allemaal. Ik heb een 300tdi uit één van de laatste Disco's met de 300tdi en ook die heeft enkel als elektra een stopsolenoid op de inspuitpomp.
Degene met automaten hebben wel meer electronica, dat klopt.
Erik
-------------------------------------------------------
> De 300 tdi bestaat ook zonder electronica in een
> speciale uitvoering voor moeilijke ontwikkelings
> landen. Het is dus mogelijk om hem draaiend te
> krijgen zonder de ecu. Ik zou daar overigens niet
> voor kiezen. Met ecu kan de motor echt beter
> lopen. Ook i.v.m. de roetmetingen en uitstoot. Dat
> is ooit de reden voor nde ecu geweest. Om gewoon
> aan de nieuwe mileu regels van destijds te kunnen
> voldoen.
>
> Arnold.
Waar je deze wijsheid vandaan hebt, weet ik natuurlijk niet. Maar de 300tdi zonder ECU is echt geen speciale uitvoering.Volgens mij hadden de handgeschakelde Disco's en de Defenders dit allemaal. Ik heb een 300tdi uit één van de laatste Disco's met de 300tdi en ook die heeft enkel als elektra een stopsolenoid op de inspuitpomp.
Degene met automaten hebben wel meer electronica, dat klopt.
Erik
-
Bart van Dessel
Inderdaad, álle 300 tdi's draaien zonder ecu, van begin tot eind, een uitzondering is de automaat, die hadden allemaal een ecu en luchtmassameter en electronische pomp en drive by wire (geen gaskabel), maar in principe ook probleemloos, anders zouden er veel Golfjes tdi langs de weg staan, die heeft nl. hetzelfde systeem. Maar persoonlijk zou ik ook voor de basisuitvoering gaan. Ik heb hier een zeer mooie Disco 300 tdi van '97 staan, rijdend, waar de aandrijving van te koop komt.
Gr, Bart
Gr, Bart