kan toe-out opgekrikt worden gemeten?
-
sjeroens
kan toe-out opgekrikt worden gemeten?
Ik ben bezig om de track rod's van mijn 101 te vervangen.
Nu wil ik de uit-spoor opnieuw instellen. handboek zegt dat dit met de wielen op de grond moet.
Maar dat zou toch niet uitmaken, het verschil binnekant velg voor/ achter de as blijft toch hetzelfde?
(alles staat nou opgekrikt en het werkt net iets makkelijker met stellen. (handboek zegt: push it forward a short distance... De ambu weegt 3100kg...)
Groet Jeroen
Ik maak trouwens gebruik van pvc pijp met uitsschuifbare binnen pijp. streepje zetten en het verschil opmeten. Geleerd van de "bush mechanicus" uit oosterhout tijdens de 4x4 adventuredays.
Nu wil ik de uit-spoor opnieuw instellen. handboek zegt dat dit met de wielen op de grond moet.
Maar dat zou toch niet uitmaken, het verschil binnekant velg voor/ achter de as blijft toch hetzelfde?
(alles staat nou opgekrikt en het werkt net iets makkelijker met stellen. (handboek zegt: push it forward a short distance... De ambu weegt 3100kg...)
Groet Jeroen
Ik maak trouwens gebruik van pvc pijp met uitsschuifbare binnen pijp. streepje zetten en het verschil opmeten. Geleerd van de "bush mechanicus" uit oosterhout tijdens de 4x4 adventuredays.
-
Bob met Piet
Re: kan toe-out opgekrikt worden gemeten?
Hey Jeroen,
Flink bezig met de Luxemburgse onderdelen?
Ik kan je geen antwoord op je vraag geven, maar ben wel benieuwd of dat kan. Wil dat zelf ook zo gaan doen.
Ik heb die van mijn ook eens laten uitlijnen en dan gaan de wielen niet van de grond, maar op draaibare schijfjes.
Of dan de uiteindelijke wielstand toch veranderd als de wielen uitzakken?
Die PVC pijpjes is wel een mooi idee. Ik dacht al met de rolmaat te meten en dan op steeds hetzelfde punt aflezen. Komt op hetzelfde neer.
ps: geen last van de buren gehad tijdens het feest?
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('8c8fe75e95afe7d64590528dfc19870e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 12446060, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Flink bezig met de Luxemburgse onderdelen?
Ik kan je geen antwoord op je vraag geven, maar ben wel benieuwd of dat kan. Wil dat zelf ook zo gaan doen.
Ik heb die van mijn ook eens laten uitlijnen en dan gaan de wielen niet van de grond, maar op draaibare schijfjes.
Of dan de uiteindelijke wielstand toch veranderd als de wielen uitzakken?
Die PVC pijpjes is wel een mooi idee. Ik dacht al met de rolmaat te meten en dan op steeds hetzelfde punt aflezen. Komt op hetzelfde neer.
ps: geen last van de buren gehad tijdens het feest?
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('8c8fe75e95afe7d64590528dfc19870e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 12446060, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Tinus 110
Re: kan toe-out opgekrikt worden gemeten?
ik heb altijd begrepen dat het met de banden op de grond moet - vlakke vloer, juiste bandenspanning en wielen in rechtuitstand.
gewicht van de auto en je caster en camber hebben nml allemaal invloed op elkaar.
even van de krik af dus en met dit heerlijke weer beetje drukken, mooi afstellen en daarna
kijk ook nog maar even hier - erg duidelijk allemaal en vlg mij staat ergens in de tekst ook wel dat ie met de voetjes op de grond moet:
[www.timloto.org]
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('418c476d82a4e78405d9b9b9029c587a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12446460, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
gewicht van de auto en je caster en camber hebben nml allemaal invloed op elkaar.
even van de krik af dus en met dit heerlijke weer beetje drukken, mooi afstellen en daarna
kijk ook nog maar even hier - erg duidelijk allemaal en vlg mij staat ergens in de tekst ook wel dat ie met de voetjes op de grond moet:
[www.timloto.org]
[twitter.com]
web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('418c476d82a4e78405d9b9b9029c587a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 12446460, 600, 600, 'Loading image ...', false);
One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !
-
sjeroens
Re: kan toe-out opgekrikt worden gemeten?
Bob,
ben idd met de luxemburgse onderdelen bezig, feestje was goed.
Tinus, redelijk helder verhaal. Het gewicht van de auto heeft toch invloed op de camber? de caster (nieuw woord geleerd..) is een vaste verbinding (stang) van rechterwiel naar linkerwiel. het gewicht heeft daar toch geen invloed op ? (kort door de bocht loopt de verbinding van stuur (huis) naar rechter wiel en van daar naar linkerwiel.)
Is het niet zo dat voorgeschreven staat om de auto op de wielen te laten rusten ivm de uitlijnvolgorde?
Groet, Jeroen
ben idd met de luxemburgse onderdelen bezig, feestje was goed.
Tinus, redelijk helder verhaal. Het gewicht van de auto heeft toch invloed op de camber? de caster (nieuw woord geleerd..) is een vaste verbinding (stang) van rechterwiel naar linkerwiel. het gewicht heeft daar toch geen invloed op ? (kort door de bocht loopt de verbinding van stuur (huis) naar rechter wiel en van daar naar linkerwiel.)
Is het niet zo dat voorgeschreven staat om de auto op de wielen te laten rusten ivm de uitlijnvolgorde?
Groet, Jeroen
-
Bram109
Re: kan toe-out opgekrikt worden gemeten?
Jeroen,
Lees dit even door als je wilt.
Ik heb bewust de link gegeven over bedrijfswagens omdat deze over het algemeen ook een starre as hebben als een 101 (en menig ander type landrover).
[www.innovam.nl]
Bram.
Lees dit even door als je wilt.
Ik heb bewust de link gegeven over bedrijfswagens omdat deze over het algemeen ook een starre as hebben als een 101 (en menig ander type landrover).
[www.innovam.nl]
Bram.
-
Tinus 110
Re: kan toe-out opgekrikt worden gemeten?
sjeroens Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bob,
> ben idd met de luxemburgse onderdelen bezig,
> feestje was goed.
> Tinus, redelijk helder verhaal. Het gewicht van de
> auto heeft toch invloed op de camber? de caster
> (nieuw woord geleerd..) is een vaste verbinding
> (stang) van rechterwiel naar linkerwiel. het
> gewicht heeft daar toch geen invloed op ? (kort
> door de bocht loopt de verbinding van stuur (huis)
> naar rechter wiel en van daar naar linkerwiel.)
> Is het niet zo dat voorgeschreven staat om de auto
> op de wielen te laten rusten ivm de
> uitlijnvolgorde?
> Groet, Jeroen
Moet het zelf soms ook even nalezen. Ik heb het van mijn chassis-leraar als volgt begrepen vroeger :
Camber > bekijk de auto van voren en de hoek die de wielen maken (bovenkant bijvoorbeeld) geeft hoeveelheid camber weer. Staat de bovenkant van het wiel meer naar binnen heb je negatief camber, beetje wat je bij BMW's vroeger veel zag (positief wat de oude Fiat 500 bijvoorbeeld heeft);
Caster > bekijk het wiel nu van de zijkant en denk aan het principe van een winkelwagentje. Trek een lijn door de bovenste en onderste fusee. Staat de bovenste fusee meer naar achter dan heb je positief caster en omgekeerd.De richting die de auto (of het winkelwagentje) 'uitgedrukt wordt' is ook de richting die hij gaat.
Toe-in > bekijk de band van de bovenkant en staat de voorkant van de band meer naar binnen dan de achterkant spreek je over toe-in (omgekeerd toe-out) Doel hiervan is dat bij optrekken en afremmen het gewicht en het moment op de wielen van trek- en remkrachten elkaar teniet doen zodat de wielen op dat moment als het ware een 0-graden laten zien en strak rechtuit gaan. Je stelt ze dus voor stilstand verkeerd af maar bij rijden is het goed (althans zo goed als)
in al deze gevallen heeft het een verschil of de auto met de banden op de grond staat of hangt. Ik zou echt voorstellen neer te zetten. Met name voor toe-in en toe-out - stel je deze verkeerd af dan slijten je banden als sneeuw voor de zon.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2010 01:17 door Tinus 110.
-------------------------------------------------------
> Bob,
> ben idd met de luxemburgse onderdelen bezig,
> feestje was goed.
> Tinus, redelijk helder verhaal. Het gewicht van de
> auto heeft toch invloed op de camber? de caster
> (nieuw woord geleerd..) is een vaste verbinding
> (stang) van rechterwiel naar linkerwiel. het
> gewicht heeft daar toch geen invloed op ? (kort
> door de bocht loopt de verbinding van stuur (huis)
> naar rechter wiel en van daar naar linkerwiel.)
> Is het niet zo dat voorgeschreven staat om de auto
> op de wielen te laten rusten ivm de
> uitlijnvolgorde?
> Groet, Jeroen
Moet het zelf soms ook even nalezen. Ik heb het van mijn chassis-leraar als volgt begrepen vroeger :
Camber > bekijk de auto van voren en de hoek die de wielen maken (bovenkant bijvoorbeeld) geeft hoeveelheid camber weer. Staat de bovenkant van het wiel meer naar binnen heb je negatief camber, beetje wat je bij BMW's vroeger veel zag (positief wat de oude Fiat 500 bijvoorbeeld heeft);
Caster > bekijk het wiel nu van de zijkant en denk aan het principe van een winkelwagentje. Trek een lijn door de bovenste en onderste fusee. Staat de bovenste fusee meer naar achter dan heb je positief caster en omgekeerd.De richting die de auto (of het winkelwagentje) 'uitgedrukt wordt' is ook de richting die hij gaat.
Toe-in > bekijk de band van de bovenkant en staat de voorkant van de band meer naar binnen dan de achterkant spreek je over toe-in (omgekeerd toe-out) Doel hiervan is dat bij optrekken en afremmen het gewicht en het moment op de wielen van trek- en remkrachten elkaar teniet doen zodat de wielen op dat moment als het ware een 0-graden laten zien en strak rechtuit gaan. Je stelt ze dus voor stilstand verkeerd af maar bij rijden is het goed (althans zo goed als)
in al deze gevallen heeft het een verschil of de auto met de banden op de grond staat of hangt. Ik zou echt voorstellen neer te zetten. Met name voor toe-in en toe-out - stel je deze verkeerd af dan slijten je banden als sneeuw voor de zon.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2010 01:17 door Tinus 110.
-
sjeroens
Re: kan toe-out opgekrikt worden gemeten?
thanks voor het mee denken.
Ik ga het als volgt doen:
Eerst grofweg afstellen(opgekrikt)
daarna zet ik hem op de banden en beweeg ik hem op en neer.
Ik laat het nog weten wat het verschil is.
j.
Ik ga het als volgt doen:
Eerst grofweg afstellen(opgekrikt)
daarna zet ik hem op de banden en beweeg ik hem op en neer.
Ik laat het nog weten wat het verschil is.
j.
-
sjeroens
kan toe-out opgekrikt worden gemeten? uitkomst
kan dus.
Opgekrikt opgemeten en afgesteld. Daarna laten zakken, voor en achteruit gerold, opgemeten: waardes gelijk.
Rondje gereden, opgemeten: waardes gelijk. 100km gereden en weer opgemeten: waardes blijven hetzelfde.
natuurlijk de laatste 3 keer gemeten met banden op de grond.
Jeroen
Opgekrikt opgemeten en afgesteld. Daarna laten zakken, voor en achteruit gerold, opgemeten: waardes gelijk.
Rondje gereden, opgemeten: waardes gelijk. 100km gereden en weer opgemeten: waardes blijven hetzelfde.
natuurlijk de laatste 3 keer gemeten met banden op de grond.
Jeroen
-
richard78
Re: kan toe-out opgekrikt worden gemeten? uitkomst
Ik geloof er niks van! Misschien moet je maar even langskomen en het laten zien bij mijn auto
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f22fecb2448531c308ea6e69b9ea842a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12500807, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f22fecb2448531c308ea6e69b9ea842a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 12500807, 600, 600, 'Loading image ...', false);