Airco achteraf inbouwen
-
roelrover
Airco achteraf inbouwen
Ik bezit een RRC uit 92 zonder een airco. ik zou graag een airco in willen bouwen. is dit mogelijk of is het onbegonnen werk.
Groetjes Roel
Groetjes Roel
-
Andrew Colville
Re: Airco achteraf inbouwen
Een airco achteraf in bouwen is niet heel ingewikkeld, en relatief betaalbaar te doen, probeer dan wel een airco uit een donor auto te halen die dezelfde bouw jaar/ maand heeft, er zit een hoop verschil in kabel bomen en op deze wijze heb je de meeste kan dat het inbouwen soepel verloopt.
Groetjes Andrew
Groetjes Andrew
-
Lucas van Lierop
Zit wel eens over hetzelfde na te denken maar dan voor een Disco '96. Begrijp altijd wel dat airco's nogal duur in onderhoud en reparatie zijn, hoe zit dat bij Land Rover?
Een andere optie waar ik wel eens aan denk is om een oude intercooler (moet de mijne toch vervangen) te gebruiken om de ingaande lucht van het ventilatie systeem te koelen. Zou dat werken?
Groet
Lucas
Een andere optie waar ik wel eens aan denk is om een oude intercooler (moet de mijne toch vervangen) te gebruiken om de ingaande lucht van het ventilatie systeem te koelen. Zou dat werken?
Groet
Lucas
-
Erwin 110TD5
Toen ik zocht naar deze Defender heb ik bewust gekeken naar een zonder Airco. Omdat dat bij een Defender zo knullig zit verwerkt onder het dashboard dat ik er steeds met mijn benen tegenaan zit. Wel eens geinformeerd naar een "after-market" oplossing. Dat was in ieder geval goedkoper en beter weggewerkt. Voor bijna iedere auto is wel een after-market oplossing te krijgen lijkt me, en ook redelijk betaalbaar
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
Erwin
110SW TD5 2002
[www.terriet.com]
-
Marc-my-Words
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zit wel eens over hetzelfde na te denken maar dan
> voor een Disco '96. Begrijp altijd wel dat airco's
> nogal duur in onderhoud en reparatie zijn, hoe zit
> dat bij Land Rover?
>
> Een andere optie waar ik wel eens aan denk is om
> een oude intercooler (moet de mijne toch
> vervangen) te gebruiken om de ingaande lucht van
> het ventilatie systeem te koelen. Zou dat werken?
>
> Groet
> Lucas
Een intercooler kan de ventilatielucht niet kouder krijgen als de buitenlucht-temperatuur zoals die vlak voor de auto heerst.
Alleen als je ook een watertank mee zou voeren en dat water voor die intercooler zou vernevelen krijg je een serieus lagere temperatuur (zolang de luchtvochtigheid niet richting 100% gaat).
Kijk maar eens naar zg dauwpunt-temperaturen en luchtvochtigheidsbepalingen met een dauwpuntsthermometer -- die laatste werkt op dit effect. Bier kan je zo ook heel goed naar een redelijke temperatuur brengen bij gebrek aan een koelkast -- bier in een beekje leggen is vaak minder: 1 het bier spoelt weg, en 2 het wordt niet kouder als het beekje, terwijl een natte lap veel kouder kan worden.
Marc
-------------------------------------------------------
> Zit wel eens over hetzelfde na te denken maar dan
> voor een Disco '96. Begrijp altijd wel dat airco's
> nogal duur in onderhoud en reparatie zijn, hoe zit
> dat bij Land Rover?
>
> Een andere optie waar ik wel eens aan denk is om
> een oude intercooler (moet de mijne toch
> vervangen) te gebruiken om de ingaande lucht van
> het ventilatie systeem te koelen. Zou dat werken?
>
> Groet
> Lucas
Een intercooler kan de ventilatielucht niet kouder krijgen als de buitenlucht-temperatuur zoals die vlak voor de auto heerst.
Alleen als je ook een watertank mee zou voeren en dat water voor die intercooler zou vernevelen krijg je een serieus lagere temperatuur (zolang de luchtvochtigheid niet richting 100% gaat).
Kijk maar eens naar zg dauwpunt-temperaturen en luchtvochtigheidsbepalingen met een dauwpuntsthermometer -- die laatste werkt op dit effect. Bier kan je zo ook heel goed naar een redelijke temperatuur brengen bij gebrek aan een koelkast -- bier in een beekje leggen is vaak minder: 1 het bier spoelt weg, en 2 het wordt niet kouder als het beekje, terwijl een natte lap veel kouder kan worden.
Marc
-
Mark(110)
Het is beter om te kijken hoe je kan zorgen dat de lucht die van buiten komt niet warm wordt voor deze binnen komt. (zo'n motor geeft wel erg veel warmte af )
-
paulus-109
een vriend van mij heeft airco gemonteerd in de rechterbak onder de stoelen.
originele pomp gebruikt, aftermarket bediening in de cubbybox, condensor uit een vw golf, zelf slangen laten maken, roosters L en R bij de voeten zowel voor als achter.
werkt perfect! en knietjes vrij!
je kan een airco systeem vrij makkelijk bouwen, slangen kunnen veel airco service stations op maat maken voor je.
paul
originele pomp gebruikt, aftermarket bediening in de cubbybox, condensor uit een vw golf, zelf slangen laten maken, roosters L en R bij de voeten zowel voor als achter.
werkt perfect! en knietjes vrij!
je kan een airco systeem vrij makkelijk bouwen, slangen kunnen veel airco service stations op maat maken voor je.
paul
-
Lucas van Lierop
Interessante reacties, voor we naar Marokko gaan toch maar eens naar kijken.
Groet
Lucas
Groet
Lucas
-
Marco de Lange
Zelf ben ik ook aan het rond kijken voor mijn 200Tdi, Britpart en BA maken / leveren een kit voor rond de 1480 Pond... veel geld en alleen voor 300Tdi/Td5.
Mogelijke alternatieven hoor ik ook graag
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
Mogelijke alternatieven hoor ik ook graag
Groeten,
Marco
[www.marcodelange.nl]
-
Jean1
Ik wil ook graag een airco in mn defender 110 / 300TDi. Tot nog toe niet in geslaagd iets te vinden waartegen je kunt zeggen; ja das interessant. Als iemand ideeen heeft of de mogelijkheid heeft tegen een redelijk bedrag een airco in mn defender te plaatsen dan hou ik me graag aanbevolen.
Groeten,
Jean
info@vakantieinhongarije.nl
Groeten,
Jean
info@vakantieinhongarije.nl
-
Marco de Lange
Ben net terug gereden (in twee dagen) vanuit Toscane (+34 graden), onderweg dus ook heet en met alles open kleppen, sunroof en de ramen voor een deel nog steeds (te) heet!
Probleem van alles open zetten is dat je de herrie van de straat ook mee naar binnen krijgt terwijl het mij nu net gelukt was m'n Defender 'stil' te krijgen...
Probleem van alles open zetten is dat je de herrie van de straat ook mee naar binnen krijgt terwijl het mij nu net gelukt was m'n Defender 'stil' te krijgen...
-
Andrew Colville
Een Disco 200 TDI heeft eenzelfde kachel als de Rangerover ( ze zijn zelfs uitwisselbaar v.a. 1986 RR) de airco komt bij een 200tdi dash in de plaats van het dashbord kastje, en is niet moeilijker in te bouwen als bij b.v. een rangerover, het probleem bij de 200TDI is het verkrijgen van het interieur gedeelte (verdamper) en de extra waterpomp poelie op de pomp aan te drijven, als je deze vindt kun je de overige delen van een rangerover gebruiken, maar helaas zin er niet veel 200Tdi's geleverd met airco.
Een Disco 300TDI is gelijk een stuk lastiger, onder de kap is niet heel ingewikkeld op de aansluitingen op het schutbord na, dit zijn alu blokjes welk rechtstreeks worden gebout op de verdamper in de auto.
Dan kom je bij het lastige, zover ik kan zien moet men om airco achteraf in te bouwen het gehele dashbord demonteren, de ruimte in de kachel unit is er al, net als het gat in de schutbord, je kunt de verdamper los kopen, of een complete kachel unit bij een van de bekende demontage bedrijven kopen. het dashbord bouw je in een dag uit en in. voor zover ik heb gezien zijn RRC na 1986, 200tdi en 300tdi qua kabelboom voorbereid voor deze extra optie, wel komt er een extra stuk elektronica bij in de vorm van een arico draadboom met een reeks relais en extra zekeringen, maar dit zou dus "Plug & Play"moeten zijn mits van eenzelfde bouwjaar.
bestudeer eerst goed het WP handboek om zeker te weten of jouw auto ookwerkelijk is voorbereid en probeer de componenten van een donor uit een zelfde bouwjaar te kopen, dan heb je de beste kans van slagen.
Tevens hebben 3.9 (zeker) mogelijk ook 300Tdi EDC een extra aanstuuring voor de ecu, bij het inslaan van de airco pomp die vermogen van de motor vraagt, wordt een signaal afgegeven hier door past het motor management de motor toren tal aan om het door de pomp verbruikte vermogen te kompenseren, zonder deze draad zal een 3.9 met warm weer een veel verbruiker uitvallen, en dat is niet handig op een kruispunt.
Groetjes Andrew
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2010 01:44 door Andrew Colville.
Een Disco 300TDI is gelijk een stuk lastiger, onder de kap is niet heel ingewikkeld op de aansluitingen op het schutbord na, dit zijn alu blokjes welk rechtstreeks worden gebout op de verdamper in de auto.
Dan kom je bij het lastige, zover ik kan zien moet men om airco achteraf in te bouwen het gehele dashbord demonteren, de ruimte in de kachel unit is er al, net als het gat in de schutbord, je kunt de verdamper los kopen, of een complete kachel unit bij een van de bekende demontage bedrijven kopen. het dashbord bouw je in een dag uit en in. voor zover ik heb gezien zijn RRC na 1986, 200tdi en 300tdi qua kabelboom voorbereid voor deze extra optie, wel komt er een extra stuk elektronica bij in de vorm van een arico draadboom met een reeks relais en extra zekeringen, maar dit zou dus "Plug & Play"moeten zijn mits van eenzelfde bouwjaar.
bestudeer eerst goed het WP handboek om zeker te weten of jouw auto ookwerkelijk is voorbereid en probeer de componenten van een donor uit een zelfde bouwjaar te kopen, dan heb je de beste kans van slagen.
Tevens hebben 3.9 (zeker) mogelijk ook 300Tdi EDC een extra aanstuuring voor de ecu, bij het inslaan van de airco pomp die vermogen van de motor vraagt, wordt een signaal afgegeven hier door past het motor management de motor toren tal aan om het door de pomp verbruikte vermogen te kompenseren, zonder deze draad zal een 3.9 met warm weer een veel verbruiker uitvallen, en dat is niet handig op een kruispunt.
Groetjes Andrew
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2010 01:44 door Andrew Colville.