Spruitstuk / downpipe Series IIa

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Harrie

Spruitstuk / downpipe Series IIa

Bericht door Harrie »

Vandaag de downpipe aansluiting op het spruitstuk van mijn Series IIa gecontroleerd omdat ik gerammel hoorde. Een moer zat heel los en was er bijna afgedraaid. Tijdens het aandraaien brak de 'bout' echter.

Is er nog een kans dat ik deze stud eruit krijg zonder dat t hele spruitstuk er af moet ? Tips zijn welkom !

Groeten,

Harrie
Joost88

Re: Spruitstuk / downpipe Series IIa

Bericht door Joost88 »

hoever steekt het nog uit je kop?
Ik denk dat spruitstuk eraf halen makkelijker is, en zoveel werk is dat ook niet.

afhankelijk van hoever het tapeind uit de kop steekt kun je verschillende dingen doen.
Harrie

Bericht door Harrie »

Er steekt niets uit, maar ik neem aan dat als ik de andere twee moeren losdraai en de downpijp er afhaal dat er zo'n 5 uitsteekt. Maar ik ben bang dat als ik aan de stift ga draaien dat hij verder afbreekt in het spruitstuk.

Maar meestal gaat het met die uitlaatonderdelen van kwaad tot erger. Spruitstuk bouten op motorblok zullen ook wel vastgerot zijn.

Moet ik bouten met hete uitlaat losdraaien of juist niet. En heeft WD40 nog enig effect ?
Joost88

Bericht door Joost88 »

Sorry verkeerd gelezen, dacht dat je het over een spruitstukbout in de kop had.

maar dat veranderd opzich niks aan het verhaal.
Als er nog iets uit steekt dan zou ik er een moer op lassen en dan proberen los te draaien. De kans is altijd dat hij nog verder af breekt, en dan is uitboren de enigste optie denk ik. En daar kun je niet zo goed bij als het spruitstuk er nog op zit, dus wellicht makkelijker om het eraf te halen.

WD40 heeft wel effect, maar goed in laten trekken en een paar maal inspuiten.
De bout verwarmen met een gasbrander (nier roodgloeiend stoken) heeft denk ik meer effect dan de uitlaat door de motor te laten opwarmen.
Plaats reactie