visco koppeling 2,5 TD
-
Joost88
visco koppeling 2,5 TD
Ik heb een serie 2a met 2.5 TD. Ik weet niet wat voor radiateur ik heb, maar ik vermoed degene van de 2.25 die er origineel in heeft gelegen. (toen ik hem kocht lag er een 2,5 NA in.
Vandaag had ik een redelijk zware last te trekken bij lage snelheid (c.a. 6 ton puin, 50km/h max)
Mijn temperatuurmeter ging daarbij over de 100 graden.
Toen ben ik gestopt en kon ik de koelvin gewoon vast pakken bij stationair draaiende motor. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is? De koelvin zat op het blok toen ik hem kocht, geen idee of het de goede is.
Eerst was ik van plan de vaste vin van het 2,5 NA blok erop te zetten, maar de steek komt niet overeen.
Nu heb ik de visco koppeling vast gezet zodat de vin altijd draait. Echter dit lijkt mij onnodig brandstof te kosten en ik ben een beetje bang voor onbalans. Ik heb geen zin dat mijn waterpomplagers dalijk eruit liggen.
Waar kan ik het beste een nieuwe visco koppeling kopen en wat voor prijs heeft dat ongeveer?
Of kan ik beter een vaste vin maken, of misschien een elektrische met een thermoschakelaar in het koelwater?
wat raden jullie mij aan?
Vandaag had ik een redelijk zware last te trekken bij lage snelheid (c.a. 6 ton puin, 50km/h max)
Mijn temperatuurmeter ging daarbij over de 100 graden.
Toen ben ik gestopt en kon ik de koelvin gewoon vast pakken bij stationair draaiende motor. Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is? De koelvin zat op het blok toen ik hem kocht, geen idee of het de goede is.
Eerst was ik van plan de vaste vin van het 2,5 NA blok erop te zetten, maar de steek komt niet overeen.
Nu heb ik de visco koppeling vast gezet zodat de vin altijd draait. Echter dit lijkt mij onnodig brandstof te kosten en ik ben een beetje bang voor onbalans. Ik heb geen zin dat mijn waterpomplagers dalijk eruit liggen.
Waar kan ik het beste een nieuwe visco koppeling kopen en wat voor prijs heeft dat ongeveer?
Of kan ik beter een vaste vin maken, of misschien een elektrische met een thermoschakelaar in het koelwater?
wat raden jullie mij aan?
-
paulus-109
Re: visco koppeling 2,5 TD
ik heb gekozen voor een electrisch vin via www.holden.co.uk
deze heb ik: [www.holden.co.uk]
met deze regelunit: [www.holden.co.uk]
werkt heel goed
paul
deze heb ik: [www.holden.co.uk]
met deze regelunit: [www.holden.co.uk]
werkt heel goed
paul
-
linkemink
Re: visco koppeling 2,5 TD
Heb onlangs ook een besteld omdat die van mij constant meedraaide ( en dus stuk was).
Bij Paddock klikerdeklik
zit er zo op als je steek 37 hebt.
groet, Harry
Bij Paddock klikerdeklik
zit er zo op als je steek 37 hebt.
groet, Harry
-
110
Re: visco koppeling 2,5 TD
Wat wil je met de auto ?
Een electrische kan prima werken, maar is vaak niet onderweg te repareren (en ik heb er al wat kapot zien gaan, waarschijnlijk ook omdat ze al een heel leven in een andere auto achter de rug hadden).
Een visco fan kan je, voor nood, makkelijk vast zetten met wat ijzerdraad of een parker.
Persoonlijk zou ik een nieuwe visco fan monteren.
Succes
Een electrische kan prima werken, maar is vaak niet onderweg te repareren (en ik heb er al wat kapot zien gaan, waarschijnlijk ook omdat ze al een heel leven in een andere auto achter de rug hadden).
Een visco fan kan je, voor nood, makkelijk vast zetten met wat ijzerdraad of een parker.
Persoonlijk zou ik een nieuwe visco fan monteren.
Succes
-
Joost88
Re: visco koppeling 2,5 TD
Elektrisch vind ik ook niet zo, toch weer een extra schakeling erbij die ook weer kapot kan gaan.
Denk dat ik toch maar voor een nieuwe visco ga, de prijs valt me eigenlijk wel mee.
Ik vind ze wel onbetrouwbaar, maar dat kan ook komen doordat ik steeds van die oude auto's heb waarbij dat gewoon is versleten.
Denk dat ik toch maar voor een nieuwe visco ga, de prijs valt me eigenlijk wel mee.
Ik vind ze wel onbetrouwbaar, maar dat kan ook komen doordat ik steeds van die oude auto's heb waarbij dat gewoon is versleten.
-
Wim Janssen
Re: visco koppeling 2,5 TD
Bij mij was die nieuwe visco net zo onbetrouwbaar als de oude en nu zitten er twee elektrische in zodat ik onder alle omstandigheden maximale koeling kan vragen.
Bij een V8 is dat wel nog een beetje kritischer dan bij een diesel.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Bij een V8 is dat wel nog een beetje kritischer dan bij een diesel.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Joost88
Re: visco koppeling 2,5 TD
hmm nu begin ik toch nog te twijfelen.
Ik heb ook nog een elektrische fan liggen trouwens, die erop zetten is redelijk snel gebeurt.
Is er iemand die weet hoeveel liter een originele fan verplaatst per min? (en het bijbehorende toerental)
Ik wil wel ongeveer weten of de opbrengst van die elektrische fan dan toereikend is.
Ik heb namelijk wel eens meer een auto omgebouwd naar elektrisch, maar de koeling bleek bij een redelijk sterke helling toch te weinig te zijn.
Ik heb ook nog een elektrische fan liggen trouwens, die erop zetten is redelijk snel gebeurt.
Is er iemand die weet hoeveel liter een originele fan verplaatst per min? (en het bijbehorende toerental)
Ik wil wel ongeveer weten of de opbrengst van die elektrische fan dan toereikend is.
Ik heb namelijk wel eens meer een auto omgebouwd naar elektrisch, maar de koeling bleek bij een redelijk sterke helling toch te weinig te zijn.
-
Wim Janssen
Re: visco koppeling 2,5 TD
Zoek gewoon de grootst mogelijke fan die op de radiator past. Hier op de plaatselijke autosloop uitzoeken voor 10,- Euro per fan. En door de sloopregeling zijn de meeste sloperijen redelijk goed gesorteerd.
Grote voordeel is dat je altijd maximaal kan koelen en niet toerenafhankelijk bent. Dan laat ik de twijfel over de werking van de viscokoppeling nog even buiten beschouwing.
Ik heb er zelf pas eentje van een Ford scorpio op gezet met 2 fan's met een doorsnede van 30 cm. Werkt prima, zelfs op een V8 met zware trailer bergop met redelijk zomerse temperaturen.
Foto's staan op mijn fotosite.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Grote voordeel is dat je altijd maximaal kan koelen en niet toerenafhankelijk bent. Dan laat ik de twijfel over de werking van de viscokoppeling nog even buiten beschouwing.
Ik heb er zelf pas eentje van een Ford scorpio op gezet met 2 fan's met een doorsnede van 30 cm. Werkt prima, zelfs op een V8 met zware trailer bergop met redelijk zomerse temperaturen.
Foto's staan op mijn fotosite.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Joost88
Re: visco koppeling 2,5 TD
Uiteindelijk toch maar gekozen voor een nieuwe visco-koppeling van britpart, dat leek in eerste instantie goed te werken.
Nu was ik vorige week wat aan het terreinrijden en toen zag ik dat de meter weer de 100 graden aan tikte.
Weer kon ik de vin gewoon vast pakken als de motor loopt (bij 100 graden dus) Lijkt mij dat hij kapot is.
Nu heb ik de oude visco koppeling goed geblokkeerd en gebalanceerd zodat hij mijn waterpomp niet sloop, tenminste dat hoop ik toch.
Nu blijft hij netjes 80-85 graden.
Ik zal het brandstofgebruik een beetje in de gaten houden, maar het is toch niet mijn dagelijkse auto dus heel erg belangrijk vind ik het niet.
Nu was ik vorige week wat aan het terreinrijden en toen zag ik dat de meter weer de 100 graden aan tikte.
Weer kon ik de vin gewoon vast pakken als de motor loopt (bij 100 graden dus) Lijkt mij dat hij kapot is.
Nu heb ik de oude visco koppeling goed geblokkeerd en gebalanceerd zodat hij mijn waterpomp niet sloop, tenminste dat hoop ik toch.
Nu blijft hij netjes 80-85 graden.
Ik zal het brandstofgebruik een beetje in de gaten houden, maar het is toch niet mijn dagelijkse auto dus heel erg belangrijk vind ik het niet.