Revisie stuurhuis RDH 90"
-
Roy B
Revisie stuurhuis RDH 90"
Heeft er al ooit iemand een stuurhuis gereviseerd en dan met name om de speling eruit te halen. Bij mij zit er inmiddels zoveel speling op dat de er niet meer uit te stellen is dmv de bout bovenop. Nu ben ik vanplan om het stuurhuis uit elkaar te trekken en deze te gaan reviseren.
Graag zou ik wat advies willen hebben waar op te letten of welke onderdelen zeker te vervangen
Graag zou ik wat advies willen hebben waar op te letten of welke onderdelen zeker te vervangen
-
Roy B
Re: Revisie stuurhuis RDH 90"
uhm hoe bedoel je bekrachtigd of onbekrachtig? Is onbekrachtigd.
-
110
Ja, dat bedoelde ik.
De meest voorkomende slijtage van die stuurhuizen is slijtage aan de lagering van de "rol"die bovenaan aan de "rockershaft" zit, en die de (horizontale) draaiende beweging van de wormshaft overzet in de beweging van de droparm.
De lagering in de rockershaft is niet te vervangen, en beschadigt vaak door het zetten van teveel kracht op de overbrenging (te strak aandraaien van de stelbout op de deksel van het stuurhuis|). Ook kan te weinig of te dikke/vervuilde olie beschadeging van deze lagers geven.
De lagers van de worm shaft zijn een integraal onderdeel van de wormshaft, en niet te vervangen zonder de gehele wormshaft te vervangen (hoewel daar met een draaibank nog wel wat aan te veranderen is).
De lagers waarin de rockershaft draait zijn wel te vervangen, het zijn B2016 lagers.
Keerringen zijn natuurlijk ook vervangbaar.
Enkele jaren geleden waren de losse onderdelen van een stuurhuis duurder dan een gereviseerd stuurhuis.
Succes
De meest voorkomende slijtage van die stuurhuizen is slijtage aan de lagering van de "rol"die bovenaan aan de "rockershaft" zit, en die de (horizontale) draaiende beweging van de wormshaft overzet in de beweging van de droparm.
De lagering in de rockershaft is niet te vervangen, en beschadigt vaak door het zetten van teveel kracht op de overbrenging (te strak aandraaien van de stelbout op de deksel van het stuurhuis|). Ook kan te weinig of te dikke/vervuilde olie beschadeging van deze lagers geven.
De lagers van de worm shaft zijn een integraal onderdeel van de wormshaft, en niet te vervangen zonder de gehele wormshaft te vervangen (hoewel daar met een draaibank nog wel wat aan te veranderen is).
De lagers waarin de rockershaft draait zijn wel te vervangen, het zijn B2016 lagers.
Keerringen zijn natuurlijk ook vervangbaar.
Enkele jaren geleden waren de losse onderdelen van een stuurhuis duurder dan een gereviseerd stuurhuis.
Succes
-
Roy B
Dus als je goed begrijp zeg jij haal hem niet open maar koop een gereviseerde. Er valt weinig aan te reviseren
-
110
hangt een beetje van de "schade" af (en wat voor mogelijkheden je hebt),
ik heb er wel eens gerepareerd die schade aan de rockershaft lagers had.
Dat stuurhuis functioneert na jaren nog steeds.
Maar, meestal is de genoemde lagering van de "rol" op de rockershaft kapot, en deze lagering is zo ingesloten dat deze niet vervangbaar is (hoewel ik er wel eens in een werkplaats uit elkaar wil/zal halen, want: alles is te repareren....).
Succes
ik heb er wel eens gerepareerd die schade aan de rockershaft lagers had.
Dat stuurhuis functioneert na jaren nog steeds.
Maar, meestal is de genoemde lagering van de "rol" op de rockershaft kapot, en deze lagering is zo ingesloten dat deze niet vervangbaar is (hoewel ik er wel eens in een werkplaats uit elkaar wil/zal halen, want: alles is te repareren....).
Succes
-
Roy B
Net even in de handleiding gekeken. Alle lagers zouden eraf moeten kunnen. Volgens de handleiding zitten ze geborgt of met een zekerring om met een ring waar een paspen doorzit. Zie ik dit verkeerd of klopt dit?
-
110
Het "probleem" zit hem in de manier waarop de lagers vast zitten die in het geheel van de "sector-shaft" (volgens het werkplaats handboek) zitten. De lagers die de "vertanding" waar de wormshaft in draait lageren.
Het is misschien zo wat onduidelijk, maar ik ken de naam voor het draaiende gedeelte van de sector-shaft niet.
Overigens handelt mijn commentaar over de NTC2591, ik weet niet hoe een NTC8223 in elkaar zit (en heb daar, helaas, ook geen werplaats beschrijving van). Ik weet dus ook niet hoe de lagering daar op de sector-shaft zit.
Succes
Het is misschien zo wat onduidelijk, maar ik ken de naam voor het draaiende gedeelte van de sector-shaft niet.
Overigens handelt mijn commentaar over de NTC2591, ik weet niet hoe een NTC8223 in elkaar zit (en heb daar, helaas, ook geen werplaats beschrijving van). Ik weet dus ook niet hoe de lagering daar op de sector-shaft zit.
Succes
-
Roy B
Volgens mijn handboek zou het over de NTC2590 moeten gaan.
-
110
Dan hebben we het over hetzelfde stuurhuis,
in dat stuurhuis zitten vijf lagers.
Succes
in dat stuurhuis zitten vijf lagers.
Succes
-
Roy B
Ik ga hem morgen wel even opentrekken als ik tijd heb. Zit nu een 2 maanden thuis en nog nooit zo druk gehad. Werken is rustiger.
oja wat voor olie moet erin? ATF?
oja wat voor olie moet erin? ATF?
-
110
Het meeste werk is vaak de droparm losmaken, de rest wijst zich vanzelf.
In het stuurhuis moet 80W90, hoewel die volgens mij in de winter te dik is voor de lagers in de verticale shaft...
Succes !
In het stuurhuis moet 80W90, hoewel die volgens mij in de winter te dik is voor de lagers in de verticale shaft...
Succes !