Bedrading-experts gezocht
-
Marije B
Bedrading-experts gezocht
Goedenavond La-Ro liefhebbers!
Een paar weken terug plaatste ik hier mijn eerste berichtje over de 109 die ik met m'n vriend (BeauB, wat actiever op het forum dan ik) had gekocht en waar het een en ander aan bleek te mankeren. Nu hebben wij met veel hulp van Bowy (nogmaals hartelijk dank) alle tekortkomingen aan de onderzijde van de auto al vervangen/gerepareerd. Wat er nu nog moet gebeuren is de bedrading nakijken, de lichten werken nl. niet naar behoren (richting en remlicht doet het bijvoorbeeld niet) en ook de snelheidsmeter en km teller zijn nog defect.
Heeft iemand zin om hier eens mee te helpen? Wij zijn in het bezit van de benodigde gereedschappen en een handleiding, maar een handig iemand lijkt ons ook nog wel ideaal! Kan uiteraard tegen vergoeding. De auto staat bij Bowy in de loods.. Kan eigenlijk niet verreden worden i.v.m. geschorste APK..
Wij horen het graag! Na de bedrading is alles namelijk klaar en kan hij richting APK keuring! We hebben er zin in om mee te gaan rijden, dus als het op redelijk korte termijn kan, zou dat super zijn.
Groet,
Marije
Een paar weken terug plaatste ik hier mijn eerste berichtje over de 109 die ik met m'n vriend (BeauB, wat actiever op het forum dan ik) had gekocht en waar het een en ander aan bleek te mankeren. Nu hebben wij met veel hulp van Bowy (nogmaals hartelijk dank) alle tekortkomingen aan de onderzijde van de auto al vervangen/gerepareerd. Wat er nu nog moet gebeuren is de bedrading nakijken, de lichten werken nl. niet naar behoren (richting en remlicht doet het bijvoorbeeld niet) en ook de snelheidsmeter en km teller zijn nog defect.
Heeft iemand zin om hier eens mee te helpen? Wij zijn in het bezit van de benodigde gereedschappen en een handleiding, maar een handig iemand lijkt ons ook nog wel ideaal! Kan uiteraard tegen vergoeding. De auto staat bij Bowy in de loods.. Kan eigenlijk niet verreden worden i.v.m. geschorste APK..
Wij horen het graag! Na de bedrading is alles namelijk klaar en kan hij richting APK keuring! We hebben er zin in om mee te gaan rijden, dus als het op redelijk korte termijn kan, zou dat super zijn.
Groet,
Marije
-
Stage-2
Re: Bedrading-experts gezocht
Marije, dat lijkt me dolletjes ... voor de winteravond.
'k Ben redelijk thuis in bedrading. Maar het kost geheid meer dan een dag om het zo te maken dat je niet per verrassing bij de APK alsnog zonder licht staat. Je moet bedrading, massa, schakelaars en relais nameten/uitsluiten. Daarvoor moet je de juiste draden eerst zien te vinden. Weet jij wat nog origineel is en wat niet? Pas als je zeker weet wat wel werkt, kun je gaan nadenken over wat je moet vervangen.
De betrouwbare oplossing is (deels) nieuwe bedrading aan te leggen. Dat kan lomp en snel, wegwerken kost iets meer tijd, en origineel namaken duurt twee keer zo lang. Wil je in één beweging ook nog wat verbeteringen aanbrengen, komt er nog eens 50 procent bij. En aangezien een gemiddelde Series de 25 jaar al ruim voorbij is, mag je aannemen dat je vooral bezig bent met het verplaatsen van de zwakste schakel: als je het ene probleem hebt opgelost, dient het volgende zich aan. Verheug je niet te vroeg.
Al kan ik vanaf hier wel een quick & dirty oplossing bedenken, ik heb de komende weken weinig gelegenheid om jullie daarbij te helpen. Helaas, had me leuk geleken.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('596966e940af46f2ed2914fb551b641c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 12301211, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('743dcf596138f6b59e9b396675bbea0d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 12301211, 600, 600, 'Loading image ...', false);
'k Ben redelijk thuis in bedrading. Maar het kost geheid meer dan een dag om het zo te maken dat je niet per verrassing bij de APK alsnog zonder licht staat. Je moet bedrading, massa, schakelaars en relais nameten/uitsluiten. Daarvoor moet je de juiste draden eerst zien te vinden. Weet jij wat nog origineel is en wat niet? Pas als je zeker weet wat wel werkt, kun je gaan nadenken over wat je moet vervangen.
De betrouwbare oplossing is (deels) nieuwe bedrading aan te leggen. Dat kan lomp en snel, wegwerken kost iets meer tijd, en origineel namaken duurt twee keer zo lang. Wil je in één beweging ook nog wat verbeteringen aanbrengen, komt er nog eens 50 procent bij. En aangezien een gemiddelde Series de 25 jaar al ruim voorbij is, mag je aannemen dat je vooral bezig bent met het verplaatsen van de zwakste schakel: als je het ene probleem hebt opgelost, dient het volgende zich aan. Verheug je niet te vroeg.
Al kan ik vanaf hier wel een quick & dirty oplossing bedenken, ik heb de komende weken weinig gelegenheid om jullie daarbij te helpen. Helaas, had me leuk geleken.
cheerz, Mo
1984 Land Rover 110 (powered by Nissan FD35T) VERKOCHT
1976 Magirus-Deutz 170D12
[birgidenmaurice.shareyourstory.nl]
181415.jpg --> mod_embed_images_loadimage('596966e940af46f2ed2914fb551b641c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', 'https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/image.shareyourstory.nl/181415.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fs3-eu-west-1.amazonaws.com%2Fimage.shareyourstory.nl%2F181415.jpg', '', 12301211, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-4MBHFJWP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('743dcf596138f6b59e9b396675bbea0d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-4MBHFJWP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-4MBHFJWP.jpg', '', 12301211, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marijn & Simba
Re: Bedrading-experts gezocht
Marije,
Hopelijk ben ik over een weekje weer on-the-road en hoef ik me om mijn eigen 109 minder drukte te gaan maken, dan wil ik er wel een keer naar kijken en inschatten wat er mis is. Eventueel wat draadjes doormeten en vervangen voor de reeds genoemde "quick-'n-dirty"-methode is zo gepiept. Heb mijn bedrading allemaal al gezien ondertussen en ken de bugs hier en daar nu wel.
Heb hier nog wel wat vervangingsmateriaal en zo.
Stel voor dat we er eerst even vluchtig naar kijken. Weet niet hoe jullie agenda's er uitzien? Stuur maar ff een PB of zo.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b99ea820f72ab6a02a877a162d4b2af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12301939, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hopelijk ben ik over een weekje weer on-the-road en hoef ik me om mijn eigen 109 minder drukte te gaan maken, dan wil ik er wel een keer naar kijken en inschatten wat er mis is. Eventueel wat draadjes doormeten en vervangen voor de reeds genoemde "quick-'n-dirty"-methode is zo gepiept. Heb mijn bedrading allemaal al gezien ondertussen en ken de bugs hier en daar nu wel.
Heb hier nog wel wat vervangingsmateriaal en zo.
Stel voor dat we er eerst even vluchtig naar kijken. Weet niet hoe jullie agenda's er uitzien? Stuur maar ff een PB of zo.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1b99ea820f72ab6a02a877a162d4b2af', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12301939, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Andrew Colville
Re: Bedrading-experts gezocht
Hoewel velen het vast en zeker voor elkaar krijgen is het volgende misschien een oplossing mits je een civiele uitvoering hebt en niet een 24 volt ex leger voertuig
[www.autosparks.co.uk]
ja het kost weer even wat geld maar dan zit het wel zoals het hoort en is alles veilig, vooral dat laste heb ik mijn twijfels over wanneer men gaat proberen te doe-het-zelven.
Tevens is een kabel boom van hen gelijk aan OE specificaties zelfs met de juiste mantel etc wanneer je gaat voor concours restauratie ook is het helemaal plug and play met gebruiksaanwijzingen.
Groetjes Andrew
[www.autosparks.co.uk]
ja het kost weer even wat geld maar dan zit het wel zoals het hoort en is alles veilig, vooral dat laste heb ik mijn twijfels over wanneer men gaat proberen te doe-het-zelven.
Tevens is een kabel boom van hen gelijk aan OE specificaties zelfs met de juiste mantel etc wanneer je gaat voor concours restauratie ook is het helemaal plug and play met gebruiksaanwijzingen.
Groetjes Andrew
-
WillemNoord
Re: Bedrading-experts gezocht
Ik heb dit ook op programma staan. Ben geen expert op dit gebied maar heb al een paar dingetjes uitgevogeld. Als je er de 30e ook bij bent kunnen we even kijken. Ik heb ervoor gekozen om allemaal nieuwe draden te trekken. Hierbij werk ik met dikke draden die ik wil sturen via relais. Voordeel hiervan is dat alles goed traceerbaar is en veiliger door te werken met relais. Massa is daarbij ook centraal via draden.
Mijn advies is wel als je bezig bent doe het dan goed. Want het zoekwerk kost heel veel tijd.
groet WillemNoord
Mijn advies is wel als je bezig bent doe het dan goed. Want het zoekwerk kost heel veel tijd.
groet WillemNoord
-
Exfietser
Re: Bedrading-experts gezocht
Willem waarom heb je dit gedaan?
QuoteWillem Massa is daarbij ook centraal via draden.
Arnold.
QuoteWillem Massa is daarbij ook centraal via draden.
Arnold.
-
Marijn & Simba
Re: Bedrading-experts gezocht
Ik heb hetzelfde gedaan. Op die manier kun je vanaf 1 punt (in mijn geval meerdere punten) checken hoe de massa ervoor staat.
Als elk lampje zijn eigen massa pakt dan is de kans mijns inziens groter dat je minder snel de oorzaak van een storing vindt.
Overigens leg ik dan wél weer elk lampje OOK aan massa. (als elektronicaboer die wel eens printjes maakt ben ik opgegroeid met massa maken (gnd-connections)) Beter 10x te veel dan 1x te weinig
Overigens ben ik het niet met Andrew eens dat "doe-het-zelven" gevaarlijker zou zijn. Als je weet wat je doet en elke verbinding controleert op draadbreuk (dus doormeten!), de kabelschoentjes goed controleert na aankrimpen en de boel netjes monteert kan er weinig mis gaan. Als je er geen verstand van hebt, blijf er dan af en vraag hulp. De auto's die ik in het verleden heb bedraad, al dan niet met nieuwe kabels, rijden allemaal nog rond zonder problemen...
En dat varieert van JEEP tot Defender.
Wel eens ben ik met de stelling: als je het origineel wilt houden, koop dan een compleet nieuwe bedradingsset.
Willem, het loont niet in alle gevallen om overal extra dikke kabels naar toe te leggen. Het is ongetwijfeld betrouwbaarder en heeft minder weerstand, maar als de lampjes niet boven de 30W uitkomen, is die 1mm² of zo die er standaard in ligt meer dan dik genoeg. Als je het toch doet, wordt t er wel beter van, dus gewoon zo doorgaan als je dat graag wil.
Ik heb inmiddels met Marije contact gehad, moeten alleen nog een exacte datum afspreken voor volgende week. Als ik dan dingen vind die niet zomaar op te lossen zijn, kunnen we er de 30e meer ogen op laten vallen. Gaat helemaal goed komen met dat karretje
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('52cc517108c3276b733d99cee0f00141', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12303240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Als elk lampje zijn eigen massa pakt dan is de kans mijns inziens groter dat je minder snel de oorzaak van een storing vindt.
Overigens leg ik dan wél weer elk lampje OOK aan massa. (als elektronicaboer die wel eens printjes maakt ben ik opgegroeid met massa maken (gnd-connections)) Beter 10x te veel dan 1x te weinig
Overigens ben ik het niet met Andrew eens dat "doe-het-zelven" gevaarlijker zou zijn. Als je weet wat je doet en elke verbinding controleert op draadbreuk (dus doormeten!), de kabelschoentjes goed controleert na aankrimpen en de boel netjes monteert kan er weinig mis gaan. Als je er geen verstand van hebt, blijf er dan af en vraag hulp. De auto's die ik in het verleden heb bedraad, al dan niet met nieuwe kabels, rijden allemaal nog rond zonder problemen...
En dat varieert van JEEP tot Defender.
Wel eens ben ik met de stelling: als je het origineel wilt houden, koop dan een compleet nieuwe bedradingsset.
Willem, het loont niet in alle gevallen om overal extra dikke kabels naar toe te leggen. Het is ongetwijfeld betrouwbaarder en heeft minder weerstand, maar als de lampjes niet boven de 30W uitkomen, is die 1mm² of zo die er standaard in ligt meer dan dik genoeg. Als je het toch doet, wordt t er wel beter van, dus gewoon zo doorgaan als je dat graag wil.
Ik heb inmiddels met Marije contact gehad, moeten alleen nog een exacte datum afspreken voor volgende week. Als ik dan dingen vind die niet zomaar op te lossen zijn, kunnen we er de 30e meer ogen op laten vallen. Gaat helemaal goed komen met dat karretje
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('52cc517108c3276b733d99cee0f00141', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12303240, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Nick
Re: Bedrading-experts gezocht
Heb ik ook gedaan toen ik mijn bekabeling heb vernieuwd, ik vind het geen slecht idee van Willem. Als je ziet hoeveel gecorrodeerde massacontacten voor problemen zorgen dan ben je blij als je alle zooi ergens op een droge en centrale plek hebt zitten. Ik heb daarvoor een gezamelijk massapunt achter mijn dashboard gemaakt, (bijna) alle massa kabeltjes lopen bij mij naar het dashboard en zitten daarachter op het schutbord geschroeft. Ik heb toen een grote massakabel naar motor en chassis gelegd en nooit meer problemen gehad. Het is echt een verademing als je alle contacten die normaal ergens vochtig en nat in de motorruimte naar binnen verplaatst ergens achter je dashboard of achterin de wagen, scheelt een hoop corrosie en de problemen die daar bijna altijd mee samenhangen. Het is natuurlijk waar dat je gewoon overal op de wagen de massa kunt schroeven, omdat de hele wagen de massa is, maar we rijden wel in terreinwagens en bijna overal komt water/vocht/modder e.d. tegenaan en dat zorgt gewoon snel voor corrosie en problemen. Tenzij het je hobby is elk jaar alle contacten los te halen, schoon te maken, insmeren met zuurvrije vaseline en weer terug plaatsen zou ik dan ook iedereen kunnen aanbevelen een centraal massapunt te maken en alle massa kabels daar naartoe te leiden. Je kunt dat natuurlijk wel het beste doen als je toch alle bekabeling gaat vervangen anders wordt het alsnog een puinzooi als je een bestaand systeem uit gaat breiden met talloze losse massakabeltjes.
Verder is werken met relais ook geen overbodige luxe, de originele lucas schakelaartjes (die ik een keer open heb gemaakt om te kijken hoe ze er van binnen uitzien) kunnen ook niet veel hebben, want dat gaan ze ook "insmelten". Het blokje dat binnenin de schakelaar de verbinding tussen de 2 polen maakt smelt dan een beetje in op de houder waaraan het gemonteerd zit waardoor het blokje los gaat zitten en je ook weer slecht contact krijgt. Op een gegeven moment werd het zo vervelend dat ik alle schakelaartjes heb vervangen door normale wipschakelaars, scheelt ook weer in vervelende storingen die lastig te vinden zijn. Ik moet toegeven dat het er niet zo klassiek uit ziet, wat ik zelf ook zonde vind maar het is wel betrouwbaarder en zeker voor de verlichting is dat wel prettig.
Als je het makkelijk wilt doen, en je wilt niet veel aan de elektra uitbreiden of aanpassen, dan kun je inderdaad beter een compleet nieuwe kabelboom kopen en die er "plug & play" weer inzetten, dan kun je ook weer jaren vooruit. En het is verreweg de goedkoopste oplossing. Zelf wilde ik de bekabeling aanpassen voor gebruik met relais, de zekeringkast moest naar binnen en de massa moest centraal komen, dat heeft ervoor gezorgd dat ik zelf een nieuwe kabelboom heb gemaakt gebaseerd op de originele kleurcodes. Het was zeker niet goedkoper als een originele kant en klare kabelboom, maar nu werkt wel alles lekker betrouwbaar, en ik heb het zoals ik het hebben wil.
En als je weet wat je doet, dan kun je voor een series zeker zelf een goede kabelboom maken. Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je er inderdaad beter afblijven, want dat kan het toch gevaarlijk worden als er een keer kortsluiting komt.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
Verder is werken met relais ook geen overbodige luxe, de originele lucas schakelaartjes (die ik een keer open heb gemaakt om te kijken hoe ze er van binnen uitzien) kunnen ook niet veel hebben, want dat gaan ze ook "insmelten". Het blokje dat binnenin de schakelaar de verbinding tussen de 2 polen maakt smelt dan een beetje in op de houder waaraan het gemonteerd zit waardoor het blokje los gaat zitten en je ook weer slecht contact krijgt. Op een gegeven moment werd het zo vervelend dat ik alle schakelaartjes heb vervangen door normale wipschakelaars, scheelt ook weer in vervelende storingen die lastig te vinden zijn. Ik moet toegeven dat het er niet zo klassiek uit ziet, wat ik zelf ook zonde vind maar het is wel betrouwbaarder en zeker voor de verlichting is dat wel prettig.
Als je het makkelijk wilt doen, en je wilt niet veel aan de elektra uitbreiden of aanpassen, dan kun je inderdaad beter een compleet nieuwe kabelboom kopen en die er "plug & play" weer inzetten, dan kun je ook weer jaren vooruit. En het is verreweg de goedkoopste oplossing. Zelf wilde ik de bekabeling aanpassen voor gebruik met relais, de zekeringkast moest naar binnen en de massa moest centraal komen, dat heeft ervoor gezorgd dat ik zelf een nieuwe kabelboom heb gemaakt gebaseerd op de originele kleurcodes. Het was zeker niet goedkoper als een originele kant en klare kabelboom, maar nu werkt wel alles lekker betrouwbaar, en ik heb het zoals ik het hebben wil.
En als je weet wat je doet, dan kun je voor een series zeker zelf een goede kabelboom maken. Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je er inderdaad beter afblijven, want dat kan het toch gevaarlijk worden als er een keer kortsluiting komt.
Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl
-
Exfietser
Re: Bedrading-experts gezocht
Deze stelling ben ik het niet mee eens. Een auto is geen printje:
QuoteOverigens leg ik dan wél weer elk lampje OOK aan massa. (als elektronicaboer die wel eens printjes maakt ben ik opgegroeid met massa maken (gnd-connections)) Beter 10x te veel dan 1x te weinig
Dat kan heel verkeerd lopen (o.a. In de hf techniek. ) Zie Aardlus Een centraal massapunt is inderdaad een goede oplossing. Maar in principe is je chassis dat. Je moet zorgen dat de verbindingen met het chassis gewoon goed zijn. Dus de min van de lampen met een kabeltje aan een boutje op het chassis dicht bij het lampje vast zetten. En niet op het alu plaatwerk. Ook niet met een hele lange draad naar een centraal punt. Dat geld ook voor de min van de spanningsregelaar. Gewoon op het chassis en niet op het ijzeren voorfront van de wagen. (Dit bij de 24 volt exmiltaire wagen.)
Als je voor elke lamp een min draad naar een centaal punt legt is dat onodig duur. Je moet hoop extra draad inbouwen. Je krijgt een draden wiwar waarin het na een paar jaar lastig foutzoeken wordt. Je krijgt lange min draden waardoor de kans op storingen t.g.v. draadbreuken en doorslijten groter wordt. En als de min draad van de startmotor (of de litze van het blok naar chassis breekt of los raakt.) is het mogelijk dat de startstroom tijdens het starten door de besdrading gaat lopen en daardoor verbrand.
Tevens is de weerstand van het chassis door zijn grootte lager dan van een enkel koper draadje ondanks dat koper beter geleid.
Als je overigens een min draad van een lampje naar een centraal punt legt en dan ook nog eens het lampje zelf aan massa legt heb je al een aardlus gecreeerd. Gebruik je ook nog omvormers om van 24 volt 12 volt te maken en extra 12 volt accu's en mischien een extra 12 volt dynamo en een hoofd massa schakelaar dan kan het echt fout gaan als je wilt starten een een keer de massapik vergeet aan te schakelen.
Het is overigens prima dat je het zo doet hoor. Als je het netjes doet en niet met omvormers en massa schakelaars werkt is er niet zoveel mis mee en zal het lange tijd goed werken. Alleen dat het beter zal zijn ben ik het niet mee eens. Dan hadden alle auto's allang zo uitgevoerd geweest zijn. In de tijd dat ze dit systeem bedachten wisten ze ook wel wat ze deden.
Als je het echt goed wil maken bouw je wagen overigens om naar een positief geaard systeem. Dat deden ze in het verleden ooit als bescherming tegen corrossie. Het heeft een vergelijkbare werking als de kathodische bescherming die gebruikelijk is op schepen.
Zie: wiki
Arnold.(Die vaak printjes maakt.)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2010 10:54 door Exfietser.
QuoteOverigens leg ik dan wél weer elk lampje OOK aan massa. (als elektronicaboer die wel eens printjes maakt ben ik opgegroeid met massa maken (gnd-connections)) Beter 10x te veel dan 1x te weinig
Dat kan heel verkeerd lopen (o.a. In de hf techniek. ) Zie Aardlus Een centraal massapunt is inderdaad een goede oplossing. Maar in principe is je chassis dat. Je moet zorgen dat de verbindingen met het chassis gewoon goed zijn. Dus de min van de lampen met een kabeltje aan een boutje op het chassis dicht bij het lampje vast zetten. En niet op het alu plaatwerk. Ook niet met een hele lange draad naar een centraal punt. Dat geld ook voor de min van de spanningsregelaar. Gewoon op het chassis en niet op het ijzeren voorfront van de wagen. (Dit bij de 24 volt exmiltaire wagen.)
Als je voor elke lamp een min draad naar een centaal punt legt is dat onodig duur. Je moet hoop extra draad inbouwen. Je krijgt een draden wiwar waarin het na een paar jaar lastig foutzoeken wordt. Je krijgt lange min draden waardoor de kans op storingen t.g.v. draadbreuken en doorslijten groter wordt. En als de min draad van de startmotor (of de litze van het blok naar chassis breekt of los raakt.) is het mogelijk dat de startstroom tijdens het starten door de besdrading gaat lopen en daardoor verbrand.
Tevens is de weerstand van het chassis door zijn grootte lager dan van een enkel koper draadje ondanks dat koper beter geleid.
Als je overigens een min draad van een lampje naar een centraal punt legt en dan ook nog eens het lampje zelf aan massa legt heb je al een aardlus gecreeerd. Gebruik je ook nog omvormers om van 24 volt 12 volt te maken en extra 12 volt accu's en mischien een extra 12 volt dynamo en een hoofd massa schakelaar dan kan het echt fout gaan als je wilt starten een een keer de massapik vergeet aan te schakelen.
Het is overigens prima dat je het zo doet hoor. Als je het netjes doet en niet met omvormers en massa schakelaars werkt is er niet zoveel mis mee en zal het lange tijd goed werken. Alleen dat het beter zal zijn ben ik het niet mee eens. Dan hadden alle auto's allang zo uitgevoerd geweest zijn. In de tijd dat ze dit systeem bedachten wisten ze ook wel wat ze deden.
Als je het echt goed wil maken bouw je wagen overigens om naar een positief geaard systeem. Dat deden ze in het verleden ooit als bescherming tegen corrossie. Het heeft een vergelijkbare werking als de kathodische bescherming die gebruikelijk is op schepen.
Zie: wiki
Arnold.(Die vaak printjes maakt.)
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2010 10:54 door Exfietser.
-
Marijn & Simba
Re: Bedrading-experts gezocht
Ja die verdoemde aardlussen... wat ik bedoel met gndconnections is die eeuwige via's naar de gnd-plane etc. Anyway, is een heel ander vakgebied lijkt me hier niet helemaal de juiste prik voor
Ik werk niet met massaschakelaar in de auto. Heb gewoon een contactslot.
Maar even jouw verhaal in ogenschouw nemende: in mijn draadboom zit in elk bundeltje een massadraad (zwart, gelabeld met 30 op sommige plekken) die achter mijn dashbord samenkomt. Dat zat al zo, en ik heb het eigenlijk weer zo teruggemaakt (na controle etc). Op het stalen frontje heb ik ook een massapunt.
Tevens is mijn blok en bak op 3 punten met het chassis verbonden en de min van de accu gaat ook direct op het blok. Ik leg alles aan massa. Dus eigenlijk is de hele auto massa. Ik vind ook overal kleine litzeverbindingen tussen plaatwerkdelen. Is dat standaard?
Als er problemen komen weet ik waardoor t komt.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d8f73d4cc49c9266b662d30a0d759a77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12307303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik werk niet met massaschakelaar in de auto. Heb gewoon een contactslot.
Maar even jouw verhaal in ogenschouw nemende: in mijn draadboom zit in elk bundeltje een massadraad (zwart, gelabeld met 30 op sommige plekken) die achter mijn dashbord samenkomt. Dat zat al zo, en ik heb het eigenlijk weer zo teruggemaakt (na controle etc). Op het stalen frontje heb ik ook een massapunt.
Tevens is mijn blok en bak op 3 punten met het chassis verbonden en de min van de accu gaat ook direct op het blok. Ik leg alles aan massa. Dus eigenlijk is de hele auto massa. Ik vind ook overal kleine litzeverbindingen tussen plaatwerkdelen. Is dat standaard?
Als er problemen komen weet ik waardoor t komt.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d8f73d4cc49c9266b662d30a0d759a77', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12307303, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: Bedrading-experts gezocht
De litze kabels zijn denk ik standaard op de militaire (FFR) wagens. Een vriend van mij had een civiele 88 met een zendinstallatie en daar was met een draaiende motor niet mee te werken. Daar zat dus ook geen enkele vorm van ontstoring in. Geen litze kabels, filters etc. Als je geen radio gebruikt zul je waarschijnlijk nooit iets van het ontbreken van litzedraden merken.
Quoteklik [landrover.startpagina.nl]
Arnold.
Quoteklik [landrover.startpagina.nl]
Arnold.