200 Tdi Luchtfilter vol olie
-
ErikH110
200 Tdi Luchtfilter vol olie
Bij het uitvoeren van een grote beurt aan mijn 200Tdi kwam ik een luchtfilter tegen, dat zeiknat is van de motorolie. De olie is afkomstig uit de carteronluchter. Ik dacht dat de werking van de ontluchter zou moeten zijn, dat de olie bij de kleppendeksel het blok terug ingaat en de dampen het luchtfilter in om verbrandt te worden?
Betekent dit, dat de ontluchter stuk is? .
Groet,
Erik
Betekent dit, dat de ontluchter stuk is? .
Groet,
Erik
-
luc.b
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
of dat je een heel hoge carter druk hebt ...
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
Vriendelijke groet
Luc
def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b
[www.finaldrive.nl]
-
ErikH110
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
Mee eens, maar dan nog zou de olie in het blok moeten retourneren en niet in het luchtfilter?
Wat kan de oorzaak zijn van een (veel) te hoge carterdruk?
Wat kan de oorzaak zijn van een (veel) te hoge carterdruk?
-
Harry
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
Slijtage kan een oorzaak zijn van te hoge druk, zeg maar de druk die boven in de verbrandingsruimte zit lekt via de versleten zuigerveren naar onder. Daardoor ontstaat in het carter een hogere druk.
Ik heb ook een behoorlijk hoge carterdruk wat via een slang via mijn vuldop naar het kleppendeksel gevoerd wordt.
Bij hogere toerentallen merk dat er wat olie via een tweede slang die ook aan de vuldop gemonteerd zit met een uitgang naar onderen, naar buiten geperst wordt.
Mijn luchtfilter is wel droog. Ik ben nog op zoek naar een manier om de carterdruk wel naar het kleppendeksel af te voeren maar wil voorkomen dat de olie door deze druk naar buiten geperst wordt.
Ik heb ook een behoorlijk hoge carterdruk wat via een slang via mijn vuldop naar het kleppendeksel gevoerd wordt.
Bij hogere toerentallen merk dat er wat olie via een tweede slang die ook aan de vuldop gemonteerd zit met een uitgang naar onderen, naar buiten geperst wordt.
Mijn luchtfilter is wel droog. Ik ben nog op zoek naar een manier om de carterdruk wel naar het kleppendeksel af te voeren maar wil voorkomen dat de olie door deze druk naar buiten geperst wordt.
-
pp!
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
er bestaat een soort bleeding filter, tussen carterontluchting en luchtfilter, met een aftapmogelijkheid>
MANN Provent filter
niet erg goedkoop, maar scheelt vlekken op je oprit.......
klikk
MANN Provent filter
niet erg goedkoop, maar scheelt vlekken op je oprit.......
klikk
-
Eric&Betty Boop
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
Erik,ik neem aan dat de olieafscheider nog aanwezig is(cilindervormig potje dat aan de zijkant van het kleppendeksel zit)?
Deze werkt als een centrifuge. De lucht uit het carter wordt door een spiraalvorm in dat potje in een draaiende beweging gebracht waardoor de aanwezige olie tegen de zijkant neerslaat en naar beneden loopt en via de onderste aansluiting terug naar het carter.
De lucht kan dan via de bovenste aansluiting naar het luchtfilter.
Zo'n olieafscheider kan maar een beperkte hoeveelheid olie verwerken,heb je dus heel hoge carterdruk waardoor er veel olie meekomt dan loopt niet alle olie terug naar het carter maar komt er toch ook nog een hoop olie mee naar het luchtfilter.
Misschien is het tijd om de compressie eens te meten.
Als dat in orde is kun je kijken hoeveel oliedruk de oliepomp geeft.
Als het overdrukventiel van de pomp vast zit wordt de oliedruk te hoog waardoor je te veel olie onder het kleppendeksel krijgt wat dan weer via de carterontluchting naar buiten komt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('41decadf6c223db9dce7a7da8f4fd182', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12256952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e05e738318a704a1fb9685f71166af20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12256952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Deze werkt als een centrifuge. De lucht uit het carter wordt door een spiraalvorm in dat potje in een draaiende beweging gebracht waardoor de aanwezige olie tegen de zijkant neerslaat en naar beneden loopt en via de onderste aansluiting terug naar het carter.
De lucht kan dan via de bovenste aansluiting naar het luchtfilter.
Zo'n olieafscheider kan maar een beperkte hoeveelheid olie verwerken,heb je dus heel hoge carterdruk waardoor er veel olie meekomt dan loopt niet alle olie terug naar het carter maar komt er toch ook nog een hoop olie mee naar het luchtfilter.
Misschien is het tijd om de compressie eens te meten.
Als dat in orde is kun je kijken hoeveel oliedruk de oliepomp geeft.
Als het overdrukventiel van de pomp vast zit wordt de oliedruk te hoog waardoor je te veel olie onder het kleppendeksel krijgt wat dan weer via de carterontluchting naar buiten komt.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('41decadf6c223db9dce7a7da8f4fd182', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12256952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('e05e738318a704a1fb9685f71166af20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12256952, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Eric_1
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
Hoi
hoogstwaarschijnlijk je koppakking kapot daardoor komt er teveel carterdruk (lekt compressie naartoe) en daardoor komt de olie in het luchtfilter terrecht.
Zou er niet te lang mee doorrijden want door die oliedampen kan hij op hol slaan.
Groeten
Eric
hoogstwaarschijnlijk je koppakking kapot daardoor komt er teveel carterdruk (lekt compressie naartoe) en daardoor komt de olie in het luchtfilter terrecht.
Zou er niet te lang mee doorrijden want door die oliedampen kan hij op hol slaan.
Groeten
Eric
-
Puffino
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
Hoe veel olie je lekt op deze manier weet je pas door het schoon te maken (wel even ook die afscheider, slang en filterhuis schoonmaken natuurlijk), en dan eens in schone toestand een stuk rijden, en eens zien of de boel dan nog smerig is. Hoe snel dit smerig wordt bepaalt de ernst van de boel.
Ik neem aan dat je dat nu niet weet.
Een extra afscheider is ook eenvoudig te maken met een colafles (of whatever) die je van boven voedt door de carterontluchtingslang vanaf de kleppendeksel/afscheider er in te steken, tot bijna op de bodem. Vanaf de zijkant, aan de bovenzijde, maak je een gat, waar je de aftap maakt die naar je luchtfilter gaat. Zo vang je olie op en laat je de lucht door naar het filter.
Heeft een prikkers ooit een tekening van gemaakt en gepost, weet niet meer wie. Die had het over een sinasfles geloof ik, maar aangezien ik er niets over terug kan vinden.... twijfel ik.
Commercieel product daarvoor: (niet heel duur)
[www.celtemp-services.nl]
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2010 15:43 door Puffino.
Ik neem aan dat je dat nu niet weet.
Een extra afscheider is ook eenvoudig te maken met een colafles (of whatever) die je van boven voedt door de carterontluchtingslang vanaf de kleppendeksel/afscheider er in te steken, tot bijna op de bodem. Vanaf de zijkant, aan de bovenzijde, maak je een gat, waar je de aftap maakt die naar je luchtfilter gaat. Zo vang je olie op en laat je de lucht door naar het filter.
Heeft een prikkers ooit een tekening van gemaakt en gepost, weet niet meer wie. Die had het over een sinasfles geloof ik, maar aangezien ik er niets over terug kan vinden.... twijfel ik.
Commercieel product daarvoor: (niet heel duur)
[www.celtemp-services.nl]
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2010 15:43 door Puffino.
-
ErikH110
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
Bedankt voor de antwoorden.
Dus als ik het goed begrijp wordt de opgebouwde carterdruk door het blok naar de kleppendeksel geleid, waarna het in de carterontluchter komt en de dampen het luchtfilter ingaan en de olie naar het carter terugloopt via de slang langs het blok?
Door de verschillende antwoorden is het lastig voor mij om verder te gaan. Ik heb volgens mij 2 opties:
1) Ga ik het blok van buiten schoonmaken, pakkingen vervangen en verse olie en fileter en dan rondrijden om te kijken hoeveel druk er wordt opgebouwd en hoe gauw alles weer vol olie komt?
OF
2) Het blok openmaken om te kijken of er problemen zijn met bv koppakking en zuigers?
Dus als ik het goed begrijp wordt de opgebouwde carterdruk door het blok naar de kleppendeksel geleid, waarna het in de carterontluchter komt en de dampen het luchtfilter ingaan en de olie naar het carter terugloopt via de slang langs het blok?
Door de verschillende antwoorden is het lastig voor mij om verder te gaan. Ik heb volgens mij 2 opties:
1) Ga ik het blok van buiten schoonmaken, pakkingen vervangen en verse olie en fileter en dan rondrijden om te kijken hoeveel druk er wordt opgebouwd en hoe gauw alles weer vol olie komt?
OF
2) Het blok openmaken om te kijken of er problemen zijn met bv koppakking en zuigers?
-
Eric&Betty Boop
Re: 200 Tdi Luchtfilter vol olie
Ik zou beginnen met compressie meten,is het minste werk en als dat goed is kan je iig de zuigerveren uitsluiten.
Hoe zit het met het olieverbruik van het blok?
Sander heeft ook wel een punt.
Hoeveel km is er voor nodig geweest om zoveel olie in het luchtfilterhuis te krijgen.
Maar daar staat tegenover dat bij een gezond blok er nooit zoveel olie in het luchtfilterhuis komt,hooguit een beetje vette afzetting.
Koppakking is niet mijn eerste gedachte maar het zou kunnen.
Vaak heb je dan ook teveel overdruk in het koelsysteem en koelvloeistof verlies tenzij de koppakking alleen is doorgeslagen tussen twee cilinders of tussen een cilinder en bv een gat voor een stoterstang.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f5903b9f798ade6b4d8163f7d705cbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12277702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1c19f28b815927fc4a69985e0478fb53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12277702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hoe zit het met het olieverbruik van het blok?
Sander heeft ook wel een punt.
Hoeveel km is er voor nodig geweest om zoveel olie in het luchtfilterhuis te krijgen.
Maar daar staat tegenover dat bij een gezond blok er nooit zoveel olie in het luchtfilterhuis komt,hooguit een beetje vette afzetting.
Koppakking is niet mijn eerste gedachte maar het zou kunnen.
Vaak heb je dan ook teveel overdruk in het koelsysteem en koelvloeistof verlies tenzij de koppakking alleen is doorgeslagen tussen twee cilinders of tussen een cilinder en bv een gat voor een stoterstang.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0f5903b9f798ade6b4d8163f7d705cbf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12277702, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('1c19f28b815927fc4a69985e0478fb53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12277702, 600, 600, 'Loading image ...', false);