turbo stuk?
-
Hans&Co
turbo stuk?
Beste prikkers,
Weet iemand hoe ik kan bepalen of de turbo van mijn defender td5 nog goed is?
Nadat ik speling heb gevoeld op het asje van de turbo ben ik al gaan zoeken naar een vervanger. Nu lees ik echter op wikipedia dat voelbare speling normaal is??
Hans
Weet iemand hoe ik kan bepalen of de turbo van mijn defender td5 nog goed is?
Nadat ik speling heb gevoeld op het asje van de turbo ben ik al gaan zoeken naar een vervanger. Nu lees ik echter op wikipedia dat voelbare speling normaal is??
Hans
-
noudje
Re: turbo stuk?
Ha Hans,
Heb er zelf geen ervaring mee maar heb dit gevonden mischien kan je er wat mee.
[www.turboworld.nl]
[www.turboworld.nl]
suc6 grr noudje
Heb er zelf geen ervaring mee maar heb dit gevonden mischien kan je er wat mee.
[www.turboworld.nl]
[www.turboworld.nl]
suc6 grr noudje
-
bareld
Re: turbo stuk?
Hier een filmpje van mijn turbo.
Veel speling en had de geest gegeven.
Mijn TD5 turbo.
En dan hier nog een filmpje wat er gebeurt als de turbo van een TD5 definitief overlijd.
De motor gaat dan op de motorolie lopen. De kans is aanwezig dat je hem dan niet meer uit krijgt en de motor pas stopt als alle olie uit het carter is. Water dan met de motor gebeurt laat zich raden.
Ik wil je niet bang maken maar wel waarschuwen.
Voor 500 euro heb je een nieuwe Turbo. Een nieuwe motor is heel wat duurder
Het kan nog gekker:
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2010 22:52 door Bareld.
Veel speling en had de geest gegeven.
Mijn TD5 turbo.
En dan hier nog een filmpje wat er gebeurt als de turbo van een TD5 definitief overlijd.
De motor gaat dan op de motorolie lopen. De kans is aanwezig dat je hem dan niet meer uit krijgt en de motor pas stopt als alle olie uit het carter is. Water dan met de motor gebeurt laat zich raden.
Ik wil je niet bang maken maar wel waarschuwen.
Voor 500 euro heb je een nieuwe Turbo. Een nieuwe motor is heel wat duurder
Het kan nog gekker:
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2010 22:52 door Bareld.
-
Hans&Co
Re: turbo stuk?
Bedankt voor reacties, het flimpje is wel schokkend, als ik die aan mijn vrouw laat zien dan wil ze er nooit meer in rijden. Bij mijn td5 heet de as een speling ongeveer 1mm (vanuit het midden 1 mm omhoog en naar beneden. Misschien moet ik het nog maar even aanzien. Wel jammer dat er geen duidelijke richtlijn is.
Hans
Hans
-
bareld
Re: turbo stuk?
Let er op dat de schoepjes het huis niet raken.
Mijn vrouw blies de turbo op toen ze op een zaterdagnacht mijn dochter uit groningen ging halen na het stappen. Niet een echt goed moment. Gelukkig kon ze hem nog uit zetten en bleef de motor gespaard.
Nadat ik dat meegemaakt heb zou ik hem vervangen als hij twee mm heen en weer wil.
Mijn vrouw blies de turbo op toen ze op een zaterdagnacht mijn dochter uit groningen ging halen na het stappen. Niet een echt goed moment. Gelukkig kon ze hem nog uit zetten en bleef de motor gespaard.
Nadat ik dat meegemaakt heb zou ik hem vervangen als hij twee mm heen en weer wil.
-
bareld
Re: turbo stuk?
Gevonden op het net:
General tolerances - Sleeve bearings - (access the shaft from compressor air-in end) -> typical maximum shaft end play (thrust) (back and forth, not sideways) is 0.008"inch or 0.20 mm (play should NOT be noticeable using your fingertips). Shaft side play no more than 0.022" inch or 0.56 mm (very noticeable sideways movement using your fingertips). The oil pressure should self-centre the bearing within wear limits. Too much play would result in the blades rubbing the side of the housing. Look out for wear (small chips, rough edges ) on the very tips of the compressor blades that give an indication of your air filtration quality over the years, and for rub marks on the alloy turbo housing from scraping outer side blade edges. Rough tip edges should be carefully smoothed if possible.
It has been stated that approximately 40% of all turbocharger failures are oil-related. Contaminated or dirty oil leads to bearings being scratched and scored resulting in excessive wear and premature failure. Lack of lubrication due to low oil pressure to turbocharger bearings (even a momentary loss of pressure) can quickly cause overheating and damage to the bearing system.
Regular synthetic oil and filter changes are essential for long turbocharger life. A magnetic sump drain plug is also recommended.
General tolerances - Sleeve bearings - (access the shaft from compressor air-in end) -> typical maximum shaft end play (thrust) (back and forth, not sideways) is 0.008"inch or 0.20 mm (play should NOT be noticeable using your fingertips). Shaft side play no more than 0.022" inch or 0.56 mm (very noticeable sideways movement using your fingertips). The oil pressure should self-centre the bearing within wear limits. Too much play would result in the blades rubbing the side of the housing. Look out for wear (small chips, rough edges ) on the very tips of the compressor blades that give an indication of your air filtration quality over the years, and for rub marks on the alloy turbo housing from scraping outer side blade edges. Rough tip edges should be carefully smoothed if possible.
It has been stated that approximately 40% of all turbocharger failures are oil-related. Contaminated or dirty oil leads to bearings being scratched and scored resulting in excessive wear and premature failure. Lack of lubrication due to low oil pressure to turbocharger bearings (even a momentary loss of pressure) can quickly cause overheating and damage to the bearing system.
Regular synthetic oil and filter changes are essential for long turbocharger life. A magnetic sump drain plug is also recommended.
-
Puffino
Re: turbo stuk?
Die is er wel.
Raadpleeg een specialist. Soms is een openbaar forum waar iedereen zomaar kan posten ook een nadeel.
Je weet namelijk niet altijd wat je hebt aan de info, hoe juist deze is.
(Zo ook van deze
)
Als je op zeker wilt gaan is een bezoekje aan iemand met deugdelijk verstand wel aan te raden. Ikz it ook met lichte speling op de as, LICHTE speling, maar ja, of da nog kan of niet? Geen idee. Dus ja, dan maar een keer een tripje naar een turbo-boer.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Raadpleeg een specialist. Soms is een openbaar forum waar iedereen zomaar kan posten ook een nadeel.
Je weet namelijk niet altijd wat je hebt aan de info, hoe juist deze is.
(Zo ook van deze
Als je op zeker wilt gaan is een bezoekje aan iemand met deugdelijk verstand wel aan te raden. Ikz it ook met lichte speling op de as, LICHTE speling, maar ja, of da nog kan of niet? Geen idee. Dus ja, dan maar een keer een tripje naar een turbo-boer.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
Hans&Co
Re: turbo stuk?
Na verder onderzoek blijkt nu dat er een paar bouten van het uitlaatspruitstuk zijn afgeknapt. Dit veroorzaakte waarschijnlijk de bijzondere geluiden waarvan ik de turbo verdacht...
-
bareld
Re: turbo stuk?
Gebeurt vaker bij een td5.
Verschil in uitzetting tussen kop en spruitstuk. Zeker als de motor wat warmer wordt. (gechipt?)
Een oplossing is het wegslijpen van de brugjes tussen de verschillende poorten. Wat ook kan is het iets groter boren van de boutgaten van uitlaat 1,2,4 en 5. Hij kan dan gemakkelijker het verschil in uitzetten opnemen.
Verschil in uitzetting tussen kop en spruitstuk. Zeker als de motor wat warmer wordt. (gechipt?)
Een oplossing is het wegslijpen van de brugjes tussen de verschillende poorten. Wat ook kan is het iets groter boren van de boutgaten van uitlaat 1,2,4 en 5. Hij kan dan gemakkelijker het verschil in uitzetten opnemen.
-
Benno
Re: turbo stuk?
Als een motor al op de olie loopt is uitzetten vaak niet gemakkelijk.Beste advies is in de versnelling zetten met de voet op de rem en de koppeling op laten komen tot de motor stopt. Lukt dit niet (automaat bv.) dan motorkap op en een doek oid in de luchtinlaat stoppen zodat de motor geen lucht meer krijgt.
Turbo's hebben altijd wat zijdelings spel, dit wordt tijdens rotatie opgelost met een dik oliefilm
groet,
Benno
Turbo's hebben altijd wat zijdelings spel, dit wordt tijdens rotatie opgelost met een dik oliefilm
groet,
Benno
-
bareld
Re: turbo stuk?
Benno Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lukt
> dit niet (automaat bv.) dan motorkap op en een
> doek oid in de luchtinlaat stoppen zodat de motor
> geen lucht meer krijgt.
>
Ook al stop je je nieuwe jas van 300 euro er in. Altijd goedkoper dan een nieuwe motor.
-------------------------------------------------------
> Lukt
> dit niet (automaat bv.) dan motorkap op en een
> doek oid in de luchtinlaat stoppen zodat de motor
> geen lucht meer krijgt.
>
Ook al stop je je nieuwe jas van 300 euro er in. Altijd goedkoper dan een nieuwe motor.