wie kent dit probleem
-
mennolandy
wie kent dit probleem
hallo prikkers
ik heb een vraag, als ik aan het rijden ben en ik rij door een hobbel in de weg gaat mijn linker voorwiel wiebelen als ik dan rem is het weg de banden heb ik uit laten balanceren en alles zit goed vast wie kan mij helpen met dit probleem
gr mennolandy
S1 86"
ik heb een vraag, als ik aan het rijden ben en ik rij door een hobbel in de weg gaat mijn linker voorwiel wiebelen als ik dan rem is het weg de banden heb ik uit laten balanceren en alles zit goed vast wie kan mij helpen met dit probleem
gr mennolandy
S1 86"
-
sjeroens
Re: wie kent dit probleem
klinkt als speling in balljoint´s of lager.Krik het wiel eens op en voel of je het kan bewegen. speling in lengte richting= balljoints stuurinrichting, speling verticale = lagers.
Kijk ook wat er gebeurt als alle twee de voorwielen ophoog gekrikt zijn (spanning eruit halen)
Zit verder te denken aan een remschoen die vastgezet word tijdens de schok, maar dat is onwaarschijnlijk.
sccs,
J
Kijk ook wat er gebeurt als alle twee de voorwielen ophoog gekrikt zijn (spanning eruit halen)
Zit verder te denken aan een remschoen die vastgezet word tijdens de schok, maar dat is onwaarschijnlijk.
sccs,
J
-
die zijn onderweg
Re: wie kent dit probleem
Dag Menno, spit het archief maar eens goed door, er is een hele avond over te lezen.
Wij hadden het heel soms met de Laro109 exleger. Door een kuil met één wiel, en het stuur begon 'prettig' uit je vingers te slaan ... alles gecontroleerd, nergens spelling ... kwam het door de oude banden, die waren helemaal 'hard' geworden. Met de nieuwe BF AT's nooit meer last gehad! Het is maar een mogelijkheid, maar lees/zoek vooral verder. grt Martijn en Caroline
Wij hadden het heel soms met de Laro109 exleger. Door een kuil met één wiel, en het stuur begon 'prettig' uit je vingers te slaan ... alles gecontroleerd, nergens spelling ... kwam het door de oude banden, die waren helemaal 'hard' geworden. Met de nieuwe BF AT's nooit meer last gehad! Het is maar een mogelijkheid, maar lees/zoek vooral verder. grt Martijn en Caroline
-
Joost Nouwen
Re: wie kent dit probleem
Ik weet precies waar je het over hebt.
En ga niemand tegenspreken die denkt het te weten.
Heeeel erg vervelend en niet te zeggen waar het vanaf komt zonder grondig zoeken(mijn ervaring).
Int engels is het een deadman's wobbel.
Het ligt er aan hoe erg je stuur reageert maar in mijn geval was het erg extreem, lees dodelijk , blij dat het goed ging.
De verkeerde deining en dan uit het niets een vrijwel onbestuurbare wagen.
Heb je toevallig iets veranderd aan de voorste aandrijflijn?
Doordat ik bredere banden had gemonteerd kwam de wobbel er in , werd er helemaal compleet gek van.
Banden opnieuw laten balanceren, ander set geprobeerd , op een gegeven moment ging ik aan alles twijfelen.
Niks mis met de banden.
Kwam er achter dat mijn stuurhuis was losgetrild en dat merkte ik eerder niet op , geen problemen met de 7.5 r16.
235-85-r16 er op en mee prijs.
Ik zou alles nalopen , ergens heb je spelling wat resulteerd in een mogelijke resonantie bij de juiste omstandigheden.
Het zit tussen je stuur en de banden , duidelijker kan ik helaas niet zijn.
En ga niemand tegenspreken die denkt het te weten.
Heeeel erg vervelend en niet te zeggen waar het vanaf komt zonder grondig zoeken(mijn ervaring).
Int engels is het een deadman's wobbel.
Het ligt er aan hoe erg je stuur reageert maar in mijn geval was het erg extreem, lees dodelijk , blij dat het goed ging.
De verkeerde deining en dan uit het niets een vrijwel onbestuurbare wagen.
Heb je toevallig iets veranderd aan de voorste aandrijflijn?
Doordat ik bredere banden had gemonteerd kwam de wobbel er in , werd er helemaal compleet gek van.
Banden opnieuw laten balanceren, ander set geprobeerd , op een gegeven moment ging ik aan alles twijfelen.
Niks mis met de banden.
Kwam er achter dat mijn stuurhuis was losgetrild en dat merkte ik eerder niet op , geen problemen met de 7.5 r16.
235-85-r16 er op en mee prijs.
Ik zou alles nalopen , ergens heb je spelling wat resulteerd in een mogelijke resonantie bij de juiste omstandigheden.
Het zit tussen je stuur en de banden , duidelijker kan ik helaas niet zijn.
-
Gert
Re: wie kent dit probleem
Zeer hoogstwaarschijnlijk is het de voorspanning van je swivel, of die van je hulpstuurhuis.
Bij stuurkogels zou je speling moeten opmerken, eveneens zo bij je stuurhuis.
Om je wielen te draaien is er een bepaalde weerstand ingebouwd, die na verloop van tijd minder wordt. Deze moet je in orde houden, want anders krijg je dit soort verschijnselen.
Overigens zou ik allereerst even kijken naar het toespoor, want ook die wordt vaak verwaarloosd.
Groeten,
Gert
Bij stuurkogels zou je speling moeten opmerken, eveneens zo bij je stuurhuis.
Om je wielen te draaien is er een bepaalde weerstand ingebouwd, die na verloop van tijd minder wordt. Deze moet je in orde houden, want anders krijg je dit soort verschijnselen.
Overigens zou ik allereerst even kijken naar het toespoor, want ook die wordt vaak verwaarloosd.
Groeten,
Gert
-
mennolandy
Re: wie kent dit probleem
ok bedankt voor de tips ik heb de linkerzijde opgekrikt en merk dat er speling zit op de stuurarmen ik denk dat dit ook een probleem is maar hoe kan je die weerstand aanpassen van het draaien van de wielen ik heb nog niet echt ver gereden met de lr hij heeft 6 jaar stilgestaan en vind het best wel een beetje eng om ff maximaal te gaan toeren dus blijf ik op het dorp
gr menno
gr menno