bladveren vs schroefveren of 109vs 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mark HJ

bladveren vs schroefveren of 109vs 110

Bericht door Mark HJ »

Jaaaren 109 gereden met standaard bladveren en 2 sets parabolen,de eerste versie die snel doorzakte en later 2de generatie,tja je raakt er aan gewend zo'n auto.
Nu een 110(2004) met de schroefveren,maar volgens mij ging ik harder door de bocht in die 109 en veel meer kontakt met de auto.Tuurlijk is de 110 comfortabeler maar voelt ook wel beetje als een boot hoor.

Wat zijn de ervaringen?Is dit herkenbaar?of de 110 maar terugbouwen naar parabolische schroefveren?

Greetz Mark
Marc-my-Words

Re: bladveren vs schroefveren of 109vs 110

Bericht door Marc-my-Words »

Mark Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jaaaren 109 gereden met standaard bladveren en 2
> sets parabolen,de eerste versie die snel doorzakte
> en later 2de generatie,tja je raakt er aan gewend
> zo'n auto.
> Nu een 110(2004) met de schroefveren,maar volgens
> mij ging ik harder door de bocht in die 109 en
> veel meer kontakt met de auto.Tuurlijk is de 110
> comfortabeler maar voelt ook wel beetje als een
> boot hoor.
>
>
> Wat zijn de ervaringen?Is dit herkenbaar?of de 110
> maar terugbouwen naar parabolische schroefveren?
>

Hoe staat het met de verschillende rubbers van de 110 ?
Niet alleen die die de assen op z'n plek houden maar ook die waarop je rijdt.
Mijn ervaring is dat je, althans met standaard 7.5x16 banden, beter meer lucht in de banden doet.
Zet ze is op de waarden van een max. beladen auto: stuurt een stuk duidelijker als de aanbevolen waarden, en het rijdt nog zuiniger ook.

> Greetz Mark
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Ik weet zeker dat jouw 110 minder hangt en stugger is dan mijn 109" op parabolen . Als die van mij 'zwabberde' in bochten betekende het gewoon dat er te weinig lucht in de banden zat. Ik heb ze nu op 2.5 bar voor en 2.8 achter (XZL 7.50), scheelt een hoop.

Als de rubbers van de wielophanging verder goed zijn zul je ermee moeten leren leven, of stabilisator stangen monteren .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Disco

Bericht door Disco »

~parabolische schroefveren?????????(nooit van gehoord)
Ik heb bladgeveerd met normale en bladveren gereden en ik heb een schroefgeveerde disco gereden.
Een schroefgeveerde laro helt wel wat meer over maar nieuwe rubbers /zwaardere veren en schokdempers doen wonderen.(uiteraard moeten de banden op spanning zijn)
Zo had Aad G ooit een ¨witte veren¨ onder zijn 90 deze was harder afgeveerd dan een 88 / 109 met het zwaarste veren pakket (en held dus echt niet over)

Theo
ToyRoverlander

Quote Zo had Aad G ooit een ¨witte veren¨ onder zijn 90 deze was harder afgeveerd dan een 88 / 109 met het zwaarste veren pakket (en held dus echt niet over) En is 3x niks in het terrein doordat ze zo stug zijn.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Ah dus de druk in de banden die heb ik nu op 2.5 bar rondom.Dat kan achter wel omhoog.
De bussen etc zijn allemaal oke maar de standaard dempers achter kan ik misschien vervangen voor een paar stuggere?
Dat van die parabolische schroefveren is een grapje maar er bestaan wel veren met een soortgelijke karakteristiek!

Mark
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Jawel joh, lekker afladen dat ding Aad laadt 'm gewoon vol met accu's om op de startmotor heel de randstad door te kunnen

Om weer even wat on topic te komen. Zorgen dat je veren, dempers en banden allemaal in orde zijn van de juiste kwaliteit, en eventueel stabi's monteren. Let ook op zaken als belading, volgeladen roofrack is niet erg bevorderlijk voor je zwaartepunt.

Een 110 is permanent 4x4 in tegenstelling tot een 109, dus dat gaat een stuk harder door de bocht dan dat de meeste bestuurders denken te kunnen.

Jurriaan.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2010 15:14 door Jurriaan.
Marc-my-Words

Dag Mark,
Ik had zelfs wel 2,8 voor en 3,6 achter, met dus de 7,5x16 standaardbanden. Maar, heb je wellicht een topzware lading?
Als alles goed is heeft een 110 veren met een progressieve veerkarakteristiek, dus hij heeft al "helicodale parabolen".
En ... als je een CSW met zo'n self-leveling ding midden-achter hebt dan heb je wellicht daar ruzie mee: dat "ding" zorgt ervoor dat de auto meer een meer een duikelaartje wordt met toenemende lading. Niet voor niks hebben HardTops en PickUps gewone (progerssieve) veren en geen verdere poespas (en normaal zijn stabilisatoren niet nodig).
Groeten Marc
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ander punt is dat naarmate de leeftijd van de wagen toeneemt ook de schroefveren slapper worden.
Heb namelijk zelfde gevoel gehad. Gasondersteunde schokbrekers hielpen wel wat, maar niet de oplossing.
Toen ik uiteindelijjk de 27 jaar oude standaard veren verving door een setje nieuwe was dat een wereld van verschil.........

Uiteindelijk ook gekozen voor een 2"verhoging. Ook als door de extra accu's en de gastank achterin.

De oude veren kon je met je gewicht vrij ver indrukken. de nieuwe gaven geen krimp.
In combinatie met een uitlijnsessie stuurt ie nu superstrak ! (voor een 110 dan)
En idd... je kunt er een stuk sneller de bocht door als dat de meeste automobilisten denken....

Gerrit
Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Hallo,
Dus wel weer een hoop interessante informatie nu!Mijn 110 is een HCPU en er zit een aluminium roofrack op.
De veren zijn achter verzwaard en de hele auto is van 2004 en 140000 km.Alles is in goede conditie en mij werd geadviseerd de banden op 2.5 bar rondom te houden.De banden zijn 235/85 16 All terrain.
Ik begrijp dat de druk wel omhoog kan,bij de 109 was het ook 2.5/ 2.8.Vraag me wel af of het slijtagepatroon met hogere druk normaal blijft maar dat zie ik wel.
De schokbrekers achter zijn standaard en die heb ik er vrij snel na de aankoop van de auto ondergezet.Maar hier zijn dus wel betere voor begrijp ik.
Toch gas schokbrekers?
Het wordt nooit een sportauto maar een beetje stijver mag best van mij.

Groet,

Mark

Mark
Marc-my-Words

Mark Schreef:
> Hallo,
> Dus wel weer een hoop interessante informatie
> nu!Mijn 110 is een HCPU en er zit een aluminium
> roofrack op.
> De veren zijn achter verzwaard en de hele auto is
> van 2004 en 140000 km.Alles is in goede conditie
> en mij werd geadviseerd de banden op 2.5 bar
> rondom te houden.De banden zijn 235/85 16 All
> terrain.
> Ik begrijp dat de druk wel omhoog kan,bij de 109
> was het ook 2.5/ 2.8.Vraag me wel af of het
> slijtagepatroon met hogere druk normaal blijft
> maar dat zie ik wel.
> De schokbrekers achter zijn standaard en die heb
> ik er vrij snel na de aankoop van de auto
> ondergezet.Maar hier zijn dus wel betere voor
> begrijp ik.
> Toch gas schokbrekers?
> Het wordt nooit een sportauto maar een beetje
> stijver mag best van mij.
>
> Groet,
>
> Mark

Dag Mark
De verzwaarde veren achter zijn wellicht weer niet progressief maar veeleer lineair, en daarmee iets minder subtiel.
En meet lucht achter geeft wellicht iets meer slijtage in het midden, echter, omdat meer lucht minder rolweerstand en minder slijtage geeft zou je ook kunnen zeggen dat meer lucht minder slijtage geeft in de randzone. Wellicht loont het om eens een keertje voor en achter te wisselen; voor slijten de randen sowieso wat meer vanwege het bochtenwerk.
Groeten Marc
Gert

Bericht door Gert »

Mijn vader heeft een 90 van rond het jaar 2000, met schroefveren, maar ik vond het echt zeer onprettig rijden. Het is zelfs zo dat ik, als ik een ritje moet maken aldaar (zuid-spanje), de S2a pak. Die laatste heeft niet de voordelen van airco, stuurbekrachtiging, diesel, enzovoort.
Marc-my-Words

Gert Schreef:
> Mijn vader heeft een 90 van rond het jaar 2000,
> met schroefveren, maar ik vond het echt zeer
> onprettig rijden. Het is zelfs zo dat ik, als ik
> een ritje moet maken aldaar (zuid-spanje), de S2a
> pak. Die laatste heeft niet de voordelen van
> airco, stuurbekrachtiging, diesel, enzovoort.

Excuus vooraf aan al diegenen die zich miskend gaan voelen, maar ik vind een 90 ook niet lekker rijden, net als een Opel Meriva (niet dat die op een 90 lijkt, maar hij rijdt ook niet lekker, wel zuinig). En als de 90 ook nog eens brede banden heeft ... niks voor mij dus.
Maar om op de eerdere vraag terug te komen: een 110 kan als alles goed is best vlot door de bocht, even wennen aan enige body-roll that's all.
Nog rustiger rijdt een 130, heerlijk rechtuit, en als er niet teveel bochtenwerk is ook prima, alleen het serieuze bochten- en manoeuvreer-werk dat is met een 130 een "Uitdaging".

Marc
ToyRoverlander

Ik weet niet hoe het zit met oude 130's maar die nieuwe zijn serieus hard de bocht door te gooien, die liggen goed strak op de weg met die stugge veren. En dat op XZL's

Mark HJ

Bericht door Mark HJ »

Banden opgepompt en dat is nu 2.7vs 3.0 en geeft goed verschil!de bodyroll is er nog wel maar het voelt al veel beter zo.
Ik begrijp dat de standaard progresieve veren beter zijn dan de normale heavy duty achter die ik nu heb?

Wel een aparte vergelijking en 90 met een Meriva,zeker omdat ik de pest heb aan opels,zelfs met die 110 en ook al met de 109 lukt het me steeds weer om achter zo,n slak terecht te komen,ze zijn niet vooruit te branden maar ik begrijp nu dat ze bang zijn voor naderende bochten:-))

De keuze om een 2a te nemen ipv de 90 snap ik ergens wel

Groet,

Mark

Mark
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

110s ook wel hoor

Jurriaan.
Scratch

Bericht door Scratch »

Mark Schreef:
omdat ik de pest heb aan opels...

Ik heb altijd een opel op de dam staan....... voor als ik echt een keer weg moet en ook wil aankomen
bouwallrounder

Bericht door bouwallrounder »

Ik rijd nu tijdelijk opel,want 110 wordt opgeleukt. nieuwe oprit en geen olievlekken....totdat die opel over de vloer kwam. Die ramp bij BP is er niets bij.
Ik moet meer olie als diesel tanken
stuurt ook als een boot.
110 met 33x12,5x15 stuurt ook lekker(wel met 3,5 bar). ben benieuwd wat het nieuwe spul gaat doen. 2" verhoging en lading doet niet zoveel teniet aan de stuureigenschappen. Wat vervelender is is dat de lading schuift.

Vaar ze.

Grt Erik
Marc-my-Words

Ik heb wat losgemaakt met die Opel Meriva (en de schijnvergelijking met een 90).

Als verstokt 110 rijder vind ik een 90 erg onrustig rijden, zeker met dikkere banden zit je permanent te sturen (dat was althans mijn ervaring met de door de importeur ter beschikking gestelde proefrijer, en ook met een wat oudere die ik eens bij de dealer reed -- dit dus in opvallende tegenstelling met een 130 waar ik ook eens een leuek 2e hands van beproefde).

De Opoe Mervia kreeg ik als vervangend vervoer toen ik in Frankrijk van de weg was gereden door een Piegootje.
Ik vond 1 het stuur uiterst nerveus, 2 de remmen erg ongevoellig (aan/uit), dat daarbij ook nog eens de raamstijlen zo breed zijn dat er een hele tegenligger achter verborgen wordt dat maakt het rijden op bochige wegen tot een soort van roulette (en dat er dan ook nog geen winterbanden op zitten in een winters besneeuwd Frankrijk!). Het enige goede was dat de radio en het klokje het deed (zo merkte mijn wederhelft fijntjes op), en later was zij ook erg tevreden met het feit dat de kat de auto lekker vond rijden. Wat ook niet tegen viel: alle bagage kon erin en hij reed 1:20.

Verder zegt mij "Jeder Popel hat ein Opel" genugent, pardon genoeg. Geef mij maar een Franse auto als ik geen LandRover kan rijden, de "petits manquements" geven toch altijd een klein beetje een LandRover gevoel, en de vering is super voor de urban jungle -- verkeerdermpels zijn ineens niet meer dan een visueel van het wegdek.

Groeten Marc (diedusniksmetopelsheeft)
Plaats reactie