1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
disco1992

1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door disco1992 »

beste mede laro fanaten,

afgelopen weekend weer een scouting weekend maar net voor vertrek onderweg een kapotte koppelingsplaat gekregen.

nu gaan we deze vervangen en wil ik ook een betere overbrenging.
ik heb een landrover 110 200 tdi.
met een 5 bak lange pook.
rijd al gauw 50 km per uur in 5de versnelling vanwege hoge toeren en lawaai.

er werd mij gezegd dat ik een 1.2 tussenbak heb en dat ik een 1.6 nodig heb.
nu zeggen weer andere dat ik 1.6 heb en 1.2 nodig heb.

hoe zat het nou ook al weer met die overbrengingen??

ik wil dus iets die lagere toeren heeft waardoor hij iets minder gaat verbruiken, minder lawaai maakt en die ik dus later pas in 5de versnelling hoef te zetten.

welke heb ik nu dan?

welke heb ik dan nodig?

ik hoor het graag
groet disco1992
Jurriaan

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Jurriaan »

Je hebt nu een 1.6 (standaard voor 2.5 NA diesel). En afhankelijk van je bandenmaat kun je naar een 1.4 (standaard Defender Tdi) of 1.2 (standaard Disco, en dus op kleinere banden) gaan. Zou wel bij een LT230 blijven en niet naar een Borg Warner gaan.


Jurriaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2010 14:58 door Jurriaan.
Puffino

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Puffino »

Als je 50 kunt rijden in de vijfde versnelling MOET Je wel een 1.667 bak hebben (ookwel 1.6 genoemd).

110 met een 200tdi is normaal het beste met een 1.4 bak.

Wie beweert er in vredesnaam dat je 50 in zijn vijf kunt rijden, met een 1.2 bak???? Uitglijdertje.... Afijn, goed dat je het dan hier even checkt.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Scratch

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Scratch »

Puffino Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wie beweert er in vredesnaam dat je 50 in zijn vijf kunt rijden, met een 1.2 bak????

Kan best hoor, maar in de hoge gaering zal hij wel harder gaan
Rene110

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Rene110 »

Hoi Wouter,

Bij mij zit er een 1:2 tussenbak onder en je weet hoe hij rijdt.

groetjes Rene.
disco1992

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door disco1992 »

de gene die mij verteld had dat ik een 1.2 had had zich vergist vertelde hij daarnet

ik ben inderdaad opzoek naar een 1.2 overbrenging.
die heb ik inmiddels al gevonden als hij nog een goede heeft liggen maar checkt dat vanavond, bij bartje van dessel !

ben dus al geholpen,

bedankt voor de snelle reacties

en rene ik kan je niet bijhouden met mijn defender inderdaad en die van jou rijd echt super mooi !!!
je had gewoon goede ombouw kennissen van 2.25 / 2.5 td naar 2.5 tdi die dit heel mooi omgebouwd hebben voor je
graag gedaan de ANWB

mensen bedankt ik ga even gauw afwassen met het vrouwtje

doeiii

disco1992
CamperChris

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door CamperChris »

Wouter, maak je geen ilussies over besparing op brandstofverbruik, in theorie zou dat kloppen bij minder toeren, maar de motor moet dezelfde kracht leveren, dus bij lage toeren moet er nog altijd een vergelijkbare hoeveelheid brandstof in (is mijn boern logica).

Ik heb eens 255/85/16 onder een 110 met een 1.2-bak geprobeerd, maar dat was geen succes. de topsnelheid is dan echt wat lager en de trekkracht helling op (of met belading oid) is dan echt helemaal weg. Met 4 inzittenden kwam ik in de ardennen de haarspeldbochtjes gewoon niet op, moest terug naar de lage gearing zelfs.

een 1.4-bak is echt een heerlijke combinatie met een tdi. start evt met de 1.2, ik weet niet wat je bandenmaat nu is, dacht 7.5x16 oid, mischien gaat het met de 1,2, maar verwacht geen sublieme combinatie. (tenzij je de pomp al wat opgeschroefd hebt, maar dan had je het vast niet over verbruik gehad).

gr, CamperChris

2012-08-19%2010.05.47.jpg --> mod_embed_images_loadimage('af913588ead14d89fbe24c012ec03d6e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', 'https://lh4.googleusercontent.com/-fvS5z0esvXA/UDXoBCAiTeI/AAAAAAAAD_8/9IQ07892Py8/s128/2012-08-19%2010.05.47.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh4.googleusercontent.com%2F-fvS5z0esvXA%2FUDXoBCAiTeI%2FAAAAAAAAD_8%2F9IQ07892Py8%2Fs128%2F2012-08-19%252010.05.47.jpg', '', 12214154, 600, 600, 'Loading image ...', false); 2012-08-18%2007.43.09.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b1316b2516e0fea1d69d474b73326bd5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-twsbQrrTwCE/UDXlCz2Sp0I/AAAAAAAAD-Y/_04A-2aeab8/s128/2012-08-18%2007.43.09.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-twsbQrrTwCE%2FUDXlCz2Sp0I%2FAAAAAAAAD-Y%2F_04A-2aeab8%2Fs128%2F2012-08-18%252007.43.09.jpg', '', 12214154, 600, 600, 'Loading image ...', false);
<u>www.opwielen.nl</u> picasa webalbum Chrisopwielen</u>
Marc-my-Words

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Marc-my-Words »

CamperChris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wouter, maak je geen ilussies over besparing op
> brandstofverbruik, in theorie zou dat kloppen bij
> minder toeren, maar de motor moet dezelfde kracht
> leveren, dus bij lage toeren moet er nog altijd
> een vergelijkbare hoeveelheid brandstof in (is
> mijn boern logica).
>
> Ik heb eens 255/85/16 onder een 110 met een
> 1.2-bak geprobeerd, maar dat was geen succes. de
> topsnelheid is dan echt wat lager en de trekkracht
> helling op (of met belading oid) is dan echt
> helemaal weg. Met 4 inzittenden kwam ik in de
> ardennen de haarspeldbochtjes gewoon niet op,
> moest terug naar de lage gearing zelfs.
>
> een 1.4-bak is echt een heerlijke combinatie met
> een tdi. start evt met de 1.2, ik weet niet wat je
> bandenmaat nu is, dacht 7.5x16 oid, mischien gaat
> het met de 1,2, maar verwacht geen sublieme
> combinatie. (tenzij je de pomp al wat opgeschroefd
> hebt, maar dan had je het vast niet over verbruik
> gehad).


Chris "Boern logica" gaat niet op bij een dieselmotor.
Binnen de grenzen van het uiterst haalbare (dus het smoren) wordt een Diesel steeds zuiniger met afnemende toerentallen.
Zolang je veel snelheidswisselingen hebt zal je geen grote verschillen merken, rijdt je langere afstanden en let je goed op je rechtervoet ...
dan is met een hele extra versnelling (dus bijv van 1,6 naar 1,2) op de lange einden 10% of nog meer te besparen.
Ik had een Td5 met GKN overdrive en weet zeker dat deze cijfers niet overdreven zijn.
Met een Tdi heb je iets minder vermogen en iets minder soeplesse, dus soms net iets eerder terugschakelen, maar verder moet het kunnen zolang je geen zware vrachten, dikke banden, aanhangers, etc. wilt verplaatsen.
En, zelfs met een 1,4 en een "soepele" Td5 heb ik wel eens low moeten kiezen om gecontroleerd uit een zijweg de iets grotere weg op te draaien, geasfalteerd was het, niet zwaar beladen, maar wel serieus helling op.
Echt zuinig wordt een LandRover nooit maar bezuinigen kan wel. Het begint overigens met smalle banden en genoeg lucht !!

Marc
Gerard

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Gerard »

In mijn ninety ligt een 200Tdi met een 1.4 tussenbak op 255/85/16 banden.
Trekt als een tijger, max snelheid ca. 125 km p/u, maar ook tegen de heuvel op ...

Gerard

logo-2013-180.png --> mod_embed_images_loadimage('02f608b43f9fac0599f8af197f5a3bc0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', 'http://www.dlrs.nl/images/logo-2013-180.png', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dlrs.nl%2Fimages%2Flogo-2013-180.png', '', 12215966, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dutch Land Rover Sortout 2013
Scratch

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Scratch »

Hoi Wouter,

Ik overweeg ook om een 1,2 bak onder mijn Defender te hangen, maar dan een aangepast met een setje tandwielen van ashcroft om de lage gaering nog korter te maken. Met dit setje loopt de lage gaering over in de hoge, dus 10 versnellingen !! Mijn diff's zijn aangepast met 4,11 en de banden maat is 35". Zou ongeveer het zelfde zijn als 235er met 3,5 diff's, maar dan heb je een flinke ondercrowl

gr Eric

laroup4.gif --> mod_embed_images_loadimage('e49cc7437dc66a394e91c1aebaae2e3d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', 'http://img210.imageshack.us/img210/7148/laroup4.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fimg210.imageshack.us%2Fimg210%2F7148%2Flaroup4.gif', '', 12215970, 600, 600, 'Loading image ...', false);
88Serie123

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door 88Serie123 »

Vanaf fabriek:

Defender:

2.5 NA diesel: LT230 met 1.66 en 7.50x16 of 235/85x16 banden;

2.5 benzine: LT230 met 1.41 en 6.00x16 banden;

V8, 2.5 TD, 200Tdi, 300Tdi en TD5: LT230 met 1.41 en 7.50x16 of 235/85x16 banden;


Discovery:
Disco I en II: LT230 met 1.22 en 235/70x16 banden of vergelijkbare diameter.

Een LT230 met 1.22, wil je alleen als je diff's van 3.54 naar 3.9 of 4.11 gaan.

Ik heb een TD5 met andere chip en intercooler en met standaard LT230 1.41 met 255/85x16 banden en ik kan 40 km per uur in z'n 5 en de top ligt op 150 km/u. De snelheidsmeter is met deze banden precies. Dus als ik 50 rijdt, is het ook 50 en geen 47, zoals bij de standaard auto's.

Ik heb een gearset van de Disco II (Ashcroft) overwogen met 4.11 diff's. Dan zit je met 1.22 tussenbak, 4.11 diffs en 255/85x16 weer op de standaardverhouding van 1.41 tussenbak met 235/85x16. Deze gearset maakt minder lawaai dan de standaard gearing in de bak.

Groet,

Adriaan
Marc-my-Words

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Marc-my-Words »

88Serie123 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vanaf fabriek:
>
> Defender:
>
> 2.5 NA diesel: LT230 met 1.66 en 7.50x16 of
> 235/85x16 banden;
>
> 2.5 benzine: LT230 met 1.41 en 6.00x16 banden;
>
> V8, 2.5 TD, 200Tdi, 300Tdi en TD5: LT230 met 1.41
> en 7.50x16 of 235/85x16 banden;
>
>
> Discovery:
> Disco I en II: LT230 met 1.22 en 235/70x16 banden
> of vergelijkbare diameter.
>
> Een LT230 met 1.22, wil je alleen als je diff's
> van 3.54 naar 3.9 of 4.11 gaan.
>
> Ik heb een TD5 met andere chip en intercooler en
> met standaard LT230 1.41 met 255/85x16 banden en
> ik kan 40 km per uur in z'n 5 en de top ligt op
> 150 km/u. De snelheidsmeter is met deze banden
> precies. Dus als ik 50 rijdt, is het ook 50 en
> geen 47, zoals bij de standaard auto's.
>
> Ik heb een gearset van de Disco II (Ashcroft)
> overwogen met 4.11 diff's. Dan zit je met 1.22
> tussenbak, 4.11 diffs en 255/85x16 weer op de
> standaardverhouding van 1.41 tussenbak met
> 235/85x16. Deze gearset maakt minder lawaai dan de
> standaard gearing in de bak.
>
> Groet,
>
> Adriaan

Dag Adriaan,

Ik had een 110 Td5 op 7,5x16 banden en reed ook tot 150 km/u (op de teller).
Dit deed ie in beide, zowel de standaard set-up met 1,4 tussenbak alsook diezelfde tussenbak en GKN-Overdrive.
In het laatste geval is dat dus alsof je een 1,1 tussenbak hebt.

Het grote verschil is het toerental: met Overdrive zit je op bijna 3000 toeren en zonder op 3750. Dat scheelt dus een stuk in herrie en slijtage.
Nu gaat het niet op de topsnelheid - die je in de meeste gevallen toch niet kunt rijden, maar vooral de rust bij circa 100 km/u, en ook daar helpt een rustiger toerental: 2000 toeren en dan net boven de 100 rijden is heel aangenaam (je rijdt dan precies op het max. koppel, da's ook nog eens lekker zuinig).

Nu wilde het geval dat mijn Overdrive kuren kreeg en dus soms niet terugschakelde zoals bedoeld: er mee wegrijden was weliswaar niet de bedoeling maar het ging, net zo als verschillende mensen doen met het op de vlakke weg in de 2e wegrijden. Het gaat er vooral om of je niet (te) vaak moet terugschakelen (of bijv. met een aanhanger nooit aan de 5e versnelling meer toekomt) met een Td5 zonder fratsen of zware lasten zou je dus zelfs met een 1,1 tussenbak kunnen rijden, een 1,2 tussenbak is dus zo gek nog niet. Met een Tdi ligt dit allemaal net iets gevoeliger: de soeplesse is gewoon net iets minder, net als het vermogen, dus daar komen gebruik, wensen en misschien ook motor-conditie ietsje eerder aan de grens van de mogelijkheden.

Marc

PS Ook in de 4e kan je 150 rijden, bij zo ongeveer het max. toerental, ik weet alleen niet wie het het eerste opgeeft: jij of de motor.
PS2 Mijn Defender had een opvallend goed gecalibreerde snelheidsmeter, pas bij de hogere snelheden werd de afwijking iets groter.
Jurriaan

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Jurriaan »

Adriaan, zat in de eerste 110s met 2,25L 4cyl benzine af fabriek ook een 1.4 tussenbak? Heb er nog eentje liggen, maar nergens een nummer te bekennen op dat ding. Alleen een datumstempel van '83.


Jurriaan.
88Serie123

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door 88Serie123 »

@ Marc:

Eigenlijk zegt de snelheidsmeter niet zoveel, want als je de verhouding van de tussenbak, diffs of bandenmaat veranderd, geeft de speedo nog steed hetzelfde aan. De grote vraag is wat is dan de werkelijke snelheid bij het wijzertje.

Kijk als je zo graag hard wilt rijden, koop dan gewoon een personenwagen. Een Land Rover is gebouwd om te werken en niet om zo snel mogelijk over het asfalt te vliegen (mijn inzicht).

Toen mijn auto nog standaard was met 235/85x16 en zonder motortuning, had ik de grotere banden niet er onder gelegd. Ik merkte dat in de bergen de motor duidelijk smoorde en ik vaker moest terug schakelen. Eigenlijk raar voor deze motor met voldoende capaciteiten. Land Rover heeft altijd een handje gehad om het vermogen/motorcapaciteiten laag te houden/ te knijpen. Met een zware aanhanger was het helemaal sappelen in de bergen. Nu met ongeveer 170 pk. Rijdt de auto rustiger, trekt beter, zeker in de bergen. Hoef maar gering terug te schakelen. En met een aanhanger kom ik vaak nog in de 5de boven op de heuvel.

Het is dus van belang om goed te bepalen wat je met je auto doet. Als je het daadwerkelijk als terrein- of trek auto gebruikt, zou ik de overbrenging niet direct aanpassen. Alleen als je voornamelijk nelweg rijdt en niet trekt.

Een vriend van mij heeft een 110 uit 2006 met chiptuning en overdrive en is de overdrive liever kwijt. De motor kan het toch onvoldoende aan.
Met grotere overbrenging is de kans grote dat je onder het ideale koppel/vermogen terecht komt en gaat de auto in mijn ervaring ook meer gebruiken, vanwege een onvolledige verbranding. Je zou dan vaker moeten terugschakelen in de bergen en dat is wat men juist niet wil.

De grap is dat je op 3 manieren (overbrenging van tussenbak of Diffs of bandenmaat) met je overbrenging kan spelen, afhankelijk van / toegespitst op de toepassing waarvoor je je wagen gebruikt. Wanneer je van 1.41 naar 1.22 gaat, kan je ook een overdrive overwegen. Dan bent je flexibler. Wanneer je overgaat naar 1.22, zou ik zorgen voor een aanzienelijk beter motorvermogen en remmerij uit het TD5 tijdperk.

Mijn keuze was iets meer hoogte van de auto (bandenmaat) en meer motorvermogen. Over de snelheid ben ik te vreden. Een overweging is nog een 1.22 gearingset van de Disco II met een 4.11 diff (zie ashcroft) voor een minder lawaaiige versnellingsbak.


@ Jurriaan: Ik zou dat bij een 2,25 Benzine niet precies weten. Bij de 2,25 diesel is het zeker 1.66. Het nummer van de tussenbak kan uitsluitsel geven.
Marc-my-Words

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Marc-my-Words »

88Serie123 Schreef:
-------------------------------------------------------
> @ Marc:
>
> Eigenlijk zegt de snelheidsmeter niet zoveel, want
> als je de verhouding van de tussenbak, diffs of
> bandenmaat veranderd, geeft de speedo nog steed
> hetzelfde aan. De grote vraag is wat is dan de
> werkelijke snelheid bij het wijzertje.
>
> Kijk als je zo graag hard wilt rijden, koop dan
> gewoon een personenwagen. Een Land Rover is
> gebouwd om te werken en niet om zo snel mogelijk
> over het asfalt te vliegen (mijn inzicht).
>
> Toen mijn auto nog standaard was met 235/85x16 en
> zonder motortuning, had ik de grotere banden niet
> er onder gelegd. Ik merkte dat in de bergen de
> motor duidelijk smoorde en ik vaker moest terug
> schakelen. Eigenlijk raar voor deze motor met
> voldoende capaciteiten. Land Rover heeft altijd
> een handje gehad om het vermogen/motorcapaciteiten
> laag te houden/ te knijpen. Met een zware
> aanhanger was het helemaal sappelen in de bergen.
> Nu met ongeveer 170 pk. Rijdt de auto rustiger,
> trekt beter, zeker in de bergen. Hoef maar gering
> terug te schakelen. En met een aanhanger kom ik
> vaak nog in de 5de boven op de heuvel.
>
> Het is dus van belang om goed te bepalen wat je
> met je auto doet. Als je het daadwerkelijk als
> terrein- of trek auto gebruikt, zou ik de
> overbrenging niet direct aanpassen. Alleen als je
> voornamelijk nelweg rijdt en niet trekt.
>
> Een vriend van mij heeft een 110 uit 2006 met
> chiptuning en overdrive en is de overdrive liever
> kwijt. De motor kan het toch onvoldoende aan.
> Met grotere overbrenging is de kans grote dat je
> onder het ideale koppel/vermogen terecht komt en
> gaat de auto in mijn ervaring ook meer gebruiken,
> vanwege een onvolledige verbranding. Je zou dan
> vaker moeten terugschakelen in de bergen en dat is
> wat men juist niet wil.
>
> De grap is dat je op 3 manieren (overbrenging van
> tussenbak of Diffs of bandenmaat) met je
> overbrenging kan spelen, afhankelijk van /
> toegespitst op de toepassing waarvoor je je wagen
> gebruikt. Wanneer je van 1.41 naar 1.22 gaat, kan
> je ook een overdrive overwegen. Dan bent je
> flexibler. Wanneer je overgaat naar 1.22, zou ik
> zorgen voor een aanzienelijk beter motorvermogen
> en remmerij uit het TD5 tijdperk.
>
> Mijn keuze was iets meer hoogte van de auto
> (bandenmaat) en meer motorvermogen. Over de
> snelheid ben ik te vreden. Een overweging is nog
> een 1.22 gearingset van de Disco II met een 4.11
> diff (zie ashcroft) voor een minder lawaaiige
> versnellingsbak.
>
>
> @ Jurriaan: Ik zou dat bij een 2,25 Benzine niet
> precies weten. Bij de 2,25 diesel is het zeker
> 1.66. Het nummer van de tussenbak kan uitsluitsel
> geven.

Dag Adriaan,
De door mij genoemde snelheden zijn de (±) werkelijke snelheden!
En, ik wil geen snelheidsmonster, ik heb het slechts eenmalig geprobeerd om te zien of het kon, en het kon.

Verder ben ik misschien een geluksvogel geweest met een extra soepele/sterke Td5, maar ik deel je ervaringen niet.
Ik kon vaak met een hele versnelling hoger (dus in de overdrive) goed meekomen, bij een enkele Ardennen-helling moet je dan terugschakelen maar dat ging met de overdrive heel vlot. Daarom dus mijn "stelling" dat een Defender met Td5 heel goed met een 1,2 tussenbak kan rijden. Ietsje terugzakken op de helling en ietsje minder acceleratie moet je wel voor lief nemen, maar zoals gezegd: je hebt geen Defender om te racen.
Als je met toerentallen tussen de 1700 en 2400 rijdt heb je de meeste rust/beste trekkracht/soeplesse, althans dat had mijn goedlopende Td5 -- gezien de verbruikscijfer, juist op de lange heuvelende trajecten (Frankrijk, Noorwegen, Zweden) vond de motor het ook leuk want hij gaf tot meer dan 12 km per liter.
Hij heeft nu een nieuw baasje, en ik hoop dat die er nog veel plezier van zal hebben, maar dat is weer een ander verhaal.
Groeten Marc
Bart van Dessel

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Bart van Dessel »

Wouter, de koeken zijn heerlijk en we hebben weer lekker bijgeroddeld!

groetjes, Bart
88Serie123

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door 88Serie123 »

Hoi Marc,

Ik spreek je ook niet tegen, maar geef aan dat je uitgangspunt duidelijk moet zijn wat je wilt bereiken. Mijn stelling is alleen dat én een grotere overbrenging én grotere banden een veel te grote stap is voor de motor. Zeker voor de oudere type motoren. Ik ben het met je eens dat een standaard TD5 defender met een overdrive of met een grotere overbrenging en verder alles standaard, rustiger zal rijden. Echter geef je zelf ook aan dat bij zwaarder werk de motor er harder aan moet trekken en je hiermee rekening moet houden. Ik heb zelf geen ervaring met de GKN overdrive, maar tot nu toe heb ik onder de 4 ervaringsdeskundigen die ik ken meer negatieve dan positieve reacties gehoord.

Ik heb een serieuse overweging voor de overdrive gemaakt. Echter moet mijn auto altijd werken en vind ik de standaard afstelling van de TD5 te snel smoren. Deze motor kan makkelijk met meer vermogen en rijdt dan soepeler en sneller reageert. Dat is met terrein en zware last erg fijn. Ik heb mijn overbrenging veranderd met grotere banden, waardoor de auto rustiger zou rijden bij 120. Echter is de 120 bij de standaard banden waarschijnlijk 115 en nu precies 120. Bij 120 heb ik nog steeds hetzelfde toerental, alleen rijd ik nu dus harder ipv rustiger. Of ik moet de speedo aanpassen of ipv 120 115 gaan rijden om het rustgevende effect van een grotere overbrenging te hebben. ;-) Misschien toch voor het rijden zonder last een overdrive monteren. Het vermogen moet het prima aankunnen.

1 op 12 is netjes. Met mijn zware voet lukt dat niet. Mijn zuinigste rit is 1 op 11 met 95 à 100 in het kielzog van een toeringcar. Ik denk dat de strekking van onze discussie is het rustiger en zuiniger rijden bij dezelfde snelheid. Dan zou ik eerder kiezen voor een overdrive dan voor een 1.22 tussenbak. Een overdrive kan je uitschakelen.

MVG

Adriaan
Marc-my-Words

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Marc-my-Words »

Tja ... dat komt aardig overeen met mijn overwegingen ... een Overdrive kan je uitschakelen, en inschakelen, dat ging zelfs erg makkelijk en vlot, heel leuk bij kleine hellinkjes, en vreselijk handig bij inhalen zoals op de oude Franse N-wegen niet zelden voorkomt.

Echter, ook mijn ervaring kreeg ook weer een vervelend staartje: met een moeizaam schakelende Overdrive. Een bevriende LR-eigenaar* die de zijne net zo lang heeft, nee inmiddels langer, heeft geen klachten. Misschien ben ik te wild, of had ik pech, of hij geluk. (* Hij kocht zijn 110 overigens naar aanleiding van de mijne en ... ± op zijn 70ste verjaardag !!)


Samenvattend:
Als die GKN het goed doet is het echt een feest, dat is z'n geld meer dan waard (ook al bespaar je op de lange einden tot wel zo'n 10%, voor alleen de besparing moet je wel heel veel rijden, kan je beter op je kilometers besparen, of kleiner gaan rijden).
Als ie het niet doet ... tja dan is het een kloteding. Het grootste probleem is dat ie maar erg weinig olie-inhoud heeft en die olie dus tot de rand van het mogelijke gebruikt wordt, of dus net iets verder, en daarbij is het oliewisselen ook nog eens iets wat geen pretje is ... dus als daar een oplossing voor is, meer olie, oliekoeler?, dan .... wordt het nog wat.
Er zijn echter ook mensen waar ie het al jaren klachtenloos goed doet, dus misschien zijn er ook "gewone" productie-tolerantie-gebreken.


Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/06/2010 09:31 door Marc-my-Words.
Jurriaan

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Jurriaan »

88Serie123 Schreef:
-------------------------------------------------------

> @ Jurriaan: Ik zou dat bij een 2,25 Benzine niet
> precies weten. Bij de 2,25 diesel is het zeker
> 1.66. Het nummer van de tussenbak kan uitsluitsel
> geven.


Helaas nergens het nummer te vinden. Onderdeelnummers en datumstempels, verder niks. Ook niet na demontage en schoonmaakbeurt.


Jurriaan.
Marc-my-Words

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Marc-my-Words »

Jurriaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> 88Serie123 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > @ Jurriaan: Ik zou dat bij een 2,25 Benzine
> niet
> > precies weten. Bij de 2,25 diesel is het zeker
> > 1.66. Het nummer van de tussenbak kan
> uitsluitsel
> > geven.
>
> Helaas nergens het nummer te vinden.
> Onderdeelnummers en datumstempels, verder niks.
> Ook niet na demontage en schoonmaakbeurt.
>
> Jurriaan.


Dan zit er niets anders op als "toeren te tellen".
Ofwel aan de hand van toerental en snelheid het "verzet" bepalen.
Hetzij vlgs de "odaves" methode, danwel helemaal doorgerekend.
Aangezien de verschillen groot genoeg zijn is de "achterkant-van-een-sigarendoos" goed genoeg.
Eric&Betty Boop

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Eric&Betty Boop »

Dit is al eerder langsgekomen op de prik En ik ben het met dennis eens.
Voor het behoud van je blok zou ik niet verder gaan dan een 1,4 tussenbak in een 110 en geen 1,2.
De Landrover diesels zijn diesels die toeren moeten maken,als je te laag in toeren rijdt hebben de olie-en waterpomp te weinig opbrengst met koelingsproblemen en overbelasting als gevolg.
Kijk alleen al hoeveel mensen tegenwoordig problemen krijgen met oververhitting door het "nieuwe rijden" als ze op vakantie gaan en de bergen in trekken met sleurhutten en bepakking.
En dat is dan al met moderne blokken die meer gebouwd zijn op lage toeren.
De Landrover diesels van oud ontwerp zijn hier niet geschikt voor en op de lange duur sloop je ze door zo laag in toeren te rijden.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ee653fbdee7b33d7a45c931b501359bd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12229401, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('88076222364d39aee11baba5fa70de59', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12229401, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Marc-my-Words

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Marc-my-Words »

Pepé le Pew&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit is al eerder langsgekomen op de prik En ik ben
> het met dennis eens.
> Voor het behoud van je blok zou ik niet verder
> gaan dan een 1,4 tussenbak in een 110 en geen
> 1,2.
> De Landrover diesels zijn diesels die toeren
> moeten maken,als je te laag in toeren rijdt hebben
> de olie-en waterpomp te weinig opbrengst met
> koelingsproblemen en overbelasting als gevolg.
> Kijk alleen al hoeveel mensen tegenwoordig
> problemen krijgen met oververhitting door het
> "nieuwe rijden" als ze op vakantie gaan en de
> bergen in trekken met sleurhutten en bepakking.
> En dat is dan al met moderne blokken die meer
> gebouwd zijn op lage toeren.
> De Landrover diesels van oud ontwerp zijn hier
> niet geschikt voor en op de lange duur sloop je ze
> door zo laag in toeren te rijden.

Bovenstaande is waar voor de oudere NA en 2,5Turbo, maar heel veel minder voor de Tdi en zeker niet voor de Td5.
Bovendien, 100 km/u bij krap 2000 toeren, dus bij het max koppel. Dat is toch bepaald "niet low down" in de toeren, en 100 km/u bij 2000 toeren vraagt om een overdrive (ofwel een 1,1 tussenbak). Bij een Disco tussenbak rijd je ± 90 bij 2000 toeren, een prima kruissnelheid dus.
Natuurlijk wordt het wat anders als je zwaarbeladen ook nog eens een zware sleurhut voortzeult, en dat dan op de autoweg zodat je "ongemerkt" met hogere snelheden allerlei hellingen moet platstampen. Maar hier geldt dan dus dat allerlei auto's dan zelf plat gaan.
Ik ga even uit van "travel light", althans van ± 2,5 tot 2,8 ton voertuiggewicht en géén gesleur, en liefst ook nog eens de gewone weg ipv de autobahn.

En verder, mbt de Td5: Die is juist berucht om zijn gulzigheid bij hogere toeren, en de top-toeren zijn voor een Td5 al helemaal geen pretje.

En tenslotte: het nieuwe rijden is één (en werkt). Ga je evenwel deze ervaring op basis van door-de-weeks platte-land onverminderd toepassen in een vakantie-sleurhut combi dan vraag je om problemen. Het lijkt soms wel of mensen niet van terugschakelen gehoord hebben (netzo als sommigen niet durven op te schakelen).
Ik vind (met een beetje overdrijving) niets zo mooi als zien aan snelheid en toerenteller of de helling bij de versnelling past, en hoe het motortje zijn werk doet. En ook hoe je met tijdig het gas weer oppakken de turbo al weer wakker hebt voor het volgende klimmetje -- niets is zo makkelijk als op een onbekende vakantieroute je motor in iedere andere bocht te smoren: 1 zet de bocht een beetje te vlot in, 2 neem dus alle gas weg, 3 zeil de bocht door en 4 kom tekort in het klimmetje om de hoek (en hoe het "moet": 1 zet de bocht met beleid in, 2 zet in de bocht wat gas bij, 3 versnel aan het eind van de bocht, en 4 kom moeteloos boven).

Marc



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2010 00:04 door Marc-my-Words.
Jurriaan

Re: 1.2 / 1.4 /1.6 overbrengingen hoe zit het nu ?

Bericht door Jurriaan »

...of inleveren bij Ashcroft als statiegeld



Toch lijkt zo'n overdrive me ook wel wat, jammer dat ze de hoofdprijs vragen voor die dingen...


Jurriaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2010 00:46 door Jurriaan.
Plaats reactie